Samhälle Vem ansvarar för postens slarv ?

För mig tappade posten bort ett paket som vägde 20 kg (foder), så var liksom inget lite brev/paket, och det kom aldrig fram (företaget som jag köpte ifrån skickade ett nytt paket som kom fram), undra vart alla dessa försvunna paket egentligen tar vägen :confused:

TS kontakta PostNord kanske och kolla vad som gäller? om paketet går att spåra och man kan se vart det fastnat borde PostNord kunna hitta det där.
 
Jag fick just hem ett stort brev (mindre låda) som kom från USA. Det skickades i Mars och hittade äntligen hem till mig nu i September... Man undrar lite om det legat längst ner, längst in i ett mörkt rum som plötsligt skulle tömmas och de "råkade" hitta min försändelse? :D

Jag har oxå skickat ett paket värt ca 10.000:- som försvann. Det var försäkrat. Jag fick ersätta köparen och postnord ersatte mig med hela summan. (Detta var dock några år sedan)

Jag hade inte varit orolig än om försändelsen suttit fast någon vecka. Med tanke på Covid-19 får man räkna med betydligt längre leveranstider än normalt och då är alltså PostNord segt i vanliga fall. :rofl:
 
Jag hade inte varit orolig än om försändelsen suttit fast någon vecka. Med tanke på Covid-19 får man räkna med betydligt längre leveranstider än normalt och då är alltså PostNord segt i vanliga fall. :rofl:
Har samma erfarenhet.
Jag har frökedjor igång, dvs brev med fröer som skickas från person till person i en lång kedja. Det tar mycket längre tid för posten att leverera nu sedan Corona startade, än innan.
 

unoannis

Trådstartare
Jag fick just hem ett stort brev (mindre låda) som kom från USA. Det skickades i Mars och hittade äntligen hem till mig nu i September... Man undrar lite om det legat längst ner, längst in i ett mörkt rum som plötsligt skulle tömmas och de "råkade" hitta min försändelse? :D

Jag har oxå skickat ett paket värt ca 10.000:- som försvann. Det var försäkrat. Jag fick ersätta köparen och postnord ersatte mig med hela summan. (Detta var dock några år sedan)

Jag hade inte varit orolig än om försändelsen suttit fast någon vecka. Med tanke på Covid-19 får man räkna med betydligt längre leveranstider än normalt och då är alltså PostNord segt i vanliga fall. :rofl:
Ja paketet är försäkrat, då är det en annan sak. Varan är värd 200-300 kr plus frakten så att skicka rekommenderat för flera hundra till är inte något jag skulle göra :)
 
Är det en mottagare som du litar på, alltså inte någon som eventuellt både har fått varan, och försöker få tillbaka pengarna?

Är det privat försäljning, eller en del av en rörelse?

Är det privat och du har reklamerat, så har du kvitto på det, så då kan mottagaren polisanmäla bäst den vill. Men du får själv se över hur du ser på din moraliska skyldighet att återbetala.

Är det som en del av en rörelse, så får du se över vad lagar och regler säger, och vad du lovat vid försäljning.
 

unoannis

Trådstartare
Är det en mottagare som du litar på, alltså inte någon som eventuellt både har fått varan, och försöker få tillbaka pengarna?

Är det privat försäljning, eller en del av en rörelse?

Är det privat och du har reklamerat, så har du kvitto på det, så då kan mottagaren polisanmäla bäst den vill. Men du får själv se över hur du ser på din moraliska skyldighet att återbetala.

Är det som en del av en rörelse, så får du se över vad lagar och regler säger, och vad du lovat vid försäljning.
Vi båda är privatpersoner. Vi går under köplagen.
Paketet är skickat spårbart och vi ser att paketet stannat på ett ställe mellan oss sedan 1 v tillbaka.
Jag har erbjudit mig att betala halva summan, eftersom frakten kostade mig över 100kr och jag har skickat en vara som kostat mig 1700 i nypris. När köparen börjar hota med att polisanmäla mig (för några hundralappar) så har jag ingen moral längre känner jag 🙈
 
Vi båda är privatpersoner. Vi går under köplagen.
Paketet är skickat spårbart och vi ser att paketet stannat på ett ställe mellan oss sedan 1 v tillbaka.
Jag har erbjudit mig att betala halva summan, eftersom frakten kostade mig över 100kr och jag har skickat en vara som kostat mig 1700 i nypris. När köparen börjar hota med att polisanmäla mig (för några hundralappar) så har jag ingen moral längre känner jag 🙈
Låt henne polisanmäla dig, det kommer inte att leda någonstans. Och betala henne ingenting, kompromissa kan man göra med vettiga människor, inte de som hotar med polisanmälan för att posten bevisligen inte skött sitt jobb.

Risken övergår när du skickar, inte när paketet kommer fram.
 
Vi båda är privatpersoner. Vi går under köplagen.
Paketet är skickat spårbart och vi ser att paketet stannat på ett ställe mellan oss sedan 1 v tillbaka.
Jag har erbjudit mig att betala halva summan, eftersom frakten kostade mig över 100kr och jag har skickat en vara som kostat mig 1700 i nypris. När köparen börjar hota med att polisanmäla mig (för några hundralappar) så har jag ingen moral längre känner jag 🙈
Ring stället som paketet har stannat på?
 

Lovisaleonora

Moderator
Om det är en affär mellan två privatpersoner: har verkligen säljaren nåt ansvar annat än att lämna in varan till Posten och förpacka den korrekt? Har säljaren verkligen ansvar för att Posten gör sitt jobb?
Säljer en varan inkl frakt så har ju säljaren köpt frakttjänsten och ansvarar för den.
 
Jag sålde en vara för 400kr inkl frakt, frakten kostade 130kr.
jag skickade spårbart, men paketet fastnade på vägen och köparen kräver tillbaka hela summan annars ska hen polisanmäla mig.
vem ansvarar för postens slarv ?
hänt mig att spårbar försändelse försvinner. Postnord har inte ansvar för försändelser man skickar med dom blev svaret.
Undviker postnord om det går.
 
Jag undrar lite vad hon ska polisanmäla DEJ för när POSTEN har paketet?

Ni vet ju att fastnat på vägen dvs det är skickat och det ligger nånstans just nu.
Man kan ju rimligen tycka att ansvaret just nu ligger hos leverantören.
Varför kan köparen inte trycka på leverantören som sitter på paketet? Du kan ju liksom inte direkt göra nåt annat än att trycka på leverantören du heller..
 

unoannis

Trådstartare
Jag undrar lite vad hon ska polisanmäla DEJ för när POSTEN har paketet?

Ni vet ju att fastnat på vägen dvs det är skickat och det ligger nånstans just nu.
Man kan ju rimligen tycka att ansvaret just nu ligger hos leverantören.
Varför kan köparen inte trycka på leverantören som sitter på paketet? Du kan ju liksom inte direkt göra nåt annat än att trycka på leverantören du heller..
Ja precis så känner jag med. Jag har varit i kontakt med posten flera gånger som säger samma sak varje gång..
Om hon skulle polisanmäla mig så kommer dom aldrig få vidare med det ändå. Men det känns olustigt ..
 

Lovisaleonora

Moderator
Jag har faktiskt pratat med en jurist om detta, och vi går enligt köplagen så hänvisar till den. Risken går över på köparen när varan skickats. 13 § köplagen
Nja, jag anser (och hade som köpare argumenterat) att 7 § är för luddig för att jag accepterat den tolkningen.

Men oavsett, jag hade som säljare väntat och sett vad som framkommer efter Postnords utredning vid reklamation. Klart är ju att du har skött din del att lämna till transportören.
 

Hästfolk, Häst, Avel, Grenar

Allmänt, Fritid, Barn

  • Vad gör vi? Del CXVII

Hund, Katt, Andra Djur

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Upp