Vem är svensk?

Frågar man Duplantis själv är jag 100% säker på att han tycker han är amerikan och inte svensk.

Han har inte bott här, talar inte språket och har förmodligen ingen direkt anknytning till eller kännedom om samhället i stort.

Likaså tror jag inte systrarna Kallur tänker att de är amerikaner.

Ett medborgarskap på pappret säger ju egentligen ganska lite.
Jag tror han pratar lite svenska men i intervjusituationer blir det väl lättare med engelska. Vill minnas att han pratat lite svenska vid någon intervju men engelskan flyter på bättre. Mamman är ju svensk och hans bror har bott eller bor i Sverige så någorlunda svenska kan han nog.
 
Min känsla är att man ”är den nationalitet” man föds till och vuxit upp i större delen av barndomen. Hade jag varit född i Tjeckien så blir jag inte automatisk ”svensk” bara för att jag flyttar hit och får svenskt statsmedborgarskap. Lika lite som att jag flyttar till Thailand eller Kina. Får jag medborgarskap i landet så blir jag inte Kines bara för ett papper säger så. När det gäller sportevenemang så tycker jag nog att det är rimligt att representera ett land man bor i eller känner att man har någon koppling till.
 
Ja sorry, pappa Anders spelade för Islanders när de föddes och pga USA:s medborgarskapsregler så är de amerikanska medborgare. Jag tror att Alexander Nylander också har amerikanskt medborgarskap pga av att hans pappa spelade i USA när han föddes. Det är många andra generationens hockeyspelare som har dubbelt medborgarskap. Och vissa väljer vilka de ska representera strategiskt eftersom de har bättre chans att få representera ett land. Några hopp (och dressyr) ryttare har gjort detsamma.

Men vad spelar det för roll i sammanhanget ?
 
Jag tror han pratar lite svenska men i intervjusituationer blir det väl lättare med engelska. Vill minnas att han pratat lite svenska vid någon intervju men engelskan flyter på bättre. Mamman är ju svensk och hans bror har bott eller bor i Sverige så någorlunda svenska kan han nog.

Han har sagt att han vill lära sig mer svenska men att svenskarna sabbar för honom genom att bara prata engelska med honom. :D
 
Jag tror han pratar lite svenska men i intervjusituationer blir det väl lättare med engelska. Vill minnas att han pratat lite svenska vid någon intervju men engelskan flyter på bättre. Mamman är ju svensk och hans bror har bott eller bor i Sverige så någorlunda svenska kan han nog.
Jag har förstått det som han har en rätt tät och fin relation med sina morföräldrar och är i landet lite då och då.
Nu ska han ju tävla för Uppsala och har skaffat lägenhet där.
 
Men återigen - diskussionen är rätt absurd.
det handlar om att andra ska bstämma vilken nationalitet man har "rätt" att tilhöra.

Borde vi inte kommit längre än så?

Eller har SDs jidder om att samer inte är svenska etc verkligen satt så stora avtryck?
(vilket är larvigt för samerna fanns väl här först)
 
Men återigen - diskussionen är rätt absurd.
det handlar om att andra ska bstämma vilken nationalitet man har "rätt" att tilhöra.

Borde vi inte kommit längre än så?

Eller har SDs jidder om att samer inte är svenska etc verkligen satt så stora avtryck?
(vilket är larvigt för samerna fanns väl här först)
Den diskussionen går väl att diskutera djupare, vad exakt menas som svensk? Är samekulturen svensk kultur. Eller är det olika. Är renskötsel del av den svenska kulturen eller den samiska? För att skydda deras minoritetsstatus så är det väl viktigt att erkänna det som samisk kultur. I min värld så är det skillnad på vad man är kulturellt och pappersmässigt. Och det är väl upp till var och en att känna vad man är. Jag skulle nog aldrig kunna känna att jag är japansk även om jag bott där i 30 år och har ett japanskt pass.
 
Jag skulle nog aldrig kunna känna att jag är japansk även om jag bott där i 30 år och har ett japanskt pass.

Vad du tycker och känner är väl som sagt rätt individuellt men väldigt många med dubbla medborgarskap eller medborgarskap i sak,och en överväldigande majoritet i ditt exempel hade inte känt som du.

Folk känner på olika sätt och oavsett vilket är de ju medborgare . Utifrån det blir omvärldens subjektiva åsikter för mig rätt så problematiska . Jag tolkar det som att det är den problematiken även TS höjer.
 
Den diskussionen går väl att diskutera djupare, vad exakt menas som svensk? Är samekulturen svensk kultur. Eller är det olika. Är renskötsel del av den svenska kulturen eller den samiska? För att skydda deras minoritetsstatus så är det väl viktigt att erkänna det som samisk kultur. I min värld så är det skillnad på vad man är kulturellt och pappersmässigt. Och det är väl upp till var och en att känna vad man är. Jag skulle nog aldrig kunna känna att jag är japansk även om jag bott där i 30 år och har ett japanskt pass.
Kultur är inte nationalitet. En nation består nästan alltid av många kulturer.
Blanda inte bort begreppen.
 
Vad du tycker och känner är väl som sagt rätt individuellt men väldigt många med dubbla medborgarskap eller medborgarskap i sak,och en överväldigande majoritet i ditt exempel hade inte känt som du.

Folk känner på olika sätt och oavsett vilket är de ju medborgare . Utifrån det blir omvärldens subjektiva åsikter för mig rätt så problematiska . Jag tolkar det som att det är den problematiken även TS höjer.
Hur vet du att en ”överväldigande majoritet” inte hade känt som jag. Hade du flyttat till exempelvis Japan så hade du inte känt dig japansk. Varför? Du hade blivit kallad för Gaijin. Hur bra du än talade japanska och hur länge du än hade bott där. Samma sak om du flyttat till Thailand. Annat hade det kanske varit i USA? Eller kanske Norge?
 
Hur vet du att en ”överväldigande majoritet” inte hade känt som jag. Hade du flyttat till exempelvis Japan så hade du inte känt dig japansk. Varför? Du hade blivit kallad för Gaijin. Hur bra du än talade japanska och hur länge du än hade bott där. Samma sak om du flyttat till Thailand. Annat hade det kanske varit i USA? Eller kanske Norge?

Jadu... jag har tex bott utomlands i ett decennie och känner många nära och kära som migrerat och emigrerat till olika länder och har dubbla medborgarskap osv, så jag vet att alla inte känner som du klassar det.

F.ö är det i många fall samma sak om du som EXEMPELVIS ”Svensk” flyttar till småbyggd inom Sverige rikes län. Du är ”inflyttad” i minst ett decennie eller två enligt vissa .

Hoppas det räcker som motivering utifrån det du skrev .
 
Senast ändrad:
Jadu... jag har tex bott utomlands i ett decennie och känner många nära och kära som migrerat och emigrerat till olika länder och har dubbla medborgarskap osv, så jag vet att alla inte känner som du klassar det.

F.ö är det i många fall samma sak om du som EXEMPELVIS ”Svensk” flyttar till småbyggd inom Sverige rikes län. Du är ”inflyttad” i minst ett decennie eller två enligt vissa .

Hoppas det räcker som motivering utifrån det du skrev .
Nej, du säger överväldigande majoritet. Jag vill se någon undersökning som styrker det påståendet. Eller får du skriva att ”jag tror”.
 
Nej, du säger överväldigande majoritet. Jag vill se någon undersökning som styrker det påståendet. Eller får du skriva att ”jag tror”.

😅 då får du nog först publicera någon forskning på det påstående du gjort som föranledde svaret 😅 Mitt svar på din reflektion står ju redan hur jag menar utifrån din respons på hur du hypotetiskt anser /tror /känner ang ev flytt till Japan/div länder osv .
 
Senast ändrad:
Hur vet du att en ”överväldigande majoritet” inte hade känt som jag. Hade du flyttat till exempelvis Japan så hade du inte känt dig japansk. Varför? Du hade blivit kallad för Gaijin. Hur bra du än talade japanska och hur länge du än hade bott där. Samma sak om du flyttat till Thailand. Annat hade det kanske varit i USA? Eller kanske Norge?
Men tycker du att det är rätt att det är så? Att det är de andra i landet som ska avgöra vad du får känna dig som?
 
😅 då får du nog först publicera någon forskning på det påstående du gjort som föranledde svaret 😅
Du är uppenbart inte insatt i hur det är att bo i Japan. Jag vet med egna erfarenheter att det är omöjligt för någon utomstående att bli Japan. Det kommer få vem som helst att aldrig känna sig som en heller. Kom ihåg att det var just detta påstående du krånglar dig emot.
 
Du är uppenbart inte insatt i hur det är att bo i Japan. Jag vet med egna erfarenheter att det är omöjligt för någon utomstående att bli Japan. Det kommer få vem som helst att aldrig känna sig som en heller. Kom ihåg att det var just detta påstående du krånglar dig emot.

Jag nöjer mig med det som redan kommenterats .
 
Men tycker du att det är rätt att det är så? Att det är de andra i landet som ska avgöra vad du får känna dig som?
Vem är jag att bestämma att det är rätt eller fel? Varför ska jag komma med en moralisk pekpinne till något annat folk och säga ”ni har fel! Jag har rätt”
 
Alltså, detta med nationalitet och samhörighet är ju mycket mer komplicerat än i vilket land man har medborgarskap. Ta människor som immigrerar som exempel eller som är "offer" för att gränser dras om. Trots att många kineser bott i USA sedan 1800-talet är de fortfarande enligt sig själva först och främst kineser, sen amerikaner. Titta på kurderna eller syrianerna. Kurderna har väl aldrig riktigt haft ett land, men de är ändå kurder.

Jag jobbade med en kille som hävdade att han var ungrare, trots att han är född och uppvuxen i Rumänien (Transylvanien) och de i generationer varit födda i Rumänien, men nej, de var ungrare.

Titta bara på "Allt för Sverige" så får man ju se hur svenska vissa känner sig, trots att de kanske bara är 1/4 svensk och resten något annat, men just den kulturella biten har betytt så mycket.

Enligt mig har Zlatan svenskt medborgarskap, men han är inte svensk. Däremot hans barn är mer svenska, även fast de spenderat minoriteten av deras liv i Sverige. Min kollega är inte svensk trots att han har svenskt medborgarskap, han är norrman. En annan är irakisk kurd, trots sitt svenska medborgarskap. Hade du frågat vad de han hade svarat så hade han garanterat aldrig svarat irakier, trots att han har irakisk medborgarskap (och svenskt). Han hade sagt kurd. Han är kurd som bor i Sverige säger han.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 145
Senast: tanten
·
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Karfitsa
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
14 934
Senast: aprilmaj
·
Övr. Barn Jag har en liten släkting som har Down's syndrom. Barnet är bara ett år, så än så länge är det ingen större skillnad jämfört med andra...
2
Svar
32
· Visningar
5 033
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp