Vedspis och astmatisk katt

Det kan det vara, om det är under spisen in i stocken. Det finns även en liten sotlucka under ugnen, en del lägger startpapper där istället. Tricket är att korta vägen som röken måste leta sig ut i stocken, tills det finns ett bra drag. På min går röken från eldluckan över ugnen, ner på andra sidan, in under ugnen och sen ut i skorstensstocken. Se till att det är välsotat innan du tänder, och inget skägg under plattorna.

Ja, det antar jag att det är. Jag har lite lätt hålfobi så kommer inte så nära 😳 Har borstat av alla ringar och rensat ur aska och sånt i spisen. Uppe på "ugnslådan" verkar det finnas nån beläggning, men jag vet inte.
20201020_133047.jpg
 
Hade inga blockljus, kör ju mest med batteridrivna sådana och de lär ju inte hjälpa här 😎 Ställde in 2 värmeljus där veden ska ligga, vet inte om det gör nått?
värmeljus kan absolut duga bra, det är luften i skorstenen som ska värmas upp litegrann för att det ska funka bra
 
En aning OT, men som astmatiker vill jag ändå tipsa om luftrenare (och vid behov luftfuktare, främst vintertid). Det har gjort under för mina lungor, trots att jag dammsugar flera gånger i veckan (med superbra filter i dammsugaren) och vädrar så mycket det går.

Om du är osäker på hur hög luftfuktighet du har inne så duger hygrometer för en 50-lapp utmärkt. Lämpligt riktvärde vid astma är runt 50% (om man inte har problem med något fuktrelaterat då är det bättre att hålla sig vid den vanliga rekommendationen 40%). I mitt 50-talshus pendlar det annars mellan 65 och 20% beroende på årstid och väder...

Bra tips! Det är ju ett trähus, så kan nog bli extra torrt.

Chloe har hittills klarat sig med relativt låg medicinering, hon får 2 puffar 1 gång om dagen i 3 dagar och sen slipper hon en.
 
Nu är det enormt OT men ditt ställe är så himla mysigt @MissFideli :love: Jag är så glad för din skull att du fick tag på det :)

Men tack 😍
Jag är så förtjust i "mitt" lilla hus! Enda nackdelen är väl att jag inte vill åka till jobbet längre... 😎
Har haft tur med hyresvärdarna också, vilket ju varit en rädsla jag haft när man hyr privat av okända.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 752
Senast: WildHorse
·
Skola & Jobb För ett år sedan blev min lilla ekonomiavdelning på företaget informerade om att det skulle ske en omorganisation. Det skulle ske ganska...
Svar
13
· Visningar
3 076
Övr. Katt Jag har vid flera tillfällen under året varit kattvakt åt en kompis katt då han har varit bortrest. Nu senast var jag kattvakt i 6...
Svar
4
· Visningar
3 579
Senast: Whirlie
·
Övr. Katt Våran kattunge ~20v älskar att vara ute. Han är nyfiken och smiter gärna in till grannarna för att upptäcka inne i deras hus. Närmaste...
Svar
9
· Visningar
7 965
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp