Vet du vad det här är?

Bukefalos 30 år!

WildHorse

Trådstartare
Den här har legat i min sadelkammare i flera år, fick den tillsammans med en massa andra grejer av en tjej som rensade. Hon visste inte heller.
Jag snubblade över den igen idag och blev återigen nyfiken men jag har ingen aning om vad det är. Gissar att det är en del av något, att det saknas resten av den.

Bifogade filer

• 20260808_174359.webp
    20260808_174359.webp
    263,8 KB · Visningar: 573
Ah, man tackar. Är det här något som hör ihop med den då? Ser lite likt ut den på bilden. Dock inte samma färg iofs.
20260806_213150.webp

Jag har noll koll hjälptyglar som synes 😅

Som sagt kan inget om hjälptyglar men tjejen de kom från hade fått med sig grejerna med hästen. Hon visste inte heller. (Åkte dit för o köpa benskydd, kom därifrån med en hel kasse grejer. 😂 Varav majoriteten hon skänkt bort, ink ett svinäckligt täcke, som behövde gå flera gånger i tvättmaskinen innan de ens gick o ta in men som aldrig någonsin läcker trots att jag inte impregnerat det en enda gång!)

Dock var en hel del grejer travsaker (inkl en hjälptygel min kompis informerat mig om är en "trav martingal") och skulle inte förvåna mig de minsta om de skickrat ihop en hemgjord variant.

Jag tänkte perfekt, säljer av det som går och använder resten som källa till läder/spännen vid pyssel. Spola fram några år o skiten ligger fortfarande o skräpar i sadelkammaren. 😂😂

Med någonting att googla på hittade jag det här, så verkar som om den bruna är en annan sorts chambon med en del som saknas?

Bifogade filer

• Screenshot_20260808_205454_Samsung Browser.webp
    Screenshot_20260808_205454_Samsung Browser.webp
    26,2 KB · Visningar: 553
En chambon används vid longering och inte ridning. Den ska hjälpa hästen att söka sig frammåt - nedåt och man spänner den ganska löst, framförallt första gångerna man använder den.

Ser lite kort ut för att vara till chambon, men svårt att se på bild😊
Och tror det saknas en ring där repet löper, det ska kunna löpa fritt.
Repet ser mycket kortare ut än de flesta modeller jag hittat nu när jag googlat men har hittat några modeller utan ring nu.
Själva läderdelen går dock att göra betydligt längre.

Hittade dock denna som verkar ha kortare rep? Ser mest likt hittills.
Mirax fick offra sig som modell. (Bilden underst) 🙈
InCollage_20260808_224637834.webp

En chambon används vid longering och inte ridning. Den ska hjälpa hästen att söka sig frammåt - nedåt och man spänner den ganska löst, framförallt första gångerna man använder den.
Har inget intresse av att använda den själv, bara nyfiken på vad det var. Samt kunna uppdatera min annons med mer korrekt info. 😅
Men tack för infon. 😊

Liknande trådar

• Hjälp, vad är det här?
  • Har vi Ice här?
  • Det här med biodling.
  • Färganalys och mode

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur