vem bär ansvar vid löshäst?

Messy

Trådstartare
Jag vet att hästägare inte har strikt ägaransvar som hundägare.

Men, vad gäller om jag rider på vägen och det kommer en löshäst i fullgalopp mot mig så min häst hoppar ner i diket och bler skev i korset (dvs "skadar" sig om man kan kalla skevhet för skada).
Ska ägaren ersätta mig för kiropraktorbehandling?


Sen kom jag på en fråga till i samband med min första... vem bär ansvar om två hästar möts på en väg (båda rider) och den ena vänder rumpan och kickar den andra, säg på benet, så den måste till vet. å behandlas?
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Är hästen lös... Ingen aning.


Rider man, så bär ryttaren ansvaret, dvs ej ägaren (om inte ägaren rider).
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

intressant!!
Men man "klarar" sig ju om hästen kickar i en bil...

Har för mig att om hästarna rymmer från hagen och trampar upp en trädgård så är man skyldig att återställa.. som att man är ansvarig att hålla dem instängda...
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Om ingen har varit oaktsam eller med vett & vilja och avsikt satt hästen lös är det ingen som bär ansvar. Det är en olycka som händer, var och en ansvarar för sina kostnader.

Om hästen kickar en stillastående bil blir du som ryttare skydlig att ersätta om du varit oaktsam (vilket du ju per automatik varit om du var så nära att hästen kunnat kicka bilen)
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

I det första fallet beror det helt och hållet på varför hästen är lös. Om den har kommit lös p g a oaktsamhet så får ägaren ersätta. Om den kommit lös av andra orsaker så beror det på vad den ställer till med. Ja en trädgård eller åker kan ägaren bli ersättningsskyldig för men inte en bil som blir skadad på vägen. När två ryttare möter varandar så lär allt ansvar ligga på den som sitter på hästen. I bilens fall är det trafiklagstiftningen som gör att bilföraren blir ansvarig men den gäller ju inte på samma sätt mellan två ryttare till häst. Inget är säker svart eller vitt utan juridik är väldig mycket en gråzon där alla olika detaljer som finns i varje fall spelar roll. saker som om t ex den häst som sparkar är känd för att sparka på andra hästar eller om det är första gången det händer.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

I just det här fallet så hade hästen slitit sig från stallet.
Dens kamrat dog på nyår, å den har fått stå själv sedan dess.
Tror att den vill rymma till grannstallet (eller till kompisar rättare sagt), så hade den slitit sig, hade träns och sadel på sig.

Slet sig ytterligare 3 gånger efter det (samma tillfälle alltså, gick inte att leda hem den...)

Tycker synd om hästen kan jag ju tillägga... :(
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Om ingen har varit oaktsam eller med vett & vilja och avsikt satt hästen lös är det ingen som bär ansvar. Det är en olycka som händer, var och en ansvarar för sina kostnader.

Om hästen kickar en stillastående bil blir du som ryttare skydlig att ersätta om du varit oaktsam (vilket du ju per automatik varit om du var så nära att hästen kunnat kicka bilen)

Jag håller inte riktigt med dig här faktiskt.
Folk ställer sig på väldigt konstiga ställen ibland. Tex i somras så red jag genom samhällt, skulle rida hem och då ta stigen... vid stigen (stor stig som alltså är 2 meter bred som mest och 1,5 meter som minst.) Så hade flera bilar parkerat så att stigen i princip var blockerad, det var väl kanske 1 meters lucka. Det är alltså en stig som hur många människor som helst använder på somrarna, de grusar den tillomed om den blir lerig! Nu är min häst supersäker så jag red mellan bilarna, och för henne är inte det nåt konstigt.

Sen finns det ju de som ställer sina bilar på smala grusvägar, och ska jag då rida förbi utan att riskera att hästen når bilen så får jag ju då rida ner i diket. Och det tycker jag inte man ska behöva göra.

Så det beror lite på hur de har parkerat tycker jag.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Tyckande kan ju vara intressant, men håller det juridiskt?

Om du kör på en felparkerad bil, bär du fortfarande ansvaret för att du kört på bilen. Däremot kommer ju säkert den felparkerade bilens ägare att få ta konsekvenserna av sin felparkering. Men att du kört på bilen, är ditt ansvar.

I det här fallet spelar det stor roll om fordon får ta vägen via stigen, då får inte stigen blockeras. Är det en stig avsedd för fotgängare och dessa kan passera - då är det ju ingen fara om det inte finns vägmärken eller andra direktiv gällande parkering.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

skillnaden är ju att hästar "vinner" över bilar... gammal lag.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

nä men det är samma om man har parkerat bilen vid stallet eller "där det kan komma hästar"...
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Det är väl bara att hoppas på att om hästen skulle sparka att bilägaren har en ordenklig försäkring så kan man kanske bara betala dennes självrisk eller liknande.

Dock borde min hemförsäkring täcka det.

Stigen i fråga kan inte användas av bilar. Och fotgängare hade kunnat passera, dock inte på stigen utan skulle fått gå lite vid sidan om. Hade man haft barnvagn modell större så hade man inte heller kunnat passera.

Men jag vet tex vid motionsspåret där jag bor så får det en väg rakt över, vid denna väg parkerar många, som igentligen borde räknas som korsning (T korsning) så igentligen borde de inte ens få parkera där. SÅ där borde jag som hästägare gå säker. Det står ibland väldigt många bilar där, och i en av de som brukar vara där är det en stor schäfer som väntar tills man är precis brevid och sidan kastar sig mot gallret och skäller allt den har. Risken för en olycka är mao ganska stor just där.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Du får stå för kostnaden, gäller samma regler som vid skada på bil förutsatt att vårdslöshet inte föreligger.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Huvudregeln är att du ansvarar för de skador du orsakar. En lös häst går det inte att kräva på pengar, den har inga pengar. Det är en häst. Om ägaren har varit oaktsam eller vårdslös kan denne bli skadeståndsskydlig, men då måste det ju påvisas (vårdslöshet/oaktsamhet).

Om du går emot någons bil och repar den är du skyldig att ersätta skadan (självklart). Gör du det med barnvagn - samma sak. Gör du det med cykel - samma. Gör du det med häst - samma.

Varför ska det vara så himla svårt att inse att man är skydlig att ersätta de skador man orsakar? Hur hade det varit att stå i andra änden av problemet - något ponnybarn har ridit för nära din bil på ridskolans parkering och repat upp hela sidan på bilen. Tycker du det hade varit logiskt att bilägaren ska betala det?!
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Du behöver inte bli arg, för jag har inte skrivit ett ord om mina åsiker faktiskt! SÅ anta inte att du vet dem.

Frågar du så svarar jag, men eftersom du bara antagit så ser jag ingen anledning att ge dig upplysningar som du uppenbarligen inte vill ha.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Jag är inte ett dugg arg. Är det inte dina åsikter du skriver, vad är det då? Om det är fakta vill jag gärna ha källhänvisning faktiskt. Sista meningen förstår jag inte ett dugg av, vad menar du?
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Läs sista meningen några ggr till så förstår du den nog.

Jag har inte skrivit nåt om vad jag tycker överhuvudtaget, förutom att med den lagstiftningen vi har så tycker jag inte att man automatiskt varit oaktsam som ryttare om hästen sparkar en parkerad bil. Vad jag sen tycker om lagen i sig har du ingen anning om. Läser du så ser du det.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Du får stå för kostnaden, gäller samma regler som vid skada på bil förutsatt att vårdslöshet inte föreligger.

Men om vi återgår till första frågan (för jag antar att du syftade på bil-disk.).
Om jag leder min häst och tappar den så den i sin tur orsakar skada på annan häst, är jag då vårdslös?

OT: såg broddhålet i mina neoprenboots idag.. j*a glad att jag red med de på, brukar aldrig göra det, men gjorde det för att hovis precis hade slagit på skon igen... ett litet bevis på hur min häst for igår upp å ner å kors å tvärs pga löshästen :cool:
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Håller man inte avstånd till bilen så att hästen kommer åt att sparka har man väl varit oaktsam? Hur skulle hästen annars kunnat komma åt att skada bilen? Vet man med sig att traktorn är bred/hästen kan fara ut med ett ben håller man väl tillräckligt säkerhetsavstånd för att detta inte ska ske?

Har nu läst och låtit andra läsa, men vi förstår fortfarande inte vad du syftar på.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 698
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 172
Senast: Liten
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 234
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag är en hästtjej ut i fungertopparna. Jag var en sån där liten flicka som cyklade 1mil till närmsta stall. Mockade alla boxarna och...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp