Vem betalar min sjuklön?

Aslan

Trådstartare
Jag är inte så insatt i detta och har nu en fundering kring sjuklön.

Jag var sjukskriven i lite över 14 dagar. Efter det var jag på jobbet helt och hållet 8h/dag i två dagar och insjuknade sedan igen den tredje dagen.

Är det försäkringskassan som betalar min sjuklön nu eller är det återigen arbetsgivaren som betalar i 14 dagar? Jag har läkarintyg och alla papper i ordning både hos fk och hos arbetsgivare så det är ok. Jag bara undrar då jag inte kan få tag på min arbetsgivare just nu och det var på tok för lång kö till fk.
 
Är det inte första månaden din arbetsgivare står för den och sedan FK? Fast det var ett tag sedan så jag kan blanda ihop det
 
Jag är inte så insatt i detta och har nu en fundering kring sjuklön.

Jag var sjukskriven i lite över 14 dagar. Efter det var jag på jobbet helt och hållet 8h/dag i två dagar och insjuknade sedan igen den tredje dagen.

Är det försäkringskassan som betalar min sjuklön nu eller är det återigen arbetsgivaren som betalar i 14 dagar? Jag har läkarintyg och alla papper i ordning både hos fk och hos arbetsgivare så det är ok. Jag bara undrar då jag inte kan få tag på min arbetsgivare just nu och det var på tok för lång kö till fk.

Generellt så, de första 14 dagarna står arbetsgivaren för. Eftersom det var mindre än 5 dagar tills du blev sjuk igen så räknas det inom samma sjukperiod och därmed blir det försäkringskassan som träder in för de påföljande dagarna. Hade det varit fler så hade det blivit en ny sjukperiod och då hade det varit arbetsgivaren som stod för det på nytt.

Kan ha lite fel gällande antalet dagar mellan sjukperioderna, men har för mig att det var så. Om inget har ändrats eller om det är avtalsberoende...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
842
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 066
Senast: jemeni
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 139
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Jag blir inte riktigt klok på hur sjukskrivning fungerar, och undrar om någon kan hjälpa mig alt. leda mig till rätt instans som jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
2 593
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp