Det sägs ibland att man inte känner en person helt förrän man delat ett dödsbo med hen.
Ligger en hel del i det...
Jag har delat två dödsbon med min bror, vid föräldrarnas (skilda) vardera bortgång. Hur smidigt som helst, det enda vi inte var 100% överens om var pappas dubbelsäng, men den fick jag med motiveringen att brorsan bara veckor senare skulle åka till Australien och vara borta ett år för att studera där...
Farmor gick också ganska smärtfritt, även om min j***a faster är ett riktigt spån...
Däremot var det intressant att bevittna uppdelningen efter mormor, vilket var medan alla de 6 syskonen levde.

Jag var där eftersom jag skulle köra bil med släp med de sydligt boende syskonens grejer i, då ingen av dem ansåg sig kapabla att göra det...
För det första så hade mormor skrivit ett brev (*se nedan), där det stod hur vissa prylar skulle fördelas. Detta var extremt orättvist uppdelat, men... (ja, hon var en satmara...)
Sen visade det sig tydligt att två av syskonen var extremt giriga och roffade åt sig så mycket de bara kunde. Men, man får väl vara glad att de åtminstone inte började slåss...
(*) brevet ifråga finns i mitt förvar numera, efter att jag råkade hitta det under skyddspappret i botten av en byrålåda, i en byrå som jag i sista minuten bestämde mig för att ta med hem efter att den först ratats av alla syskonen - byråns innehåll (en massa småpryttlar som denna syster hade smugit undan) visade dock senare att en av systrarna visst hade tänkt ta med den hem dagen efter, innan ortens secondhandbutik hämtade upp det som var kvar... Tji fick hon