Bukefalos 28 år!

Vem ringer man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rejäl portion? Skojar du? Det var för lite potatis och för lite grönsaker. Och potatisen var svår att skala eftersom de var kladdiga och jag ville inte bli kladdig på fingrarna.

Jag blev inte mätt.

Fan, jag vill hem nu!
Man utgår från en normalportion, sen får man korrigera.
Be om större portion/extra potatis och grönsaker till nästa måltid. Och med såsen brevid. om det är då du vill ha det. Eller bara be om mer?


Det är inga konstiga önskemål men det är omöjligt att veta om man inte berättar det.

Jag portionerar mat varje dag till gäst och utgår från samma mall. Visserligen direkt till gäst men säger de inget får de en 'standardtallrik'.
Tillslut vet man hur vissa gäster vill ha det.
Men man måste fram med sina önskemål, jag vet knappast om man vill ha jättelite sås brevid allting eller om de vill dränka allt i sås.
 
Ja, har man inte duschat på en vecka, då fungerar ju inte rutinerna.
Nja, det beror ju på om man lider av det eller inte.
Om man inte lider av det och inte någon annan heller så var det väl skit samma.
Det händer att jag skippar dusch en vecka när jag inte träffar folk.
Min hud och mitt hår gillar det.
Jag duschar när det behövs.
 
Rejäl portion? Skojar du? Det var för lite potatis och för lite grönsaker. Och potatisen var svår att skala eftersom de var kladdiga och jag ville inte bli kladdig på fingrarna.

Jag blev inte mätt.

Fan, jag vill hem nu!
Lägg inte mer energi på det. Det ÄR en normal portion ifrån ett storkök (har kontakt med storkök både i jobbet och privat). Du kan be om fika senare.
 
Det här låter drygare än vad det är menat, men ts är långt ifrån frisk. Hon har ju varit sjuk i ganska många år nu utan att komma ur det och jag kan inte se något friskt i något av det du skriver är friskt, i fråga om hennes beteende sen hon kom in.
Jo att känna hunger, vilja sköta sin hygien och tycka att maten är kass är friska rekationer.
Det är bra reaktioner just nu.
 
Fast i all behandling ingår regelbundna rutiner. Och det mest basala är mat och sömn och hygien. I fråga om mat är det tre huvudmål med två till tre mellanmål däremellan.

Kanske inte vad du är van vid eller vad du väljer, men det är kalla fakta.
Fast det där med hygien kan inte tillgodoses här. Det finns inte ens en hårborste och deo här. Och inget balsam. Och tvål och schampo är av fel sort. Och det finns ingen slang till duschmunstycket.
 
Och hur gick det när du bara låg på soffan och ville dö?
Vad gör att det kommer att gå bättre nu?
Det är friskt att vilja sköta sina uppgifter.
Så det är bra att du känner så.
Det är skillnad på att inte vilja leva och att vilja dö. Jag har inte sagt att jag ville dö.
 
Fast det där med hygien kan inte tillgodoses här. Det finns inte ens en hårborste och deo här. Och inget balsam. Och tvål och schampo är av fel sort. Och det finns ingen slang till duschmunstycket.

Alltså. Fel sort? Att det inte är det du är van vid innebär inte att det är fel. Jag hamnar i duschar på olika platser av olika anledningar och jag är tacksam om det finns något att skava av skiten med (en torr tvålflisa eller så). Nöden har ingen lag, och det främsta är att det kommer vatten på något sätt. Det är inte helt ovanligt att behöva ta en utkastarslang med dåligt tryck heller, i vissa lägen.

Att det inte är en facilitet som servar med rätt hygienprodukter till allas smak, deo och hårborstar har jag faktiskt full förståelse för. Det är inte spa-rörelse som bedrivs. Det är överlevnad.

Om du plötsligt (efter en vecka) känner ett så påtagligt behov av att duscha är det väl bara att hoppa in och göra det bästa av vattnet som kommer?
 
Det här låter drygare än vad det är menat, men ts är långt ifrån frisk. Hon har ju varit sjuk i ganska många år nu utan att komma ur det och jag kan inte se något friskt i något av det du skriver är friskt, i fråga om hennes beteende sen hon kom in.

De flesta är ju inte bara sjuka eller bara friska. Utan lite av båda. Men när det sjuka tar för stor plats i förhållande till det friska så blir det dåligt, som för @Wille

Att kunna se det som faktiskt fungerar gör inte att man är frisk som helhet.

//mitt i det salutogena-analyserandet.
 
Fast det där med hygien kan inte tillgodoses här. Det finns inte ens en hårborste och deo här. Och inget balsam. Och tvål och schampo är av fel sort. Och det finns ingen slang till duschmunstycket.
Men det är kanske bättre än att inte duscha alls, vilket du inte verkade göra hemma?

Jag förstår att det känns pissigt just nu. Försök att ta emot den hjälp du får, även om allt inte är perfekt:heart Det måste ju ändå vara bättre med dålig dusch och dålig mat än inget alls, eller hur? Har du pratat med personalen? De kan kanske försöka lösa det mer efter dina önskemål, iallafall när det kommer till maten. De kan ju dock inte veta hur du vill ha det om du inte säger något.
 
Fast det där med hygien kan inte tillgodoses här. Det finns inte ens en hårborste och deo här. Och inget balsam. Och tvål och schampo är av fel sort. Och det finns ingen slang till duschmunstycket.
Om du stannar tillräckligt länge i duschen så blir du ren.
Du måste ju prova.
Massor av människor lyckas att bli rena med sådana duschar så det kan inte vara omöjligt.

Du behöver varken hårborste, deo eller balsam för att bli ren. Du skall inte på skönhetstävling.
 
Jag kan verkligen inte förstå tanken med att man inte skulle bli ren utan dusch med duschslang. Visserligen har vi det, men jag plockar aldrig ner duschhandtaget och håller den i handen när jag duschar. Det har liksom aldrig fallit mig in att jag inte skulle bli ren/få schampo ur håret/osv med det vatten som strilar ner ovanifrån. Och då har vi ändå inte världens bästa tryck på vattnet heller.
 
@Wille Ja, det är skillnad på att inte vilja leva och på att vilja dö. Men för att slippa leva, slippa finnas, så är döden en utväg. En sista utväg. Som du (enligt inlägg här) förberedde för att kunna ta, genom att rigga ett rep. Du skrev att du riggat ett rep, och när folk reagerade på det så skrev du att du ändå inte vågade använda det. Det räcker att en samlar tillräckligt med mod (ja, det är en typ av mod som krävs, i mina ögon), och håller i det i ett ögonblick, så är det för sent. Jag förstår att ibland räcker det att känna att det finns en utväg, ett alternativ om det skulle kännas alltför olidligt att leva, och att det inte alltid resulterar i ett faktiskt självmord (eller självskada). Men det är också stor skillnad på att säga och på att förbereda. Annars hade du inte åkt ambulans igår.


Jag förstår att det känns fel och skevt och påtvingat och skitjobbigt. Med allt där. Jag fattar det. Men jag är säker på att du kan få något att äta om du äter upp vid måltiderna och ändå blir hungrig. Om du förklarar och ber om det.
 
Om du stannar tillräckligt länge i duschen så blir du ren.
Du måste ju prova.
Massor av människor lyckas att bli rena med sådana duschar så det kan inte vara omöjligt.

Du behöver varken hårborste, deo eller balsam för att bli ren. Du skall inte på skönhetstävling.
Jag vägrar. Och vad är det för poäng med att spola vatten på kroppen när man inte får fixa håret och sätta på sig deo efteråt. Helt meningslöst anser jag. Och jag har inga rena kläder att sätta på mig så jag kommer ju ändå lukta skunk när jag sätter på mig de smutsiga kläderna.
Okej.
Hur gick det med skolan då?
Gick det bra när du låg på soffan?
Det har gått bra med skolan. Men det lär det ju inte göra om jag blir fast här.
 
Nån som vet hur jag kommer härifrån??? Jag vill inte vara här en enda sekund till. Jag hatar det här stället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: ginnies
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
808
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 265
Senast: Milosari
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 583
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp