Bukefalos 28 år!

Vegetarisk inspiration

Sv: Vegetarisk inspiration

Ett lite "lyxigare" recept som jag också gillar:

Afrikansk linsgryta

Antal portioner
4 port

Ingredienser
2 dl gröna linser
5 dl vatten
1 gul lök
olja
3 färska tomater
4 dl kokosmjölk
1-2 msk curry
1 msk tomatpuré
1 buljongtärning
1 liten burk ananas
2 bananer
1/2 dl cashewnötter
salt
vitpeppar

Gör så här:
Skölj linserna och koka upp vattnet. Lägg i linserna och låt koka i femton minuter. Häll sedan av vattnet.
Hacka löken och fräs den i oljan. Hacka tomaterna fint. Tillsätt kokosmjölken, curry efter smak, tomaterna, tomatpuren, buljongtärningen och linserna och låt det koka upp.
Skär ananasen i små bitar och lägg i grytan. Låt koka cirka fem minuter.
Tillsätt sedan bananerna i skivor och hackade cashewnötter. Låt koka ytterligare fem minuter och smaka av med salt och peppar.
Servera till ris, helst jasminris.

Denna ska jag göra ikväll, låter mums!
 
Röd linssoppa är en klar favorit här! Superenkelt, billigt och gott! Med en klick matyoghurt!
Falafel är nu också mumsigt! Men ser att varianter av dessa redan finns så tänker slänga upp ett som jag inte sett i träden - har dock bara skummat. VALNÖTSBIFFAR! :laugh:
Första gången jag blev bjuden på det var jag mycket skeptisk, men herregud så gott det är! Nästan (nästan!) godare än kött!

Nu tar jag receptet från minnet, så kan bli lite tokigt kanske.. Men det är samma princip som köttbiffar.

Valnötsbiffar
ca 3 dl valnötter
1 ägg
1 gul lök
1 dl havregryn
ca 1 dl mjölk
(havregryn + mjölk kan bytas mot turkisk yoghurt)
salt och vitpeppar efter smak

Låt havregrynen svälla lite en stund i mjölken. Mal valnötterna fint (bäst görs det i matberedare men funkar även med mortel!). Hacka löken. Blanda ihop allt, platta ut till biffar och stek på medel/hög värme. Dom är kan vara lite meckiga att vända så ta det lugnt och försiktigt. :)

Servera gärna med bulgur, någon yoghurtbaserad sås (gärna fetaostsås) och en god grönsallad.

MUMS!

(åh, nu blev jag hungrig.)
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Ett lite "lyxigare" recept som jag också gillar:

Afrikansk linsgryta

Antal portioner
4 port

Ingredienser
2 dl gröna linser
5 dl vatten
1 gul lök
olja
3 färska tomater
4 dl kokosmjölk
1-2 msk curry
1 msk tomatpuré
1 buljongtärning
1 liten burk ananas
2 bananer
1/2 dl cashewnötter
salt
vitpeppar

Gör så här:
Skölj linserna och koka upp vattnet. Lägg i linserna och låt koka i femton minuter. Häll sedan av vattnet.
Hacka löken och fräs den i oljan. Hacka tomaterna fint. Tillsätt kokosmjölken, curry efter smak, tomaterna, tomatpuren, buljongtärningen och linserna och låt det koka upp.
Skär ananasen i små bitar och lägg i grytan. Låt koka cirka fem minuter.
Tillsätt sedan bananerna i skivor och hackade cashewnötter. Låt koka ytterligare fem minuter och smaka av med salt och peppar.
Servera till ris, helst jasminris.

OMG @Lillgrådis den var jättegod!! Till och med sonen 7 år tyckte om den och vill att jag ska göra den fler gånger. :)
sc1qx2EfgT
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Ett lite "lyxigare" recept som jag också gillar:

Afrikansk linsgryta

Antal portioner
4 port

Ingredienser
2 dl gröna linser
5 dl vatten
1 gul lök
olja
3 färska tomater
4 dl kokosmjölk
1-2 msk curry
1 msk tomatpuré
1 buljongtärning
1 liten burk ananas
2 bananer
1/2 dl cashewnötter
salt
vitpeppar

Gör så här:
Skölj linserna och koka upp vattnet. Lägg i linserna och låt koka i femton minuter. Häll sedan av vattnet.
Hacka löken och fräs den i oljan. Hacka tomaterna fint. Tillsätt kokosmjölken, curry efter smak, tomaterna, tomatpuren, buljongtärningen och linserna och låt det koka upp.
Skär ananasen i små bitar och lägg i grytan. Låt koka cirka fem minuter.
Tillsätt sedan bananerna i skivor och hackade cashewnötter. Låt koka ytterligare fem minuter och smaka av med salt och peppar.
Servera till ris, helst jasminris.

Den här är jag jävligt sugen på att laga imorn! :D
 
Men åå varför får jag inte in bilder??
sc1qx2EfgT

Aj fiks itt får jo! :up:

10655130_656999641082636_1258500165_n.jpg


(Bilder från instagram är lite krångligt, du får gå in i sidkoden och leta efter den riktiga bildlänken - om inte nån vet nåt smidigare sätt?)

/Hon som hittat ännu en obevakad dator och maximerar användningen medan ägaren tittar bort! :angel:
 
Aj fiks itt får jo! :up:

10655130_656999641082636_1258500165_n.jpg


(Bilder från instagram är lite krångligt, du får gå in i sidkoden och leta efter den riktiga bildlänken - om inte nån vet nåt smidigare sätt?)

/Hon som hittat ännu en obevakad dator och maximerar användningen medan ägaren tittar bort! :angel:

Ouuu, tank jo @Monstermom ! Försökte från min blogg förut med samma lysande resultat.. :D
 
@Emiro Vad roligt att det blev bra, gott betyg att en sjuåring gillade den! Jag lyckades nog "föräta" mig lite på just den grytan för det är länge sedan jag lagade den sist - men fasen vet om det inte är dags igen snart nu?
 
@Lillgrådis ja, han är lite halvkräsen så det är gott betyg. :) Jag blev förvånad att den blev så mustig. När jag precis hade haft i kokosmjölken såg den tunn ut men den moffade till sig och blev kalas. Min sambo är ute och rider men jag ska dyvla på honom en tallrik så fort han kommer innanför dörren. ;)
 
Inspirerad av tråden gjorde jag linsbiffar idag! Testade för första gången att göra biffar på "råa" gröna linser, dvs groddade i 4 dagar, men man kan ju lika gärna göra dem på kokade linser :)

Bild på smakportionen! Toppad med groddade gröna linser. (Måste alltid provsmaka en innan jag steker resten, så att kryddorna i smeten är lagom :d )
2r7ld83.jpg


Skrev ned receptet med tanke på tråden:
2 dl gröna linser (groddade, mixas lätt med stavmixer) Annars koka dem bara
5 msk sojamjöl
2 schalottenlökar (finhackade och stekte dem lätt innan jag blandade i dem i smeten)
2 vitlöksklyftor
2 ägg
2 små morötter (finrivna och urkramade)
2 msk dijon
1 tsk sambal oelek
Salt
Peppar
Spiskummin
0,5 dl sesamfrön
1 näve färsk koriander
0,5 dl havregryn (tilsatte detta efter att ha stekt hälften av smeten och den började vattna sig lite)
Några nypor chiliflakes (tillsattes efter provsmakningen och sambalen var slut)

Och till det myntayoghurt:
Färsk mynta, riven i bitar
Yoghurt
Färsk limejuice
Salt och peppar
 
Sv: Vegetarisk inspiration

Jag tänker lite som du, vill lägga till lite mer veg. i kosten :) Här kommer två recept jag inte provat än men som låter bra i alla fall:

Vegetarisk pastasås på linser ( 4 portioner)

200 g torkade röda linser, ca 2, 5 dl ( 8 kr)
1 burk krossade tomater ( 7 kr)
3 dl vatten
2 morötter ( 3 kr)
250 g färska champinjoner ( 7 kr)
1 msk rapsolja
1 msk smör ( använd rapsolja eller mjölkfritt margarin om rätten ska göras vegansk)
1 gul lök ( 1 kr)
2 vitlöksklyftor ( 1 kr)
1 buljongtärning ( grönsaks)
1 msk tomatpurè
1 msk strösocker eller honung
pasta för 4 portioner ( 6 kr)
salt, peppar
ev en skvätt vitt vin


Skölj och dela champinjonerna. Stek i smör tills de är mjuka. Ta undan.
Hacka gul lök fint. Värm olja i en kastrull, stek löken till den är blank.
Skölj linserna i kallt vatten. Lägg över i kastrullen och slå på krossade tomater och vatten. Riv morötterna och lägg i.
Tillsätt buljongtärning, tomatpuré, socker/honung och ev vin om du vill ha det i.
Låt koka under lock ca 10 min på medelsvag värme. Rör runt då och då. Sätt under tiden igång pastavattnet och börja koka pastan.
När såsen kokat klart, späd med mer vatten om du önskar lösare konsistens. Pressa i vitlöksklyftorna.Lägg i de stekta champinjonerna. Smaka av med salt och peppar och eventuella andra kryddor efter din smak.
Servera med pasta, gärna nyriven parmesan, nymalen svartpeppar och en sallad till.

Den här har jag gjort idag, jättegod!
Få se om jag får in bild nu då..
temporary-image1410105915610_540c823d9606ee7d07374b67_thumb.jpg
 
Kan lägga till ett nytt recept på veg-biffar!
4 port:
4 dl röda linser
1 zucchini
250 gr halloumi
2 salladslökar
2 vitlöksklyftor
spiskummin
cayennepeppar
salt

Lägg linserna i blöt ca 2 timmar, låt dem sedan rinna av i en sil. Riv zucchini grovt, låt det ligga i en sil och droppa av. Riv halloumin grovt och hacka löken. Mixa linserna innan de blandas med halloumi, zucchini och löken. Pressa över vitlöken och krydda. Stek sedan i stekpanna :)
 
Kan lägga till ett nytt recept på veg-biffar!
4 port:
4 dl röda linser
1 zucchini
250 gr halloumi
2 salladslökar
2 vitlöksklyftor
spiskummin
cayennepeppar
salt

Lägg linserna i blöt ca 2 timmar, låt dem sedan rinna av i en sil. Riv zucchini grovt, låt det ligga i en sil och droppa av. Riv halloumin grovt och hacka löken. Mixa linserna innan de blandas med halloumi, zucchini och löken. Pressa över vitlöken och krydda. Stek sedan i stekpanna :)

Kan man lägga linserna i blöt hela dan?
 
Det skulle jag tro, jag har haft kikärtor och liknade i blöt 12 timmar och det händer inget speciellt vad jag vet :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp