vem avlar man för?

Sv: vem avlar man för?

:bow: :bow: Visst kan man söka sig andra raser och det gör många redan MEN personligen tycker jag att det är väldigt synd. Vi borde värna våra få raser som finns och modernisera i all ära men inte ta död på eller göra den allltför smal. Marknaden för elithästar måste vara väldigt liten.
 
Sv: vem avlar man för?

Jag har också ett sto ue. Lansiär (e. Maraton), med bl.a 9 på traven och dubbeldiplom som 4-åring som numera är avelssto och promenadrids här hos oss. Hon kan tända till när det behövs. Hoppar jag bana med henne är det mycket nerv i henne, men när min 7 årige son rider henne är hon cool som en filbunke. Han rider henne självständigt i skritt och trav och har tom galopperat lite grann (när mamma stod med hjärtat i halsgropen :crazy: ).
Tyvärr fick hon aldrig visa vad hon kunde på tävlingsbanorna utan bara tävlad och placerad tom LA, sen satte en skada stopp för hennes karriär. Hon har dock en dotter med plac i MSV fälttävlan och flera yngre avkommor på G. Och hon nedärver ett underbart temperament till sina föl, med alla hingstar jag provat hittills.

Sen har jag ett annat avelssto, som är mycket mer stirrig och ibland en :devil: e. Master och där måste jag verkligen tänka på hingstens temperament. Hennes två avkommor hittills har i all fall ett mycket bättre temperament än hon själv.

Så visst kan man kombinera tävlingshästar med ett bra temperament.
Sen är ju miljön och uppfostran mycket viktig också. Det gäller ju att tidigt visa unghästarna hur de ska uppföra sig och vänja dem vid olika saker.
 
Sv: vem avlar man för?

Lånar knapp.

Som Dressyrare så tycker jag den mest intressanta frågan i artikeln var följande:

(citat)
I boken "Utbildning av den unga hästen" påpekas att spänst och spänning inte är samma sak.
Försökshästarna var utvalda med hjälp av fädernas BLUP-index baserade på de 4-åriga avkommarnas poäng från kvalitetsbedömning.

Kan det vara så illa att domarna förväxlat spänning med spänst - att de kvickrädda hästarnas vackra luftiga rörelser misstagits för äkta vara? (citat)
 
Sv: vem avlar man för?

Det tror iaf jag...


Alldeles för många blir så WAOW av en häst (med ryttare) som sprätter i väg med mycket framben att de inte ser hängmatteryggen som kommer 2 km efter...
 
Sv: vem avlar man för?

Jag tycker frågan var väldigt intressant som sagt. Dessutom hur det kommenterades att även hopphästar behöver vara spänstiga, och hur många 3 åringar travade runt inför löshoppningen, vilket tyder på spänning... (I galoppen kan de inte "fly" i svävnings momentet, så därför undviker de gångarten vid rädsla/spänning).

samt debatten om hur många av dressyr avkommorna som rent av visade extrem motvilja mot hopp moment i största allmänhet... också spänning?
 
Sv: vem avlar man för?

Hej!

Inte så inom ämnet men iaf.. om jag hittade en Pontusavkomma i rätt ålder skulle jag köpa den direkt, då alla pontusavkommor jag träffat varit superfina och jättetrevliga att rida/hantera.

/ Lavinia, som inte tycker pontus e skämmigt alls!
 
Sv: vem avlar man för?

Jane_Done skrev:
Men frågan var ju varför temperament måste stå emot prestationen.

Och vad får då fritidsryttaren? En häst med medioker prestation, gång, exteriör och svårt temperament?

Exakt! Vad säger att en misslyckad elithäst blir en bra skogsmulle? Det kanske är en överspänd häst med dålig hållbarhet och nerverna på utsidan, inget att skogsmulla med direkt! Och det är bara en liten, liten minoritet av sveriges hästägare som tävlar svår klass - så om all uppfödning bara ska vara för deras skull blir marknaden lite väl liten... Därmed inte sagt att man inte ska avla på prestation och exteriör, men mentaliteten bör gå främst! En snäll, stabil häst hittar nästan alltid ett hem, även om den inte presterar så mycket.

Själv tyckte jag att förslaget om mentaltest för hingstarna de hade ridsport verkade väldigt vettigt. Om man har ett sto som man vet är en nervhoppa kan man ju välja bort de hingstar som får dåliga poäng på "skrämseltestet". Nu försöker ju folk ta reda på det via djungeltelegrafen istället, och då tycker i a f jag att ett standardiserat mentaltest vore bättre.
 
Sv: vem avlar man för?

:bow: Det ligger nog en hel del i det tror jag.
 
Sv: vem avlar man för?

Om det skulle komma ett standardiserat mentaltest för hingstarna så hade det betytt mycket för aveln tror i a f jag OCH om man sen ska dra det ännu längre så tycker jag att man borde inkludera stona också. Inom hundvärlden så skiljer man inte ut bara hanar i tester utan även tikarna mentaltestas MEN sen kommer ett stort problem och det är att tikarna många gånger inte tävlas eller arbetas med utan går ganska snabbt in i aveln. Det gör det ju ganska svårt att se hållbarhet och liknande men man har ju i a f en grundtest för mentalbiten och det är ju jätteviktigt i mina ögon.

När det gäller hästaveln så kan man ibland häpna över att man sätter ett sto i avel som har uppvisat klart negativa beteende eller kanske att man t o m avlar på ett sto som inte höll för träning/tävling. Det är så mycket man skulle kunna göra för att förbättra aveln, många idéer...men det är klart att någon ska ju genomföra det och allt måste vara standardiserat så det är säkert tungrott.
 
Sv: vem avlar man för?

:) Det finns inte så många kvar i lämplig ålder verkar det, eller så sitter de o tjyvhåller på dem!
 

Liknande trådar

T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 148
Senast: Mabuse
·
M
Trav Sitter här och funderar över min gamla märr. Betäckte henne förra året med Peace On Earth men hon tog sig inte efter 2 försök och hade...
Svar
5
· Visningar
923
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp