Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Jag har en exakt likadan flughuva till mitt mycket insektskänsliga sto. För att den nedre delen ska sitta bra så har jag fått köpa en huva som är tillräckligt stor för att den nedre flärpen ska täcka hela överläppen. Så mitt råd till dig är att köpa en större huva om det finns att få tag på. Min gissning är att det behövs en två storlekar större huva för att den ska sitta riktigt bra över nosen.

Problemet va just att det fanns bara stl M i vår ridsportbutik här i stan... Dock är det viktigaste att det sitter över såret, inte över mulen, och givetvis att det sitter okej i övrigt också vilket det gjorde. Jag förstår att flärpen egentligen ska va så lång att den täcker mulen/näsborrarna också men så här räcker för min häst, så det va tur att stl M passade honom i övrigt.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Mikrobiolog med bakterier, och i viss mån antibiotika, som specialitet......

Har förövrigt haft flera mycket skavkänsliga hästar där i princip nästan ALLT som legat emot skinnet har behövts klä in i fårskinn.....

Senast för knappt 3 veckor sedan fick ponnyn ett insektsbett precis vid ena grimmans sidstycke...
Medryttaren band ett balsnöre från sidstycke till sidstycke under underkäken...
När jag kom ut nästa dag var hästen svullen i halva ansiktet och snöret låg inbäddat i ett djupt sår längs med hela ena halvan av ansiktet och under käken....
Har tagit ett par veckor att läka och nu ser han "bara" lite rolig ut med en "skinnflådd" sida i ansiktet....

Så liten "snällhetsgrej" som kan ge ett enormt stort sommarproblem......
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Mikrobiolog med bakterier, och i viss mån antibiotika, som specialitet......

Aah, okej.

haft flera mycket skavkänsliga hästar där i princip nästan ALLT som legat emot skinnet har behövts klä in i fårskinn.....

Oj, är det nån speciell ras? För jag är inte van vid skavkänsliga individer och de enda jag ägt är nordsvenskar.... robusta saker som tål mycket! ;) Även om det så klart alltid finns undantag...
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Jag har haft skavkänsliga fullblod, vilket folk oftast förstår, men även 3-4 superkänsliga fjordingar, vilket kan vara svårare att få folk att begripa.....

Senast har jag haft en Lipizzanare och har en new forest...
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Japp, jag har sett något liknande. Hade en häst som fick nästan exakt likadant för någon sommar sedan.
Det blev lite bättre, värre, bättre, värre osv. Till slut fick en veterinär kika på det, efter många försök med diverse olika salvor etc. Vet. tipsade om att ha på avmaskningsmedel (?!). Det + flughuva med påsydd tyglapp som skydd och massa fluff eftersom hästen var skavkänslig + en "dutt" av flugspray precis runt såret gjorde susen. Tog bara några dagar så var det ordentligt mycket bättre, och efter någon/några veckor syntes det knappt alls längre.
Jag vet inte om avmaskningsmedel är något som rekommenderas överlag, så jag törs inte säga "gör så!" men det fungerade väldigt bra för oss.

Också tvättades det förstås varje dag, har för mig att vi använde Lactacyd.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Tenutex mot skabb o löss innehåller ju benzylbensoat och det är många som köpt benzylb. som eksemmedel och hävdar att det hjälper mot klådan bl.a.
Jag har nån gång hört att avmaskningsmedel tar väl död på flugor o sånt som sätter sig på såret.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Jag har haft skavkänsliga fullblod, vilket folk oftast förstår, men även 3-4 superkänsliga fjordingar, vilket kan vara svårare att få folk att begripa.....

Senast har jag haft en Lipizzanare och har en new forest...

Okej! (tio)
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Taefil - oj vad intressant! Synd att du inte såg min tråd tidigare... och kunde svarat då. Nu börjar jag få bukt med såret (i journalen står det att det är en "fistel") och har mest bara sett till att det skyddas från flugorna och så har jag varje/varannan dag använt det där medlet, som ser precis ut som jodopax, som jag fick av veterinären på kliniken. (det ÄR dock inte jodopax utan nåt annat! han snackade om vad det var men jag minns inte) Det som jag skulle doppa en tops i och sedan doppa det i såret. Har inte använt antibiotikasalvan alls.
Idag tvättade/spolade jag med koksalt, sedan ovanstående vätska, sedan torkade det en stund och innan han släpptes ut smetade jag på Aloe Vera gelé som jag köpt för ett tag sen. Tänkte att det kan kanske skynda på läkningen litegrann... ;)
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Avmaskningsmedel fungerar garanterat mot flugorna, men det far absolut inte komma nagot i saret, sa det är en balansgang :)
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

En häst i stallet ser precis likadan ut:crazy:.
Dock fick h*n liknande förra året, så vi tror att det är något i den hagen som h*n inte tål ( samma beteshage, inackorderingar och ingen möjlighet att välja hage).

På den hästen började det som små, svarta "pluppar" och sedan svullnade det och "plupparna" sprack upp och blev ett sår, som ser precis likadant ut som det på din häst.
Det behandlas för tillfället med rengöring och salvor..

Kan tillägga att ingen annan häst i hagen har fått något liknande.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 533
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 062
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 811
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 470
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp