Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Detta liknar väldigt mycket förloppet och utseendet på såren som min häst fick för några år sedan. Hon hade gått i närkamp med jordgetingar.

Okej, jag drar slutsatsen att det är mycket detta kan ha kommit ifrån... ;) Många förslag!

Jag vet inte vad det ÄR (men tror fortf att det är ett insektsbett) men nu börjar såret läka bättre sedan jag köpte en flughuva med nosskydd så inte flugorna kommer åt det! :devil: Annars brukar de jävlarna sitta som hökar på det (flera stycken som sitter o suger där samtidigt, sååå vidrigt!) så fort Socatilen gått bort (ja, nu ser jag ju inte det HELA TIDEN men detta var synen varje dag då jag kom till stallet o hämtade in honom - och vid det laget hade nog Socatilen vart borta otaliga timmar). :(:crazy:

Om det är fistelgång, som ett par av er tror, vad gör man åt det? Har läst om vad det är på nätet men inte hittat behandlingsmetod...
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Letade vidare och hittade behandlingsmetoder... = I värsta fall operation! :eek: Hoppas inte det är en fistelgång då! :crazy: Men jag ska hålla det under uppsikt och fråga veterinären om det om det inte läker nu.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Nu har jag gett upp och bokat en tid till kliniken (imorn kl 10) då såret återigen svullnat och blivit sårigt:
177e76d0.jpg


Igår var det finare (svullnaden nästan borta och såret relativt fint):
f596fcb7.jpg


Men det har det ju vart flera ggr och sen blir det så här igen!! :( Så nu orkar jag inte mer! :mad:
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Trist att det har blivit sämre igen, lika bra att kolla upp vad det kan vara. Berätta hur det har gått sen :)
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Ett par av våra fick liknande samtidigt för några somrar sen, så jag tror det är insekter. Verkar som det har börjat med ett bett som sen varat och spruckit, sen äter flugor och annat sig in i det.

Det var ett rent h-e med alla flugor, det var det värsta. Socatilen hjälpte inte, har för mig att det som hjälpte till slut var vanligt blåspray som torkade ut det..

Tjärspray kanske vore nåt iofs. Kanske blåspray på, och sen tjärspray eller Skillingaryd runt omkring för att avskräcka flugorna.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Det är ju något där med såret i mitten som inte ser ok ut och inte läker, det ser faktistk ut att komma mer inifrån och jag tror inte det kommer att läka utan att kollas upp ordentligt, jag tänkte också att det kunde vara en fistelgång när jag såg det. Så jättebra att du åker in och återkom gärna och berätta vad det är!
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Klinikbesöket avklarat. Enligt veterinären där (Skara djursjukhus) så är det inget mer än ett sår men det är ganska djupt och ja, som vi alla kan se på bilderna också, så är det ju som en krater... och det är liksom ett sår INUTI som inte läker om det bildas en sårskorpa ovanpå hela tiden. Han grävde och kände i hålet och hittade inga gångar eller så, så han sa att det behövdes ingen djupare undersökning. En odling togs dock på vätskan som fanns i hålet för att se OM och VILKEN antibiotika som kan ev behövas, svaret kommer på tisdag.

Så nu ska jag bara hålla såret öppet och tvätta varje dag med tops i hålet med nån speciell vätska som jag fick med mig lite av och sedan HÅLLA FLUGORNA BORTA! Det är A och O. Inte smörja med NÅT alls, tyckte han. Fick dock med mig nån spruta med antibiotikakräm av nåt slag som jag kunde använda för att spruta in lite i såret. Vid behov. Den skulle hjälpa lite mot ev klåda o så också, om jag förstod det rätt.

På hemvägen körde jag förbi och köpte en bättre flughuva (med nosskydd) i ridsportbutiken som han har på sig nu, hoppas den håller nu! För igår var det förmodligen så där svullet igen pga flughuvan han hade på sig då hade vikt sig så att flugorna kom åt såret iaf. :cry: Jag kan ju tyvärr inte vakta honom dygnet runt... så jag försöker fixa o greja så det sitter ordentligt och att han inte ska tappa huvan osv.
För som sagt är det det allra VIKTIGASTE!! Att hålla flugorna borta!!:devil:

Vad såret orsakats av från första början sade han inget om, han frågade mig bara vad jag trodde och han verkade hålla med att det nog var så. (insektsbett)

Om jag lcykas hålla flugorna borta från det (samt hålla det öppet och rent givetvis) så trodde han att det ska läka inom ett par veckor.

Kan ev visa ett par bilder på såret senare... som det såg ut idag...
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Så skönt att det inte var fistelgång eller annat äckelpäckel!
JAg vet att det finns något som heter Snögg, som är som en självhäftande "skumgummikompress", tror du inte att det hade kunnat vara något att testa? Som ett stort plåster som håller flugkräken borta. Vanlig kompress mitt på såret och så en stor bit Snögg som håller rubbet på plats?
På min storhäst som skalade av sig en rejäl slamsa på nosryggen satte jag en kompress modell "jättestort plåster", förvånansvärt nog så satt det kvar rätt ok.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Jag sydde vid ett tillfälle fast vanligt nosludd runt alla kanter på en flugluva för att just hålla alla flygfän borta då det lilla som fanns på 2 ställen på luvan inte var tillräckligt.

Gjorde så med en till luva så jag alltid hade en ren luva att sätta på varje dag....

Fungerade perfekt och såret läkte på några veckor.

Nu satt det i och för sej på sidan av ganachen men i alla fall.....
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Bilder på såret under dagens undersökning av veterinären (han har alltså vid detta laget grävt i det):
5837de58.jpg

06a02311.jpg


Och så här ser herrn ut i hagen nu ;) , jag var rädd för att nosdelen skulle vika sig uppåt när han t ex kliar sig eller nåt (och då skulle flugorna komma åt såret direkt) så jag spände fast den under hakan med gummiband...
da9c2021.jpg
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Uj Uj ser ju inte vackert ut det det där !

Har inget direkt råd att ge angående såret ,men kan ju tipsa dig om en kanonbra flughuva med nosskydd ,
HW Rambo plus (Om du var orolig över att huvan inte ska hålla)
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Såret ser jättefint ut !

Så jag tror du inte behöver antibiotikasalvan just nu i alla fall....

Men du måste hålla stenkoll på att han inte får skav/sår av gummibandet under hakan ! ! !

Speciellt om vädret är varmt OCH regnigt......

Lycka till med läkandet :D
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

om du är orolig kan du alltid ta ett blodprov för att kolla upp värden och ev. infektion i kroppen
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Jag har en exakt likadan flughuva till mitt mycket insektskänsliga sto. För att den nedre delen ska sitta bra så har jag fått köpa en huva som är tillräckligt stor för att den nedre flärpen ska täcka hela överläppen. Så mitt råd till dig är att köpa en större huva om det finns att få tag på. Min gissning är att det behövs en två storlekar större huva för att den ska sitta riktigt bra över nosen.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Uj Uj ser ju inte vackert ut det det där !

Har inget direkt råd att ge angående såret ,men kan ju tipsa dig om en kanonbra flughuva med nosskydd ,
HW Rambo plus (Om du var orolig över att huvan inte ska hålla)

Hittar ingen bild på nätet på den huvan? Var kan man köpa en sån isf? Kostnad?
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Såret ser jättefint ut !

Så jag tror du inte behöver antibiotikasalvan just nu i alla fall....

Men du måste hålla stenkoll på att han inte får skav/sår av gummibandet under hakan ! ! !

Speciellt om vädret är varmt OCH regnigt......

Lycka till med läkandet :D

Är du en veterinär eller dylikt? Du verkar ha speciella kunskaper iaf? :)

Jag har tänkt att byta ut gummisnoddet under hakan till nåt bredare och bättre, ska ta med mig tygband (stretch) idag och tråd och nål. ;) Det va mest en nödlösning igår... för att hålla till jag kommer nästa gång.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Så skönt att det inte var fistelgång eller annat äckelpäckel!
JAg vet att det finns något som heter Snögg, som är som en självhäftande "skumgummikompress", tror du inte att det hade kunnat vara något att testa? Som ett stort plåster som håller flugkräken borta. Vanlig kompress mitt på såret och så en stor bit Snögg som håller rubbet på plats?
På min storhäst som skalade av sig en rejäl slamsa på nosryggen satte jag en kompress modell "jättestort plåster", förvånansvärt nog så satt det kvar rätt ok.

Hmm, de provade nån slags plåster/kompress på sjukhuset men det fäste inte alls! Ska söka på "snögg" så får jag se hur det ser ut...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 533
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 062
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 811
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 470
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp