Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

anser du ärligt, att förutom genetiken och aveln som nu är de facto - att min häst inte är frisk eller mår bra?
Om den inte klarar av att gå barfota på en gräsäng så anser jag att den har defekta hovar.
Jag skulle aldrig köpa en sådan häst.
Men jag anser att den mår bra om skor löser problemet och den då får gå skodd.

... varför har du själv dina hästar skodda, om de fungerar utmärkt utan skor?
Därför att jag vill rida på dem.
Och vid ridning på grusvägar så behöver de flesta hästar skor.
Ridning är en onaturlig belastning som vi oftast måste kompensera med skor.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Det var faktiskt också min tanke. Vårt hö klarade det inte och vi ville inte ha in hödamm ner i stallet....Med fläkt fungerade det mycket bättre och höet behövde inte kasseras i mängder som vi råkade ut för ett år. Sedan att det finns hästägare som utfodrar sina hästar med sådant hö det får stå för dem....(Dvs: det var vissa ivårt stall somhellre gav sina hästar av det höet istället för att köpa nytt.)
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

men suck säger jag bara, skit i allt om barfota bla bla på den sidan och LÄS det jag länkade till människa, kan slå vad om att såfort du fick upp sidan och såg att det handlade om hovar osv så läste du inte ens.
det jag länkade till handlar om hur man får hästen att hålla sig frisk genom att efterlikna deras vilda liv.

ummm.....jag läste, har du gjort det?
Allting på den sidan mynnar ut i en sak: hovar.

Jag beklagar, men folk som stöttar den typen av rörelse som barfota/vildhäst-talibanismen innebär, dvs onödig smärta och t o m utövar djurplågeri i det heliga tillbaka-till-naturen-mantrats namn kommer aldrig att få mitt stöd.

Barfota, javisst, men i samråd med utbildad, kunnig hovslagare, om hästen klarar det. Lösdrift, självklart för de individer det passar.

Jag varken utfordrar eller tränar mina fullblod på samma sätt eftersom de har olika förutsättningar o kunskapsnivå. Lika lite som jag skulle säga att "Nu är X si och så gammal och SKA klara det här", lika lite skulle jag någonsin säga att "Du är häst, ergo SKA du gå på lösdrift o vara barfota". Jag hävdar fortfarande att man måste se till individen, den enskilda hästen och inte dra alla öven en kam.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Det där funderar jag över.
Blir inte fodret på skullen fuktskadat då?

vi har inget foder på skullen. vi har halm till strö åt hästarna, och det håller sig torrt, fräsht och av toppkvalitet.

jag använder inte skullat hö sen många år tillbaks, både av egen erfarenet och redovisning av topp foder leverantörer, som anser att det knappt går ens för experterna, att skulla torkat hö numera i sverige, med de milda fuktiga vintrar vi har - inte ens med fläktar/torkar på skullen.

jag har silage.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Om den inte klarar av att gå barfota på en gräsäng så anser jag att den har defekta hovar.
Jag skulle aldrig köpa en sådan häst.
Men jag anser att den mår bra om skor löser problemet och den då får gå skodd.


Därför att jag vill rida på dem.
Och vid ridning på grusvägar så behöver de flesta hästar skor.
Ridning är en onaturlig belastning som vi oftast måste kompensera med skor.

Min häst kan däremot gå oskodd i snö hage, obehindrat. dessvärre har vi inte såna vintrar här, och jag har inget behov av att till varje pris ha honom oskodd, så därmed går problemet bort för mig - annat än då , som du rent principiellt anser, att den teoretiskt borde kunna det.

du är väldigt skarp i dina påståenden om defekter och vad du anser om dem samtidigt som du kommer med råd om hur man bör åtgärda hovar osv.

jag skulle aldrig köpa en häst och ha den i en bajsvatten hage.

see my point?
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

vi har inget foder på skullen.

På så vis.
Jag har litet hö på skullen i en stuka under halm.
Höet är alltså inklätt i ett lager med halmbalar.
Och så en presenning på det.
Det fungerar faktiskt.

Mitt mesta foder är dock precis som ditt - silage.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

... du är väldigt skarp i dina påståenden om defekter och vad du anser om dem samtidigt som du kommer med råd om hur man bör åtgärda hovar osv.
Ja man måste ju åtgärda defekterna.
Det går ju inte att bara låta dem vara.
Hur bra skulle hästarna må av det?

... jag skulle aldrig köpa en häst och ha den i en bajsvatten hage.
Det vet du inget om innan du hamnar i den situationen.
Läs i den här tråden.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1015454
Eller den här
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1014379

Jag tror inte att någon i de trådarna heller hade den avsikten.
Det är ju inte så att jag tycker att det är en bra ide att det har blivit som det har blivit.
Utan det är olyckliga omständigheter som jag får gräva mig ur.

Nej faktiskt inte.
Jag kan gräva mig ur bajsvattenproblemet.
Men en häst med dåliga hovar kommer att fortsätta att ha dåliga hovar.
Det finns ju inte mycket att göra åt det.

Den enda poäng som jag skulle kunna se skulle vara att man råkat missa att hästen har dåliga hovar och köpt den ändå.
Men ni verkar å andra sidan anse att fullblod = dåliga hovar, så det har ni ju i sådana fall valt själva.
Jag har inte valt att klimatet skulle ändra sig så att mina hagar skulle fyllas med bajsvatten efter 12 år på gården.

F.ö. så anser jag att det finns massor av fullblod med bra hovar också.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Då kan man ju fråga sig - vad är bra hovar? Och hur avgör man det när man köper en skodd häst?

Jag behöver sko de som rids, för att rida och/eller ge grepp vintertid. DVs bra hovar för mig är hovar som har bra hornkvalitet, dvs det inte blir tappskor stup i kvarten. Om hästen kan gå oskodd eller är irrelevant, då jag iaf inte kommer ha den oskodd.

Jag har köpt en sån där du nämner, som kunde gå oskodd i mjuk hage. Den hade de sämsta hovar jag ever haft på en häst. De hovarna var BARA bra i mjuk hage barfota. På alla andra underlag barfota var den öm. Den hade dessutom snarare kex än horn skomässigt och tappade lätt skor och slet sönder 'halva hoven' på kuppen.

Den, som köptes oskodd gåendes i mjuk hage hade alltså sämre hovar än de fullblod som köpts skodda t ex.

Så, hur avgör man när man köper vad som är bra hovar när man köper en barfota som bara går i mjuk hage, eller en skodd i full träning med hovar som ser utmärkt fina ut, men som man inte alls vet om den kan gå barfota eller ej?
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

F.ö. så anser jag att det finns massor av fullblod med bra hovar också.


Hur många fullblod hade du erfarenhet av, sa du? Och tur du inte har några i bajsvattnet:eek:

Ja det finns dom som har bra hovar också, men generellt är det många som har dålig hovkvalitet och det borde självklart vara viktigt att ändra på- men apropå vad jag skrev tidigare till dej om DU hade erf av såna hovar skulle du inse att rätt väg att få dom bra är inte att smeta på plast och annat liknande.

Du säger ju f ö att du har flera hagar. Kan du inte flytta dom från bajsvattnet helt enkelt. :cool:
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Är du riktigt riktig?

min häst har bra hovar. som jag skrivit. de spricker inte, de är välvårdade, och han har sällan tappskor.

han kan inte gå utan SKO. På fram. Han har tunna sulor där. så hans "defekter" är lösta genom att han får ha skor.

du utspelar hela din okunnighet när du skriver fräcka påståenden som du gör. Hur menar du att du skulle åtgärda hans defekta hovar - genom att plasta och klippa och klistra?

han fungerar exempariskt, och är skodd exemplariskt. vad är ditt jäkla problem - annat än teoretiskt, att avelsmässigt så JA - han kunde vara avlad för att ha mindre tunna sulor.

jag tänker inte argumentera mer med dig för du är helt oresonlig och otroligt fräck i dina påståenden, ang. mina bedömningar att köpa ett bra hästmaterial.

fixa dina hagar säger jag bara. och ha mer mark till dina hästar. och använd veterinär och hovslagare när du fixar tänder och hovar på dina hästar. så kanske jag kan ta dig på allvar och ha lite respekt för dina påståenden sen.

som sagt- du vet inte ett dyft - för du har aldrig varit i den situationen.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

På så vis.
Jag har litet hö på skullen i en stuka under halm.
Höet är alltså inklätt i ett lager med halmbalar.
Och så en presenning på det.
Det fungerar faktiskt.

Mitt mesta foder är dock precis som ditt - silage.

Ja på så vis.
som du ser behöver du alltså oroa dig noll för min goda ventilering i stallet via bland annat denna luft trumma upp till skullen.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

du har ju även haft häst som måste ha NASID enligt dig, vid tappsko, för att överleva.

När man köper fullblod rent generellt, skodd eller oskodd, hör man sig lämpligen för ang. hur sul känslig den är, för att bilda sig en uppfattning.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Då kan man ju fråga sig - vad är bra hovar? Och hur avgör man det när man köper en skodd häst?
Bra hovar är ju hovar som håller för det som de kan behöva utsättas för.
Inklusive gå barfota.
Det är ju praktiskt om hoven är alldeles hel även efter en dag i hagen med tappsko.

Man får ju ta och provklämma med en visitertång för att kontrollera sulans tjocklek och hovväggens tjocklek.
Det kan veterinären göra (eller skall i alla fall kunna) vid veterinärbesiktningen.


Om hästen kan gå oskodd eller är irrelevant, då jag iaf inte kommer ha den oskodd.
Men det där vet man ju inte i förväg.
Om hästen skadas och behöver vara konvalescent så är det ju inte bra om den måste vara skodd hela den tiden.
Skorna motverkar ju hovens naturliga mekanism som skall hålla igång blodcirkulationen i benen.
Läkning av skador behöver blodcirkulation.

Det finns flera andra situationer när oskott också är att föredra.
Avel med betäckningar och hopsläpp av hästar t.ex.

Så, hur avgör man när man köper vad som är bra hovar när man köper en barfota som bara går i mjuk hage,...
Klämmer med visitertång och karvar litet i nedre delarna av hovväggen med en kniv.
Eller ber sin hovslagare undersöka hovarna genom att t.ex. provsko.

.... eller en skodd i full träning med hovar som ser utmärkt fina ut, men som man inte alls vet om den kan gå barfota eller ej?
Jag skulle be om att få ta av skorna eller att vara med vid nästa skoning.
Kanske skulle jag t.o.m. bjuda på en skoning med min hovslagare för att få ett utlåtande.

Ett hästköp är ett allvarligt åtagande så att vara noggrann lönar sig.
Jag köper ju dessutom bara avelsindivider så för mig är det mycket viktigt.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

.... om DU hade erf av såna hovar skulle du inse att rätt väg att få dom bra är inte att smeta på plast och annat liknande.
Men har du någon erfarenhet av plast då som kan veta något sådant?
Man "inser" inte saker.
Utan man vet först efter att ha provat.
Antingen själv eller att någon annan har gjort det.
Ofta kallas detta för forskning.

Har du någon gång någonsin provat plast och kan säkert säga att det var fel väg?
Om du inte har använt plast alls så tycker jag att du skall lägga ner den där plastdiskussionen helt.
För då så vet du ingenting alls om plast.
Ingen erfarenhet - inget veta.

Du säger ju f ö att du har flera hagar. Kan du inte flytta dom från bajsvattnet helt enkelt.
De andra hagarna är inte hårdgjorda.
Så där skulle den blöta marken ge efter totalt.
Och då så skulle hästarna ha det mycket värre än i litet bajsvatten.
Dessutom så finns det inga ligghallar i de hagarna.

Nå hur ser dina hagar ut då?
Visa litet bilder så får vi se.
De måste ju vara unika om de är perfekt lerfria i detta väder.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Bra hovar är ju hovar som håller för det som de kan behöva utsättas för.
Inklusive gå barfota.
Det är ju praktiskt om hoven är alldeles hel även efter en dag i hagen med tappsko.

Man får ju ta och provklämma med en visitertång för att kontrollera sulans tjocklek och hovväggens tjocklek.
Det kan veterinären göra (eller skall i alla fall kunna) vid veterinärbesiktningen.



Men det där vet man ju inte i förväg.
Om hästen skadas och behöver vara konvalescent så är det ju inte bra om den måste vara skodd hela den tiden.
Skorna motverkar ju hovens naturliga mekanism som skall hålla igång blodcirkulationen i benen.
Läkning av skador behöver blodcirkulation.
Det finns flera andra situationer när oskott också är att föredra.
Avel med betäckningar och hopsläpp av hästar t.ex.


Klämmer med visitertång och karvar litet i nedre delarna av hovväggen med en kniv.
Eller ber sin hovslagare undersöka hovarna genom att t.ex. provsko.


Jag skulle be om att få ta av skorna eller att vara med vid nästa skoning.
Kanske skulle jag t.o.m. bjuda på en skoning med min hovslagare för att få ett utlåtande.

Ett hästköp är ett allvarligt åtagande så att vara noggrann lönar sig.
Jag köper ju dessutom bara avelsindivider så för mig är det mycket viktigt.
Du har fel där. Cirkulationen kommer sig av att hästen rör sig.
Det är lika urbota korkat som att säga att våra skor hämmar fötterna- välanpassade anatomisk förstås:grin:Köper man sig ett fullblod får man räkna med att den behöver skor. Anser inte att det är ngt minus.
En bra hovis kan göra underverk. Det gäller bara att hitta denne;)

Själv har jag halvblod som behöver skor o jag tar det självfallet.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

du har ju även haft häst som måste ha NASID enligt dig, vid tappsko, för att överleva.

När man köper fullblod rent generellt, skodd eller oskodd, hör man sig lämpligen för ang. hur sul känslig den är, för att bilda sig en uppfattning.

Vad hade det med saken att göra? Jag visste precis hur hans hovar var när jag köpte? Både hur han klarade/inte klarade att gå barfota, och hur han 'tålde' att vara skodd etc?

Dvs, nej han kan inte gå barfota utan att ömma, ens om man gav honom lång tid och han bara gick i hagen, ja han var sulad BF, och ja han hade bar hornkvalitet och starka hovar så.

Vilket för mig är tillräckligt bra hovar. Just för mina inte behöver gå barfota.

Men svaret var att hur ska man enligt Inte Ungs 'tänk' avgöra om en skodd häst har bra nog hovar att gå barfota eller vice versa (vilket hon sen svarade på).

Båda min fullblod har haft 'bra hovar för att vara fullblod'. Dvs de har haft starka hovar med bra hornkvalitet, inte problem med utflytningar etc. Men ingen av dem har klarat att gå barfota. Dock finns det ju boots t ex om de av konvskäl bör gå barfota och ska gå i hage, eller ska betäckas/etc. Så för mig är det värre med en med 'kex' till hovar än en som inte kan gå barfota.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Men vad du tar i.
Var klämmer det?

Du har en häst som inte kan gå utan skor.
Självklart så är det en defekt.
Hästar föds inte med skor så det är inte medicinskt riktigt att inte kunna leva utan skor.


Och dina värderingar om hur man "skall" göra är inget som hjälper hästar.
Om ni mina hästar är friska.
Varför blir du då så upprörd över att jag verkar mina hästar själv och efter veterinära instruktioner raspar på vissa av hästarnas tänder?
Vad med det är det som klämmer dig?
Det viktiga måste ju ändå vara hur hästarna mår?
Eller hur?

Och som jag redan skrivit tidigare i tråden - jag jobbar på hagarna.
För jag tycker inte heller att det är bra såhär.

Nå hur ser dina hagar ut då?
Perfekta och lerfria?
Då så vill jag se bilder och veta hur du har gjort.
Och det vill nog många flera veta.
För det vore ju en revolution om leran var löst.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

ja det var väl rätt relevant eftersom du uteslöt att redovisa detta när du redovisade status på din fullblods erfarenhet, och att ha en lösning som innebär smärtstillande medicinering är otroligt rent ut sagt.

i övrigt, ang hovkvalitet är vi helt överens och Inte Ung har missat definitionen av halva innebörden av hovkvalitet. bland annat.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

japp Inte Ung. det viktiga är hur hästen mår.

så för dig att antyda att min häst har problem, är oerhört magstarkt och mkt outbildat. för att inte tala om din kompetens att bedöma huruvida man köpt en bra, frisk, funktionell häst.

rättelse till dig:
min häst kan gå utan skor - om den får ca ett år på sig att vänja sig. med smärta under tiden.
du kan ju lika gärna säga att isåfall ska dina hästar kunna ridas oskodda rakt på stört, eller vänja in sig på det.

jag ska gärna fota mina hagar.

vem är det nu som har en sko som klämmer? verkar vara oerhört laddat för din del.

bilder kommer på stört! I morgon. Under tiden kan jag svara på frågan hur jag gjort:

svar: tillräcklig yta på hagarna för antalet hästar.
och matta med grus vid grinden. då blir det marginellt lerigt vid grinden - resten är torrt. det finns många användare på detta forum som kan redovisa samma sak, och som redan utalat sig i dina bajsvatten relaterade trådar.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Köper man sig ett fullblod får man räkna med att den behöver skor. Anser inte att det är ngt minus.

Men den dagen hästen har tappat en sko i hagen och kommer in med en helt söndertrasad hov som det inte går att spika fast en sko i, då så är det nog inte så särskilt praktiskt.
Särskilt om man totalvägrar att använda plast.

Eller om hästen blir halt i flera dagar för att sulan är så tunn att hästen blir skadad av barfotagången.

Man kan ju aldrig garantera att skor sitter i alla lägen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 325
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 695
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 388
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 557
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp