Veterinärbesiktiga unghäst?

Kiwifrukt

Trådstartare
Hur hade ni gjort i det här läget? Jag ska, troligtvis, köpa häst. Hästen ifråga är född i maj 2010, så hon blir två år om några månader, det är alltså inte en ridbar häst det handlar om. Det är min stallägare som äger henne, hon är också uppfödare, och jag har sett hästen varje dag sen hon var ett halvår gammal. Jag vet ju exakt vad hon har gjort tidigare i sitt liv, det vill säga ingenting annat än att vara i hagen och gå till och från stallet.

Gör man vanligtvis en veterinärbesiktning på en så pass ung häst? Det här fallet är ju dessutom lite unikt i och med att jag känner ägaren så pass bra, ser mamman dagligen och även systrarna. Har haft hennes halvsyster på foder i ett år, och enda anledningen till att jag inte ska fortsätta ha henne är att mitt dressyrintresse inte passar ägarens hoppambitioner för just den hästen. Hade det varit en ridbar häst hade jag gjort en veterinärbesiktning i vilket fall, men gör man det även med en ett- och ett halvtåring?
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

Personligen hade jag inte besiktat hästen "för min egen skull", men däremot kollat upp med ev försäkringsbolag om det krävs något speciellt för att du ska kunna försäkra hästen till det värde du ev vill.

När jag köpte häst för ett par månader sen i liknande situation (4-åring som jag följt under drygt 1,5 år och hade full historik över, och som dessutom bara jag ridit under tiden) så gjordes endast vanlig gårdsbesiktning för att jag skulle kunna försäkra hästen.
Nu var ju detta en riden häst, kan hända att försäkringsbolagen inte kräver liknande på så ung häst. Men jag hade kollat upp det. :)
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

Beror lite på vad för sorts häst det är och vilket försäkringsbolag du använder. Jag tyckte det var onödigt när jag köpte min 2 åring (fullblod) men fick i efterhand göra besiktning ändå för att få en försäkring utan reservationer.
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

För mitt eget samvete skulle jag nog ändå ha gjort en besiktning, det kostar inte så mycket och det är enkelt gjort. :) har man tur eller otur hur man nu ser det så kan det ju hända att de upptäcks någonting som ni båda inte upptäckt...
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

Jag var glad för veterinärbesiktning när det uppdagades att hästen på sikt skulle bli helt blind (början till starr).

Att veterinären sedan är så noggrann att de kommenterar exteriöra avvikelser värda att fundera över tycker jag också är ett plus.
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

Hur hade ni gjort i det här läget? Jag ska, troligtvis, köpa häst. Hästen ifråga är född i maj 2010, så hon blir två år om några månader, det är alltså inte en ridbar häst det handlar om. Det är min stallägare som äger henne, hon är också uppfödare, och jag har sett hästen varje dag sen hon var ett halvår gammal. Jag vet ju exakt vad hon har gjort tidigare i sitt liv, det vill säga ingenting annat än att vara i hagen och gå till och från stallet.

Gör man vanligtvis en veterinärbesiktning på en så pass ung häst? Det här fallet är ju dessutom lite unikt i och med att jag känner ägaren så pass bra, ser mamman dagligen och även systrarna. Har haft hennes halvsyster på foder i ett år, och enda anledningen till att jag inte ska fortsätta ha henne är att mitt dressyrintresse inte passar ägarens hoppambitioner för just den hästen. Hade det varit en ridbar häst hade jag gjort en veterinärbesiktning i vilket fall, men gör man det även med en ett- och ett halvtåring?

Jag hade med den insikt jag har nu till och med sett till att röntga en unghäst. Det är många års hårt jobb man lägger ner innan det blir något av dom, och att då när man lagt x antal års jobb för att upptäcka att det hela tiden suttit en lös benbit eller något liknande och skavt, och ställt till med skada i leden som det visar sig att det nu är försent att ta bort.
Och vi har även tagit bort benbitar på hästar där vet säger att dom sitter så att dom inte påverkar, men likväl har alla hästarna blivit positivt påverkade efter operationen. Så jag hade inte ens tänkt tanken att låta bli att röntga eller ta bort lösa benbitar eller liknande.

/Camilla
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

Det är en new forestponny, och jag har Agria till min andra häst, så jag förmodar att jag kommer ha det även här. :)
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

Jag skulle nog faktiskt inte göra det. Om det handlade om ganska mkt pengar hade jag kanske velat göra det, men då hade ju röntgen varit det enda av intresse egentligen. En vanlig gårdsbesiktning skulle jag inte göra iaf.
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

Jag köpte ett 9 månaders föl nu i vinter. Jag kvävde en veterinärbesiktning, veterinären kan ju se sånt som jag inte har sett.. och ifall försäkringsbolaget vill ha ett besiktningsintyg. (men det behövdes visst inte..) Vet. Besiktningen på en ung häst är inte dyr, de gör ju inte t.ex. böjprov.
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

På så unga gör man ju mest hälsoundersökning, lyssna hjärta, kika tänder ögon, benställning mm.. inte böjprov.
Och är väl trevligt veta att allt ser bra ut? :)
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

För mig är det självklart att alltid besikta, oavsett ålder på hästen.
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

Jag besiktade min dåvarande 2åring, för försäkringsens skull. Även om jag inte tänkte byta bolag är det bra att ha ett kvitto på att hästen var kärnfrisk vid det tillfället. Vi böjde inga ben, men visade lite trav, lyssnade på hjärta, kollade tänder och benställning sådär. Det är inte så fasligt dyrt heller så jag tycker absolut man ska göra en! Bra tillfälle om man behöver vaccinera samtidigt.
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

Tack för alla svar. Nu pratade jag med säljaren idag, och hästen är tydligen inte vaccinerad, så vi kör en kombinerad veterinärbesiktning och första vaccinationssprutan på samma gång. :)
 
Sv: Veterinärbesiktiga unghäst?

Har ingenting att tillägga som ingen annan redan har skrivit men vad kul att du ska köpa häst! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 503
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 386
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 779
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 805
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp