Fördelningspolitik, beskattning och socialt skyddsnät (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Hero

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Därför att dom vill köra ekonomin i botten. Vilket i längden drabbar alla. Stör mig väl mest på att dom vill införa högre skatt på kapitalinkomster...
 
Därför att dom vill köra ekonomin i botten. Vilket i längden drabbar alla. Stör mig väl mest på att dom vill införa högre skatt på kapitalinkomster...
Varför skulle de vilja köra ekonomin i botten? Och varför är högre skatt på kapitalinkomster ett problem?

Ser man hur det ser ut i andra ändan så vill de slita itu samhället med ökade klyftor. Det är dåligt för alla.
 
Varför skulle de vilja köra ekonomin i botten? Och varför är högre skatt på kapitalinkomster ett problem?

Ser man hur det ser ut i andra ändan så vill de slita itu samhället med ökade klyftor. Det är dåligt för alla.
Därför att man vill höja skatterna ?

Därför att som vanlig knegare är det svårt att bli rik om du inte kan göra det genom kapitalinkomster. Ska du då beskatta dessa duktiga sparare ? Och de flesta som sparar är vanliga medelinkomsttagare?
 
Därför att man vill höja skatterna ?

Därför att som vanlig knegare är det svårt att bli rik om du inte kan göra det genom kapitalinkomster. Ska du då beskatta dessa duktiga sparare ? Och de flesta som sparar är vanliga medelinkomsttagare?
Har du miljonavkastningar på ditt sparande?
 
What ?
Vänstern vill ju höja skatterna på ISK ? Då påverkar det ju alla sparare ?
Tänker du på detta?

Faktum är ju att de skattehöjningar som V vill införa främst drabbar människor som är väldigt rika, människor som fortsätter vara väldigt rika även med högre skatt.

Det känns ju betydligt viktigare att vi får in mer skattepengar än att rika människor får bli ännu rikare.
 
Därför att man vill höja skatterna ?

Därför att som vanlig knegare är det svårt att bli rik om du inte kan göra det genom kapitalinkomster. Ska du då beskatta dessa duktiga sparare ? Och de flesta som sparar är vanliga medelinkomsttagare?
Det är ingen livsnödvändighet att vara rik.

Däremot behöver alla mat på bordet, vård o.s.v. Ingen ska behöva leva i det här landet utan att få en dräglig levnadsnivå. Det innebär att man ska t.ex. ha råd med glasögon. Man ska inte behöva välja om man ska köpa mat eller medicin. Såna saker anser jag vara många gånger viktigare än att bli rik.
 
Det är ingen livsnödvändighet att vara rik.

Däremot behöver alla mat på bordet, vård o.s.v. Ingen ska behöva leva i det här landet utan att få en dräglig levnadsnivå. Det innebär att man ska t.ex. ha råd med glasögon. Man ska inte behöva välja om man ska köpa mat eller medicin. Såna saker anser jag vara många gånger viktigare än att bli rik.

Absolut. Fast vart kommer pengarna ifrån som t ex subventionerar glasögonen?
 
Det är inte min sak att svara på och att diskutera detaljfrågor är inte ämnet för den här tråden.

Det handlar om prioriteringar. Politik kan öka klyftor men det kan också minska dem.

Fast det är ingen detaljfråga. Det är ju hur systemet är uppbyggt? Jag tror alla svenskar kan svara på vart de pengarna kommer från.
 
Fast det är ingen detaljfråga. Det är ju hur systemet är uppbyggt? Jag tror alla svenskar kan svara på vart de pengarna kommer från.
Ett exempel är ju att pengar har tagits från sjukförsäkringen för att finansiera jobbakatteavdraget. Det sa Christina Husmark-Persson rakt ut. Men man motiverade nerdragningen med att sjukförsäkringen var överutnyttjad. Det var ren retorik och stämde inte riktigt med verkligheten. Att folk fastnade i sjukförsäkringen berodde till stor del på att rehabiliteringsmöjligheterna kollapsat. Så det var ren omvänd Robin-Hood-politik.

Friska människor hurrade. Av egoism. Inte för att pengarna var nödvändiga för deras överlevnad.

Resultatet blev att vi fick en sjukförsäkring med stora brister, vilket remissinstanserna varnade för.

Jag anser att en fungerande sjukförsäkring är viktigare än jobbskatteavdrag och att rehabilitera folk är en investering. Sen tycker jag inte heller att skattemedel ska kunna användas till vinster i företag.
 
Ett exempel är ju att pengar har tagits från sjukförsäkringen för att finansiera jobbakatteavdraget. Det sa Christina Husmark-Persson rakt ut. Men man motiverade nerdragningen med att sjukförsäkringen var överutnyttjad. Det var ren retorik och stämde inte riktigt med verkligheten. Att folk fastnade i sjukförsäkringen berodde till stor del på att rehabiliteringsmöjligheterna kollapsat. Så det var ren omvänd Robin-Hood-politik.

Friska människor hurrade. Av egoism. Inte för att pengarna var nödvändiga för deras överlevnad.

Resultatet blev att vi fick en sjukförsäkring med stora brister, vilket remissinstanserna varnade för.

Jag anser att en fungerande sjukförsäkring är viktigare än jobbskatteavdrag och att rehabilitera folk är en investering. Sen tycker jag inte heller att skattemedel ska kunna användas till vinster i företag.

Jag menar vart pengarna kommer från i första början. De uppstår inte ur tomma intet.
 
Det är ingen livsnödvändighet att vara rik.

Däremot behöver alla mat på bordet, vård o.s.v. Ingen ska behöva leva i det här landet utan att få en dräglig levnadsnivå. Det innebär att man ska t.ex. ha råd med glasögon. Man ska inte behöva välja om man ska köpa mat eller medicin. Såna saker anser jag vara många gånger viktigare än att bli rik.

Men vi har ju redan en av världens högsta skatter och stort skyddsnät.

Det du säger är att vi ska ta från dom som kan sköta sin ekonomi till dom som inte kan det? För förslaget drabbar även låginkomstagare som faktist kan sköta om sin ekonomi. Börjar väldigt mkt likna ett kommunist samhälle som någon tidigare sa... Är det de du vill ?
 
Det känns ju betydligt viktigare att vi får in mer skattepengar än att rika människor får bli ännu rikare.

För mig känns det betydligt viktigare vad som görs med skattepengarna än att vi får in så mycket som möjligt i skatt! Jag menar att skattepengar är VÅRA gemensamma pengar som vi alla arbetat hårt för att dra in. Dem skall man inte handskas lättvindigt med. Jag menar att gemensamma skattepengar skall användas sparsamt och smart, med stor eftertanke. Det ser och hör jag inte när jag hör politiker, ofta med röd färg, tävla om hur många miljarder som skall satsas på det ena och det andra. Som om enbart pengar som flyttas mellan olika verksamheter skulle lösa allt. Jag vill veta vad som görs med pengarna, jag vill ha kvalitet snarare än kvantitet!
 
Jag menar vart pengarna kommer från i första början. De uppstår inte ur tomma intet.
Klart de inte uppstår ur intet. Det fattar ju alla. Men de pengar som kommer in kan fördelas på olika sätt. Och som jag sa kan man antingen öka klyftorna eller minska dem, beroende på hur de fördelas.
 
Men vi har ju redan en av världens högsta skatter och stort skyddsnät.

Det du säger är att vi ska ta från dom som kan sköta sin ekonomi till dom som inte kan det? För förslaget drabbar även låginkomstagare som faktist kan sköta om sin ekonomi. Börjar väldigt mkt likna ett kommunist samhälle som någon tidigare sa... Är det de du vill ?
Vi har inte alls ett särskilt bra skyddsnät längre och sen handlar det inte om huruvida man kan sköta sig eller inte. Olyckor och sjukdomar drabbar alla. En del föds med dåliga förutsättningar. O.s.v.

Jag vill att livschanser ska utjämnas mer. Otur ska inte få påverka så mycket som det gör.
 
Vi har inte alls ett särskilt bra skyddsnät längre och sen handlar det inte om huruvida man kan sköta sig eller inte. Olyckor och sjukdomar drabbar alla. En del föds med dåliga förutsättningar. O.s.v.

Jag vill att livschanser ska utjämnas mer. Otur ska inte få påverka så mycket som det gör.

Det är ju i sådana frågor som man kan tycka olika om vad som är rättvist.
Nej, det finns ingen rättvisa bakom vem som drabbas av sjukdom och vem som inte gör det, eller vilken sjukdom som drabbar vem.
Det finns ingen rättvisa i att vissa föds i socialt utsatt läge eller med missbrukande föräldrar, till exempel.

Men jag hör ju till dem som tycker att det är rättvist att den person som jobbar, får större ekonomiskt utrymme än den som inte jobbar (oavsett orsak till att en person inte jobbar).
Det går ju också att tycka att det är rättvist att alla ska ha lika stort (eller litet) ekonomiskt utrymme oavsett om man jobbar eller inte.

Jag hör till dem som tycker att det är rimligt att löner skiljer sig mellan olika yrken. Och att det kan vara förståeligt och förklarligt att vissa yrken betalar sig sämre än andra.
Det går att tycka annat också.

Visst finns oturen som en stor faktor, men trots allt har vi ganska stora möjligheter i Sverige att faktiskt jämna ut "oturen".
 
Vi har inte alls ett särskilt bra skyddsnät längre och sen handlar det inte om huruvida man kan sköta sig eller inte. Olyckor och sjukdomar drabbar alla. En del föds med dåliga förutsättningar. O.s.v.

Jag vill att livschanser ska utjämnas mer. Otur ska inte få påverka så mycket som det gör.

Fast nu har du gått ifrån sakfrågan liksom en politiker.

"Vänsterpartiet vill höja skatten för de allra rikaste. Det gör vi genom att bland annat införa en höjd skatt på aktieutdelning- och kapitalvinst på värdepappersförsäljning, en ny förmögenhetsskatt och en bankskatt. "
Kan man läsa på vänsterpartiets hemsida.
Men de som drabbas är ju alla småsparare ? De som är duktiga att lägga undan pengar i aktier och fonder varje månad. Dom ljuger ju ?
Även en låginkomsttagare kan spara om man kan hussera sin egen ekonomi. Duktiga sparare från låg och medelklass ska ta notan för vad? Vad ska dom använda pengarna till ?
För mig låter det som att dom vill klumpa ihop alla pengar och fördela det lika till alla. Dvs, de som sköter sin ekonomi ska pröjsa för dom som inte gör det...
 
Fast nu har du gått ifrån sakfrågan liksom en politiker.

"Vänsterpartiet vill höja skatten för de allra rikaste. Det gör vi genom att bland annat införa en höjd skatt på aktieutdelning- och kapitalvinst på värdepappersförsäljning, en ny förmögenhetsskatt och en bankskatt. "
Kan man läsa på vänsterpartiets hemsida.
Men de som drabbas är ju alla småsparare ? De som är duktiga att lägga undan pengar i aktier och fonder varje månad. Dom ljuger ju ?
Även en låginkomsttagare kan spara om man kan hussera sin egen ekonomi. Duktiga sparare från låg och medelklass ska ta notan för vad? Vad ska dom använda pengarna till ?
För mig låter det som att dom vill klumpa ihop alla pengar och fördela det lika till alla. Dvs, de som sköter sin ekonomi ska pröjsa för dom som inte gör det...

Vad värre är att de inte vill att människor ska få äga och driva företag mer än i mycket lite utsträckning. Vilket betyder att de där skattepengarna snart bara består av ett uns.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 023
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 998
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp