Bukefalos 28 år!

Vem är svensk?

Fast skilj på att tillhöra ett land mot att vara en viss nationalitet. De flesta tycker nog att kurderna hör hemma i bland annat Irak, men det är nog enormt få personer som hade hävdat att kurderna enbart är irakier och inte kurder, eller hur?
Nä, jag ser faktiskt inte varför det ska vara upp till någon annan än personerna själva att avgöra vad de har för tillhörighet.
 
Den här debatten blir skrämmande om den får någon konkret betydelse.

Man kan raljera och skoja om människor och ursprung. Som att vissa orters befolkning är så snåla att banken inte har uttagslucka utan bara insättningslucka. Göteborgsvitsar etc. Det är skämtsamt och en sorts tillhörighetsbekänneleser.

Det farliga kommer om man börjar sortera människor. Om tillhörigheten får politiska och juridiska konsekvenser.
Judestjärna, etisk rensning, apartheid. Bara några xempel på vad sådana idéer fått för följder.

Att påstå att Zlatan inte är svensk, eller att samer inte är svenska - jag blir lätt illamående och faktiskt rädd.
 
Den här debatten blir skrämmande om den får någon konkret betydelse.

Man kan raljera och skoja om människor och ursprung. Som att vissa orters befolkning är så snåla att banken inte har uttagslucka utan bara insättningslucka. Göteborgsvitsar etc. Det är skämtsamt och en sorts tillhörighetsbekänneleser.

Det farliga kommer om man börjar sortera människor. Om tillhörigheten får politiska och juridiska konsekvenser.
Judestjärna, etisk rensning, apartheid. Bara några xempel på vad sådana idéer fått för följder.

Att påstå att Zlatan inte är svensk, eller att samer inte är svenska - jag blir lätt illamående och faktiskt rädd.

Instämmer helt.
 
Den här debatten blir skrämmande om den får någon konkret betydelse.

Man kan raljera och skoja om människor och ursprung. Som att vissa orters befolkning är så snåla att banken inte har uttagslucka utan bara insättningslucka. Göteborgsvitsar etc. Det är skämtsamt och en sorts tillhörighetsbekänneleser.

Det farliga kommer om man börjar sortera människor. Om tillhörigheten får politiska och juridiska konsekvenser.
Judestjärna, etisk rensning, apartheid. Bara några xempel på vad sådana idéer fått för följder.

Att påstå att Zlatan inte är svensk, eller att samer inte är svenska - jag blir lätt illamående och faktiskt rädd.
fast om det är individuellt, varför är du då tvungen att ge Zlatan epitetet svenskt svensk, hur vet du att han definierar sig som det, eller att samer i grupp är svenska. Det är väl upp till individuella samer att själv välja? Du säger ju emot dig själv där 😶
 
Men alla ni som anser att man inte är svensk om man inte har svenska föräldrar. Hur ser ni på adopterade?

Har haft många vänner genom åren som är adopterade. Som barn va man ju nyfiken på varför de "såg" annorlunda ut (tex. mörkhyade) men inte hade man en tanke på att de inte var svenskar för det? De va ju precis lika svenska som alla vi "andra" bara att de va födda i ett annat land och hade därför annan hudfärg tex. Men det gjorde dom inte ett dugg mindre svenska för det. De flesta har ju inte någon koppling alls till sitt hemland och inte varit där sen de blev adopterade. Måste bli väldigt svårt för dom att då identifiera sig med deras ursprungsland O_o
 
fast om det är individuellt, varför är du då tvungen att ge Zlatan epitetet svenskt svensk, hur vet du att han definierar sig som det, eller att samer i grupp är svenska. Det är väl upp till individuella samer att själv välja? Du säger ju emot dig själv där 😶
Nej? Tanten har ju problem med att andra kan säga att vissa personer inte är svenska. Det är inte detsamma som att tanten säger att de är svenskar?
 
Men alla ni som anser att man inte är svensk om man inte har svenska föräldrar. Hur ser ni på adopterade?

Har haft många vänner genom åren som är adopterade. Som barn va man ju nyfiken på varför de "såg" annorlunda ut (tex. mörkhyade) men inte hade man en tanke på att de inte var svenskar för det? De va ju precis lika svenska som alla vi "andra" bara att de va födda i ett annat land och hade därför annan hudfärg tex. Men det gjorde dom inte ett dugg mindre svenska för det. De flesta har ju inte någon koppling alls till sitt hemland och inte varit där sen de blev adopterade. Måste bli väldigt svårt för dom att då identifiera sig med deras ursprungsland O_o
Har ju sett på Spårlöst att många adopterade känner sig lite kluvna med fötterna i båda länder.
 
Nej? Tanten har ju problem med att andra kan säga att vissa personer inte är svenska. Det är inte detsamma som att tanten säger att de är svenskar?
”Att påstå att Zlatan inte är svensk, eller att samer inte är svenska - jag blir lätt illamående och faktiskt rädd. ”
Skriver hon ju, där är det ju underförstått att hon anser att de är svenska?
 
Har ju sett på Spårlöst att många adopterade känner sig lite kluvna med fötterna i båda länder.
Men det innebär ju inte att det gäller alla adopterade. Tror också detta med kluvenhet vid adoption gäller även för de som är adopterade inom samma land. Frågor som varför ens biologiska föräldrar inte kunde/ville ha kvar en m.m.

Ingen av de jag känner har känt så. I de fall de känt sig kluvna är för att folk ser på dom annorlunda pga deras utseende.
 
Den här debatten blir skrämmande om den får någon konkret betydelse.

Man kan raljera och skoja om människor och ursprung. Som att vissa orters befolkning är så snåla att banken inte har uttagslucka utan bara insättningslucka. Göteborgsvitsar etc. Det är skämtsamt och en sorts tillhörighetsbekänneleser.

Det farliga kommer om man börjar sortera människor. Om tillhörigheten får politiska och juridiska konsekvenser.
Judestjärna, etisk rensning, apartheid. Bara några xempel på vad sådana idéer fått för följder.

Att påstå att Zlatan inte är svensk, eller att samer inte är svenska - jag blir lätt illamående och faktiskt rädd.

Det har forskats på just den där sorteringen vi är så benägna att göra - tror att det var Anders Hansen som nämnde detta i sitt vinterprat på P1. Forskningen han nämnde gick ut på att låta folk titta på olika konstverk och dela in dem i grupper efter vilken konstnär de gillade. Och så fort de blivit indelade i grupper så tenderade de att fatta beslut som gynnade den egna gruppen och missgynnade de andra. Det "lustiga" i sammanhanget var att denna effekt var lika stark även när det rörde sig om "nonsenskonst" som prickar i olika mönster eller om individerna helt slumpvis delades in i grupper. Så som de biologiska och sociala varelser vi är tenderar vi att göra just så - dela in oss i "vi och dom" på de mest lösa grunder och antaganden. Det kan givetvis ses som en rätt negativ egenskap, men det går ju också att vända på det och använda för att skapa gemenskap och inkludering - det behövs ju inte så mycket, faktiskt, för att vi skall se vad vi har gemensamt med andra individer och inkludera dem i vårt "vi"!!
 
Det har forskats på just den där sorteringen vi är så benägna att göra - tror att det var Anders Hansen som nämnde detta i sitt vinterprat på P1. Forskningen han nämnde gick ut på att låta folk titta på olika konstverk och dela in dem i grupper efter vilken konstnär de gillade. Och så fort de blivit indelade i grupper så tenderade de att fatta beslut som gynnade den egna gruppen och missgynnade de andra. Det "lustiga" i sammanhanget var att denna effekt var lika stark även när det rörde sig om "nonsenskonst" som prickar i olika mönster eller om individerna helt slumpvis delades in i grupper. Så som de biologiska och sociala varelser vi är tenderar vi att göra just så - dela in oss i "vi och dom" på de mest lösa grunder och antaganden. Det kan givetvis ses som en rätt negativ egenskap, men det går ju också att vända på det och använda för att skapa gemenskap och inkludering - det behövs ju inte så mycket, faktiskt, för att vi skall se vad vi har gemensamt med andra individer och inkludera dem i vårt "vi"!!
Jag trior att vi alla har ett stort behov av samhörighet och att höra till ett sammanhang.

Det är dock helt skilt från att se ner på, att diskriminera eller förfölja andra som inte är från samma gemenskap.

Jag är medlem i Centern. Om jag får veta att en person är Centerpartist har jag en omedelbar positiv uppfattning om henom. Det betyder inte att jag tycker illa om personer som är sossar eller vänsterpartister. Det betyder bara att jag känner samörighet med denpersonen.

På samma sätt som man kan känna samhörighet med någon som har samma nördintresse eller haft samma dagisfröken. Man får en beröringspukt.

Och visst är det många av oss som är skapligt chauvinistiska för vår hembygd. Titta bara på Republiken Jämtland. Eller den dekal jag såg på en bil "Den som inte är från Dalarna får försöka komma upp sig på något annat sätt". :D
 
Är tillhörighet så svart och vit som ni målar upp det då? Man behöver ju inte uteslutande identifiera sig som A eller B utan istället vara A+B eller A/B.
Jag har väl den "fördelen" att jag har svårt att känna samhörighet med grupper. Det är mer på individnivå jag kan känna samhörighet isåfall och det kan bero på en miljon olika anledningar. Men ofta är det personligheten som spelar in. Även om denne person och jag har samma hobby tex. så känner inte jag samhörighet om kemin inte klickar :idea:
 
Har ju sett på Spårlöst att många adopterade känner sig lite kluvna med fötterna i båda länder.
Exakt, så hur är det då upp till någon annan att bestämma vilken kultur de tillhör (eller inte kan tillhöra)? Bara för att en adopterad, eller svensk med föräldrar från annat land, känner (inte nödvändigtvis enbart) tillhörighet till ursprungslandet ger det väl inte någon annan rätten att bestämma att de inte är svenskar?
 
Men det innebär ju inte att det gäller alla adopterade. Tror också detta med kluvenhet vid adoption gäller även för de som är adopterade inom samma land. Frågor som varför ens biologiska föräldrar inte kunde/ville ha kvar en m.m.

Ingen av de jag känner har känt så. I de fall de känt sig kluvna är för att folk ser på dom annorlunda pga deras utseende.
Ja, ifall personerna runt en anser att man inte är en av dem så är det väl rätt självklart att man letar efter tillhörighet någon annanstans, där man är välkommen...
 
Exakt, så hur är det då upp till någon annan att bestämma vilken kultur de tillhör (eller inte kan tillhöra)? Bara för att en adopterad, eller svensk med föräldrar från annat land, känner (inte nödvändigtvis enbart) tillhörighet till ursprungslandet ger det väl inte någon annan rätten att bestämma att de inte är svenskar?
Jag har inte sagt något annat 😅 Det jag säger är ju också att vi inte heller ska bestämma att någon är svensk heller 😁 låt alla bestämma själva 🥳
 
Är det inte tvärtom? De som vill påtvinga andra en viss nationalitet som startar krig?
Ditt andra påstående är riktigt men det är inte i motsats till det jag skrev. En nation som inte värnar om sin egen identitet kommer i förlängningen att gå under och om nationen är kopplad till ett landområde, en nationalstat, kommer den antingen sönderfalla med risk för inbördeskrig där olika grupperingar försöker få kontrollen eller tas över av en utomstående stat. Att det är så är så nära en naturlag man kan komma, det har bevisats om och om igen genom historien och är inget som kommer ändra sig hur goda intentioner man än har.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 241
Senast: tanten
·
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Karfitsa
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
15 064
Senast: aprilmaj
·
Övr. Barn Jag har en liten släkting som har Down's syndrom. Barnet är bara ett år, så än så länge är det ingen större skillnad jämfört med andra...
2
Svar
32
· Visningar
5 065
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp