Fördelningspolitik, beskattning och socialt skyddsnät (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Det beror väl på om en ser beskattning som straff eller inte?
Jag kan liksom inte se att det är ett straff riktat mot mig personligen när jag blir beskattad. Inte heller ser jag skatt som ett incitament till att jobba mindre. Men visst, tycker en att ens egna pengar är viktigast som vissa verkar göra så förstår jag ju att vänstern känns skrämmande. Men det blir märkligt att likställa vänsterns politik (där jag antar att beskattning och vinsterna i välfärden är vad som syftar på snarare än någon annan del av politiken?) med bestraffningar gentemot personer som arbetar.

Ser inte skatt som ett straff men tycker att det är rimligt att man enas solidariskt om en ungefärlig skattesats som gäller alla. Att ngn ska skatta 50% och vissa 30% av sin inkomst tycker jag inte känns rimligt. Den med högre inkomst bidrar ändå redan med en högre summa då skatten är procentuell
 
Finns inget som tyder på att V skulle kunna sitta vid rodret under nästa mandatperiod. Att alliansen skulle ha bättre koll på ekonomi existerar nog bara i dina drömmar.

Oavsett , så är det de bukefalisterna vill enligt opinionsmätningen. Dessa är dom riktiga drömmarna...
 
Alltså, nej. Jag är medlem i M och dina argument är helt obegripliga för mig. Du gör ingen vidare reklam för partiet. Ifall det är den där bilden folk får av M har jag full förståelse för att man väljer att rösta vänster.
Jag förstår inte varför man väljer att rösta vänster. Finns ingen logik i det. Man går på känsla... ?
 
Tvärtom. Jag vill att människor ska ha det bra. Alla som kan ska jobba och bidra till samhället.
Du kanske skulle praktisera det i tanken också,

Första steget är att vilja
Andra steget är att inse hur ens egna tankar påverkar, detta har du inte greppat.
Sen kan man börja praktisera det också.

Du har noll begrepp om hur illa ställt somliga kan ha det, även i Sverige. Man svälter kanske inte men att spara som du ser som en sån självklarhet att du inte kan föreställa dig att alla inte lyckas säger att du är långt ifrån att ens förstå hur alla kan får det bra. Du tror ju att "alla" har det så pass ekonomiskt bra att de har pengar över att investera på börsen. Har man det har man det relativt ekonomiskt bra. I dagsläget är det folk i Sverige som väljer mellan att ersätta de trasiga skorna, den utslitna jackan eller skicka med matsäck till skolutflykten.

Vad skulle du valt? Låta ditt barn gå i för små skor eller investerat 100 kr på ett isk-konto?
 
@Hero tittade du på rapport igår? Jag kom och tänka på dig då det var ett inslag om skatterna i Sverige. Att skillnaden mellan skatt på arbete och kapital inte är så stor i något annat land och att det finns en risk med att människor försöker livnära sig på kapitalinkomst istället för arbetsinkomst.

Jag fick inget svar på mitt inlägg igår, så när när jag nu får stöd av en professor i nationalekonomi försöker jag igen. Hur tänker du egentligen när du tycker att det är rimligt man ska kunna skapa sig en miljon på en hundralapp i månaden utan att skatta på vinsten? Tänk alla som har råd att göra flera tusenlappar till många miljoner.
 
Och @Hero jag röstar inte på vänstern, så du behöver inte ha det som utgångspunkt när du svarar mig.

Du verkar tro att du företräder Ms politik i förhållande till ett gäng vänsterpartister. Så är inte fallet. Jag skulle tro att flera av dem som argumenterat emot dig här röstar på alliansen.
 
@Hero tittade du på rapport igår? Jag kom och tänka på dig då det var ett inslag om skatterna i Sverige. Att skillnaden mellan skatt på arbete och kapital inte är så stor i något annat land och att det finns en risk med att människor försöker livnära sig på kapitalinkomst istället för arbetsinkomst.

Jag fick inget svar på mitt inlägg igår, så när när jag nu får stöd av en professor i nationalekonomi försöker jag igen. Hur tänker du egentligen när du tycker att det är rimligt man ska kunna skapa sig en miljon på en hundralapp i månaden utan att skatta på vinsten? Tänk alla som har råd att göra flera tusenlappar till många miljoner.

Näe, jag tittar inte på TV.
Var det någon vänsterpropaganda ? Låter som det...

Iaf, tror inte den risken är så stor även om det finns dom som lever på kapitalinkomst.
Även om det är enkelt i teorin så är det svårare i praktiken. Skulle säga att du behöver ca 14 miljoner för att få en vettig lön på räntan.

Personligen är mitt mål att skaffa min drömbostad och sedan en bättre pension. Jag tror inte jag kommer kunna leva enbart på min kapitalinkomst och så tror jag dom flesta har som mål med sitt sparande...
 
Det beror väl på om en ser beskattning som straff eller inte?
Jag kan liksom inte se att det är ett straff riktat mot mig personligen när jag blir beskattad. Inte heller ser jag skatt som ett incitament till att jobba mindre. Men visst, tycker en att ens egna pengar är viktigast som vissa verkar göra så förstår jag ju att vänstern känns skrämmande. Men det blir märkligt att likställa vänsterns politik (där jag antar att beskattning och vinsterna i välfärden är vad som syftar på snarare än någon annan del av politiken?) med bestraffningar gentemot personer som arbetar.

Fast visst kan höga marginalskatter innebära minskat driv att jobba extra?
Typ: är det värt det för mig att jobba en hel dag extra om jag får ut fåtalet hundralappar när inkomsten har beskattats?
Eller, om man ligger på gränsen: man kanske får aningen mer, eller samma, nettolön om man väljer att jobba 90 i stället för 100%: är det då att stimulera individen att jobba mer?
Visst förekommer det att progressiv beskattning minskar motivationen att jobba.

eller, är det värt den nedlagda mödan att spara (vilket är bra att göra, tycker jag), om sparandet ska beskattas?
Man har ju redan betalat inkomstskatt på pengarna innan de läggs på ett sparande så att beskatta sparande skulle ju innebära dubbel beskattning av just de pengarna.
Fastighetsskatt: om man har sparat och lånat och köpt ett boende, och sedan betalar skatt för det boendet så innebär det ju också till viss del dubbel beskattning: först har man betalat inkomstskatt på sin lön. Delar av de beskattade pengarna använder man för att köpa en villa. Sedan beskattas villan, det vill säga de redan beskattade pengarna.

Ungefär som att jag har lite synpunkter på taxeringsvärderingen.
Nu är min stuga av enklare standard men i år har jag varit tvungen (av kommunen tvungen) att byta ut avloppet. Det har kostat mig ca 150.000kr för jag var tvungen att ha ett minireningsverk också och då blev det dyrt.
Inom fåtalet år blir jag även tvungen (inte av kommunen, men om jag vill hålla min stuga intakt) att byta yttertaket.
De åtgärderna, som jag själv får bekosta - självklart eftersom det är min stuga - av mina beskattade pengar, höjer taxeringsvärdet för fastigheten. Så om det hade funnits fastighetsskatt så hade de nödvändiga reparationerna, som jag betalat en gång när de genomförts, dessutom fördyrat mitt boende.
Det är ju lite märkligt tycker jag.
Även om jag förstås begriper att skälet till att taxeringsvärdet höjs av de åtgärderna är att stugan vid eventuell försäljning sannolikt skulle kunna betinga ett högre pris jämfört med om taket läckte och avloppet måste bytas omedelbart av köparen.
För mig som bor i stugan, ökar dock inte värdet på boendet av de väldigt konkreta exemplen.
 
Näe, jag tittar inte på TV.
Var det någon vänsterpropaganda ? Låter som det...

Iaf, tror inte den risken är så stor även om det finns dom som lever på kapitalinkomst.
Även om det är enkelt i teorin så är det svårare i praktiken. Skulle säga att du behöver ca 14 miljoner för att få en vettig lön på räntan.

Personligen är mitt mål att skaffa min drömbostad och sedan en bättre pension. Jag tror inte jag kommer kunna leva enbart på min kapitalinkomst och så tror jag dom flesta har som mål med sitt sparande...
Jo men allt som inte passar ens agenda är ju vänsterpropaganda :grin:.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 023
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 995
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp