Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

jag menar björnloka. En kompis råkade nudda en sån förra veckan o direkt blev det blåsor som sprack o som varade, som brännskada. Exakt som det såg ut på hästen här i tråden. Därför tänkte jag tanken om att det kunde vara det

Fast hästen min fick ju bara en bula första dagen. Stenhård. Det va ingen blåsa eller brännmärke.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Förra sommaren fick min också helt plötsligt en stor varböld. Fast min hade ju ett litet hål, kan ha varit som någon sa- ett insektsbett som medfört bakterier eller som han lyckats klia in skräp i, eller kanske ett ormbett.

Min hade lite feber, kan ha delvis berott på att han stod ute i solen när det var 30 grader i skuggan när jag upptäckte det. Han fick iaf gå på antibiotika och metacam. Fick order om att försöka hålla såret öppet och själv klämma ur så mycket var jag kunde varje dag. "Hålet" var alltså bra i det fallet för tack vare det behövde vi aldrig skära upp, bölden sjönk ihop relativt snabbt och sen var det bara såret som envist höll sig kvar ända framåt hösten, men inte blev infekterat tack och lov.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Okej. Jag vet dock inte om det va en varböld min häst hade? Det va en hård svullnad och att det blev ett sår tror jag beror på att han kliade den. Det vätskade och varade LITE bara. Hålet i såret kom långt senare.
Låter inget vidare att det ska ta så lång tid att läka! :( Då är det väl ingen ide att hoppas på läkning tills den 31 juli... han får se ut so
han gör då. Tråkigt!!
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Det är inte så att den kliar fortfarande då? Med tanke på frustningarna..
Min hade nåt liknande, startade som en hård kula, blev större och sprack tillslut, ut kom inte var utan nån vit hård klump. Jag tänker på såna där vita små bollar som kommer från mandlarna när jag såg den.
Hästen var iaf väldigt nöjd när man gjorde rent, verkade liksom klia inuti såret också
Så fort det vita var ute läkte såret på nolltid
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Han fick ju kortisonsalva mot klådan och verkar inte klia den mer nu. ;) Det är fortf en förhårdnad så det står ute lite som en liten bula men den är torr och fin nu. Det va ett pyttelitet hål på skorpan igår som flugorna var på :devil: men annars fint, går åt rätt håll i läkningen.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Vår ponny får så ibland när han blir biten av bromsar, att det blir stora hårda bulor. Själva bettet brukar inte synas förrän dagen efter, då brukar jag pilla bort allting och tvätta med alkogel samt smörja på L-Mesitran. Har inte fått infektion i något bett än så länge, peppar peppar. Håller med om att det ser väldigt konstigt ut, förstod inte heller varför han hade en stor bula helt plötsligt...
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Okej ja, jag är ganska säker på att det ÄR ett insektsbett av nåt slag. Har inte sett honom frusta mer nu...
Så här såg det ut idag, pratade med vet. i telefon om det och han tyckte vi kunde avvakta till nästa vecka. Ge det tid, sa han, och tvätta rent med koksalt och smörj med Socatil sen. Kortisonsalvan skulle jag testa att låta bli nu och se om han börjar klia den igen eller inte.
9c071430.jpg
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Från början var det ju bra att såret var öppet för att ha ett dräneringshål, så jag gnuggade ju upp det varje dag under 1-2 veckors tid. Kan ha gjort att det blev så segläkt.
När det visserligen inte alls var akut men mer frustrerande att det inte gick bort helt efter ca en månad, då skaffade jag någon special-snabbläkande sårgel som var svindyrt (ca 200kr för en liten flaska som måste användas inom ett par veckor) men det läkte ihop på några dagar.

Men, ett sår är ju inte alls något akut så länge det inte blir infekterat eller sitter på dåligt ställe. Då känns det mer angeläget först att allt äckel under såret tar sig ut.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Varför har vetrinären HELT avfärdat att det skulle vara ett ormbett ?

Mia
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Har helt missat den här tråden...

Milly, är hästen röntgad?
Inte för att måla fan på vägen, men det är en kopia på mitt förra stos
brutna näsben... Hästen din KAN ju ha haft en cysta eller liknande och
därför inte behövt ett yttre trauma.
Mitt sto hade fått (antagligen) en spark i hagen och hennes näsben
var av på 3 ställen, ändå var hon som vanligt, pigg, glad och åt
obehindrat.

Som sagt inte för att måla fan, men du greppar ju efter halmstrån....
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Varför har vetrinären HELT avfärdat att det skulle vara ett ormbett ?

Mia

Dels för att bulan uppkom under/efter körturen och fanns inte där innan, dela för att han sa att ett ormbett ger större symtom (större svullnad osv) och mer allmänpåverkan på hästen. Nu spelar det väl inte så stor roll vilket... insektsbett el ormbett... Bara det inte är nåt mer allvarligt!
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Har helt missat den här tråden...

Milly, är hästen röntgad?
Inte för att måla fan på vägen, men det är en kopia på mitt förra stos
brutna näsben... Hästen din KAN ju ha haft en cysta eller liknande och
därför inte behövt ett yttre trauma.
Mitt sto hade fått (antagligen) en spark i hagen och hennes näsben
var av på 3 ställen, ändå var hon som vanligt, pigg, glad och åt
obehindrat.

Som sagt inte för att måla fan, men du greppar ju efter halmstrån....

Borde inte han ömma åtminstone då när man trycker på nosryggen??
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Kan jag inte riktigt svara på. Min tyckte inte om att man grötade med
såret, men visade ingenting om man tryckte "utanför" så att säga.
Beror nog också på hur smärttåliga dom är.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Borde inte han ömma åtminstone då när man trycker på nosryggen??


Borde och borde... jag var ju helt säker på att min halta häst hade på sin höjd kotledsinflammation eftersom hon gradvis blev bättre och bättre av vila och inte ett dugg allmän påverkad,gu va fel jag hade. hovbensfraktur...

så man kan aldrig säga säkert. beror helt på hur smärtåliga dom är dom små liven.

men jag hoppas innerligt att det inte är någon fraktur som spökar för din häst och att det blir bra snart!
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Jag måste säga att han är nog inte den känsliga typen, tror säkert att han är väldigt tålig mot smärta! :crazy: Nä, usch, om det inte börjar bli bättre snart (inom några dagar) så bokar jag tid på klinik! Om det t o m kan va brutna ben det handlar om!! :(

Mustang - en exakt kopia alltså? Hela utvecklingen? :crazy:
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Detta liknar väldigt mycket förloppet och utseendet på såren som min häst fick för några år sedan. Hon hade gått i närkamp med jordgetingar.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Hur ser såret ut nu?
Påminner om en fistelgång jag såg på en häst för många år sedan.
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Det tycker jag också som jag försökte skriva förut !
Det är väldigt likt det !

Hej från Hambo
 
Sv: Vet. hade aldrig sett nåt liknande - har ni?

Min första tanke var någon typ av allergisk reaktion som ger varbölder (behöver ju inte vara kontaktallergi) alternativt något som kommit in via nosborren och vandrat ut uppåt, därav svullnad och sedan hålet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 534
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 062
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 811
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 470
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp