Vem skriver testamente?

Jag vet inte hur jag kom att tänka på det, men det lär väl va nåt halvt undermedvetet Corona-tänk kan jag tro...

Jo, alltså testamente. Skriver "vanliga människor" såna eller är det mest rika personer eller sånadär gamla fastrar i böcker som man helt plötsligt ärver ett hus efter?
Vet ni någon som skrivit testamente? Har ni? Varför/varför inte?
Hur mycket tillgångar "ska" man ha för att det ska vara lönt liksom?
Och vem ärver en om man inte skrivit testamente? I mitt fall (singel, noll barn) blir det mina föräldrar då?

Många frågor blev det :p En del av dem hade jag kunnat googla efter svar på såklart, men är väl mest ute efter hur ni andra tänker kring detta?
Vi har gjort det eftersom vi är ogifta men har hus och barn ihop. Dvs för att kunna trygga lite för den andra att kunna bo kvar.

Dina föräldrar ärver dig, ja. Jag kan testamentera bort max hälften av det jag äger, osäker på om det är annorlunda när man inte har barn.

Min pappa har skrivit testamente. Min moster har skrivit testamente. Min särbo kommer att skriva testamente. Jag har tänkt göra det i flera år men får aldrig tummen ur.

Jag har bevittnat flera testamwnten åt kollegor mfl, så min uppfattning är att det är vanligt.

Varför de andra jag nämnde valt att skriva testamente är inget jag vill nämna här. Men för egen del handlar det om att jag är barnfri, har mina gamla föräldrar i livet och äger en fastighet. Känns väldigt bökigt om mina gamla krassliga föräldrar ska behöva ärva den tillsammans liksom. Så testamentet ska se till att de slipper det. Jag avser också styra över vad som händer med djuren, så föräldrarna slipper det med.

Så I mitt fall handlar det om att underlätta för efterlevande, vilket också är en vanlig orsak. Inte bara att man vill undvika att någon gynnas mer än nödvändigt eller att man vill gynna någon extra.

Vi har gjort det eftersom vi är ogifta men har hus och barn ihop. Dvs för att kunna trygga lite för den andra att kunna bo kvar.

Dina föräldrar ärver dig, ja. Jag kan testamentera bort max hälften av det jag äger, osäker på om det är annorlunda när man inte har barn.

Har du inga barn kan du testamentera bort allt du äger hur du vill.

Som barnlös så I första hand ärver föräldrar, i andra hand syskon. Sen finns det regler hur släktingar ärver i en avliden arvinge ställe. Tex du är barnlös, dina föräldrar är döda och ditt enda syskon är dött. Men ditt syskon har ett barn i livet. Då ärver barnet dig. Man går enligt vanliga arvsordningen tills man hittar en levande person. Det finns gränser hur långt ut i släkten man letar. Finns ingen arvinge enligt ärvdabalken och inget testamente tillfaller arvet allmänna arvsfonden

Vad händer i mitt läge? Singel, äger huset 100%, har ett barn, MEN, han är 7 år bara...

Säljs huset och pengarna som blir över sätts in på något konto han kommer åt först när han är 18? Och blir han den enda som ärver mig?

Och jag upptäckte ganska nyligen att jag har två livförsäkringar, får han ut på bägge?

Jag har tänkt att skriva in i vita arkivet hur jag vill att djur och sånt ska lösas, men har inte tagit mig i kragen än...

Tack igen för alla svar!

Två scenarion verkar vanliga; att man inte vill att föräldrar och/eller syskon ska ärva eller att man är ogift med barn.

Känns på ett sätt tråkigt att inte vilja att föräldrar och/eller syskon ska ärva, men det är ju såklart ingen självklarhet.

Ni som är ogifta men har barn, finns det nåt särskilt skäl till att ni inte vill gifta er utan istället väljer testamente? Om ni nu vill svara på det såklart.

Jag önskar att min bror hade skrivit något innan han dog, alldeles för tidigt, för snart 16 månader sedan. Vi är inte färdig än med en dement halvsyster som dog för ett par månader sedan medan det det finns pigga barn till henne som inte visste om oss och är väldigt glada för arv.

Känns på ett sätt tråkigt att inte vilja att föräldrar och/eller syskon ska ärva, men det är ju såklart ingen självklarhet.
Fast för mig är det så att det finns bättre behövande än mina päron. Mina päron har ju redan det rätt så bra liksom och brorsan är höginkomsttagare med ett missbruk, så det är ingen självklarhet att han behöver mer än han redan har. Då är det bättre att jag testamenterar till någon som behöver degen istället.

Vad händer i mitt läge? Singel, äger huset 100%, har ett barn, MEN, han är 7 år bara...

Säljs huset och pengarna som blir över sätts in på något konto han kommer åt först när han är 18? Och blir han den enda som ärver mig?

Och jag upptäckte ganska nyligen att jag har två livförsäkringar, får han ut på bägge?

Jag har tänkt att skriva in i vita arkivet hur jag vill att djur och sånt ska lösas, men har inte tagit mig i kragen än...

Ditt barn ärver. Men överförmyndaren kommer att kopplas in. Sannolikt säljs huset.

Barnets arv ska sättas på spärrat konto om det är mer än ett prisbasbelopp.
Vårdnadshavaren kan ansöka om att få ut pengar därifrån.

Angående försäkringarna beror det på villkoren i dem men normalt kan man ha flera livförsäkringar och få ut alla.

Tack igen för alla svar!

Två scenarion verkar vanliga; att man inte vill att föräldrar och/eller syskon ska ärva eller att man är ogift med barn.

Ni som är ogifta men har barn, finns det nåt särskilt skäl till att ni inte vill gifta er utan istället väljer testamente? Om ni nu vill svara på det såklart.

Det behöver inte vara tråkigt eller negativt att inte vilja att föräldrar ska ärva. Det beror ju helt på varför. I mitt fall t ex så mina föräldrar vill absolut inte ärva min fastighet. De vill inte stå där och samäga ett hus som de ska fixa med att sälja osv. Och skulle de dö mitt i det hela blir det ännu mer röra.
Och jag vill givetvis inte att de ska hamna i den situationen.

De är knappast jättesugna på att ärva mina djur heller 🙈 Fast de är ju lättare att avyttra än en fastighet.

Tack igen för alla svar!

För vår del hade det rent arvsmässigt inte spelat någon roll om vi hade varit gifta eller inte då vi har särkullsbarn. Det faktum att jag inte vill gifta mig, ogillar själva definitionen av äktenskap och vad det står för är orsaken till att vi inte är gifta. Sambon är mer, "hade du velat så men mig kvittar det".

Jag vet inte hur jag kom att tänka på det, men det lär väl va nåt halvt undermedvetet Corona-tänk kan jag tro...

Jo, alltså testamente. Skriver "vanliga människor" såna eller är det mest rika personer eller sånadär gamla fastrar i böcker som man helt plötsligt ärver ett hus efter?
Vet ni någon som skrivit testamente? Har ni? Varför/varför inte?
Hur mycket tillgångar "ska" man ha för att det ska vara lönt liksom?
Och vem ärver en om man inte skrivit testamente? I mitt fall (singel, noll barn) blir det mina föräldrar då?

Många frågor blev det :p En del av dem hade jag kunnat googla efter svar på såklart, men är väl mest ute efter hur ni andra tänker kring detta?

Jag är "vanlig människa" och har skrivit två testamenten. Det första när jag och dåvarande sambon hade hus och bil ihop, och ville ha inbördes ärvande. Jaja, åtminstone skydda varandra genom att vi skulle ärva varandra så mycket det gick. Det andra efter att jag gift mig och sen skilt mig från samme man och kom på att första testamentet var skrivet så att han fortfarande skulle få delar av mitt kvarlåtenskap om jag gick bort. Jag hade vid det laget insett att han hade en smula tveksamt omdöme vad gällde investeringar, om man ska uttrycka det snällt. Dvs om jag gick bort och han fick delar av min livförsäkring + försäljningssumma av min BR så skulle han investera det på något konstigt vis och antagligen förlora pengarna. Inte av illvilja, han skulle göra det med avsikt att förränta arvet till våra gemensamma barn men det kan bli lite tokigt för honom ibland. Då är det bättre att så mycket som möjlig kontrolleras av överförmyndare.

Så jag fick hjälp att sätta upp mitt aktuella testamente där hela min kvarlåtenskap går till mina bröstarvingar. Har jag inga sådana kvar i livet (ja, jag är van vid att tänka worst case scenario) så får en nära vän till mig så mycket som möjligt efter mig. Och om varken mina bröstarvingar eller min vän är kvar i livet när jag går bort så har jag pekat ut två välgörenhetsorganisationer som ärver mig.

(*)

Fast för mig är det så att det finns bättre behövande än mina päron. Mina päron har ju redan det rätt så bra liksom och brorsan är höginkomsttagare med ett missbruk, så det är ingen självklarhet att han behöver mer än han redan har. Då är det bättre att jag testamenterar till någon som behöver degen istället.

Okej, har du någon särskild person/organisation som du tänker på då typ? :)

Det behöver inte vara tråkigt eller negativt att inte vilja att föräldrar ska ärva. Det beror ju helt på varför. I mitt fall t ex så mina föräldrar vill absolut inte ärva min fastighet. De vill inte stå där och samäga ett hus som de ska fixa med att sälja osv. Och skulle de dö mitt i det hela blir det ännu mer röra.
Och jag vill givetvis inte att de ska hamna i den situationen.

De är knappast jättesugna på att ärva mina djur heller 🙈 Fast de är ju lättare att avyttra än en fastighet.

Aha, nä det förstås det skrev du ju :). Så kan det ju vara. Hur skriver man då? Testamenterar du huset till någon annan eller skriver man i testamentet "fastigheten ska säljas o pengarna går till X och Y"?

----

Hmm, när jag startade tråden var jag självisk som jag ofta är och tänkte bara på mig. Men, t ex min bror är i en annan situation, har hus (bara hans), sambo och son. Hur blir det för henne? Hon hade inte ärvt någonting alltså utan det hade mina föräldrar gjort..? Om de inte gifter sig eller han skriver testamente?

Och min mamma bor med sambo, gäller samma där, det är vi barn som ärver och inte han? :/

Jag har ett par personer. Inga organisationer.

Hmm, när jag startade tråden var jag självisk som jag ofta är och tänkte bara på mig. Men, t ex min bror är i en annan situation, har hus (bara hans), sambo och son. Hur blir det för henne? Hon hade inte ärvt någonting alltså utan det hade mina föräldrar gjort..? Om de inte gifter sig eller han skriver testamente
Är sonen inte hans? I så fall ärver ju sonen. Är sonen bara hennes ärver dina föräldrar. Sen kan ju dina föräldrar avstå arvet om de hellre ser att hon bor kvar i huset typ, men det är ju sällan folk gör så. De flesta av oss har ju ändå hål att stoppa pengar i.

Och min mamma bor med sambo, gäller samma där, det är vi barn som ärver och inte han? :/
Ja, ni ärver ju hennes del om de inte skrivit papper.

Aha, nä det förstås det skrev du ju :). Så kan det ju vara. Hur skriver man då? Testamenterar du huset till någon annan eller skriver man i testamentet "fastigheten ska säljas o pengarna går till X och Y"?

----

Hmm, när jag startade tråden var jag självisk som jag ofta är och tänkte bara på mig. Men, t ex min bror är i en annan situation, har hus (bara hans), sambo och son. Hur blir det för henne? Hon hade inte ärvt någonting alltså utan det hade mina föräldrar gjort..? Om de inte gifter sig eller han skriver testamente?

Att skriva att den ska säljas och.. innebär att dödsboet måste sälja. Dödsboet är mina föräldrar. Så jag testamentera fastigheten till någon. Haken och anledningen att jag inte fått tummen ur är att jag inte riktigt vet till vem. Mina brorsbarn är en idé - men då kommer överförmyndarnämnden in och säljer sannolikt fastigheten. Och jag vet inte hur bra jag tycker det är att en 18åring får en massa pengar. De är inte alltid så.. Ekonomiska ;)

Jag kan ju utan problem skriva testamente själv så det är "bara" det där med vem som ska få det som gör det inte blivit av...

Och nej, ska ungdomar ha pengar ska de få ut dem när de är 25 typ! Kan aldrig va bra att få pengar innan man lärt sig ett och annat om att leva billigt och livet i övrigt..

Nej man var ju inte superbriljant själv heller I den åldern. Så hade de fått fastigheten när de fyllde 18, det hade känts okej. Det är ett mycket större steg att sälja för att få loss pengar, än att bara ta ut de från banken eller svinga kontokortet. Men den lösningen funkar inte riktigt, inte om jag dör idag (den äldsta är 13 år i år).

Mina brorsbarn är en idé - men då kommer överförmyndarnämnden in och säljer sannolikt fastigheten. Och jag vet inte hur bra jag tycker det är att en 18åring får en massa pengar. De är inte alltid så.. Ekonomiska ;)
Fast de ärver ju dig ändå ifall dina föräldrar inte lever, och inte brorsan heller förstås.

Och vad är alternativet? Att få pengar och kanske göra någonting bra för dem, eller att inte ens få chansen att få någonting? Det blir lite av en tankevurpa, för vem förtjänar de där pengarna egentligen?? Och någonstans har vi ju alla varit 18 år gamla och spenderat pengar när vi fått dem, men för de flesta av oss har det ju gått bra ändå.

Det blir oerhört trassligt.
Det är mycket svårt att få sälja omyndigas fasta egendom eller att få pantsätta den för att låna till t.ex. renoveringar. Ofta så hyrs de ut i väntan på myndighetsdagen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 429
Senast: Otherside
·
R
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 281
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 068
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 010
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka