Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.

coari

Trådstartare
Skummade igenom Rid****t Special och fastnade för en artikel i rubriken upploppet

Vet Bengt Roneus skrev bl.a. Citat: Vissa hästägare tycks ofta ha skadade hästar medan andras för det mesta är friska. Vad gör den vars hästar är friska??

Det kan vara värt att studera.


Så vi startar en debatt i ämnet och lyssnar på vad Bukefalos användare har att bidra med för att hjälpa veterinär expertis med en studie jag själv sedan länge funderat över.

Självklart ska jag börja med mina egna tankar.


I 3 anseenden håller jag med B.R. när han nämner genetiken och avel, träning, hovvård.

I dom 3 avseendena är dock min personliga erfarenhet att det grundar sig på den enskilda människans bristande kunskap i ämnet eftersom väldigt få hästar med människor i ämnet kunskap kommer i kontakt med veterinärer på kliniker.

Detta fenomen avspeglar sig även på detta underforum hästvård.

Varför är det så få användare med friska hästar som på hästvård skriver hur dom gör.??

Varför är det så många användare med sjuka hästar som på hästvård söker hjälp??

Och slutligen, varför svarar aldrig en användare med friska hästar hur dom gör till en användare med sjuka hästar?? Bara användare med sjuka hästar svarar en användare med sjuka hästar. En användare med friska hästar skiver inga trådar i hästvård och förmedlar kunskap vilket leder till att användare med hästkunskap inte svarar och delger sin kunskap.:confused:

Så hoppas främst ni med friska hästar kan bidra med lite hjälp i denna debattfråga hur ni gör för att ha friska individer.:laugh:
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Varför är det så få användare med friska hästar som på hästvård skriver hur dom gör.??

Varför är det så många användare med sjuka hästar som på hästvård söker hjälp??

Det tror jag beror på att man när man har en frisk häst så är man inte så intresserad av att sitta och läsa om alla sjuka hästar, det är faktiskt ganska deprimerande ibland tycker jag.
De som har friska hästar är kanske mer på "ridning" och dess underforum.

Innan min häst blev sjuk var jag aldrig inne på hästvård, men när han blev sjuk var jag väldigt intresserad av att få läsa om liknande erfarenheter, villket var väldigt bra.
Jag tror det är så för de flesta, att alla på hästvård har sjuka hästar och letar efter liknande erfarenheter.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Mycket bra att det luftas!!! Tål att tänkas på lite innan svar...jag menar, jag har friska hästar men visst har även dom haft perioder av skada/sjukdom även om det varit yttre omständigheter som orsakat det.

Vad gör att dom håller idag, tränas hårt. Vad gör att dom är friska och sunda. Det måste jag nog fundera mer på...
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Jag har en "sjuk" häst som jag skrivit om i omgångar. Jag brukar försöka hjälpa andra i samma sits när jag läser frågor på hästvård som handlar om de saker jag har erfarenhet av, detta för att jag gärna sökte mer infallsvinklar o information själv när jag hade problem.

Jag har en "frisk" häst. Den bara fungerar - om man kan uttrycka sig så.

Jag har dessa hästar på samma villkor, samma foder och yttre omständigheter, samma hovslagare. Med mig som skötare, ryttare och det yttersta ansvaret.

Genetiska skillnader finns dock - stora sådana.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Hej!

Jag avlivade min förra häst förra sommaren- vi hade klippkort på 2 olika kliniker och de vet vi träffade konstaterade krasst att dom aldrig träffat en häst med mer otur. Hon var alltid skadad eller sjuk, men aldrig i samma sak 2 gånger (om inte pinne i samma has från olika håll, samt spark på samma has räknas till samma sak). Oftast var det inte "allvarligt" utan kunde med vila och rehab läka ut..

Nya hästen (inköpt förra sommaren) har blivit sparkad på ett "framknä", och tappat skor när hon var nyskodd och därför blivit katastrofalt ömfotad. Utöver det har hon varit helt hel och frisk, trots att hon sköt på exakt samma sätt som den förra- ja eller hon rids ju mer eftersom hon inte varit skadad så mycket.

Jag tror faktiskt att vissa hästägare och hästar drabbas av mer skador och "otur" än andra. Sen kan jag tänka mej att olika människor är olika känsliga för när de ringer vet. Jag ringer tex definitivt vet om jag hittar hästen med ett sår runt en led och den är halt och svullen(hästen och sen leden). Medan jag insett att andra bara vilar hästen och sen sätter igång den så snart de kan, trots att såret varar och hästen visar tydlig ovilja.. "Han är bara lite kinkig"..

Sen tror jag att när hästen är frisk har man väl roligare saker för sej än att skriva på buke om hur man sköter den.. När den är sjuk vill man ju ha tips på hur man kan göra den bättre..

/Lavinia.. Glad varje dag häst inte har nån skada/sjukdom
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Jag tror att anledningen till att de flesta som skriver här har sjuka hästar beror på att det är då man behöver hjälp. Det är inte så intressant att höra om någon som alltid har friska hästar, och den personen har kanske inga problem den behöver hjälp med heller. Eller så vågar man inte säga att man har friska hästar- för då står väl fan bakom dörren;)

Därmed inte sagt att vi inte ska diskutera hur vi gör för att hålla våra hästar friska och hur vi förebygger skador. Det kanske skulle finnas ett prefix som hette "friskvård"! Jag läser ibland trådar där jag tänker "Det där tror jag inte förebygger skador", men jag är inte så intresserad av att kritisera andra, som själva inte bett om råd.

Vad är tanken med denna tråd, att vi ska diskutera hur vi gör för att våra hästar ska hålla sig friska?
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Skummade igenom Rid****t Special och fastnade för en artikel i rubriken upploppet

Vet Bengt Roneus skrev bl.a. Citat: Vissa hästägare tycks ofta ha skadade hästar medan andras för det mesta är friska. Vad gör den vars hästar är friska??

Det kan vara värt att studera.


Så vi startar en debatt i ämnet och lyssnar på vad Bukefalos användare har att bidra med för att hjälpa veterinär expertis med en studie jag själv sedan länge funderat över.

Jag antar att du egentligen utgår ifrån att alla som svarar har läst ridsport special. Jag har inte gjort det och kommer inte att göra det heller så då faller nog mitt svar redan från början innan du sågar det. Men egentligen kan man väl inte vara med i debatten om man inte har läst samma text som du nu refererar till.

Men det är ändå
Kul att du för ovanlighetens skull delar med dig av dina egna tankar. Synd bara att det inte går att svara på.



Varför är det så få användare med friska hästar som på hästvård skriver hur dom gör.??

Varför är det så många användare med sjuka hästar som på hästvård söker hjälp??

Jag har fyra hästar och har bara skrivit om min sjuka fånghäst. Till vilken kategori räknas en sådan person?

Varför be om hjälp/diskutera hästvård om man har en frisk häst?

Och slutligen, varför svarar aldrig en användare med friska hästar hur dom gör till en användare med sjuka hästar?
Så hoppas främst ni med friska hästar kan bidra med lite hjälp i denna debattfråga hur ni gör för att ha friska individer.:laugh:

Jag är mer intresserad av varför du så sällan delar med dig av dina kunskaper och istället ständigt gör dig rolig på andras bekostnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Jag håller med Forest Autumn, hur ska man kunna råda ngn om man inte har egen erfarenhet? Jag har genom åren haft sorgen att behöva nödslakta två hästar, en pga benbrott i hagen och den andra fick kolit efter en fölning och åkte akut in på Ultuna där hon sedan avlivades efter 6 dygn när fölis var 10 dygn. Jag skrev då och grät på Buke och ville veta om någon annan varit med om ngt liknande när hon var dålig, men jag vet inte att du någonsin svarade mig utifrån din stora erfarenhet av friska hästar?

Fram till den 24/9 -88 hade jag aldrig varit tvungen att nödslakta en häst när min 11-åring hittades med brutet ben. Är jag en sämre hästägare som haft en häst med brutet ben efter en olycka i hagen? Fram tills för ett par veckor sedan har jag aldrig haft en häst med hovböld, gör det mig till en bättre hästägare än de som varit drabbade före mig? En presumtiv medryttare lyckades pga slarv orsaka att en av mina hästar fick en nackskada som förkortade hennes liv några år senare, gör det mig till en sämre hästägare?

Jag tror inte det finns någon hästägare, utom möjligen de som har leksakshästar, som aldrig drabbats av en skada eller sjukdom om de hunnit ha egen häst ett några år. Jag känner iaf inte till en enda som aldrig behövt tillkalla veterinär annat än för vaccinationer.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

En person med en frisk häst är sällan intresserad av trådar som handlar om sjuka hästar. T.ex, jag är inte intresserad av att läsa trådar om svårlastade hästar endast av den anledningen att jag aldrig haft en häst som varit svår att lasta. Det betyder två saker, dels så gör jag antagligen helt rätt när jag lär hästen att lastas så jag får aldrig några problem, dels så skulle jag inte kunna hjälpa någon med lastproblem för jag har aldrig haft det problemet så jag vet inte hur man gör med en svårlastad häst. Det måste ju vara samma sak med en sjuk häst.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Jag håller helt med er som har svarat efter mig.
Och jag läser gärna ts eget svar på den fråga han avslutar med.

Så hoppas främst ni med friska hästar kan bidra med lite hjälp i denna debattfråga hur ni gör för att ha friska individer.:laugh:
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Och slutligen, varför svarar aldrig en användare med friska hästar hur dom gör till en användare med sjuka hästar?? Bara användare med sjuka hästar svarar en användare med sjuka hästar. En användare med friska hästar skiver inga trådar i hästvård och förmedlar kunskap vilket leder till att användare med hästkunskap inte svarar och delger sin kunskap.

Så hoppas främst ni med friska hästar kan bidra med lite hjälp i denna debattfråga hur ni gör för att ha friska individer.
Ser ju att den här frågeställningen är mer intressant än det ni övriga hakat upp er på.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Varför är det så få användare med friska hästar som på hästvård skriver hur dom gör.??

Det kanske är väldigt svårt att skriva hur man håller en häst frisk? Oftast tror jag knappast att man vet hur man gör, och det man gör för att hålla sina hästar friska kan ju vara precis det som andra, med sjuka hästar, gör...

Varför är det så många användare med sjuka hästar som på hästvård söker hjälp??

Var någon annanstans på buke menar du att det passar bättre att man frågar om sina sjuka hästar?
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Om man bortser från sina åsikter om TS och tittar på artikeln och det faktum att det kommit upp torde det i sig vara intressant. Hur kommer det sig att det lyfts överhuvudtaget om det inte fanns en andemening i det. Sen att TS var den som la ut det må vara hänt...varför haka upp sig på det?
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Om man bortser från sina åsikter om TS och tittar på artikeln och det faktum att det kommit upp torde det i sig vara intressant. Hur kommer det sig att det lyfts överhuvudtaget om det inte fanns en andemening i det. Sen att TS var den som la ut det må vara hänt...varför haka upp sig på det?

Jag skulle vilja läsa artikeln i sin helhet innan det går att diskutera och det hänger ihop med att det är just ts som startat tråden. För så som min erfarenhet är av att ts tolkar inlägg här, ja då kan artikeln också vara tolkad hur som helst.

Som svar dock på ts fetmarkerade frågor så ställer jag mig bakom svar som andra redan givit. Var någonstans än under hästvård ska man ställa sin fråga om hästen är dålig? Varför ska man i en tråd där någon ber om hjälp och råd tala om hur användaren skulle gjort för att inte hamna i situationen. Sparka på någon som ligger anser inte jag är ok.
När hästen väl är bra sen har användaren ofta själv kommit till insikt om vad som kan göras för att undvika att det händer igen, om det är möjligt vill säga och annars frågar den ofta även om detta.

Sen att de som aldrig drabbas av skador ska starta trådar om hur de minsann alltid har friska hästar....? Många står i stora stall där hästarna hålls på samma sätt och rids likartat på samma underlag osv, en drabbas av skador jämt en annan inte = omöjligt att hitta yttre faktorer annat än otur, genetik och tidigare förhållanden i hästens liv. Så summan är att det är en omöjlighet att peka på saker som till 100% alltid skulle hålla alla hästar hela och friska.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

jag har också läst artikeln och tycker frågeställningen är intressant, varför har vissa klippkort på kliniken medan andra hästar knapt satt sina ben där?

för att det bara handlar om otur när varenda häst man har blir trasig, det tror jag inte på. därmed inte sagt att alla som har ständigt skadade hästar rider sönder dom eller är okunniga. men man dras ju gärna till en viss typ av häst, och vissa kanske dras till hästar med sämre hälsa? det vore ju inte så konstigt, man upprepar gärna samma mönster annars i livet (tex i förhållanden) så varför inte med hästarna.

sen att det inte finns trådar om "jag har aldrig halta hästar, såhär gör jag!" är inte så konstigt, gissa om personen skulle bli påhoppad och hånad för sitt "skryt". :p

själv är jag alldeles för skrockfull för att skriva om sånt...
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Jag tror inte att man kan skylla hästägaren för alla krämpor, precis. Det finns wäl wissa områden där skötsel och träning spelar stor roll, men andra områden är swårare att påwerka.

Om man tänker på mugg tille[ks]empel. Är det en sjukdom som beror på felaktigheter i skötseln? Om man duschar hästen ofta eller om man anwänder benskydd som orsakar mikrosår i huden - missköter man sin häst då? Nä. Men man kan ändå förstöra hudens skyddsbarriär och öka risken för infektioner. Om man låter hästen stå i skit upp till knäna, ja det säger ju sig själw att det är felaktig skötsel som kan leda till mugg (bla!). Eftersom jag för stunden har friska hästar ska jag wäl då slå mig för bröstet och dela med mig aw mina knep - jag borstar aldrig bort lera på benen förrän den torkat. Jag badar inga hästben. Jag anwänder inga benskydd. Jag har så stora hagar att hästarna aldrig behöwer stå i lera (däremot blir det förstås lerigt i wissa passager). Trots detta händer det då och då - wartannat år kanske? - att nån aw hästarna får mugg.

Infektioner då? Ja, om man inte waccinerar kanske. Men andra smittsamma sjukdomar - kwarka?

Olyckor!? I många fall har man ju förstås klantat sig. Alltså - man måste hela tiden tänka ut wad det dumma hästdjuret kan få för sig, annars står fanskapet med tassen i staketet, skenar på stora wägen, fastnar med howen i grimman, fastnar i hinken, klämmer sig i dörren (för att 2 ska ut samtidigt...) osw. Men nog är wäl wen wissa hästar klantigare än andra!? :angel: Och wissa (läs många) olyckor går inte att förutse. Ett brutet ben i hagen - ren och skär olycka (om man inte gräwt stora gropar och låtit bli att hägna in dem)... I den här kategorin håller jag tyst, jag är sannolikt ett klantarsle aw stora mått och det syns på både min egen och hästarna olycksfallsstatistik. Tillhör wäl nån kategori som inte har wett att akta sig.

En frakturerad tand? Karies? Foderinpackningar? Kanske kunde det ha undwikits om hästen kollats i munnen i tidigt skede warwid bristerna kunde ha rättats till innan de gaw sekundära skador.

Luftwägar - jajemän, this is manmade!! Om hästen inte ådragit sig kronisk bronkit efter en kraftig luftwägsinfektion, förstås... Och jorå, jag har 2 hosthästar i stallet, en som är köpt med hosta och en som är, öhum..:o, egen uppfödning. Ingen har problem idag - mkt utewistelse, hösilage och (faktiskt) spån. Samt öppet upp i nock i stallet + stor port som står öppen.

Kolik - manmade, oftast. Men inte alltid. Och olika hästar är olika känsliga, olika hästar är mer eller mindre benägna att tugga i sig rötter i hagen. Men wisst är kolik ofta en följd aw felaktig utfodring eller bristande awmaskning. Eller felaktig awmaskning, för den delen. Felaktig förwaring aw hö tror jag är en stor bow, både wad gäller kolik och luftwägssjukdomar! Här kan jag slå mig för bröstet igen, har bara haft kolik en enda gång. Ren tur, förmodligen, för rent utfodringsmässigt har matsedlarna warierat stort. Genomgående hög tilldelning aw growfoder och lite kraftfoder, kanske. Men sedan finns ju risken att man får ett hö som, trots att det är grönt och fint, innehåller mögel eller dylikt. Ibland går det inte att upptäcka.

Fång? Å, jag wet inte. En stor grupp är onekligen orsakade aw bristande förståelse för hästskötsel, folk som inte wet att gräset eller fetman kan wara farlig. Denna grupp är, åtminstone där jag kwackat, läskigt stor. Folk begriper inte, de wet inte. De ser ut som frågetecken. Sedan finns ju en massa hästar som werkar få fång ändå, hur man än gör. Som Forest här på Buke, inte tror jag att hennes ponny får problem pga brister i skötseln. Hon är mkt insatt och gör allt som går att göra enligt det man wet idag, men det räcker inte. Har själw aldrig haft någon fånghäst, tack och low.

Howwård - bölder, felaktiga winklar, långa tår och sunkiga sulor - ja,jo. Det är ju onekligen ett "skötselproblem". Men om man anlitar ett stolpskott till själwutnämnd howlagare, har man gjort fel då? Nej, det är stolpskottets skyldighet att hålla fingarna borta och öwerlåta howwården åt de som kan! Här handlar många hästägare i god tro, förskräckligt! Hoppas att det är ett förswinnande problem och att legitimation införs snarast! Personligen har jag hästar med fina howar. Kratsar aldrig howarna, det werkar funka bra... Har haft 2 howbölder genom åren, waraw den ena berodde på ett spiktramp - se under "olycksfall".. :o

HÄLTOR.... Jorå. Det är wäl inte sp mkt att diskutera, klart det har med ridning att göra. Eller körning. Kanske inte alltid pga att ryttaren/kusken inte kan rida/köra, utan äwen för att en enskild häst inte triws med en wiss ryttare eller inte klarar aw ett wisst arbete. Nu tänker jag på Hans Delling och hans återförande aw utdömda hästar, te . Personligen tror jag att många hästar som rids i total "o-form" klarar sig bättre än de som trycks ihop i någon sorts pseudoform. I "o-form" - hästen får gå som den will - har hästen trots allt en naturlig balans, äwen om den inte arbetar nå widare med ryggen. I den felaktiga formen har man beröwat hästen dess "balans" utan att ersätta den med något bättre (= en korrekt form). Rent seriöst - hur många kan eg rida hästen i en korrekt form? Sedan spelar förstås awel in, liksom medfödda defekter, OCD och sånt. Felaktig utrustning tror jag är en bow. Och så tror jag att illasittande täcken är aw ondo - tänk att ha a[ks]larna inklämda i en säck som hela tiden dras nedåt!? Aj... Wad gäller awel stämmer det ju att det är åt helsike att awla på ett sto som inte går att rida mer pga skada/sjukdom (hälta, luftwägar osw). Kwickdrags- och fånghästar har man wäl alltid hört att "de mår bra aw att gå med föl"... jo, tjena, men generna då?

Wad finns det mer för elände? Manmade disease itself, korsförlamning. Men äwen där finns ju en del genetiska warianter som man inte kan skylla hästens ägare för.

Hästar som får autoimmun hemolytisk anemin pga pc-behandling klassar jag inte som manmade, fö. Bara så du wet.. Och war är fisken?? Och wad står det på den lilla dassdörrsskylten?

Jäklars wad långt! Halwa Swerige måtte ju begripa att jag inte har nåt bättre för mig en lördagskwäll... Skämmigt!
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Svaret är väl att flera redan har skrivit samma sak flera gånger, varierad ridning på varierat underlag, jobba hästen i rätt form, en bra foderstat med hög andel stråfoder, dagliga utevistelse i bra hagar främjar friska djur, men skador och sjukdomar kommer man aldrig ifrån hur noga man än är. Är det då fel att på exvis Buke fråga andra om råd och stöd eller att man delar med sig av sina egna erfarenheter av skador och sjukdomar? :confused:

Jag har stått i samma stall där det gått troll i hästägandet för enstaka individer, de har varit skadefria hästägare i flera år som tränat regelbundet för samma instruktör, hästarna har gått i bra hagar, ridits i varierat på varierat underlag och fått bra foder och det har fungerat bra i åratal för att sedan hända en olycka eller sjukdom som får följder och konsekvenser. Är de då helt plötsligt dåliga ägare?
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Så hoppas främst ni med friska hästar kan bidra med lite hjälp i denna debattfråga hur ni gör för att ha friska individer.:laugh:

Ok.

Jag räkar mig till den kategorin som har relativt friska hästar, har endast haft problem med en av dom jag haft under hela mitt hästverksamma liv.

Bortser här från små saker som något mindre lättare kolikanfall som avjälpts utan veterinär tack och lov och en "ömfotshälta pga lite tuff verkning" en gång.

Mitt "hästliv" har pågått hitills i snart 30 år.

Min kroniskt sjuke Cruss, omnämde här på forumet x antal gånger är ju som han är, just nu faktiskt *peppar peppar* inne på sitt första helt ohalta år.

Han är den ende jag haft problem med.

Mina andra 2 är ALDRIG sjuka, de är snart 27 och 23 år, båda har arbetat hårt i sina liv, den ene som ridskolehäst och den andre som tävlingshäst fram till sina pensioner, således har de en väldigt god grundkondition.

Jag gör nog inget speciellt med dom för att hålla dom friska, dom går ute i kuperade hagar dagtid, ca 8 - skymning. VARJE dag, om det är ett hualigens oväder så får dom komma in, dvs jag håller koll på dom(ser hagen från huset, vill dom in, så får dom komma in) Man lär sig ju att läsa av dom.

Dom får mat frukost, lunchhö, em mat, "mellanmål" och kvällshö.
Inget fancy, havrekross, hö, mineraler, betfor och vetekli är vad som står på menyn just nu.

Varje sommar så går dom på sommarbete en period, från ca midsommar tills augusti, brukar bli ca 7 veckor då dom går ute dygnet runt med daglig visitation och gullegull samt kvällskli med mineraler.

Annars så går dom vår/sommar/höst hemma på våra sommarhagar, då går dom in på kvällen för att sova.

Vintertid har vi 3 hagara som vi växlar med, alla har träd som paraply, stockar och sten och backar så dom får lyfta på fossingarna när dom går. Dom verkar trivas med det.

Dagtids Sommarhagarna(4 st) ligger ca 500 m från stallet med ganska tuff backe upp och således brant backe ner, där går vi ju fram och tbx varje dag och det ger dom en viss motion.

JAG får en jäkla kondis som får gå 4 vändor varje dag. ;)

I övrigt så rids de 2 som är fräscha dvs gamlingarna ett par gånger i veckan samt när andan faller på, lätt motionsridning.

Den äldste rids mest när han har lust, en herre med mycket bestämda åsikter.

Jag vet inte om det bara är turen som har gjort att jag belönats med så friska hästar under mitt hästliv.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

och jag spolar benen noga varje kväll och använder benskydd. ingen antydan till mugg. ;) så det är inte enkelt att avgöra.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Nej, det är ju förstås inte så att alla som har benskydd eller spolar hästens ben får hästar med mugg. Inte alls. Det war inte det jag menade. Men det kan wara en bidragande orsak!


Glömde förresten utewistelse i mitt milslånga tal. Lång daglig utewistelse i berikad hage, gärna kuperad tror jag är mkt wiktigt för hästens hälsa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 325
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 695
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 388
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 557
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp