Veganism - en privilegierad livsstil?

Absolut kan man ha djur enbart som floravårdare, men det fungerar inte i praktiken.
Att driva frågan för att mindre gårdar ska kunna finnas, finns inte idag politiskt - det är jag fullt medveten om. Det är det som är problemet.
Vi styrs av vinstintressen och populism, inte av viljan att förändra något på riktigt.
Men utgångspunkten för tråden var ju inte status quo, utan hållbarhet och veganism.
 
Ja, jag är obekväm. Jag vill att du faktiskt läser det jag skriver innan du svarar och beskyller mig för att skylla på veganprodukterna pga det DU har läst.

Jag vill öppna ögonen på de som enbart skyller på köttkonsumtionen.
Jag vill öppna ögonen på de som tror att man räddar världen om man blir vegan, för det är inte sant helt enkelt!
Vegansk kost får också ta sitt ansvar för sin del av miljöpåverkan.

Nej, obekväm vet jag inte? Men det är lite märkligt att fokusera på veganprodukterna och därför undrade jag hur stor andel av sojaproduktionen i Amazonas som går till specifikt veganprodukter? Det är ju endast en liten del som går till människomat, och då är det ju bara en del av detta som går specifikt till veganprodukter.

Generellt är det nog inte de som konsumerar typiska veganprodukter som behöver öppna ögonen, för då har man redan gjort ganska medvetna val i sin kost.
 
Rent teoretiskt går det ju utmärkt att leva på lokala råvaror även som vegan, det är bara tråkigare. Precis som för köttätare, det är ju extremt få som lever på helt lokalodlade råvaror även när man är köttätare.
Vi odlar både bönor och ärtor i sverige som är det man ersätter köttprotein med.
Men som sagt även bland blandkostare är det få som enbart äter potatis, rovor och kål till köttet vintertid.
Ok, förlåt att jag råkar vara en av "extremt få". Har varit det de senaste 30 åren...
Men jag har alltid förespråkat närodlat mot t.ex ekologiskt när det var som mest på modet ;) I denna tråd är det veganskt som jag ställer samma "krav" på.
 
Nej, obekväm vet jag inte? Men det är lite märkligt att fokusera på veganprodukterna och därför undrade jag hur stor andel av sojaproduktionen i Amazonas som går till specifikt veganprodukter? Det är ju endast en liten del som går till människomat, och då är det ju bara en del av detta som går specifikt till veganprodukter.

Generellt är det nog inte de som konsumerar typiska veganprodukter som behöver öppna ögonen, för då har man redan gjort ganska medvetna val i sin kost.
Därför att denna tråd handlar om vegansk kost som privilegierad livsstil...
 
Ja, jag är obekväm. Jag vill att du faktiskt läser det jag skriver innan du svarar och beskyller mig för att skylla på veganprodukterna pga det DU har läst.

Jag vill öppna ögonen på de som enbart skyller på köttkonsumtionen.
Jag vill öppna ögonen på de som tror att man räddar världen om man blir vegan, för det är inte sant helt enkelt!
Vegansk kost får också ta sitt ansvar för sin del av miljöpåverkan.
Men om den absolut övervägande delen av sojan går till djurfoder. Varför är det då så viktigt att genast påpeka att veganer minsann äter soja?

Sen tror jag att många som äter "vanligt", överskattar mängden sojaprodukter veganer vanligen äter. Det är nog rätt få veganer som äter köttsubstitut av soja lika ofta som "vanliga" äter kött. Och då går det ändå åt mycket mindre soja för att producera substituten.

Bland substituten kommer det mer och mer som bygger på ärtor och bondbönor, just för att många veganer och vegetarianer är miljömedvetna.
 
Ok, förlåt att jag råkar vara en av "extremt få". Har varit det de senaste 30 åren...
Men jag har alltid förespråkat närodlat mot t.ex ekologiskt när det var som mest på modet ;) I denna tråd är det veganskt som jag ställer samma "krav" på.
Men rapporter pekar ju inte på att närodlat är särskilt viktigt när det gäller matens miljöbelastning.
 
Var läser du att jag skrivit det?

Jag blir så trött på att bli påhoppad av folk som inte ens bemödar sig att läsa det jag skriver!
Fakta; Amazonas brinner för att det ska kunna odlas soja och sockerbetor där.
Sojan går till djurfoder OCH till veganska och vegetariska produkter (tack vare sitt höga proteininehåll).

85-90% av sojan som odlas i Sydamerika blir djurfoder och regnskog skövlas även för att man ska ha plats för sina enorma feeding lots. Så nej, veganerna behöver i te känna sig skyldiga för regnskogsskövlingen. Stryp köttproduktionen som står för de där 85-90% så löser vi i princip problemet.

Det är lite som att vifta med ”kvinnor våldtar också” i debatten om hur vi ska lösa problemet med att män våldtar...
 
Men om den absolut övervägande delen av sojan går till djurfoder. Varför är det då så viktigt att genast påpeka att veganer minsann äter soja?

Sen tror jag att många som äter "vanligt", överskattar mängden sojaprodukter veganer vanligen äter. Det är nog rätt få veganer som äter köttsubstitut av soja lika ofta som "vanliga" äter kött. Och då går det ändå åt mycket mindre soja för att producera substituten.

Bland substituten kommer det mer och mer som bygger på ärtor och bondbönor, just för att många veganer och vegetarianer är miljömedvetna.
Se svaret ovan #125
 
85-90% av sojan som odlas i Sydamerika blir djurfoder och regnskog skövlas även för att man ska ha plats för sina enorma feeding lots. Så nej, veganerna behöver i te känna sig skyldiga för regnskogsskövlingen. Stryp köttproduktionen som står för de där 85-90% så löser vi i princip problemet.

Det är lite som att vifta med ”kvinnor våldtar också” i debatten om hur vi ska lösa problemet med att män våldtar...
Nu är du ute och cyklar va?
 
Ok, förlåt att jag råkar vara en av "extremt få". Har varit det de senaste 30 åren...
Men jag har alltid förespråkat närodlat mot t.ex ekologiskt när det var som mest på modet ;) I denna tråd är det veganskt som jag ställer samma "krav" på.
Det är nog ungefär lika många procent av andelen veganer som lever på säsongsbaserad kost som det är blandkostare som lever på säsongsbaserad kost.
 
Hittar inte? Alltså hur stor andel av sojaproduktionen i Amazonas som går till specifikt veganprodukter?
Läs inlägg #117, det står där om du är intresserad på riktigt.

I mitt första inlägg i debatten så skrev jag ordagrant "en del" av sojaproduktionen.

Hur kommer det sig att just det blev en så orimligt stor fråga? Är det så obekvämt att även som vegan vara miljöbov? Vi är alla miljöbovar på ett eller annat sätt.
Jag ville belysa att ÄVEN veganer är det!
Men då bli jag genast ifrågasatt och ska redovisa siffror, som ingen annan behöver göra för att bevisa motsatsen. Ganska lustigt, men typiskt buke.
 
Men om den absolut övervägande delen av sojan går till djurfoder. Varför är det då så viktigt att genast påpeka att veganer minsann äter soja?

Sen tror jag att många som äter "vanligt", överskattar mängden sojaprodukter veganer vanligen äter. Det är nog rätt få veganer som äter köttsubstitut av soja lika ofta som "vanliga" äter kött. Och då går det ändå åt mycket mindre soja för att producera substituten.

Bland substituten kommer det mer och mer som bygger på ärtor och bondbönor, just för att många veganer och vegetarianer är miljömedvetna.
Vi känner helt klart helt olika människor. De flesta jag känner som är veganer, vegetarianer eller såna som vill minska köttkonsumtionen med ett par gröna dagar i veckan ersätter sin tidigare kötträtt med i huvudsak sojabaserade ersättningsprotein. Med tanke på hur den marknaden exploderar just nu så tror jag att rätt många ändå går den vägen. Jag känner mig väldigt ensam i lunchrummet med mina vegetariska lunchlådor som är lagade från grunden på bönor och grönsaker (men jag äter kött då och då också). Dock är jag helt med på att det ändå är ett mindre miljöavtryck än att äta kött och framförallt i den mängd många gör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp