Vem har det kallast?

Men alltså är Storbritanien ett land som ligger under en sten?! De klär sig som på 1800-talet och är de bara väldigt tröga om de inte isolerar på ett vettigt sätt? De har ju skitväder året runt.

kort svar: ja.

långt svar: de använder fortfarande två separata kranar till tex handfat och badkar. En för varmvatten och en för kallvatten. På olika sidor handfatet, helst.

De har också, iom den fantastiskt dåliga isoleringen, tendenser att inte ens försöka värma upp alla rum. Och man får ganska chockade ansiktsuttryck när man säger att i Sverige har vi varmt inomhus, jo, i alla rum.
 
kort svar: ja.

långt svar: de använder fortfarande två separata kranar till tex handfat och badkar. En för varmvatten och en för kallvatten. På olika sidor handfatet, helst.

De har också, iom den fantastiskt dåliga isoleringen, tendenser att inte ens försöka värma upp alla rum. Och man får ganska chockade ansiktsuttryck när man säger att i Sverige har vi varmt inomhus, jo, i alla rum.

Jag är chockad. På riktigt.
Är det såhär i många andra (i)länder i övriga europa också?
 
kort svar: ja.

långt svar: de använder fortfarande två separata kranar till tex handfat och badkar. En för varmvatten och en för kallvatten. På olika sidor handfatet, helst.

De har också, iom den fantastiskt dåliga isoleringen, tendenser att inte ens försöka värma upp alla rum. Och man får ganska chockade ansiktsuttryck när man säger att i Sverige har vi varmt inomhus, jo, i alla rum.

Glöm inte de tjocka fodrade gardinerna som de har för att skydda från kylan!
 
Tyvärr inte kallt här längre. Blåser typ storm (vindar på 31 km/h), snöblandat regn och +2 grader :arghh: . Jag vill så mkt hellre ha tex -15!
Har haft svårt att svåra sen ca 4 i natt pga av vinden. Blåser så mkt att den har väckt mig flera gånger.
 
Glöm inte de tjocka fodrade gardinerna som de har för att skydda från kylan!
Fast det har ju många här i Sverige med, i synnerhet sedan förra vinterns elpriser!

Här är det riktigt skitväder med plusgrader som gör att jag inte kan köra ner vatten till hagen längre + att det om ett par dygn ska bli ner mot -8 en del nätter men ändå runt nollan dagtid. Vi som haft det så bra, vill inte ha plusgrader nu! :banghead:
 
Kommer ihåg en vinter på Irland. Kunde bara värma upp nedervåningen mha en koleldad spis i köket. På övervåningen där bad- och sovrum var fanns ingen värme. Spisen värmde upp vattnet så man fick vara och tömma vattentanken när den började koka, men man hade inte tänkt på att använda det vattnet till att värma upp resten. Kul att kliva upp när andedräkten syntes. 🥶🥶🥶
 
Vänta nu! Det här vill jag höra mer om. Hur kan de inte ha normalt isolerade hus och värme inne?!
Är deras stenhus lika råa inuti som de ser jt att vara utanpå?

Mycket av det som redan sagts stammer
* Gamla hus ar daligt isolerade for att de ar gamla - och britter ar alldeles for foralskade i den romantiska bilden av Victorianska eller Georgianska hus for att vilja tillaggsisolera

* Nya hus ar daligt isolerade darfor att dent brittiska byggsektorn ar korrupt och daligt reglerad. Nybyggnationer har notoriskt daligt rykte om att ha vara daligt utforda

* Dubbelglas ses kanske inte som lyx, men som "ordentlig isolering". I lagenheten jag hyr har vi nyss fatt englasen utbytta till tvaglas, utom i vardagsrummet, da de stora viktorianska fonstrena med fargade paneler faller under byggnadsregler som gor att ersattningsfonstren maste se ut pa ett visst satt = dyra = hyresvarden vill inte betala

* Systemet med privata hyresvardar och allman bostadsbrist ar ocksa en stor faktor till den daliga kvaliteen pa husen - en kombination av politiska policies och laga rantor mojliggorde det for massa privata "hobbylandlords" att kopa upp hus som investeringar, dar de kan tjana massor pa hyra och inte har nagot incitament till att uppratthalla nagon standard da p.g.a bostadsbrist all blir uthyrt anda

* Varme ar sallan/aldrig pa dygnet runt, utan traditionellt nagot som gar pa ett par timmar pa morgon och kvall - annars blir uppvarmning alldeles for dyrt - framforallt sedan forra vintern. Det ar helt normalt smalltalk att snacka om "Have you turned your heating on yet" i typ Sept/Okt varje ar

* Britter ar nagot disillusionerade och intygar sig sjalv att "The UK doesn't really get that cold" eller "It's only winter for a week or two" som sjalvforsvar till daliga hus och icke-existerande vinterdack.

* Det ar vanligt att man skyller fukt och mogelproblem inomhus med "lifestyle" - alltsa att man typ dushar utan att ha badrummsfonstret oppet tillrackligt lange, lagar mat utan lock pa kastrull och torkar klader inomhus, utan att fundera pa att hus ska ha tillracklig med ventilation for att klara allt detta (framforallt som torktumlar ar ovanliga!)

Det dar med heltackningsmatta i badrummet ar dock inte sa vanligt.
Den daliga byggnadsstandarden ar nagot som ar mer och mer erkannt som ett stort problem i den allmanna debatten, tillsammans med den stora bristen av bostader; men framforallt med nuvarande regering ar det svart att se att nagon reell losning pa problemet ska finnas

Som Europee ar det uppgivande att inse den livskvalitee som jag kompromissar pa genom att bo har, men det ar i nulaget dar mitt jobb och liv finns; och trots nersidorna ar London andock en riktigt bra stad.
 
Mycket av det som redan sagts stammer
* Gamla hus ar daligt isolerade for att de ar gamla - och britter ar alldeles for foralskade i den romantiska bilden av Victorianska eller Georgianska hus for att vilja tillaggsisolera

* Nya hus ar daligt isolerade darfor att dent brittiska byggsektorn ar korrupt och daligt reglerad. Nybyggnationer har notoriskt daligt rykte om att ha vara daligt utforda

* Dubbelglas ses kanske inte som lyx, men som "ordentlig isolering". I lagenheten jag hyr har vi nyss fatt englasen utbytta till tvaglas, utom i vardagsrummet, da de stora viktorianska fonstrena med fargade paneler faller under byggnadsregler som gor att ersattningsfonstren maste se ut pa ett visst satt = dyra = hyresvarden vill inte betala

* Systemet med privata hyresvardar och allman bostadsbrist ar ocksa en stor faktor till den daliga kvaliteen pa husen - en kombination av politiska policies och laga rantor mojliggorde det for massa privata "hobbylandlords" att kopa upp hus som investeringar, dar de kan tjana massor pa hyra och inte har nagot incitament till att uppratthalla nagon standard da p.g.a bostadsbrist all blir uthyrt anda

* Varme ar sallan/aldrig pa dygnet runt, utan traditionellt nagot som gar pa ett par timmar pa morgon och kvall - annars blir uppvarmning alldeles for dyrt - framforallt sedan forra vintern. Det ar helt normalt smalltalk att snacka om "Have you turned your heating on yet" i typ Sept/Okt varje ar

* Britter ar nagot disillusionerade och intygar sig sjalv att "The UK doesn't really get that cold" eller "It's only winter for a week or two" som sjalvforsvar till daliga hus och icke-existerande vinterdack.

* Det ar vanligt att man skyller fukt och mogelproblem inomhus med "lifestyle" - alltsa att man typ dushar utan att ha badrummsfonstret oppet tillrackligt lange, lagar mat utan lock pa kastrull och torkar klader inomhus, utan att fundera pa att hus ska ha tillracklig med ventilation for att klara allt detta (framforallt som torktumlar ar ovanliga!)

Det dar med heltackningsmatta i badrummet ar dock inte sa vanligt.
Den daliga byggnadsstandarden ar nagot som ar mer och mer erkannt som ett stort problem i den allmanna debatten, tillsammans med den stora bristen av bostader; men framforallt med nuvarande regering ar det svart att se att nagon reell losning pa problemet ska finnas

Som Europee ar det uppgivande att inse den livskvalitee som jag kompromissar pa genom att bo har, men det ar i nulaget dar mitt jobb och liv finns; och trots nersidorna ar London andock en riktigt bra stad.

vet ni vad regeringspariet bråkar om förresten? Inte om ekonomi, infrastruktur eller miljöfrågor, utan om att vilja skicka flyktingar till Rwanda!

Nu kom jag nog lite OT, så ska sluta med mitt UK bashing!
 
Alltså. Jag är lite obeslutsam kring minusgraders vara eller icke vara... ;) Visst, snön är ren och fin. Inget är lerigt. Men jag måste bekänna att jag är hyfsat glad när jag kan använda både utekran OCH slang igen. Livet blir SÅ mycket enklare - och nacke och rygg gör så mycket mindre ont - när man slipper släpa vatten till hästarna inifrån huset... :)
 
Det är 6 plus här, det är bra. Det smälter, visserligen halt, men jag slipper frysa så förfärligt när jag är ute. Nu fryser jag inne dock. fötterna är kalla i mina fårskinnstofflor och händerna som sticker ut ur tröjan är som isbitar. men bra med plus i alla fall.
 
+4 och snålblåst här. Men ingen katastrof.
Hästhagarna har inte tinat upp än (tacksam för varje dag det fortsätter vara fruset), men det kommer väl i morgon.
 
+2, stormvindar och is överallt :arghh: , rullade ytterst långsamt med bilen till stallet tidigare idag och den tappade fästet ibland ändå.
Det har slutat regna i alla fall.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 181
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 122
Senast: __sofia__
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 534
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 106
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp