Vem skriver testamente?

Eller har du en annan tolkning av lagtexten?
Kommentaren i lagtexten till Ärvdabalken 6:1 står det:

Första stycket anger att en gåva till en bröstarvinge ska ses som förskott på arv om det inte finns till exempel ett gåvobrev som uttryckligen anger att gåvan inte ska ses som förskott på arvet.

Eller har du en annan tolkning?

Jag var tvungen att gå in i diskussionen ändå visst.

https://lagen.nu/1958:637
 
Kommentaren i lagtexten till Ärvdabalken 6:1 står det:

Första stycket anger att en gåva till en bröstarvinge ska ses som förskott på arv om det inte finns till exempel ett gåvobrev som uttryckligen anger att gåvan inte ska ses som förskott på arvet.

Eller har du en annan tolkning?

Jag var tvungen att gå in i diskussionen ändå visst.

https://lagen.nu/1958:637

Ärvdabalken 7 kap 4 paragrafen. Det förstärka laglottsskyddet.

På vilket vis förstår du inte att det gör att man inte h u r s o m h e l s t kan skänka bort det men äger och har för att göra ett barn arvslöst? För om du glömt det var det där diskussionen började. Exakt vad det har med att ge gåvor till sina barn och att de inte ska räknas som arv är lite oklart för mig? Eller varför du ser det som någon slags motsats till 7:4? Det är fullt möjligt ge ett barn gåvor men inte de andra, och utan att det ska räknas som förskott på arv. Men gör du det i fel omfattning eller fel tidpunkt (tips, gör det inte när du ligger för döden t ex) och det kränker en annan unges laglott så kan denne bestrida det. Och då blir det ogiltigt.

Så jag upprepar samma ska jag sagt hela tiden. Du kan inte hur som helst skänka bort dina tillgångar för att göra barn arvslöst. Det betyder inte att man absolut inte får skänka något till ett av sina barn. Eller till grannen. Eller katthemmet. Men man kan inte göra det hur som helst, för gör man det i fel tid eller på fel vis så kommer det inte gälla om den fördelade ungen protesterar.

Här är lagkommentaren för 7:4 om du inte läst den. Det är min fetstil.

"Exempel på situationer när paragrafen är aktuell är egendom som arvlåtaren skänker bort på sin dödsbädd eller egendom som arvlåtaren kan tänkas ha nytta av fram till sin död trots att den är bortskänkt. I en sådan situation används reglerna i 2 och 3 §§. Värdet av gåvan läggs till kvarlåtenskapen för att beräkna laglottens värde.

Bröstarvingen måste väcka talan vid domstol inom ett år från bouppteckningens avslutande. (Observera att det i den här situationen inte räcker med att begära jämkning hos gåvomottagaren). Rätt domstol är den domstol där den avlidne "hade att svara" enligt 10 kap. 9 § rättegångsbalken."
 
På vilket vis förstår du inte att det gör att man inte h u r s o m h e l s t kan skänka bort det men äger och har för att göra ett barn arvslöst?
Du skrev att man inte kunde göra en bröstarvinge arvslös, varpå jag svarade att det kan man visst. Så länge man är vid sina sinnens fulla bruk och skriver i gåvobrevet att en viss person ska ha egendomen och att det inte räknas som förskott på arv så kan man visst göra bröstarvingar arvlösa. Så länge man är vid sina sinnens fulla bruk får man ge bort precis vad som helst till vem som helst utan att det räknas som förskott på arv.

I denna tråden snackar vi förberedda testamenten och arv. Och det är ju liksom där vi är, inte på någons dödsbädd. Man kan genom medvetna beslut göra bröstarvingar arvslösa. Kanske inte på sin dödsbädd, men dessförinnan.
 
Du skrev att man inte kunde göra en bröstarvinge arvslös, varpå jag svarade att det kan man visst. Så länge man är vid sina sinnens fulla bruk och skriver i gåvobrevet att en viss person ska ha egendomen och att det inte räknas som förskott på arv så kan man visst göra bröstarvingar arvlösa. Så länge man är vid sina sinnens fulla bruk får man ge bort precis vad som helst till vem som helst utan att det räknas som förskott på arv.

I denna tråden snackar vi förberedda testamenten och arv. Och det är ju liksom där vi är, inte på någons dödsbädd. Man kan genom medvetna beslut göra bröstarvingar arvslösa. Kanske inte på sin dödsbädd, men dessförinnan.

Nej. Det jag skrev var (fetning tillagd nu)
"Man kan inte göra barn arvslösa i Sverige idag med mindre än att dö utan tillgångar, dvs att det inte finns något att ärva. Man kan dock inte hur som helst skänka bort sina tillgångar för att se till man dör pank."

DET är vad jag skrev. Det är vad jag vidhållit. Man kan göra ett barn arvslöst genom att se till att dödsboet är tomt, men kan inte hur som helst skänka bort sina tillgångar.

Sen att du nu klyver hår med att jo det är som jag sagt hela tiden men bara om, efter att protesterat mot det i ett antal inlägg, det ändrar inte varken vad jag skrev från början eller tjatat om hela tiden eller hur det är.
 
Jag är ju gift, men vi lär skriva testamente för att försöka säkra upp att den som är kvar (eller rättare sagt jag) kan bo kvar i huset eftersom det finns inte mindre än 4 särkullbarn - och ärligt talat, skulle min man dö så är det iaf 2 av särkullbarnen som jag inte litar ett skvatt på att dom inte skulle försöka få ut så mycket pengar det bara går. Utan att bry sig om vad som hände med mig och deras lillasyster (vi har ett gemensamt barn). Dessa barn är redan nu vuxna alltså.

Tråkigt, menmen... Så vi lär ta tag i det där och göra den där skrivningen där man har en önskan om att dom väntar och om de vill ha direkt får de bara laglotten.
 
@Alexandra_W Ok, då är jag med. Som jag uppfattade dig förut skulle det utökade skyddet gälla alla gåvor men det gäller endast om "gåvan till syftet är att likställa med testamente etc", vilket ju är en stor skillnad. Pratat vi sen om skenbaragåvor förstår jag också nu hur du menar.
 
@Alexandra_W Ok, då är jag med. Som jag uppfattade dig förut skulle det utökade skyddet gälla alla gåvor men det gäller endast om "gåvan till syftet är att likställa med testamente etc", vilket ju är en stor skillnad. Pratat vi sen om skenbaragåvor förstår jag också nu hur du menar.

Precis. Det utökade skyddet gör att under vissa omständigheter så kommer de bli ogiltiga. Så man kan skänka bort sin egendom, men inte helt fritt hur som helst utan i vissa fall slår spärren.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 153
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 753
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 169
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp