vet.besiktning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare lenizen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 971
L

lenizen

nu har jag suttit och funderat på var jag ska lägga denna tråd men jag chansar här så länge så får jag se om den flyttas :)
Jag ska köpa en ny häst framöver. Till saken hör att jag bara har köpt hästar i närheten tidigare vilket innebär att jag har kunnat haft min vet. som har utfört besiktningen. Men...om jag köper en häst nerifrån någonstans, ska jag kräva en besiktning av säljaren och sen besiktiga om när hästen kommer upp, ska jag förlita mig på köparens vet som jag inte har en aning om hur den är eller ska jag bara köra med min vet. här?
:confused: :confused: :confused:
Dum fråga? Kanske, men å andra sidan vill jag ju veta. Till råga på allt har säkert detta varit uppe i någon tråd tidigare men jag tyckte att jag sökte o sökte men inte hittade något... :o

Låt hästen besiktas på klinik där den står men se till att det blir så pass lämpligt att du kan hämta hem den redan samma dag eller dagen efter så det inte inträffar något.

Jag avråder från gårdsbesiktning utan ta klinik och gärna röntgen av has, knä, kota (rygg).

Jag tycker som föregående skrev. Åk till en klinik i närheten av där hästen står. För det är ju ingen höjdare att åka ända till sig och besikta och så går den inte igenom.

Det var lite så jag kände också..att det skulle vara dumt att åka 40-80 mil för att sedan kanske få vända.
Men jag var inte säker så det är ju bra med andras tips o råd och erfarenheter :)

Ja precis. Det kan ju va bra att höra ifrån andra också. Men en tjej i mitt stall köpte en häst i skåne och det är säkert 40 mil dit, och då fick förra ägaren ta ut en veterinär som besiktade sen så gjorde hon en till när hon kom hem med hästen.

Skulle säga att det beror ju lite på vilken prisklass hästen är i också. Pratar vi om en häst för 10' tror jag nog att du får betala för en ev. klinikbesiktning och röntgen själv. Är det en dyrare häst som har tränats och tävlats i högre klasser kan en klinikbes. vara befogad.

Malin

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 635
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 239
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V