Vem skär en häst med kniv?

Sv: Vem skär en häst med kniv?

Det var intressant att få en "förklaring/Teori" till vad det är för
sorts människor som ligger bakom allt det här.. fy alltså..:(
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Ja tänk om polisen kunde ta detta på allvar. Dessa personer är farliga även för människor.
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Helena Striwing är en duktig jurist med utomordentlig koll på djurskyddsfall men hon är varken psykiatriker eller veterinär.
PL
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

asså jag blir så ledsen/arg/frustrerad/orolig bara av att tänka på det att fdet finns människor som faktiskt har mage att skada ett oskyldigt djur!:cry::mad::eek:
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Nåt som jag inte begriper är hur dom kommer åt att skada hästarna. Drogar dom före? Hästar är ju sannerligen inte försvarslösa egentligen....
Om dom kan droga hästar kan man kanske åxå tänka att dom behöver vara skapligt hästvana - och ha tillgång till drogmedel.
Kollar man förekomsten av droger i blodet på skadade hästar?
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Det är inte hennes område att bedömma hor farliga de eventuella förövarna är för folk, inte heller att bedömma hur många av alla dessa fall som verkligen är skadade av människor.
PL
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Det är inte hennes område att bedömma hor farliga de eventuella förövarna är för folk, inte heller att bedömma hur många av alla dessa fall som verkligen är skadade av människor.
PL

Och vad är din bedömning då, är dessa skador oftast orsakade av andra saker än av människor, har du någon statistik?
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Ursäkta att jag bryter in i debatten men...en duktig jurist är inte automatiskt en bra psykolog. Jag hade nog satt högre tilltro till en psykologs uttalande.
Om man lyssnar på vad en del psykologer säger så är det inte sällan fråga om en psykisk störning samt oförstående omgivning som oftare förvärrar den drabbades symptom.

Det ska vi tänka på innan vi fördömer bara utövaren av dådet utan att fundera på om det hade skett om människor i den personens omgivning hade stöttat och hjälp istället för att fördöma och anklaga.

Vi andra kan ju vara lyckliga över att vår ibland uppkomna förkylning eller dylikt inte har så våldsamma konsekvenser ;)

Filosoferar
Rolle
IpL
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Ursäkta att jag bryter in i debatten men...en duktig jurist är inte automatiskt en bra psykolog. Jag hade nog satt högre tilltro till en psykologs uttalande.
Om man lyssnar på vad en del psykologer säger så är det inte sällan fråga om en psykisk störning samt oförstående omgivning som oftare förvärrar den drabbades symptom.
Någon form av psykisk störning är väl mkt trolig, men det var väl det juristen menade trots att hon har annat yrke. Men frågan var hur många av dessa sk "knivskärningfall" är skador orsakade av att hästarna själv gjort sig själva illa...
Det ska vi tänka på innan vi fördömer bara utövaren av dådet utan att fundera på om det hade skett om människor i den personens omgivning hade stöttat och hjälp istället för att fördöma och anklaga.
Vad kan man annat göra än att fördöma detta, man är alltid ansvarig för sina handlingar även om man inte fått stöttning i livet.
Inget djur ska behöva lida för det.
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Vad kan man annat göra än att fördöma detta, man är alltid ansvarig för sina handlingar även om man inte fått stöttning i livet.
Inget djur ska behöva lida för det.

Visst kan man fördöma symptomen men det gör ingen skillnad. Det sker om och om igen. Man ska kanske fråga sig vem som är helt oskyldig i varje fall. Är det bara förövaren som är skyldig, eller även de/den som kunde ha förhindrat det genom att bl.a. bry sig om personen i fråga.

Vi får det samhälle vi tillsammans skapar och förtjänar ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Nej jag har ingen statistik, finns ingen. Men läser om många fall där det egentligen inte finns ngt annan som talar för mänsklig inblandning än att man inte hittat ngt i hagen som kan ha orsakat skadan.
PL
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Ja man kan ju fråga sig hur många våldsmän som bevisligen börjat sin bana med den här typen av våld mot djur.
PL
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Visst kan man fördöma symptomen men det gör ingen skillnad. Det sker om och om igen. Man ska kanske fråga sig vem som är helt oskyldig i varje fall. Är det bara förövaren som är skyldig, eller även de/den som kunde ha förhindrat det genom att bl.a. bry sig om personen i fråga.

Vi får det samhälle vi tillsammans skapar och förtjänar ;)

Rolle
IpL

Känner du dig själv skyldig då till att någon beter sig så? Kanske hästen är skyldig?
Många psykiskt störda personer är det pga av sjukdom och ärftlighet. Inte allt är socialt betingat.
Vad vet du om att just den här personen inte har någon som bryr sig?
Det finns ju psykopater i samhället som tex lever ett dubbeliv, med familj och barn som sedan går ut på natten och våldtar. Är det fruns fel då kanske, som inte har brytt sig??
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Nej jag har ingen statistik, finns ingen. Men läser om många fall där det egentligen inte finns ngt annan som talar för mänsklig inblandning än att man inte hittat ngt i hagen som kan ha orsakat skadan.
PL

Men vad menar du då kan ha orsakat skadan? Något måste det ju vara. Knivskärningsskador måste ju vara lätta att se skillnad på jämfört med slag/sparkskador tex.
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Känner du dig själv skyldig då till att någon beter sig så? Kanske hästen är skyldig?

Förstår inte riktigt vad du menar, kan du vidarutveckla påståendet!

Många psykiskt störda personer är det pga av sjukdom och ärftlighet. Inte allt är socialt betingat.

Och du menar att det inte hjälper att ge rätt vård och att inte omgivningen ser dem som avvikande och ska hållas på avstånd under kanske hela uppväxten?

Vad vet du om att just den här personen inte har någon som bryr sig?

Om just den här personen vet jag inget, därför fördömer jag inte heller ;)

Det finns ju psykopater i samhället som tex lever ett dubbeliv, med familj och barn som sedan går ut på natten och våldtar. Är det fruns fel då kanske, som inte har brytt sig??

Psykopater är inte våldsamma rent generellt och väldigt sällan. Däremot så kan de utvecklas i den riktningen av omgivningen under sitt liv.

Hur man ska göra vet jag inte men jag försöker att bry mig om och inte fördöma symptomen utan istället fundera på anledningen. Då kan man kanske har större chans att stötta och hjälpa.

Du får inte förlora tron på mänskligheten. Om några droppar
i oceanen är smutsiga, så blir inte oceanen smutsig.

- Mahatma Gandhi -

Rolle
IpL
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Men vad menar du då kan ha orsakat skadan? Något måste det ju vara. Knivskärningsskador måste ju vara lätta att se skillnad på jämfört med slag/sparkskador tex.



Nix, det är det som är svårt.

En bekant veterinär har flera ggr åkt på sjukbesök där ägarna sett slagsmål mellan hästar, ston, det har funnits "knivliknande skärsår" runt omkring baken, även en bit inne i vaginan, skador som uppkommit enkom av slagsmålet.

Om inte ägaren/ägarna sett varför hästen/hästarna hade skadat sig så erkänner veterinären att h*n sannolikt själv trott det hade uppkommit av kniv.
 
Sv: Vem skär en häst med kniv?

Förstår inte riktigt vad du menar, kan du vidarutveckla påståendet!
På dig låter det som det är vi andra i omgivningen som endast är skyldiga.
Eftersom du också tillhör antar jag en viss omgivning så undrar jag om du lägger skulden på dig själv.


Och du menar att det inte hjälper att ge rätt vård och att inte omgivningen ser dem som avvikande och ska hållas på avstånd under kanske hela uppväxten
Psykvården i Sverige är ju inte så mkt att hurra för. Hur många får eg rätt vård? Eller rätt diagnos? Det där är problematiskt.


Psykopater är inte våldsamma rent generellt och väldigt sällan. Däremot så kan de utvecklas i den riktningen av omgivningen under sitt liv.
Finns säkert mkt som spelar in inte bara omgivning, sjukdom kan ju ligga latent, en person kan må bra resp dåligt under långa perioder. Finns säkert många orsaker till att det slår slint. Men om det här är begått av en människa så är den inte frisk.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 087
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 770
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 232
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp