Vem är svensk?

Jag hade massa klasskompisar från Serbien, Bosnien och Albanien. Även att vissa var födda i Sverige så ser de sig inte som svenskar ä. Vi diskuterade detta på samhällskunskapen. Det fanns de som tog illa upp när man antog att de var ”svenskar”
Har också haft vänner och klasskompisar från de nämnda länderna och de flesta såg sig som svenskar. Även de vars föräldrar va dåliga på svenska såg sig mer som svenskar än tex. albaner då de ändå levt här längst och knappt vet något om sitt hemland och dess kulturer.
 
Den känns extremt hypotetisk. Det är inte de situationerna jag tänker på när jag diskuterar här. Skulle jag stöta på någon som inte har någon anknytning till Brasilien och ändå vilja kalla sig brasilianare skulle jag väl inte ha någon större synpunkt på det.

Med din situation menar jag att om du känner dig finsk, vem är jag eller någon annan att ha någon synpunkt på det?

Ja, jag förstår att jag drar det till sin spets här men det är ju för att jag vill veta vad ni menar just i en situation när det dras till sin spets. I vanliga fall spelar det ju knappast någon roll om man vill definiera sig som svensk, kongoles eller som en flyghangar liksom.

Däremot så hävdade du att jag genom att anse att man som född här men av utländska föräldrar kunde välja vad man definierade sig som motsade mig själv och jag vill gärna veta på vilket sätt jag motsäger mig själv när jag gör just det (alltså väljer vad jag definierar mig som).
 
Oavsett om det är osannolikt eller inte så kan det ju hända och då blir det ju lustigt att så bombsäkert uttala sig såsom du gjorde i början av tråden;

Som jag ser det, den som känner sig som svensk är svensk.

Det måste ju betyda att om du träffar på en person från var som helst i världen helt utan anknytning till Sverige som identifierar sig som svensk så skulle du anse personen vara svensk, eller?
Alltså att något sådant skulle hända skulle kanske handla mer om något annat? Att personen inte mår bra eller liknande? Skulle tänka det om en person som identifierar sig som ett djur också. Men skulle inte göra någon stor grej av det. Whatever floats your boat. Så länge det inte skadar andra så bryr iaf inte jag mig så mycket om vad andra gör eller inte gör.
 
Jag har också släkten i Finland och känner själv samma, jag tror skälet är att den svenska identiteten så tydligt försvagats.

Jag tycker istället att den svenska identiteten är stark, den är ganska välkänd runtom i världen och diskuteras som förebild av en del och som ett avskräckande exempel av andra. Jag räknar inte in isolationism, främlingsfientlighet, nostalgiromantisering och knätofsar som del av en svensk identitet även om sådan utspädningseffekt i fel riktning finns de senaste åren, till min stora bedrövelse som svensk. Min svenska identitet baserar sig på helt andra värden.
 
Oavsett om det är osannolikt eller inte så kan det ju hända och då blir det ju lustigt att så bombsäkert uttala sig såsom du gjorde i början av tråden;

Som jag ser det, den som känner sig som svensk är svensk.

Det måste ju betyda att om du träffar på en person från var som helst i världen helt utan anknytning till Sverige som identifierar sig som svensk så skulle du anse personen vara svensk, eller?

Jag måste säga att jag har otroligt svårt att förstå varför du tycker att just den här extremt osannolika situationen är så viktig att diskutera.
 
Alltså att något sådant skulle hända skulle kanske handla mer om något annat? Att personen inte mår bra eller liknande? Skulle tänka det om en person som identifierar sig som ett djur också. Men skulle inte göra någon stor grej av det. Whatever floats your boat. Så länge det inte skadar andra så bryr iaf inte jag mig så mycket om vad andra gör eller inte gör.

Precis så anser ju jag också. Däremot skulle ju inte JAG tänka att personen är svensk, en katt eller en helikopter. Det var min poäng. Jag funderade på om de som skrev just liknande att "den som identifierar sig som svensk är svensk" tycker det när det dras till sin spets.
 
Jag måste säga att jag har otroligt svårt att förstå varför du tycker att just den här extremt osannolika situationen är så viktig att diskutera.

Jag undrade bara om du verkligen tycker att "den som identifierar sig som svensk är svensk" i alla situationer? Men det kan du inte svara på tydligen? Samma med ditt påstående om att jag motsäger mig själv. Det kan du visst inte heller svara på?
 
Precis så anser ju jag också. Däremot skulle ju inte JAG tänka att personen är svensk, en katt eller en helikopter. Det var min poäng. Jag funderade på om de som skrev just liknande att "den som identifierar sig som svensk är svensk" tycker det när det dras till sin spets.
Men ditt exempel är ju extrem fall som troligen inte någon i tråden ens kommer att få uppleva. Det blir en helt annan sak än det som diskuteras i tråden.
 
Jag undrade bara om du verkligen tycker att "den som identifierar sig som svensk är svensk" i alla situationer? Men det kan du inte svara på tydligen? Samma med ditt påstående om att jag motsäger mig själv. Det kan du visst inte heller svara på?

Som sagt tycker jag att den frågan är helt ointressant att diskutera. Det här en helt hypotetisk situation som förmodligen helt saknar bäring i verkligheten. Angående att du motsäger dig själv om vad du känner dig som - där läste jag lite snabbt. Du anser att du har rätt att välja mellan det land du är född i och det land dina föräldrar är född i.

En mer intressant fråga tycker jag är varför du lägger så stor vikt vid en hypotetisk fråga?

En annan intressant diskussion tycker jag är varför just födelsestället är så avgörande. Man kan ju vara född på ett ställe och därefter aldrig mer ha satt sin fot där. I din situation - ponera att dina föräldrar fötts i Ryssland men emigrerat till Finland med sina familjer när de var små barn, växt upp i Finland och därefter flyttat till Sverige som vuxna. Där föddes du. Dina föräldrar känner sig finska och har en finsk identitet men är födda i Ryssland. Då skulle du alltså inte ha rätt att känna dig finsk? Det här kan bli hur tramsigt som helst.
 
Jag undrade bara om du verkligen tycker att "den som identifierar sig som svensk är svensk" i alla situationer? Men det kan du inte svara på tydligen? Samma med ditt påstående om att jag motsäger mig själv. Det kan du visst inte heller svara på?
Men varför är det ens någon annans sak att anse? Kan man inte bara acceptera att den personen har sin identitet, utan att jag måste tycka att den är ditten eller datten?
 
Men ditt exempel är ju extrem fall som troligen inte någon i tråden ens kommer att få uppleva. Det blir en helt annan sak än det som diskuteras i tråden.

Det tycker inte jag. Frågeställningen är "Vem är svensk?" och vissa skriver då att de anser att "den som identifierar sig som svensk är svensk". Utan undantag liksom. Då måste ju man ju tolka det som att dessa personer anser det i alla situationer. Särskilt nu när man inte får något svar utan bara att de inte anser det vara värt att diskutera. Det hade ju varit lätt att bara förklara hur man menar istället för att säga att man inte anser det vara värt att diskutera liksom.
 
Har också haft vänner och klasskompisar från de nämnda länderna och de flesta såg sig som svenskar. Även de vars föräldrar va dåliga på svenska såg sig mer som svenskar än tex. albaner då de ändå levt här längst och knappt vet något om sitt hemland och dess kulturer.
Precis vad jag menar. Låt de själva definiera sig.
 
Du ser inte ironin att tråden diskuterar vad folk ska få tycka om sig själva och sedan diskuterar vad jag menar?
Jag tolkade det som att du tycker är vidrigt att man inte tycker att Zlatan och samer är svenska. Allt jag säger är ju att det är upp till de själva att de får bestämma vad de tycker att de är! Fred? 😂🏳️
 
Som sagt tycker jag att den frågan är helt ointressant att diskutera. Det här en helt hypotetisk situation som förmodligen helt saknar bäring i verkligheten. Angående att du motsäger dig själv om vad du känner dig som - där läste jag lite snabbt. Du anser att du har rätt att välja mellan det land du är född i och det land dina föräldrar är född i.

En mer intressant fråga tycker jag är varför du lägger så stor vikt vid en hypotetisk fråga?

En annan intressant diskussion tycker jag är varför just födelsestället är så avgörande. Man kan ju vara född på ett ställe och därefter aldrig mer ha satt sin fot där. I din situation - ponera att dina föräldrar fötts i Ryssland men emigrerat till Finland med sina familjer när de var små barn, växt upp i Finland och därefter flyttat till Sverige som vuxna. Där föddes du. Dina föräldrar känner sig finska och har en finsk identitet men är födda i Ryssland. Då skulle du alltså inte ha rätt att känna dig finsk? Det här kan bli hur tramsigt som helst.

Tack för svar. Tyckte väl att det var märkligt hur du tolkade mitt första inlägg.

Pja, tramsigt vet jag inte. Det är intressant att diskutera olika scenarion. Lustigt att du tar upp en situation som nästan är identisk med hur det ser ut i min släkt. Min farfar var faktiskt född i Karelen - när det fortfarande var finskt. Han mamma hade i sin tur flytt undan kommunistväldet i Ryssland när hon var gravid med farfar (och efter att hennes man mördats av kommunisterna) och hamnade i Vyborg. Farfar var alltså av ryska föräldrar men född i Finland. Han såg sig som ryss hela sitt liv. Min farmor hade svenskt ursprung från början men född i Finland. Jag tror nog att hon identifierade sig som finländare. Det svenska ursprunget var ändå ett par generationer bort.
Min pappa däremot - med svenskättad mor och rysk far - han kände sig nog som en finländare med ryskt påbrå hela sitt liv. Trots att han bodde i Sverige sedan 1970 så sa han aldrig att han kände sig som svensk. Brytningen försvann heller aldrig helt.
Trots detta alltså så tycker jag som jag tycker ;)
 
Det tycker inte jag. Frågeställningen är "Vem är svensk?" och vissa skriver då att de anser att "den som identifierar sig som svensk är svensk". Utan undantag liksom. Då måste ju man ju tolka det som att dessa personer anser det i alla situationer. Särskilt nu när man inte får något svar utan bara att de inte anser det vara värt att diskutera. Det hade ju varit lätt att bara förklara hur man menar istället för att säga att man inte anser det vara värt att diskutera liksom.
Jag ser det på samma sätt som med tex. sexualitet. Vissa tror sig vara hetro men upptäcker att de är homo eller har det gömt. Jag lägger ingen värdering i vad folk identifierar sig som. Så länge det inte skadar andra eller är olagligt. Tror det är så fler i tråden menar också. Att det är inte upp till oss att bedöma vad andra människor känner och tänker.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 235
Senast: tanten
·
Äldre Vilka är egentligen "Svenskar"? Är det alla med svenskt medborgarskap? Kan man både vara Irländare, Skotte, Tysk eller Turk och...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Karfitsa
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
15 033
Senast: aprilmaj
·
Övr. Barn Jag har en liten släkting som har Down's syndrom. Barnet är bara ett år, så än så länge är det ingen större skillnad jämfört med andra...
2
Svar
32
· Visningar
5 043
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp