vem bär ansvar vid löshäst?

Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Normalt sett skulle det ses som en olycka, och nej det var inte svar på häst bil diskussion. Under de omständigheter du beskriver har du ingen möjlighet att kräva ägaren på denna kostnad, utan får stå för den själv.

Sedan känns det nog lite som att skadan inte kom enbart genom denna händelse, utan den var nog redan på G sas.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Med det menar du alltså att om man rider på en grusväg med åkrar på sidorna eller djupa diken och det står en bil parkerad vid sidan så får man alltså inte rida där?

Eller har jag missuppfattat?

För att hålla säkerhetsavstånd måste man väl minst hålla 10 meter då antar jag, eftersom att hästar reagerar så himla fort, och dessutom har rätt långa bakben. Även om man är 3 meter ifrån och rider jämsides så räcker det ju med att hästen vänder rumpan till och sparkar så når den, något som kan ske så otroligt fort att ryttaren inte ens hinner reagera innan det är en skada på bilen i fråga.

Jag vill poängtera att detta är en fråga om vad du tycker/tror, det är inte på något sätt det jag tycker.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Jag har i alla fall lärt mig att det är bilens ägare som har största ansvaret såvida häst-ekipaget inte varit mycket oacksamt. I antingen stillastående eller rörelse.( Vill minnas att jag tyckte det verkade konstigt när min körskolelärare berättade om det men enligt honom fick man i princip skylla sig själv om bilen blir skadad av häst)

Länkar till Agrias info om Häst vs. Bilen.
Jag kan kopiera in meningar hit om ni har svårt att hitta var texten belyser ämnet.
http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/Agria/text.nsf/id/1948
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Normalt sett skulle det ses som en olycka, och nej det var inte svar på häst bil diskussion. Under de omständigheter du beskriver har du ingen möjlighet att kräva ägaren på denna kostnad, utan får stå för den själv.

Sedan känns det nog lite som att skadan inte kom enbart genom denna händelse, utan den var nog redan på G sas.

Vadå på G.

Jag hade ifs inte tänkt kräva någon på något, men undrade av ren nyfikenhet hur sådant här hanteras.

Om en häst blir halvt översprungen och kastar sig ner i diket så kan den bli skev!! Den kan bli det av att rulla fast och att halka i hagen med, behöver inte vara något som "ligger och pyr" och ändå hade hänt!!
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Ja alltså det ä min erfarenhet att korset inte blir snett bara sådär och på en gång, i ditt fall kan det säkert handla om en kombination. Ointressant eftersom det ej hör till tråden.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

nä men det är samma om man har parkerat bilen vid stallet eller "där det kan komma hästar"...

Bilföraren är endast ansvarig om bilen är i rörelse. Om bilen står stilla med motorn avstängd är det ryttaren ansvar.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Ja alltså det ä min erfarenhet att korset inte blir snett bara sådär och på en gång, i ditt fall kan det säkert handla om en kombination. Ointressant eftersom det ej hör till tråden.

ok då är min erfarenhet inte som din.

Kraftigt yttre våld kan visst rycka snett.
Hur man man annars rycka tillbaka det :grin:
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Man rycker ju inte tillbaka det, och varför det hamnar snett hänger oftast samman med muskler som sakta men säkert drar den på sned.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Fråga vem som helst, om en häst gå omkull så kan den rycka något snett.
Eller om ett bakben åker ner i ett dikt. Eller en spark på käken osv.

Sen håller jag med dig om att en mer konstant snedhet kan bero på ojämnt musklat, en avslastning osv så att MUSKLERNA drar det hela snett.
Men det är en helt annan sak!

Min var tex 3 cm sned på korset när jag köpte henne, men nu är hon rak.
Förut gick hon som en banan, kändes som att rumpan gick åt vänster, högerbogen ut åt höger och nacken tog hon upp till vänster.
DET tar såklart flera gånger att behandla, jag valde massör i komb. med kiro. (hjälper ju inte att rätta till en sak när två saker är fel).

Men men, som sagt, jag tänker inte bråka med ägarna till den hästen.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Det som skrivs på Agrias sida ger ju fullt stöd för det jag tidigare sagt, d v s om bilen är i rörelse eller "i trafik" (stillastående med motor på t ex) har bilisten ett tufft ansvar. Men är bilen parkerad är det ryttaren/hästhanteraren som ska vara försiktig. Vilket man givetvis ska vara även om bilen är i rullning.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Om du kliver av hästen, och istället framför ett annat fordon som kan uppföra sig lite speciellt - t ex har du en lift på släp efter bilen. Den är lite annorlunda att hantera än andra släp, och du får tänka lite extra. Ger du dig då in i situationer som du inte ser att du kan klara ut? I hård stadstrafik med trånga passager?

Själv ger jag mig inte in i återvändsgränder med hästsläpet och stora bilen, jag vet att det kan vara svårt att klara ut. Vissa parkeringsplatser går också bort - det är ju mitt ansvar att se till att jag inte skadar något på min väg in eller ut eller förbi.

Och samma med hästen.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Jag ser inte alls hur du relaterar tillbaks detta till min fråga?
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Med det menar du alltså att om man rider på en grusväg med åkrar på sidorna eller djupa diken och det står en bil parkerad vid sidan så får man alltså inte rida där?

Eftersom jag inte är så intresserad av att slösa mina surt förvärvade slantar på att betala för skador hästen ställer till med, hade jag inte ridit där om jag inte varit så säker man kan vara att hästen inte kommer att ställa till med något.

Det var vad jag relaterade till i mitt svar.

Vill man pynta och inte är rädd för ovänner kan man ju bära sig åt hur som helst, men jag försöker alltid att ställa till så lite som möjligt, vare sig jag är ute med hästen, bilen eller till fots.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Så du relaterar det tillbaks till vad du har för häst alltså?


Jag gör ju oxå den bedömningen, och jag vet ju att min äldre märr (5 år) aldrig skulle sparka, iaf inte med flit, så henne rider jag förbi allt möjligt och omöjligt med. Men jag har en 2 åring hemma, som jag vet är lite lätt i rumpan, när jag börjar rida runt på henne kommer jag givetvis vara försiktigare.

Jag har föresten tillägg i hemförsäkringen så att den täcker om hästarna ställer till med nåt så jag behöver bara betala självrisken då. Tror den ligger på 800 kr.


Förövrigt kan jag tillägga att jag tycker att hela lagen är lite bakofram, händer det nåt bil-häst så måste bilägaren bevisa att denne är oskyldig! Personligen tycker jag det är helt absurt! Sen när är man automatiskt skyldig liksom? Iofs är det väl svårt att bevisa att ryttaren varit oaktsam, så det blir väl enklast om lagen ser ut som den gör. Men rätt vet jag inte om jag tycker att det är.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Jag tycker lagstiftningen är helt rätt att bilisen har ett tungt ansvar, lagstiftarna har helt enkelt sett biltrafik som något farligt - vilket det är. Därmed inte sagt att stillastående och/eller parkerade bilar ska vilka skador som helst och ändå aldrig ersättning.

Självklart är det en riskbedömning man måste göra utifrån vilket fordon man framför. Har jag en stor bil måste jag ju anpassa min framfart efter det. Har jag överhäng på fordonet får jag anpassa körningen utifrån det. Och har jag en pigg häst som uppför sig spattigt måste jag anpassa mig utifrån de förutsättningarna. Jag har ju ansvar för det fordon jag framför - hästen eller bilen, mopeden eller vad det nu är.

En gammal snäll krake som är så trafiksäker det går kan jag ta till ställen där jag aldrig skulle drömma om att sätta in spattiga unghästen som är mer ovan än på marken.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Så du relaterar det tillbaks till vad du har för häst alltså?


Jag gör ju oxå den bedömningen, och jag vet ju att min äldre märr (5 år) aldrig skulle sparka, iaf inte med flit, så henne rider jag förbi allt möjligt och omöjligt med. Men jag har en 2 åring hemma, som jag vet är lite lätt i rumpan, när jag börjar rida runt på henne kommer jag givetvis vara försiktigare.

Jag har föresten tillägg i hemförsäkringen så att den täcker om hästarna ställer till med nåt så jag behöver bara betala självrisken då. Tror den ligger på 800 kr.


Förövrigt kan jag tillägga att jag tycker att hela lagen är lite bakofram, händer det nåt bil-häst så måste bilägaren bevisa att denne är oskyldig! Personligen tycker jag det är helt absurt! Sen när är man automatiskt skyldig liksom? Iofs är det väl svårt att bevisa att ryttaren varit oaktsam, så det blir väl enklast om lagen ser ut som den gör. Men rätt vet jag inte om jag tycker att det är.

Det ingår i min hemförsäkring - ersättning upp till 2 miljoner.
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

Jag vet att hästägare inte har strikt ägaransvar som hundägare.

Men, vad gäller om jag rider på vägen och det kommer en löshäst i fullgalopp mot mig så min häst hoppar ner i diket och bler skev i korset (dvs "skadar" sig om man kan kalla skevhet för skada).
Ska ägaren ersätta mig för kiropraktorbehandling?


Sen kom jag på en fråga till i samband med min första... vem bär ansvar om två hästar möts på en väg (båda rider) och den ena vänder rumpan och kickar den andra, säg på benet, så den måste till vet. å behandlas?

Vad jag vet är att i förhållande motortrafik och hästar så bär ägaren ansvaret om hästen är lös och kommer i vägen för en bil. Däremot om hästen förs eller rids, så bär motorfordonet ansvaret.

Men att din häst blir rädd och klivet ner i diket leder nog inte automatiskt till att skadan skall ersättas. Om inte hästen sprungit rakt på er eller ni på den. Vad som helst kan ju skrämma en häst.

Hälsning Maja
 
Sv: vem bär ansvar vid löshäst?

ja jo luddig gräns, fast den sprang ju mot oss... det var när den var nära som hon flyttade sig så att säga, å lite fort :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 699
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 172
Senast: Liten
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 234
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag är en hästtjej ut i fungertopparna. Jag var en sån där liten flicka som cyklade 1mil till närmsta stall. Mockade alla boxarna och...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp