Vem ringer man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man utgår från det som är vanligast.
Det vanligaste är att folk klarar av att duscha med takdusch. Att inte klara av det är en avvikelse som handlar om några få.
Därför så kan man inte anse att takdusch är fel utrustning i lokaler tänkta för många människor.
Det finns en orsak till att psyk inte är utrustat med duschslang som standard.
Därför måste man berätta för personalen att man inte klarar av det.
Jag tror dessutom inte att någon som anses suicid får använda duschslang obevakat.

Jag har inte upplevt att @Wille klagar på att sjukhuset är felutrustat, jag upplever att hon behöver något annat som inte finns där. Det är ju stor skillnad. Jag tror också att hon, liksom jag, förstår varför det inte finns. Det spelar ju dock ingen roll varför det man behöver inte finns, det som spelar roll är att det inte finns. Stor skillnad där också.

Jag förstår bara inte behovet av att säga om och om igen till @Wille att hon borde kunna duscha ändå, fast hon uttryckligen berättar både att och varför hon inte kan duscha där. Kan man inte bara acceptera det då? För henne funkar det inte att duscha under de rådande omständigheterna. Punkt liksom. Skicka en kram till henne istället för att säga att hon borde kunna och att alla andra kan.
 
Är du där frivilligt så finns det ingenting som hindrar dig från att bara gå. Är du inte där frivilligt så att säga så är det bäst att helt enkelt spela frisk, duscha, ta hand om dig själv. Visa att det inte finns någon anledning till att ha kvar dig. Att vara utåtagerande och arg och bete sig irrationellt gör inte saken lättare, det är tvärtom ett ganska tydligt tecken på att det kanske inte är så dumt att vara kvar.

Dock får man komma ihåg när man är där att man faktiskt kom dit av en anledning och det är en chans till att få ordnat med medicineringen så att man kan få något som hjälper en istället.
Dörren är låst och mina mediciner är inlåsta. Man måste alltså be om att få det upplåst om man ska komma nånstans.

Det är som att sitta i fängelse.
 
Dörren är låst och mina mediciner är inlåsta. Man måste alltså be om att få det upplåst om man ska komma nånstans.

Det är som att sitta i fängelse.
Du är på akutpsyk pga att du riggat ett rep och skrev att du inte ville leva längre. Klart medicinerna är inlåsta.

Det finns andra på avdelningen som har samma tankar som dig och som ev skulle sno medicinerna annars. Då måste man låsa in allt.
 
Takdusch är inte heller standardvarianten för mig. Bara för att det är det för dig innebär det inte att det är det för alla.
Nej det är inte standardvarianten för mig.
Men jag både begriper och klarar av att det är standardvarianten på platser där många skall duscha.
Då så har jag inte heller någon diagnos.
Diagnoser är inte standardvarianten på människor.
Det är undantaget från det vanliga.
 
Dörren är låst och mina mediciner är inlåsta. Man måste alltså be om att få det upplåst om man ska komma nånstans.

Det är som att sitta i fängelse.
Det är det, men det är också tryggt och man kan släppa på kontrollen och faktiskt få må dåligt utan att behöva hålla igen. Man är bland folk som klarar av ens mående och det kan vara ganska befriande ibland. Det är ingen som dömer en där..oftast.

Sen så trots att dörren är låst och medicinerna är inlåsta så får dom inte hålla kvar dig om du är där frivilligt, du kan inte bara gå utan att säga till dock. Det ska inte vara för lätt att ta beslutet att gå hem.
 
Jag orkar inte citera alla som skrivit till @Wille i ämnet dusch, men jag måste bara fråga hur ni tänker? Det känns som att ni bara utgår ifrån er själva och hur det är för er. Bara för att normen är att kunna duscha var som helst med vilka produkter som helst så är det inte alls så för alla. Det finns många sjukdomar och ”diagnoser” som kan göra att saker och ting måste vara på ett visst sätt. Då kan märket på tvålen vara av väldigt stor betydelse.

Jag själv tex har asperger och kan inte heller använda vilken duschcreme som helst. Både pga av doft men också pga konsistens/känsla. Och skulle någon säga till mig att jag skulle ”vara tacksam” för att jag har tillgång till dusch och tvål skulle jag låsa mig och då skulle det bli ännu svårare.
Jag har också PTSD och kan absolut inte duscha under takdusch. Finns det bara takdusch duschar jag inte.
Ni vet ingenting om @Wille och varför hon har speciella behov för att kunna duscha. Kan väl tycka att ni kunde vara lite mer ödmjuka.

Allt är liksom inte svart eller vitt. Jag är säker på att @Wille gör så gott hon kan utifrån de förutsättningar hon har i sin sjukdomsbild just nu.
Var precis inne på att skriva något på liknande tema, men du gjorde det bättre.

Jag har blivit klassad som "vägrar ta medicin" en gång. Jag bad om ett glas för att kunna dricka vatten, men fick nej på det. Personalen ansåg att den mikroskopiska medicinkoppen skulle fylla den funktionen.
Där och då hade jag inte kapaciteten att kunna omforma hela processen för hur jag sväljer, håller glaset, mängden vatten i munnen osv. till att genomföra något annat än det jag var van vid. Det var helt enkelt utanför min förmåga att svälja tabletten på ett nytt och ovant sätt.
Jag ville ta den eftersom det skulle få negativa konsekvenser att inte göra det. Men jag hade inte möjligheten under de förutsättningar som erbjöds.

Kan mycket väl tänka mig att det finns liknande element i oförmågan att anpassa sig till takdusch, lånade kläder, såsig potatis e.dyl.
 
Jag har inte upplevt att @Wille klagar på att sjukhuset är felutrustat, jag upplever att hon behöver något annat som inte finns där. Det är ju stor skillnad. Jag tror också att hon, liksom jag, förstår varför det inte finns. Det spelar ju dock ingen roll varför det man behöver inte finns, det som spelar roll är att det inte finns. Stor skillnad där också.

Jag förstår bara inte behovet av att säga om och om igen till @Wille att hon borde kunna duscha ändå, fast hon uttryckligen berättar både att och varför hon inte kan duscha där. Kan man inte bara acceptera det då? För henne funkar det inte att duscha under de rådande omständigheterna. Punkt liksom. Skicka en kram till henne istället för att säga att hon borde kunna och att alla andra kan.
Problemet är att @Wille lider oerhört av att vara oduschad.
På något vis så måste hon ju lösa det.

Stå ut.
Duscha i de duschar som finns.
Be om att få duscha bevakat med duschslang.

Har du något annat förslag?
Eller har det börjat att handla om dig själv i stället för om @Wille ?

Jag har träffat @Wille , vi hade det mycket trevligt.
Mitt intryck av @Wille var att praktikaliter inte alls var svåra för henne.
Därför så tror jag att hon inte fungerar som du fungerar utan på ett annat sätt än du.
 
@Wille Vad tråkigt att det är så jobbigt för dig! ❤️

Men du har ju mått dåligt väldigt länge nu. Och du har upplevt att du inte fått tillräckligt med hjälp. Kan inte det här vara en möjlighet till bättre hjälp?
Du kanske skulle prova sänka garden och se vad du kan få för hjälp. Tänk om det här kan leda till att du mår bättre på lång sikt. Och du får då mer energi etc. Tänk vad det skulle innebära i form av att orka göra det du vill som du nu inte orkat på ett bra tag.
Hoppas du kan släppa kontrollen, våga lita till personalens kunskap och intentioner.
 
Problemet är att @Wille lider oerhört av att vara oduschad.
På något vis så måste hon ju lösa det.

Stå ut.
Duscha i de duschar som finns.
Be om att få duscha bevakat med duschslang.

Har du något annat förslag?
Eller har det börjat att handla om dig själv i stället för om @Wille ?

Jag har träffat @Wille , vi hade det mycket trevligt.
Mitt intryck av @Wille var att praktikaliter inte alls var svåra för henne.
Därför så tror jag att hon inte fungerar som du fungerar utan på ett annat sätt än du.
När du träffade henne hade hon inte just riggat ett rep antar jag. Så det kanske inte är en helt rimlig jämförelse.

Och nej, det handlar inte om mig. Jag förstår bara inte behovet at att pusha när hon så tydligt visar att hon inte vill det. Hon mår skit av att inte duscha men hon mår uppenbarligen ännu mer skit av tanken på att duscha där under de förutsättningar som finns. Av två jävliga val har hon gjort det som för tillfället är minst jävligt. Det betyder inte att det inte är överjävligt för henne.
 
Problemet är att @Wille lider oerhört av att vara oduschad.
På något vis så måste hon ju lösa det.

Stå ut.
Duscha i de duschar som finns.
Be om att få duscha bevakat med duschslang.

Har du något annat förslag?
Eller har det börjat att handla om dig själv i stället för om @Wille ?

Jag har träffat @Wille , vi hade det mycket trevligt.
Mitt intryck av @Wille var att praktikaliter inte alls var svåra för henne.
Därför så tror jag att hon inte fungerar som du fungerar utan på ett annat sätt än du.
Det kommer inte att hjälpa. Problemet är att just nu är @Wille psykiskt sjuk. Det kommer inte att hjälpa att tjata om att duschar eller mat. Allt känns outhärdligt vad nån än säger och gör. Det är outhärdligt. Och det suger. Och just nu hjälper antagligen ingenting. Möjligtvis något ångestdämpande preparat.
 
Var precis inne på att skriva något på liknande tema, men du gjorde det bättre.

Jag har blivit klassad som "vägrar ta medicin" en gång. Jag bad om ett glas för att kunna dricka vatten, men fick nej på det. Personalen ansåg att den mikroskopiska medicinkoppen skulle fylla den funktionen.
Där och då hade jag inte kapaciteten att kunna omforma hela processen för hur jag sväljer, håller glaset, mängden vatten i munnen osv. till att genomföra något annat än det jag var van vid. Det var helt enkelt utanför min förmåga att svälja tabletten på ett nytt och ovant sätt.
Jag ville ta den eftersom det skulle få negativa konsekvenser att inte göra det. Men jag hade inte möjligheten under de förutsättningar som erbjöds.

Kan mycket väl tänka mig att det finns liknande element i oförmågan att anpassa sig till takdusch, lånade kläder, såsig potatis e.dyl.
Definitivt.
Men det måste man kommunicera.
Dessutom så var det ju en avvikelse att du inte klarade av den förändringen just då.
Vårdpersonalen är inga tankeläsare.
De observerar och noterar.
 
Var precis inne på att skriva något på liknande tema, men du gjorde det bättre.

Jag har blivit klassad som "vägrar ta medicin" en gång. Jag bad om ett glas för att kunna dricka vatten, men fick nej på det. Personalen ansåg att den mikroskopiska medicinkoppen skulle fylla den funktionen.
Där och då hade jag inte kapaciteten att kunna omforma hela processen för hur jag sväljer, håller glaset, mängden vatten i munnen osv. till att genomföra något annat än det jag var van vid. Det var helt enkelt utanför min förmåga att svälja tabletten på ett nytt och ovant sätt.
Jag ville ta den eftersom det skulle få negativa konsekvenser att inte göra det. Men jag hade inte möjligheten under de förutsättningar som erbjöds.

Kan mycket väl tänka mig att det finns liknande element i oförmågan att anpassa sig till takdusch, lånade kläder, såsig potatis e.dyl.

Men precis så. Och det är inte alls särskilt ovanligt. Inne på psyk skulle jag t.o.m. tro att det är norm att patienterna måste ha vissa saker eller göra vissa saker på ett speciellt sätt.

Det är så lätt att utgå ifrån normen och en normalfungerande människa men just nu är @Wille väldigt sjuk. Då är förutsättningarna att hantera saker och ting helt annorlunda. Precis som med fysiska sjukdomar, det är ju liksom ingen skillnad.
 
När du träffade henne hade hon inte just riggat ett rep antar jag. Så det kanske inte är en helt rimlig jämförelse.

Och nej, det handlar inte om mig. Jag förstår bara inte behovet at att pusha när hon så tydligt visar att hon inte vill det. Hon mår skit av att inte duscha men hon mår uppenbarligen ännu mer skit av tanken på att duscha där under de förutsättningar som finns. Av två jävliga val har hon gjort det som för tillfället är minst jävligt. Det betyder inte att det inte är överjävligt för henne.
Nej precis, så jag vet ju vad som är rimligt i bättre tider.

Jag tror inte att just du är rätt människa att tala för andra. Så låt @Wille tala för sig själv.
Hon har ju faktiskt träffat mig och vet vem jag är.
Jag tror inte att du har träffat varken @Wille eller mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
642
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
779
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 185
Senast: Milosari
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 252
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp