Bukefalos 28 år!

Vem är bäst lämpad att sköta våra skogar? (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Kan det bli för mycket av det?
I det här fallet såg man inte marken genom slyet.
Troligtvis är det ju från träden som stått där innan, oavsett om det är sly i den bemärkningen att det är unga träd eller om det är grenar och toppar från avverkade träd. Så är inte ”slyet” ditklrt så kan det inte bli för mkt av det.
 
Troligtvis är det ju från träden som stått där innan, oavsett om det är sly i den bemärkningen att det är unga träd eller om det är grenar och toppar från avverkade träd. Så är inte ”slyet” ditklrt så kan det inte bli för mkt av det.
Var ordet ditlagt?
Jag är nämligen osäker på just den biten, om det var ditlagt eller inte. Det var ganska tomt på sidorna av den "vägen av sly" (gick inte där dock då det var för tätt mellan grenarna) medan slyet täckte "vägen" så att det bågnade som en madrass när man gick på den. Som att man bara kört över allt.

Men å andra sidan så kan de ha varit ditlagda för tillfället för att plockas upp senare, kollade inte igen. Kanske man gör så också?
 
Var ordet ditlagt?
Jag är nämligen osäker på just den biten, om det var ditlagt eller inte. Det var ganska tomt på sidorna av den "vägen av sly" (gick inte där dock då det var för tätt mellan grenarna) medan slyet täckte "vägen" så att det bågnade som en madrass när man gick på den. Som att man bara kört över allt.

Men å andra sidan så kan de ha varit ditlagda för tillfället för att plockas upp senare, kollade inte igen. Kanske man gör så också?

Ditlagt var ordet :up:

Troligen har en gallring skett och för att inte göra skador på marken med skogsmaskinerna så används riset att köra på. Dvs man lägger det i vägen för att skona marken.
 
Aha! Smart! :up: Brukar man plocka upp det efteråt eller?
Efter en gallring är det ovanligt att man tar bort riset, ligger det i körvägen fyller det ju en funktion även i nästa åtgärd. Ris som man kört på plockas i regel inte bort, om inte det ligger över fornlämning, stig, väg etc. Ska riset plockas bort från skogen så måste det anmälas till Skogsstyrelsen minst 6 veckor innan det utförs, så de kan kontrollera om det är lämpligt eller inte. Skogsvårdslagen reglerar dessutom att du i många fall måste återföra näring till skogen om du plockar bort riset för att kompensera den näringsförlust som sker.
 
Så DET är att sköta skogen? Att det ska finnas stigar för folk som ska promenera? Att det ska vara FINT i skogen?

Nja... men det är ju faktiskt inte tillåtet att köra sönder stigar. Något som de stora bolagen brukar skita blankt i som sagt.

Särbon höll på att svimma när vi var ut till ett av hans skiften och storbolaget hade snitslat som galningar vid en stig för att den inte skulle köras sönder. Det var typ kors i taket för det har de inte brytt sig i tidigare :D
 
Efter en gallring är det ovanligt att man tar bort riset, ligger det i körvägen fyller det ju en funktion även i nästa åtgärd. Ris som man kört på plockas i regel inte bort, om inte det ligger över fornlämning, stig, väg etc. Ska riset plockas bort från skogen så måste det anmälas till Skogsstyrelsen minst 6 veckor innan det utförs, så de kan kontrollera om det är lämpligt eller inte. Skogsvårdslagen reglerar dessutom att du i många fall måste återföra näring till skogen om du plockar bort riset för att kompensera den näringsförlust som sker.
Åhå, intressant! Tack för informationen :up:
 
Nja... men det är ju faktiskt inte tillåtet att köra sönder stigar. Något som de stora bolagen brukar skita blankt i som sagt.

Särbon höll på att svimma när vi var ut till ett av hans skiften och storbolaget hade snitslat som galningar vid en stig för att den inte skulle köras sönder. Det var typ kors i taket för det har de inte brytt sig i tidigare :D
Ah vad tråkigt :down: Dessa stigar var lite svåra att finna då de gick lite slingrigt och kördes över här och där. Men det är väl ganska lätt att ursäkta sig med att man inte såg den lilla stigen från den stora skogsmaskinen vare sig det var sant eller inte :p
 
Ah vad tråkigt :down: Dessa stigar var lite svåra att finna då de gick lite slingrigt och kördes över här och där. Men det är väl ganska lätt att ursäkta sig med att man inte såg den lilla stigen från den stora skogsmaskinen vare sig det var sant eller inte :p

Var det så små stigar gissar jag att de inte var skyddade. Det finns ju en gräns för vad som är rimligt att undvika.
 
Vi slutavverkade ett halvt hektar för några år sedan. Pappa har alltid gallrat så det fanns redan gott om återväxt så vi behövde inte plantera. Men stigen som gått rakt igenom området försvann - en stig där man kunde köra traktor men ändå bara en stig. På sina ställen kan jag inte ens se vart den gått. Den är inte sönderkörd men det lämnades lite ris och slyn kom fort. Jag har gått och ridit på den i hela mitt liv och står nu och tänker att vad fort det går att ändra något. Grannarna tycker säkert att det är förskräckligt tråkigt. Den var en del av en tvåkilometersrunda som några säkert gick då och då. Nu får man kryssa lite för att ta sig fram. Men min skog mår lika bra utan den stigen.
 
Var ordet ditlagt?
Jag är nämligen osäker på just den biten, om det var ditlagt eller inte. Det var ganska tomt på sidorna av den "vägen av sly" (gick inte där dock då det var för tätt mellan grenarna) medan slyet täckte "vägen" så att det bågnade som en madrass när man gick på den. Som att man bara kört över allt.

Men å andra sidan så kan de ha varit ditlagda för tillfället för att plockas upp senare, kollade inte igen. Kanske man gör så också?
Jag förstår inte varför det inte skulle få ligga där? För att du inte tog dig fram? För att du tyckte det var fult? Det är en skog. Inte en park.
 
Riset som lämnas i skogen förmultnar rätt fort .Gjorde lika då jag gallrade för många år sedan att jag fällde i vägen så allt ris skulle ligga där skotaren skulle fram och det blev obetydliga markskador och riset var borta efter något år .Var lika när jag hög ut runt gården och tänkte elda riset för det såg inte snyggt ut men fick förhinder och nästa år sedan snön var borta syntes inget av riset så det försvinner fort
 
Lite om detta på tv4s utfrågning nu. Jag ser inte att pausa inventering är rätt väg att gå och vi måste kunna skydda värdefull skog (och måste då känna till den). Sen har jag tyvärr inte färdig lösning på hur det görs bäst jämte avkastning och äganderätt.
 
Jag förstår inte varför det inte skulle få ligga där? För att du inte tog dig fram? För att du tyckte det var fult? Det är en skog. Inte en park.
För att det finns något som heter övergödning.
Du behöver inte låta så hånaktsfull. Jag är medveten om att jag inte vet mycket om skogsavverkning och därför påpekade att det var min personliga åsikt. Nu förklarade @attheedge mycket så att jag fick lära mig mera, det hjälpte mycket mera än det här inlägget.
 
För att det finns något som heter övergödning.
Du behöver inte låta så hånaktsfull. Jag är medveten om att jag inte vet mycket om skogsavverkning och därför påpekade att det var min personliga åsikt. Nu förklarade @attheedge mycket så att jag fick lära mig mera, det hjälpte mycket mera än det här inlägget.
Övergödning är främst ett problem i vatten. Även betesmarkers biologiska mångfald påverkas negativt av mycket näring då arter konkurreras ut.
I skog innebär inte höga halter fosfor och kväve problem, och växtligheten tar upp näringen till största del, till skillnad från jordbruket där näring läcker ut i vattendrag eftersom åkrarna inte är växtklädda året runt.
 
Övergödning är främst ett problem i vatten. Även betesmarkers biologiska mångfald påverkas negativt av mycket näring då arter konkurreras ut.
I skog innebär inte höga halter fosfor och kväve problem, och växtligheten tar upp näringen till största del, till skillnad från jordbruket där näring läcker ut i vattendrag eftersom åkrarna inte är växtklädda året runt.
Åhå! Vad intressant! Jag visste inte att skogen var ett undantag så att säga :up: Så man skulle i princip kunna köra en hög med tex pinnar och löv från trädgården ut i skogen utan problem? (Så länge inget är behandlat med något medel förstås)
Så häftigt :love: Därför efter extrema stormar när skogar har fallit omkull så kan man låta dem alla vara om man så skulle vilja?
 
För att det finns något som heter övergödning.
Du behöver inte låta så hånaktsfull. Jag är medveten om att jag inte vet mycket om skogsavverkning och därför påpekade att det var min personliga åsikt. Nu förklarade @attheedge mycket så att jag fick lära mig mera, det hjälpte mycket mera än det här inlägget.
Jag undrade uppriktigt varför du undrade. Du beskrev det som du tyckte det störde dig att det låg PÅ stigen och att du tyckte det borde forslas bort för att du inte kunde gå där.
Ditt inlägg Igår kl 12:50
[QUOTE="Asko,"#154
Gick i somras i farfars gamla skog vid sommarstugan och tyckte att det var lite synd. (Han sålde sin skog till kyrkan, så det gick nog över till ett större skogsbolag.)
Stigarna syns inte lika tydligt och/eller förstörs av stora maskiner som lämnar djupa avtryck. Vi fick ge upp efter en bit där de hade lämnat absolut fullt med sly på på marken, det blev omöjligt att gå där.
Jag tänker mig att de inte sköter om skogen lika mycket som en småskogsägare som går i sin skog för att ha koll och därmed behöver tex stigar.[/QUOTE]

Tycker det låter som en efterkonstruktion att du funderar över övergödning.
För mig är det ris i en skog. För mig fullständigt obegripligt att det inte skulle kunna vara kvar. Men nu har du ju förklarat att du trodde övergödning var ett problem i skogen och fått svar på det.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
14 321
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp