vem bär ansvar vid löshäst?

Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Nja, inte när det hänt här (rids mycket och ovarsamt kring parkerade bilar och smala vägar)
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Kan man inte bevisa att den som äger den lösspringande hästen har varit vårdslös så finns inga möjligheter till ersättning.
Och att kunna klassa ett staket som så dåligt att det inte håller inne en häst lär vara jk svårt.
Vad det gäller skador på bilar så går återigen hästen och dess ägare fri.
dels för att det är nära nog omöjligt att ställa i bevis att ekipaget varit vårdslöst dels därför att husdjur som kor o hästar har specialregler vad det gäller ansvar.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Men är det inte så att om man parkerar sin bil på Allmän väg/plats så har man själv ansvar för den och får stå för skador osv. själv om den skulle råka bli skadad genom en olycka?

Men om bilen står på en privat uppfart så är det den som orsakar skadan som får stå för det.

Har för mig att jag fick den infon någonstans när jag kolla upp detta för några år sen och då vi fick rida på en gata genom en by där det stod massor av bilar för att komma till ridvägarna.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Har för mig att om hästarna rymmer från hagen och trampar upp en trädgård så är man skyldig att återställa.. som att man är ansvarig att hålla dem instängda...

Men det är ändå svårt att få ersättning.
Jag fick hela gräsmattan söndertrampad av en flock gamla avdankade travare.
Det var strax efter snösmältning och det var oerhört blött och mjukt i marken.
Något ljushuvud hade inte kollat att grinden i andra änden av hagen var stängd när den släppte ut hästarna.
Grinden var öppen = oaktsamhet.
Jag skickade en räkning och de drog in advokat.
Jag orkade inte driva fallet då det hela blev en mycket otrevlig historia.

Dock slutade människorna att ha hästar så trädgården får nu vara ifred.
Hästarna var ute ganska så ofta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 699
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 172
Senast: Liten
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 234
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag är en hästtjej ut i fungertopparna. Jag var en sån där liten flicka som cyklade 1mil till närmsta stall. Mockade alla boxarna och...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp