vet du nåt om softsaddels pathfinder??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ellipelli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 688
Status
Stängd för vidare inlägg.
E

ellipelli

Hej!
Jag har tidigare skrivit här och bett om hjälp med sadelalternativ till min svankiga breda lilla nordis.. Har nu kommit fram till att en star trekk dressage el. liknande skulle passa och har fått kontakt med en som vill byta sin sofftsaddles pathfinder mot min torsion.
Vet någon något om denna sadeln? Den har tydligen någon slags flexibom läste jag på hemsidan. Frågan är om den passar min svanka häst om det är en bom i. Då är den ju som en vanlig bomsadel ändå? Förstår inte riktigt.. Kan någon hjälpa mig..?
Tror ni star trekk dressage är ett bättre alt?

Sv: vet du nåt om softsaddels pathfinder??

DSCN9622.JPG

PAHTFINDER sadeln är en bomsadel och den tillverkas i Wallsall, England av Master Saddler Keith Bryan. Denna modellen är inte så känd här i Sverige - dock är den mycket omtyckt i Danmark. :)

Senast ändrad av en moderator:

Och den heter inte Softsaddles Pathfinder utan bara Pathfinder. Softsaddles är en återförsäljare, sadeln finns även på Börjes (ej i katalogen) men betydligt billigare.

Det är en bomsadel så nej, det är inte säkert att den kommer att passa din häst så prova innan du byter. Annars är det en väldigt bra sadel. :)

Tack för hjälpen och att du svarade så snabbt! Då borde det ju rimligtvis vara så att den inte passar om den inte är speciellt framtagen för svängda ryggar, eftersom det är en bom genom hela sadeln. Om jag förstår det rätt kan den sadeln alltså liknas vid typ en thorowgood med utbytbar bom. Tycker inte man borde kalla den bomlös då..
Tror du att star trekk är ett bra alternativ för mig?

Stålförstärkt flexibom tycker inte jag låter som bomlöst iaf ;)

Jag fick den rekomenderad till min fjorda men på grund av priset köpte jag ingen. Kanske borde kolla upp vad Börjes tar...

Och den heter inte Softsaddles Pathfinder utan bara Pathfinder. Softsaddles är en återförsäljare, sadeln finns även på Börjes (ej i katalogen) men betydligt billigare.

Jag kollade på Börjes och dom få Pathfinder sadlar som fanns då var storlek Narrow och narrow/Medium. Ingen breda sadlar där...:(

Det står på hemsidan att de har en med wide bom inne. Hur vid den är vet jag dock inte. Sen kanske de kan ta in vidare sadlar också om man beställer det.

Och är inte bomvidden ändringsbar på dessa sadlar??

Jo, bommen är ändringsbar. Dock kan man ju inte få en smal bomvidd att bli xxxw, då måste man ha en bredare bom från början, men ett par bomvidder går ju bra.
Såg också idag att Börjes säljer dom för betydligt mindre pengar, har också sett dom hos några "isisbutiker". SS har bara "ensamrätt" på en viss Pathfinder modell...

Har själv en pathfinder och de är breda i bommarna, alla har sina egna beteckningar över narrow och medium etc. det behöver inte betyda att beteckningen är likvärdig med andra sadelmärken Keith Bryan är en duktig sadelmakare och sadeln håller hög kvalité, tittar man runt kan man hitta den till riktigt bra pris jmf med vissa åf i Danmark där den är mkt populär. Stora ullfyllda bossor som fördelar vikten fint. Bara att prova! Rekommenderas varmt och jag har tröskat runt i sadelträsket länge innan denna kom i min väg.

Det är nog lätt att förvirring uppstår när ÅF har påstått såna saker som att "den är lika flexibel som en bomlös"...

Det skulle vara mycket intressant att få veta VAR NÅGONSTANS ÅF säger att Pathfinder är lika flexibel som en bomlös :idea:

Jo, bommen är ändringsbar. Dock kan man ju inte få en smal bomvidd att bli xxxw, då måste man ha en bredare bom från början, men ett par bomvidder går ju bra.
Såg också idag att Börjes säljer dom för betydligt mindre pengar, har också sett dom hos några "isisbutiker". SS har bara "ensamrätt" på en viss Pathfinder modell...

Ingen viss Pathfinder modell men Supreme TöltMaster. Det hade varit en stor fördel om du inte blandade allting.

Jag tycker Pathfinder ser ok ut,
men jag hade ändå tagit en Startrekk dressyr.

Men det är bara för att jag vill ha en sån förstås :D

Större chans att den passar eftersom den är bomlös :)

StarTrek är sköna och vackra sadlar och speciellt dressyrvarianten ser fin ut :D. Har en kompis i Tyskland som har en sånn till sin arab och hon är mycket nöjd.

Nu står det såhär på hemsidan:
"En konventionell sadel med samma känsla som en bomfri - en utopi? Nejdå - en absolut verklighet!"
Alltså ska denna sadel vara lika flexibel som en bomlös. Om det ska tolkas som att sadeln bara ger en closecontact känsla (som absolut inte är något speciellt) så borde man ju skriva det istället.

"Denna helt unika sadel är uppbyggd på en elastisk hightech flexibom och tack vara panelernas speciella konstruktion får ryttaren en närkontakt till hästen som man annars bara upplever om man rider i en bomfri sadel.'
Vad är det som skulle vara unikt med en stålförstärkt träbom? Och bossor med filtbossa är inget unikt heller, finns fler märken som har det.

"Det otroliga är att Master Saddler kan anpassa sadeln till alla typer hästar och ryggprofiler; sadeln ligger perfekt på både rak och svängd rygg!"
Här beskrivs den också som lika flexibel som en bomlös. En bomsadel passar inte alla typer av ryggprofiler såvida man inte har x antal tillval. (vilket inte framgår av hemsidan, det enda man behöver välja är bomvidd och sätesstorlek och ev tillval för ryttaren så som ribbad/slät sits, knästöd osv) Dessutom finns det inga bilder där den t.ex. har kilbossor osv, vilket isf skulle kunna motivera att man skriver att den kan passa både på en svängd rygg och en rakare rygg beroende på vilken modell eller tillval man väljer. Men på hemsidan står det att den passar alla typer av hästar perfekt oavsett om hästen har en hängmatterygg eller en rygg som är spikrak/konvex. Sålänge bomvidden är rätt och man vet hur man sadlar...

"Att sadlar glider fram på Islandshästar är snarare regel än undantag. Islandshästar har ofta sadelgjordsläget FRAMFÖR sadelläget och detta gör att vanliga sadlar glider fram över manken. Med Supreme TöltMasters sadelgjord system som också fungerar som en suverän stoppgjord blir sadeln liggande där den skall utan att glida varken framöver eller i sidled - men detta under förutsättning av att sadeln har rätt bomvid och att man också sadlar på rätt sätt."
Om den ligger still har inte bara att göra med rätt bomvidd och om man sadlar på rätt sätt, sadeln måste passa.

Den följsamma high-tech-flexibla fjäderbom gör att hästen kan röra sig helt fritt.
Använda ryggen och få en härlig undertramp i samtliga gångarter.

Med en passande sadel, oavsett om sadeln är en bomlös eller med bom, kommer hästen röra sig fritt och använda ryggen (om den också rids korrekt). Detta är inte heller något unikt, bara säljsnack. Det har inte att göra med att bommen är en stålförstärkt träbom, det har att göra med om sadeln passar hästen!

Sen står det också såhär:
"En 17" sadel har plats till en ryttare med 42 i ridbyxor och anläggningsyta mot hästen på bara
41-42 cm."

Om ryttaren på bilderna (innan kundmailen) har stl 42, och man tycker dom bilderna visar det bra, ja då passar en 17" definitivt inte till en rumpa med stl 42. Den sadeln är definitivt för liten för den ryttaren. Och om det nu vore en 16" istället för en 17" i brist på att man inte har en 17" hemma, varför lägger du då upp såna bilder när det är så uppenbart att sadeln är för liten? Vill man inte visa produkten på bästa sätt?

Och till sist:
Ingen viss Pathfinder modell men Supreme TöltMaster. Det hade varit en stor fördel om du inte blandade allting.
Det är ju visst en Pathfinder modell. Det är en variant av Pathfinder sadeln. Om jag ska vara petig så kallade Keith Bryan den till mig via mail för Pathfinder Supreme, och han borde väl veta eller?

Pathfindern med "delat" säte är ju exakt likadan (den som du visade bild på), det är den med utvändiga knästöd som endast säljs av SS i Skandinavien (som kallas för Supreme Töltmaster på hemsidan, som inte finns på bild på KBs hemsida)

Pathfindern med "delat" säte är ju exakt likadan (den som du visade bild på), det är den med utvändiga knästöd som endast säljs av SS i Skandinavien (som kallas för Supreme Töltmaster på hemsidan, som inte finns på bild på KBs hemsida)

Aha! Då är jag med.

Nu står det såhär på hemsidan:
"En konventionell sadel med samma känsla som en bomfri - en utopi? Nejdå - en absolut verklighet!"
Alltså ska denna sadel vara lika flexibel som en bomlös. Om det ska tolkas som att sadeln bara ger en closecontact känsla (som absolut inte är något speciellt) så borde man ju skriva det istället.

"Denna helt unika sadel är uppbyggd på en elastisk hightech flexibom och tack vara panelernas speciella konstruktion får ryttaren en närkontakt till hästen som man annars bara upplever om man rider i en bomfri sadel.'
Vad är det som skulle vara unikt med en stålförstärkt träbom? Och bossor med filtbossa är inget unikt heller, finns fler märken som har det.

"Det otroliga är att Master Saddler kan anpassa sadeln till alla typer hästar och ryggprofiler; sadeln ligger perfekt på både rak och svängd rygg!"
Här beskrivs den också som lika flexibel som en bomlös. En bomsadel passar inte alla typer av ryggprofiler såvida man inte har x antal tillval. (vilket inte framgår av hemsidan, det enda man behöver välja är bomvidd och sätesstorlek och ev tillval för ryttaren så som ribbad/slät sits, knästöd osv) Dessutom finns det inga bilder där den t.ex. har kilbossor osv, vilket isf skulle kunna motivera att man skriver att den kan passa både på en svängd rygg och en rakare rygg beroende på vilken modell eller tillval man väljer. Men på hemsidan står det att den passar alla typer av hästar perfekt oavsett om hästen har en hängmatterygg eller en rygg som är spikrak/konvex. Sålänge bomvidden är rätt och man vet hur man sadlar...

"Att sadlar glider fram på Islandshästar är snarare regel än undantag. Islandshästar har ofta sadelgjordsläget FRAMFÖR sadelläget och detta gör att vanliga sadlar glider fram över manken. Med Supreme TöltMasters sadelgjord system som också fungerar som en suverän stoppgjord blir sadeln liggande där den skall utan att glida varken framöver eller i sidled - men detta under förutsättning av att sadeln har rätt bomvid och att man också sadlar på rätt sätt."
Om den ligger still har inte bara att göra med rätt bomvidd och om man sadlar på rätt sätt, sadeln måste passa.

Den följsamma high-tech-flexibla fjäderbom gör att hästen kan röra sig helt fritt.
Använda ryggen och få en härlig undertramp i samtliga gångarter.

Med en passande sadel, oavsett om sadeln är en bomlös eller med bom, kommer hästen röra sig fritt och använda ryggen (om den också rids korrekt). Detta är inte heller något unikt, bara säljsnack. Det har inte att göra med att bommen är en stålförstärkt träbom, det har att göra med om sadeln passar hästen!

Sen står det också såhär:
"En 17" sadel har plats till en ryttare med 42 i ridbyxor och anläggningsyta mot hästen på bara
41-42 cm."

Om ryttaren på bilderna (innan kundmailen) har stl 42, och man tycker dom bilderna visar det bra, ja då passar en 17" definitivt inte till en rumpa med stl 42. Den sadeln är definitivt för liten för den ryttaren. Och om det nu vore en 16" istället för en 17" i brist på att man inte har en 17" hemma, varför lägger du då upp såna bilder när det är så uppenbart att sadeln är för liten? Vill man inte visa produkten på bästa sätt?

Och till sist:

Det är ju visst en Pathfinder modell. Det är en variant av Pathfinder sadeln. Om jag ska vara petig så kallade Keith Bryan den till mig via mail för Pathfinder Supreme, och han borde väl veta eller?

Snälla Diabolical_Kitten, kunde du vara så himla snäll och sluta blanda ihop saker. Pathfinder sadel är uppbyggd på en stålförstärkt bom. Denna sadeln har INVÄNDIGA knästöd, är något längre än TöltMaster och den har existerat ett tag. Dock är denna sadel 5 - 6 cm längre än den nya modell som SS och Keith Bryan har designat tillsammans.

Supreme TöltMaster är uppbyggd på en helt annan typ av bom, detta är en high-tech-flexibom som Master Saddler har fått speciellt tillverkat hos Dupont (samma typ av sadelbom som det är i Draupnir sadlarna).

TöltMaster tillverkas endast för SS och detta är ett faktum som du också har fått bekräftat från Keith Bryan när du mailade honom, han skickade mig nämligen kopia av dina e-mails.

Det "roliga" med dig är att du uttalar dig så skråsäkert om saker du aldrig har varken sett eller provat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 928
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
662 294
Senast: caballus
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 014
Senast: Linisen
·
Y
Utrustning Nu är jag här igen. Sadelträsket. Dessbättre är det inte hästen det är "fel" på den här gången, utan mig i egen hög person. Jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 223
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka