Bukefalos 28 år!

Verksamhet/affärsidé i Sverige

Ponnyservice

Trådstartare
Vill ha lite tips och råd från hästmänniskor i allmänhet och inte bara företagare. Detta är ett anonymt konto, så om någon vet vem jag är, var snälla och håll det för er själva.

Jag flyttade för några månader sedan hem till Sverige igen, efter ett par år utomlands. Jag pluggar halvtid på distans och börjar fundera på att dryga ut studiekassan lite.

Utomlands frilansade jag som ridlärare och beridare, vilket innebar att jag förutom ett par kvällar i veckan undervisade på en ridskola också åkte runt och tränade privatekipage samt red till/utbildade hästar och unghästar. Eftersom jag är en liten plutt :p (50kg) blev det allteftersom fler och fler ponnyer, och jag märkte att efterfrågan på någon som kan rida och utbilda ponnyer var ganska stor. Dessutom kunde jag eftersom jag är certifierad ridlärare erbjuda en helhetslösning på eventuella problem (jag tränade både ponnyn & barnet).

Tror ni att en sådan här verksamhet skulle funka i Sverige? Jag har inte möjlighet att investera i en anläggning där jag kan ta emot ponnyer själv, utan tänkte rida ponnyerna i hemmiljö. Flera av mina klienter tyckte att detta var ett stort plus, eftersom de då inte behövde skicka bort ponnyn och krångla med resor, dubbla stallhyror och hjärtesorgen när ett barn måste vara borta från sin ponny i ett par månader ;)

Jag bor i ett ganska hästtätt område med korta avstånd. Jag har kvalifikationer, meriter och trovärdighet MEN jag känner inte svensk hästvärld längre så jag har ingen aning om min affärsidé skulle fungera alls!
 
Det var ett reportage i Ridsport för ett tag sedan tror jag om att just svenska ponnyuppfödare har svårt för att få sina ponnyer utbildade och sålda. Försök få tag i nån uppfödare, erbjud ett koncept med utbildning/tävling/försäljning av ponnyer, så skulle det nog kunna fungera :)
 
Tack båda två för era svar!

Frågan är väl; skulle folk betala för detta? Där jag har jobbat är det nästan bara otroligt rika människor som har häst, och de kan utan att blinka betala hundratals kronor för att någon ska rida deras hästar när de är ute med sin yacht (inte riktigt, men typ... :)). Det är liksom mer accepterat att man betalar proffessionella för att göra sitt jobb. Hur är klimatet i Sverige? Ska jag göra det vitt blir det ju inte direkt 50 kronor i timmen liksom.

Det var en bra idé att höra av sig till uppfödare, eller kanske någon ponnyavelsförening för att se om de kan ge mig lite tips. Kanske lättare att samarbeta med ett annat företag än privatpersoner... Å andra sidan var det helhetslösningen med utbildning OCH träning av hela ekipaget som var min styrka förut så det känns synd att släppa det.

Fler tankar, någon?
 
Jag tror att det finns ett jättestort behov. Vad det handlar om är ju om du kan då det ekonomiskt hållbart. Har tyvärr inga smarta ideér där.
 
@Ponnyservice

Du kan väl testa ett tag och se hur det går. Gör en snygg hemsida och en facebooksida, så kommer det att sprida sig som en löpeld. :)

Kolla med Arbetsförmedlingen om du kan få bidrag. Det är ju en bra idé och det är ju inte så att det kryllar av sådana företag redan.
 
Behovet finns absolut. Däremot är jag tveksam till om folk vill betala för det. Tyvärr...
 
Starta en enskild firma och börja med det på deltid och öka eftersom om efterfrågan finns?
Annars kanske du kan hävda att det till en början är en hobby? Jag vet inte så här på rak arm, hur mycket man får tjäna på en hobby utan att skatta för det, men det kan du nog googla till dig rätt snabbt. Lyckas du komma över det, så går du över på enskild firma.

Rent krasst så tror jag nog klientelet finns, frågan är bara om du finns på rätt ställe, där även de håller till? Bor du i skåne eller kring sthlm är det nog lättare, men det kostar ju en del att åka runt till alla stallar och då måste du ju ta betalt även för det = det blir än dyrare för kunderna.

Du får sätta dig ner och göra en kalkyl, hur mycket vill du tjäna per månad efter skatt osv? Hur många kunder tror du att du hinner med på en dag om du räknar in restider osv? Hur mycket kostar det dig att åka bil mellan stallarna, bensin + slitage på bil. Du får fundera på vad för övriga kostnader du kommer ha på företaget, typ mobil, ridutrustning, försäkring, vem sköter bokföringen? Så får du slå ut alla kostnader och se hur mycket du kommer behöva ta betalt per kund per tillfälle. Är den kostnaden rimlig?

Rent spontant kommer jag ju att tänka på hovslagare. Tänker att deras verksamhet liknar din affärsidé eftersom de åker runt till kunderna och skor i ung 1 h per häst vilket en träning ung bör ta för dig. Jag betalar ca 1100 kr per skoning här i stockholmsområdet, vitt. Jag tänker att jag aldrig träffat en hovslagare som direkt gjort storkovan på att vara hovis (iaf inte vitt), och därför tänker jag att kostnaden för en skoning känns hyfsat rimlig för att man ska gå runt. (Sägas ska ju dock att jag inte räknat på det så jag kan ju vara fel ute.) Men om det är så, så känns det ju som att dina priser antagligen kommer behöva vara så höga att det inte riktigt kommer vara genomförbart? Jag skulle inte betala ca 1100 kr för en timmas träning. Dessutom, om man vill ha en tränare som rider ens häst, så vill man väl att det ska vara hyfsat kontinuerligt. 1 gång i veckan? 1 gång varannan vecka? Dessutom är det ju bra att barnet får träna för dig då också... Det blir väldigt mycket pengar och så mycket pengar är det nog inte många som har råd att betala.
Men det finns ju uppenbarligen tränare som driver verksamheter idag så jag kanske är fel ute?
Börja som sagt med en kalkyl och se om du får det att gå ihop? Annars är det nog vettigast att göra det på sidan av bara.

Ärs, nu läste jag igen och såg att du var intresserad av att dryga ut studiekassan och inte jobba heltid.
Men, fortfarande, gör upp en kalkyl och titta på dina kostnader och se vad du behöver få in per tillfälle för att gå runt. För det är ju lagom pundigt att du går back. Något ska du ju tjäna på det. Sedan kan du ju som sagt börja i liten skala och öka om du finner klientel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 927
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 298
Senast: annan1
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: Spunkgrodan
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 058
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp