Fördelningspolitik, beskattning och socialt skyddsnät (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Och jag förstår att ISK bekymrar dig mest, för antagligen är det det som personligen påverkar dig mest.
Jag har inte sett över "alla" skatter dom vill höja. Så jag kan inte svara på vilken som påverkar mig mest.
Sjöstedt vill ju höja skatterna med 76 miljarder. Det bekymrar mig dock att man vill höja skatterna för småspararna.
 
För mig som bor i stugan, ökar dock inte värdet på boendet av de väldigt konkreta exemplen.

Tja, du slipper ju ett läckande tak. Vad är det värt att bo torrt och utan fukt och mögel? Du slipper att få in avloppsvatten i din dricksvattenbrunn om du har/haft en sådan. Vad är det värt? Om du har ett vattendrag eller sjö nära slipper du att den blir övergödd och giftig av algblomning, exempelvis när du badar eller dina hästar dricker ur den. Eller grannens kor eller får som tar dricksvatten ur sjön/vattendraget. Du slipper bryta mot miljölagar och få miljösanktionsavgift och/eller bli åtalsanmäld för miljöbrott.
 
Använd. Inte. En. DEBATTARTIKEL. Som. Faktaunderlag.

Debattartiklar framför författarens ÅSIKTER. I det här fallet en liberal debattörs.

Dessutom: vad debattartikeln handlar om är EN fällning i Granskningsnämnden för bristande opartiskhet i ETT inslag.

Som du fått påpekat så många gånger förr: det är ingen idé att du googlar eftersom du aldrig verkar förstå vad du fått träff på.
 
Använd. Inte. En. DEBATTARTIKEL. Som. Faktaunderlag.

Debattartiklar framför författarens ÅSIKTER. I det här fallet en liberal debattörs.

Dessutom: vad debattartikeln handlar om är EN fällning i Granskningsnämnden för bristande opartiskhet i ETT inslag.

Som du fått påpekat så många gånger förr: det är ingen idé att du googlar eftersom du aldrig verkar förstå vad du fått träff på.
Just saying. Att man ska inte ta allt för absolut sanning från medier.
 
Jag har inte sett över "alla" skatter dom vill höja. Så jag kan inte svara på vilken som påverkar mig mest.
Sjöstedt vill ju höja skatterna med 76 miljarder. Det bekymrar mig dock att man vill höja skatterna för småspararna.
Vilka skatter vill man höja från de som sparar? Isk- skattehöjningen berör endast de som investerar.
 
Ja, det är precis vad dom gör. Dom ljuger.

Klart dom har pengar över att betala skatt. Bara för det behöver det inte betyda att vi ska beskatta alla som sparar pengar ? Det är redan surt beskattade pengar som sparas ??
Ok. En gång till. Skatten på ISK avser att beskatta AVKASTNING. Dvs kapitalINKOMST. Inte pengarna du sätter in, utan pengarna det som de investerade pengarna ökar med. Om du investerar 10000 kr och de efter ett år har ökat till 11000 kr, så har du haft en kapitainkomst på 1000 kr. Det är de 1000 kr du skattar för. (Bara för att slippa bemöta detta självklara: skatten är schablonberäknad utifrån ditt innehav och ja, du skattar även om du gör förlust. Det är liksom risken med ISK, och gillar man inte det så finns det andra alternativ).

Och det innebär inte att vi "beskattar alla som sparar pengar". Spara på ett helt vanligt sparkonto med nollränta så slipper du skatt helt. Du slipper även värdeökningen, men det kan det ju vara värt för att slippa skatta :up:
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 025
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 000
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Renovera badrum
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp