Samhälle Vem ansvarar för postens slarv ?

När jag skulle skicka ett paket en gång frågade postnord om jag ville försäkra mig att brevet kom fram. Jag spände ögonen i kassörskan och frågade om jag köper mjölk ska jag betala extra för att det är mjölk i paketet? Jösses, man köper en tjänst. Företaget har så bedrövlig organisation att paket ständigt försvinner och så skall man betala extra för samma tjänst som utförs.
 
När jag skulle skicka ett paket en gång frågade postnord om jag ville försäkra mig att brevet kom fram. Jag spände ögonen i kassörskan och frågade om jag köper mjölk ska jag betala extra för att det är mjölk i paketet? Jösses, man köper en tjänst. Företaget har så bedrövlig organisation att paket ständigt försvinner och så skall man betala extra för samma tjänst som utförs.
Onödigt att vara dryg mot kassörskan för att hon ville hjälpa dig.
Ta det med posten direkt istället.
 
Onödigt att vara dryg mot kassörskan för att hon ville hjälpa dig.
Ta det med posten direkt istället.
Kassörskan stod under en skylt med Postnord. Det var en affärsuppgörelse mellan kassörskan och mig. Denne skulle ta betalt för en vara två gånger tydligen. Då kan man ju fråga sig vad första betalningen stod för. Jag köpte tjänsten att få ett brev från A till B. Därefter ville de ha extra betalt för att utföra tjänsten att brevet går från A till B.
Jag har aldrig tidigare, eller efter fått frågan. Jag tycker det är anmärkningsvärt att ställa en adekvat motfråga, för tilläggsdebiteringen. Att spänna ögonen för mig är att påvisa min upprördhet. Det är inte att vara dryg för mig utan att påpeka att något dubbeldebiteras, men endast en tjänst utförs.
 
Kassörskan stod under en skylt med Postnord. Det var en affärsuppgörelse mellan kassörskan och mig. Denne skulle ta betalt för en vara två gånger tydligen. Då kan man ju fråga sig vad första betalningen stod för. Jag köpte tjänsten att få ett brev från A till B. Därefter ville de ha extra betalt för att utföra tjänsten att brevet går från A till B.
Jag har aldrig tidigare, eller efter fått frågan. Jag tycker det är anmärkningsvärt att ställa en adekvat motfråga, för tilläggsdebiteringen. Att spänna ögonen för mig är att påvisa min upprördhet. Det är inte att vara dryg för mig utan att påpeka att något dubbeldebiteras, men endast en tjänst utförs.
Jag tycker fortfarande det var drygt och onödigt.
Det är knappast hon som bestämt reglerna för paket.
Att paket kommer bort är ingen nyhet och väljer man en tjänst utan försäkring är det bara trevligt att få veta det och att försändelsen kan försäkras.
 
Jag tycker fortfarande det var drygt och onödigt.
Det är knappast hon som bestämt reglerna för paket.
Att paket kommer bort är ingen nyhet och väljer man en tjänst utan försäkring är det bara trevligt att få veta det och att försändelsen kan försäkras.
Jag tycker inte det. Det är att ta betalt för en vara två gånger. Som att köpa en mjölk och sedan köpa en försäkring att det verkligen är mjölk i paketet, men nu slutar jag denna diskussion då vi uppenbarligen tycker olika, och jag nöjer mig med det.
 
Jag tycker fortfarande det var drygt och onödigt.
Det är knappast hon som bestämt reglerna för paket.
Att paket kommer bort är ingen nyhet och väljer man en tjänst utan försäkring är det bara trevligt att få veta det och att försändelsen kan försäkras.
Men frågan var ju inte om paketet skulle försäkras för den händelse att det kom bort. (=ersättas ekonomiskt om det händer) Utan om TS ville försäkra sig om att paketet kom fram. (=vara säker på att det sker)
Vilket faktiskt är en anmärkningsvärd fråga. Dels så är det inte en garanti som kan ges oavsett vilken tjänst man köper, så det hade inte låtit sig göras även om TS velat. Dels så är leverans det man redan från början köpt, och företaget förutsätts då leverera efter bästa förmåga utan att det ska vara någon tilläggsavgift för det. Eventuella oförutsedda missöden kommer ju inträffa oavsett TS betalning och val av tjänst.
 
Men frågan var ju inte om paketet skulle försäkras för den händelse att det kom bort. (=ersättas ekonomiskt om det händer) Utan om TS ville försäkra sig om att paketet kom fram. (=vara säker på att det sker)
Vilket faktiskt är en anmärkningsvärd fråga. Dels så är det inte en garanti som kan ges oavsett vilken tjänst man köper, så det hade inte låtit sig göras även om TS velat. Dels så är leverans det man redan från början köpt, och företaget förutsätts då leverera efter bästa förmåga utan att det ska vara någon tilläggsavgift för det. Eventuella oförutsedda missöden kommer ju inträffa oavsett TS betalning och val av tjänst.
Jag tolkade det som en försäkring av paketet.
Men nu var vi inte på plats och vet inte exakt vad som sades.
Jag står dock fast vid att det är onödigt att komma med dryga kommentarer till servicepersonal som faktiskt vill hjälpa.
 
Jag tolkade det som en försäkring av paketet.
Men nu var vi inte på plats och vet inte exakt vad som sades.
Jag står dock fast vid att det är onödigt att komma med dryga kommentarer till servicepersonal som faktiskt vill hjälpa.
Får för diskussionens skull anta att hon sade det som påstås. Annars hade det väl inte funnits något att reagera på heller.
Jag hade skippat att spänna ögonen, men hade gott kunnat svara på ett sätt som uppmärksammar orimligheten. Det behöver väl inte vara drygt om man inte gör det på ett otrevligt sätt. Det är ju bra om de blir uppmärksammade på det och kan formulera sig på ett sätt som stämmer med vad de avser att säga till kommande kunder, tänker jag. För både sin egen och kundernas skull. Eller för att kunna förtydliga sig till mig om vad hon menade...
 
Får för diskussionens skull anta att hon sade det som påstås. Annars hade det väl inte funnits något att reagera på heller.
Jag hade skippat att spänna ögonen, men hade gott kunnat svara på ett sätt som uppmärksammar orimligheten. Det behöver väl inte vara drygt om man inte gör det på ett otrevligt sätt. Det är ju bra om de blir uppmärksammade på det och kan formulera sig på ett sätt som stämmer med vad de avser att säga till kommande kunder, tänker jag. För både sin egen och kundernas skull. Eller för att kunna förtydliga sig till mig om vad hon menade...
Jag hade frågat med vad hon menar med försökra mig om att det kommer fram. Glatt och vänligt, inget stirrande, inget drygt.
 

Hästfolk, Häst, Avel, Grenar

Allmänt, Fritid, Barn

Hund, Katt, Andra Djur

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Upp