Bukefalos 28 år!

Verksamhet/affärsidé i Sverige

Ponnyservice

Trådstartare
Vill ha lite tips och råd från hästmänniskor i allmänhet och inte bara företagare. Detta är ett anonymt konto, så om någon vet vem jag är, var snälla och håll det för er själva.

Jag flyttade för några månader sedan hem till Sverige igen, efter ett par år utomlands. Jag pluggar halvtid på distans och börjar fundera på att dryga ut studiekassan lite.

Utomlands frilansade jag som ridlärare och beridare, vilket innebar att jag förutom ett par kvällar i veckan undervisade på en ridskola också åkte runt och tränade privatekipage samt red till/utbildade hästar och unghästar. Eftersom jag är en liten plutt :p (50kg) blev det allteftersom fler och fler ponnyer, och jag märkte att efterfrågan på någon som kan rida och utbilda ponnyer var ganska stor. Dessutom kunde jag eftersom jag är certifierad ridlärare erbjuda en helhetslösning på eventuella problem (jag tränade både ponnyn & barnet).

Tror ni att en sådan här verksamhet skulle funka i Sverige? Jag har inte möjlighet att investera i en anläggning där jag kan ta emot ponnyer själv, utan tänkte rida ponnyerna i hemmiljö. Flera av mina klienter tyckte att detta var ett stort plus, eftersom de då inte behövde skicka bort ponnyn och krångla med resor, dubbla stallhyror och hjärtesorgen när ett barn måste vara borta från sin ponny i ett par månader ;)

Jag bor i ett ganska hästtätt område med korta avstånd. Jag har kvalifikationer, meriter och trovärdighet MEN jag känner inte svensk hästvärld längre så jag har ingen aning om min affärsidé skulle fungera alls!
 
Det var ett reportage i Ridsport för ett tag sedan tror jag om att just svenska ponnyuppfödare har svårt för att få sina ponnyer utbildade och sålda. Försök få tag i nån uppfödare, erbjud ett koncept med utbildning/tävling/försäljning av ponnyer, så skulle det nog kunna fungera :)
 
Tack båda två för era svar!