Bukefalos 28 år!

Vem bär ansvaret vid leasing?

nalina12

Trådstartare
Hejsan.

Sitter i en liten situation. Har en häst utleasad sedan maj och han har startat, blivit placerad och tjänat pengar.
Vi skrev inget ordentligt avtal utan bara papprena till STC. Jag har leasat hästar själv utan papper och för mig är det självskrivet att jag har haft hästarna vetvårdförsäkrade och tagit alla sådana kostnader.

I torsdags ringde min leasingtagare och frågade om hästen var försäkrad. Nej svarade jag. Bara liv. Och självklart hade dom varit med om en olycka där hästen skurit upp ett bakben 20 cm och körde honom till klinik. Jag sa att jag vill bli informerad och veta vad som händer. Ringde även kliniken. Pratade med farbrorn som har hästen och det uppkom aldrig diskution om vem som ska betala. Idag ringde behandlande vet och berättade att hästen varit in på återbesök och permanentkanylen saknade lock och det hade blivit en infektion i kärlet. Och såret var inte skött som det var sagt heller. Så hästen hade blivit kvar då vet inte ville riskera att något allvarligare hände. Men leasingtagaren hade även uppgivit att det var jag som skulle stå för vetvården? Har tagit kontakt med en jurist som säger att det inte är jag som står ansvarig. Självklart måste det ju betalas och jag vill ju att min häst ska bli frisk och kunna fortsätta tävla. Men hur hade ni gjort i min situation? Hade ni betalat eller krävt leasingtagaren på det? Ska åka till kliniken imorgon och titta på hästen och prata med behandlande vet om framtiden. Tacksam för svar.
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Hmmm, som ägare är det ju brukligt att stå för försäkringen men inte vetvården vid utleasning
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Jag har alltid tagit över vetvårdsförsäkringen på dom jag leasat. Och enligt jurist ska leasingtagaren stå för försäkringen. Men hur skulle du gjort i ett sådant här fall då? Känner att jag kan hjälpa till men är inte speciellt sugen på att betala allt. Skadan uppkom vid träning och att han nu står på klinik är pga försummlighet. Vilket gör att jag tänker ta strid.
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Det bästa är ju om ni kommer överens om ni kan dela på kostnaderna eftersom det nu är som det är.
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Lånar man häst betalar man väl? Jag lånar en arabhingst som jag har för tävling.
Ägaren har hästen livförsäkrad. Jag la över 20.000 i veterinärkostnad vid en skada han drog på sig i hagen.
Nu har jag en veterinärvårdsförsäkring på honom. Skulle aldrig kommit på tanken att be ägaren vare sig betala veterinärvård eller den försäkringen.
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Självklart så står man som leasingtagare för kostnader som uppkommer under leasingperioden. Det är ju leasingtagaren som har ansvaret för hästen, och som brukar den. Det faller helt och hållet på sin orimlighet att ägaren skall stå för kostnaderna föranledda av veterinärvård. Leasingtagarens ansvar till 100%.
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Tack för era svar. Detta har stärkt mig lite. Jag har pratat med jurist och med STC om vem som bär det juridiska ansvaret och sedan har jag pratat med folk som leasar och leasar ut för den moraliska biten. Ska åka upp till kliniken nu iaf och kolla på hur det ser ut.
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Vill absolut inte moralpredika, men till alla som funderar på att låna ut eller liknande. ALLTID papper på allt! Även om det är en nära vän.
Jag har en häst utlånad nu och står då för försäkringen, men har även haft avtal där låntagaren står för försäkringen.
Tycker det låter bra att du tagit kontakt med stc och en jurist så att det inte bara blir en massa käbbel.
Eftersom ni inte har skrivit något avtal kan jag tänka mig att det blir att ni får dela på kostnaden.
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Lånar man häst betalar man väl? Jag lånar en arabhingst som jag har för tävling.
Ägaren har hästen livförsäkrad. Jag la över 20.000 i veterinärkostnad vid en skada han drog på sig i hagen.
Nu har jag en veterinärvårdsförsäkring på honom. Skulle aldrig kommit på tanken att be ägaren vare sig betala veterinärvård eller den försäkringen.

Har man hästen livförsäkrad så är den ju vetvårdförsäkrad automatiskt ?

Om leasingtagaren står för hela försäkringen ....vem får ut pengarna vid ett ev dödsfall då ? Försäkringstagaren eller ägaren?
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Nej. Man kan väl ha enbart livförsäkring? Hur som täckte inte den livförsäkring ägaren hade den skada som då uppkom.

När man inte äger hästen får man inte teckna livförsäkring. Däremot är det okey som leasingtagare/fodervärd att tecka en veterinärvårdsförsäkring.
Vilket jag gjorde när hästen var frisk igen.
Skulle hästen dö hux flux så är det givetvis ägare som får livbeloppet. Men skadar hästen sig i min vård, så går min vetvårdsförsäkring in.
Jag tycker inte jag kan kräva att ägaren betalar försäkring för veterinärvård, när det är jag som utsätter hästen för risker.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Ok

Jag har iallafall alltid betalat försäkringen för det är ju ändå min häst , men har det hänt nåt har ju tagaren fått betala självrisk om det är en sån skada , eller hela alltet om det är hältutredningar o dyl ( på trav då)
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Enligt juristen med inriktning på häst så är det leasingtagarens ansvar att ha den vetvårdsförsäkrad men om man har den på foder så är det hästägarens. Var ganska stor skillnad på foder och leasing. För leasar man så är man "ägare" och har allt juridiskt ansvar för hästen. Som ägare har man inte mycket att säga till om i lagens ögon. Var iaf och hälsade på hästen och han var inte i gott skick. Så jag ska iaf kriga för att få hem honom så då får jag nog betala i slutändan iaf. Men det är det isf värt. Han har haft änglavakt som inte förstört sig helt så får vara glad om han kommer till start igen.
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Men va synd :(

Jag har också leasat ut häst som tillslut var vanvårdad och det var inte det lättaste att få hem hästen

ang försäkringen så har jag betalat den för då vet jag att det är gjort, o som sagt så kan det ju bli dyrbara historier om hästen inte är det.
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Ja, jag var inställd på att betala halva räkning för dagen han blev skadad. Men igår ringde leasingtagaren till behandlande vet och det hade inte alls gått bra. Så han fick åka in med honom och han hade tappat korken till permanentkanyl, inte tvättat och bandagerat som han blivit visad och tillsagt så det var varfyllt mm. plus han var otroligt tunn. Han var det i sommras en gång när jag var dit och jag påtalade detta och sedan blev han lite finare. Han är ganska svårt att hålla bra hull på. Tap In som morfar så han ser ut som en typisk liten Tap ináre. Så det känns inte bra att släppa hem honom till leasingtagare imorgon. Han som har honom är inte dum med viljes utan det är nog snarare oförmåga pga ålder. Men idag blev jag sur då han sagt till vet att det var jag som skulle stå för kostnaderna och när jag såg honom i detta skick så blir jag tvär. Jag har grunder för att ta hem honom. Har inte fått alla procent jag ska ha och jag har inte heller tjatat om det utan utgår från att jag får det när han kan betala. Men han sprang in över 20000 för två månader sen. Är lite less på att alla bara försöker blåsa en på pengar i denna branch. Hyrde ut gården i samma veva jag leasade ut hästen och dom sket i att betala hyra och drog sedan så jag har stått med dubbla boenden i 4 månader oxå. Och fick en räkning av distriktan när dom var ut och bandagerade en fölunge och fick antibiotika. Så är rätt less på allt runt folk just nu.
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Blev fel. visste att jag skulle få en räkning från distriktan så klart, men den var på 6000...
 
Sv: Vem bär ansvaret vid leasing?

Usch, så himla tråkigt när folk inte kan göra rätt för sig. Hoppas allt löser sig för dig och pållen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 461
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 506
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 194
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp