vem avlar man för?

Sv: vem avlar man för?

Vågar man inget vinner man inget...
Och som en person nämnde tidigare:

Man ska avla för att få fram topphästar, skogsmullarna får vi på köpet.

Jag kan verkligen inte se anledningen att avla fram en sämre häst tävlingsmässigt, hur kan det på något vis föra aveln framåt?
Varför avla på hästar för hobbyryttare i stället för att avla på bättre temperament hos tävlingshästar?
 
Sv: vem avlar man för?

Avlar du för spänning eller vad är din inriktning.Hur tänker du när du väljer hingst till dina ston.Vad har du för härstamn på de ston du valt CG till?

barb
 
Sv: vem avlar man för?

Kan inte tänka mig att blivande dressyr hästar skulle må dåligt av allround träning,varken mentalt eller fysiskt.Skulle ägare till hoppämnen vara mer benägna att bortse från skaderisken?Håller med om att det finaste priset på kvaliteten var allroundpriset.Det är ett stort misstag att inte belöna ridbarheten,då det är en viktig del av hästens temperament,framförallt om det gäller en hingst.Tycker att hingstar som skall bli godkända som special begåvningar,skall göra det genom prestation,där kommer de viktiga egenskaperna för en hingst verkligen fram.Lägsta nivån på godkända avelshingstar skall vara oerhört hög.

barb
 
Sv: vem avlar man för?

barbarella skrev:
Kan inte tänka mig att blivande dressyr hästar skulle må dåligt av allround träning,varken mentalt eller fysiskt.Skulle ägare till hoppämnen vara mer benägna att bortse från skaderisken?Håller med om att det finaste priset på kvaliteten var allroundpriset.Det är ett stort misstag att inte belöna ridbarheten,då det är en viktig del av hästens temperament,framförallt om det gäller en hingst.Tycker att hingstar som skall bli godkända som special begåvningar,skall göra det genom prestation,där kommer de viktiga egenskaperna för en hingst verkligen fram.Lägsta nivån på godkända avelshingstar skall vara oerhört hög.

barb

:bow:

Ja, det är verkligen synd att inte det priset finns kvar. Så otroligt kompletta hingstar som Corlensky G förtjänar verkligen att lyftas fram ordentligt!
 
Sv: vem avlar man för?

tretjak skrev:
Läste i Ridsport ang att man tydligen har forskat på det här att hästar avlade för dressyr har någon slags reaktionssnabbhet/rädslereaktion i högre grad än de hästar som är avlade för hoppning. Vidare att gemene man kanske inte är lämpade för att rida dessa hästar eller tvärtom, hästarna är inte lämpliga för gemene man.

Jag har i svagt minne att man har forskat på hundar i liknande ämne och funnit en särskild rädslegen i vissa linjer och denna har slagit igenom negativt på mentaltester. Man kan alltså tydligt se genen slå igenom tack vare testerna. Som en parentes bara.

Då funderar ju i alla fall jag på vem man avlar för? Vem ska köpa alla dessa hästar efter topphingstar? Handen på hjärtat, hur många av oss är GP ryttare eller på väg dit? Det är ju en handfull o några till i hela landet som rider på höga nivåer.

Det är klart att man ska avla på de bästa individerna men för vem är de bäst, eller till vad är de bäst? Nu ska ALLA använda hingstarna på modet! Jag vet inte, jag har haft några avkommor efter en svensk hingst som hette Pontus, otroligt bra ridbarhet på dem, men nästan skämmigt skulle det vara nuförtiden; "vem är han efter"? Ehh, Pontus...:o
Nu har jag en avkomma med tysk dressyrstam, en jättego häst, men inte är han någon trevlig ridhäst för mig dvs, medelsvensson.

Vad tycker ni i frågan om hur man avlar och vart det är på väg i Sverige när det gäller halvblod? Nyfiken, ingen expert i ämnet!
den gamla stammen är bra om man blandar in nytt blod för att passa dagens krav. de flesta genomsvenska hästar har dessa gamla hingstar bakom sig så som Pontus och Utrillo.
 
Sv: vem avlar man för?

Jag skulle också önska lite mer info. Särskillt om vad hingstarna ger. Sen kan man aldrig veta, alla avkommor blir ju inte lika. Men som sagt var, lite mer statistik skulle inte sitta fel!


gragge skrev:
Huvudet på spiken! Exakt min uppfattning!!!

Mindre tvång, mer eget tänkande, det är framtiden.
Men gärna med mer info tillgänglig så det är lättare för oss stoägare. Mer stöd av vårt avelsförbund vore inte dumt.
 
Sv: vem avlar man för?

Det har han väl verkligen gjort oxå,men man kan väl inte lyfta fram honom som avelsmatador när han är 3 år!Hans fars äldsta avkommor är faktiskt bara 3år.

Det är väl klart att man skall våga pröva nytt,men det utesluter ju inte att man samtidigt tar till vara det av det gamla som är av god kvalitet.För mig är det kvalitativ avel oavset om det marsvin eller hästar.

barb
 
Sv: vem avlar man för?

barbarella skrev:
Skulle ägare till hoppämnen vara mer benägna att bortse från skaderisken?
barb


För att kunna hoppa en bana bra med ryttare måste hästen vara lydig = man måste träna dressyr på en hopphingst som ska gå bruksprovet. En dressyrhingst behöver inte kunna hoppa för att få höga poäng på dressyrdelen.
Generellt tror jag inte att ägarna till hoppämnen är mer benägna att bortse från skaderisken, men som systemet med bruksprovet är uppbyggt i dag så behöver man inte "utsätta" sin dressyrhingst för löshoppning mer än nödvändigt.
Personligen tror jag att det är bra med så mycket omväxling som möjligt för alla hästar både mentalt och fysiskt, men nu var det inte det vi diskuterade här.
 
Sv: vem avlar man för?

Det finns inget genomsvenskt i Utrillo. Han var hannoveranare född i Västtyskland!
 
Sv: vem avlar man för?

elle12 skrev:
Jag har i tidigare trådar diskuterat att man t ex har tagit bort priset för bästa allroundhäst kvaliteten, det tyckte jag var det finaste priset att få.

Jag håller helt med, en allroundhäst är guld värd. OCH jag är övertygad om att det är en anledning till att CG får så många ston i år, han anses vara allround och passar både i dressyr och hoppaveln. Det ser nog de flesta mindre uppfödare som oerhört positivt:banana:
 
Sv: vem avlar man för?

tretjak skrev:
Läste i Ridsport ang att man tydligen har forskat på det här att hästar avlade för dressyr har någon slags reaktionssnabbhet/rädslereaktion i högre grad än de hästar som är avlade för hoppning. Vidare att gemene man kanske inte är lämpade för att rida dessa hästar eller tvärtom, hästarna är inte lämpliga för gemene man.

Jag har i svagt minne att man har forskat på hundar i liknande ämne och funnit en särskild rädslegen i vissa linjer och denna har slagit igenom negativt på mentaltester. Man kan alltså tydligt se genen slå igenom tack vare testerna. Som en parentes bara.

Då funderar ju i alla fall jag på vem man avlar för? Vem ska köpa alla dessa hästar efter topphingstar? Handen på hjärtat, hur många av oss är GP ryttare eller på väg dit? Det är ju en handfull o några till i hela landet som rider på höga nivåer.

Det är klart att man ska avla på de bästa individerna men för vem är de bäst, eller till vad är de bäst? Nu ska ALLA använda hingstarna på modet! Jag vet inte, jag har haft några avkommor efter en svensk hingst som hette Pontus, otroligt bra ridbarhet på dem, men nästan skämmigt skulle det vara nuförtiden; "vem är han efter"? Ehh, Pontus...:o
Nu har jag en avkomma med tysk dressyrstam, en jättego häst, men inte är han någon trevlig ridhäst för mig dvs, medelsvensson.

Vad tycker ni i frågan om hur man avlar och vart det är på väg i Sverige när det gäller halvblod? Nyfiken, ingen expert i ämnet!

Vi kanske skulle göra som i t ex Holland där de medvetet avlar på fyra tydliga olika inriktningar inom samma stambok (KWPN), hoppning, dressyr, "seldons" eller körhästar och hästar för uppvisning/show/utställning, då kommer det finnas hästar av olika typer och med olika temperament för de olika ändamålen man vill använda dem till.
 
Sv: vem avlar man för?

Angely skrev:
Vågar man inget vinner man inget...
Och som en person nämnde tidigare:

Man ska avla för att få fram topphästar, skogsmullarna får vi på köpet.

Jag kan verkligen inte se anledningen att avla fram en sämre häst tävlingsmässigt, hur kan det på något vis föra aveln framåt?
Varför avla på hästar för hobbyryttare i stället för att avla på bättre temperament hos tävlingshästar?

Men frågan var ju varför temperament måste stå emot prestationen.

Och vad får då fritidsryttaren? En häst med medioker prestation, gång, exteriör och svårt temperament?
 
Sv: vem avlar man för?

Jane_Done skrev:
Men frågan var ju varför temperament måste stå emot prestationen.

Och vad får då fritidsryttaren? En häst med medioker prestation, gång, exteriör och svårt temperament?

En tävlingsryttare vill oftast ha hästar som är lite på hugget med mycket egen motor. En fritidsryttare vill ofta inte ha detta, utan lugnare hästar. Problemet är att de hästarna som inte har tillräcklig gång eller hoppförmåga ofta blir fritidshästar, därmed inte sagt att de har svårt temperament för den uppgiften de var avsedda för från början, men ett temperament som kan vara svårt för fritidsryttaren att reda ut.
 
Sv: vem avlar man för?

gragge skrev:
Ja jag vet så mycket att om jag av någon anledning skulle bli sto nummer 101 av 100 möjliga på just den hingst jag vill ha till mitt sto skulle jag bli vansinnig på sådana regler!!

Så är det på travsidan. Blir du det 151:a stoet är det kört! Om ingen bokar av eller så... Kan vara mycket frustrerande!

Mvh / Fia
 
Sv: vem avlar man för?

Sofia72 skrev:
Så är det på travsidan. Blir du det 151:a stoet är det kört! Om ingen bokar av eller så... Kan vara mycket frustrerande!
Mvh / Fia

Du, det kan jag tro!!
Vet inte hur det är inom travaveln, kan den för dåligt, men för mig kan det mycket väl vara så att åtminstone ett av våra ston behöver en viss typ av hingst och dessutom har en vanlig stam som gör att den återfinns hos flera hingstar. Det gör urvalet till henne ganska begränsat (avlar bara mot hopp). Säg då att den hingst jag valt först visar problem med sperman (ex Robin Z), säljs (ex Orlando) eller något sånt. Då blir man sen att välja ersättaren. Då kan det vara så att just denna hingst passar och så får man inte boka honom....

Frusterad är bara förnamnet...

Jag är emot begränsningar. Jag förstår hur man resonerar om man vill ha dem, kan se flera anledningar för aveln som helhet. Men för mig som enskild stoägare känns det fel.
 
Sv: vem avlar man för?

elle12 skrev:
En tävlingsryttare vill oftast ha hästar som är lite på hugget med mycket egen motor. En fritidsryttare vill ofta inte ha detta, utan lugnare hästar. Problemet är att de hästarna som inte har tillräcklig gång eller hoppförmåga ofta blir fritidshästar, därmed inte sagt att de har svårt temperament för den uppgiften de var avsedda för från början, men ett temperament som kan vara svårt för fritidsryttaren att reda ut.

Jo jag förstår det. Men jag tycker det är skillnad på "mycket motor" och svårt temperament.

Men det betyder alltså att halvblodsaveln idag inte frambringar lämpliga fritidshästar?
 
Sv: vem avlar man för?

Jane_Done skrev:
Jo jag förstår det. Men jag tycker det är skillnad på "mycket motor" och svårt temperament.

Håller alldeles med :bow: :bow:

Ni andra: varför skulle framåt, lättpåverkade hästar vara svårare att rida och hantera? Skulle det vara lättare att rida en häst som inte bjuder framåt och inte reagerar på hjälper? Det förstår jag inte alls. Jag är amatör och har bara ägt hästar med fullblods- och trakehnerinslag i hela mitt liv. Superlätta att rida och ha att göra med, mkt lättare att inverka på än de hästar som saknat samma inslag. Man ska komma ihåg att trimmade tävlingshästar står på mängder med foder, är i toppkondition och taggas för att prestera. Svåra i hantering och ridning? Nej, varför det? I stället för att tro att tävlingshästar är så annorlunda än fritidshästar, kom ihåg att de blir vad man gör dem till ;)
 
Sv: vem avlar man för?

Där håller jag absolut med svårt temperament har inget med mycket motor att göra. Jag skulle önska att min häst hade mer motor så att man kunder få fram honom i svåra situationer när nerverna slår igenom, men han tänker bakåt och går rakt upp istället.
Det kommer i situationer när hästen antingen är spänd eller har varit spänd, som en avreaktion. Hade det bara varit så att han hade varit het och velat fram men det är tvärtom, det liksom bara klickar i skallen.

Sen håller jag inte med om att hästen blir vad man gör den till, att allt bara skulle bero på hantering eller ridning - det finns nedärvt temperament också, som jag anser att man inte kommer i från eller kan ta bort helt. Jag jämför mycket med hundvärlden och dressyren där, det är milsvid skillnad mellan min schäfer med brukslinjer bestående av flertalet tjänstehundar och grannens golden retriever som stammar från utställningslinjer ex vis. Min hund kräver så mycket mer av träning och disciplin och passar egentligen inte särskilt bra som familje/fritidshund även om hans träningsdagar för tjänst är över numera. Temperament spelar roll och mentaltester är helt nödvändiga för att identifiera egenskaper o temperament tycker jag. Varför skulle det vara annorlunda med hästar egentligen? De väger dessutom ett halvt ton! Ett halvt ton oregerlig häst eller olämplig för ändamålet är ju ingen hit precis...
 
Sv: vem avlar man för?

Det låter ju inte så dumt faktiskt. Men hur fördelar de eller identifierar vilka linjer som passar var? Eller är det sådant som finns med sedan lång tid tillbaka vilka linjer som används till vad? Ursäkta om frågorna är korkade men som sagt jag är inte så väl insatt!:o
 
Sv: vem avlar man för?

tretjak skrev:
Där håller jag absolut med svårt temperament har inget med mycket motor att göra. Jag skulle önska att min häst hade mer motor så att man kunder få fram honom i svåra situationer när nerverna slår igenom, men han tänker bakåt och går rakt upp istället.
Det kommer i situationer när hästen antingen är spänd eller har varit spänd, som en avreaktion. Hade det bara varit så att han hade varit het och velat fram men det är tvärtom, det liksom bara klickar i skallen.

Självklart spelar generna in. Men många amatörer som har problem med sina hästar som står på bakbenen etc som beskrevs i ett annat inlägg skulle förmodligen ha haft mer harmoniska djur om de stimulerades oftare. Hästar ska röra på sig, och där ligger väl snarast kontrasten mot att ha tävlingsdjur/fritidsdjur. De som inte reagerar efter fyra dagars boxvila har kanske inte tillräcklig energi att prestera på banorna. Men som fritidsryttare bör man nog inte skaffa häst själv om man inte har tid att motionera och stimulera dem. Hellre det än att avla fram lata djur som inte vill gå framåt.
 

Liknande trådar

T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 150
Senast: Mabuse
·
M
Trav Sitter här och funderar över min gamla märr. Betäckte henne förra året med Peace On Earth men hon tog sig inte efter 2 försök och hade...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp