Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

*KL*

Det vore väl bra om man kunde återta ämnet istället för att specifikt inrikta sig på vem som har häst med bäst eller sämst hovar. Fortsätter tråden i samma anda, så ser jag mig nödgad att stänga tråden.

Boj/moderator
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

ja det var väl rätt relevant eftersom du uteslöt att redovisa detta när du redovisade status på din fullblods erfarenhet, och att ha en lösning som innebär smärtstillande medicinering är otroligt rent ut sagt.

i övrigt, ang hovkvalitet är vi helt överens och Inte Ung har missat definitionen av halva innebörden av hovkvalitet. bland annat.

Nej, det var inte relevant. Eftersom hästen 2 gånger av X (X = många) behövt NSAID när han en hel dag/natt gått med tappsko i hagen. Alla andra gånger = 99.9% har det inte varit problem, tappskon har upptäckts snabbare och endera slagits på eller så har han fått toffla.

Fast det vet du ju, du bara finner mer nöje i att vinkla om det.

Och, det hade inget med hans hovkvalitet/hornkvalitet att göra. Lika lite som att ponnyn fått sulläderinflammation BF av att gå barfota på knöggel säger något om hans hornkvalitet (som är superb)

Däremot säger det en hel del om sulorna, men det gör mig ingenting att behöva sula - såvida det är en häst som inte t ex tappar skor på löpande band av sulor då eller får vidriga hovar av det förstås.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Dock finns det ju boots t ex om de av konvskäl bör gå barfota och ska gå i hage, eller ska betäckas/etc.

Men du kan väl ändå inte tycka att man skall avla på något sådant?
Eller?

Jag håller f.ö. med om att "kex" är det värsta.
Men det brukar gå att åtgärda med - ja just det - barfotagång.
Vilket ger ett litet problem om hästen inte kan gå barfota.

Vi lät kallblodet gå barfota i ett år.
Hovslagarna (mina båda) tyckte att det var nödvändigt på en häst som varit skodd sedan 1½ och gått löp.
Och det gjorde underverk på hans "kex".
Han har numera inte "kex".
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

vem är det nu som har en sko som klämmer?
Det blir så tradigt.
Jag har ju redan skrivit att jag inte vill ha det på detta viset och att jag jobbar på det.
Varför tjata vidare då?
Dörren som ni försöker att slå in är redan öppen.

verkar vara oerhört laddat för din del.
Det är mest tröttsamt kladdigt.
Jag spyr snart på geggan.

svar: tillräcklig yta på hagarna för antalet hästar.
och matta med grus vid grinden. då blir det marginellt lerigt vid grinden - resten är torrt. det finns många användare på detta forum som kan redovisa samma sak, och som redan utalat sig i dina bajsvatten relaterade trådar.
Hur stor yta är det?
Och vilken sorts mark?
I vilken del av Landet?
Det verkar som att mina grävningar och grusningar är på rätt väg.
De flesta har bara tjatat om mera mark.
Men det hjälper inte när det är så här mjukt.
Det skulle bara ta hästarna några timmar att springa sönder flera ha.

Jag gick f.ö. på som du angående leriga hagar innan jag fick lerkollaps i mina.
De höll som jag redan skrivit i 12 år.
Jag tror att det är mina diken som vuxit igen.
Gräva mera alltså.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Nu håller jag med om att ämnet dina hagar är uttjatat, och väl inte hört till tråden heller.

Men att dika ur ordentligt, dvs gräva ur befintliga diken, kan göra STOR skillnad för leriga hagar i allmänhet - och är ju ett sätta att hålla hästarna friskare/minska skaderisk.

Jag gjorde det förra året (dikade ur befintliga diken, bytte ut en trumma och la ner ett par extra rör vid ett par passager där det lätt blev uppdämt), och det är märkbar skillnad. Dels upptäckte jag att någon smart själ lagt markdränering med någon slags typ 'kokosfiberrör' i ena vallen, som det verkligen forsade vatten ur när det grävdes ur så det blev fritt ut i diket, men framförallt så i år är det VÄRRE med nederbörd och väta än förra året, men hagarna klarar sig bättre.

De är vattensjuka och för blöta, men det är inte den där vidriga geggan som förra året, utan det trampas sönder och är 'slirigt' och vattensjukt, men hästarna sjunker inte 'hejdlöst' såfort de beträder marken.

Detta trots att den urgrävda, grusade och dränerade plätten precis utanför stallet fullkomligt kraschat och är geggamoja igen. Dock mer än en kväll jag i mörkret när jag ska ta in gått och undrat 'vad fan är det som låter?' och insett att det porlar av rinnande vatten ut i dikena/i dikena.

Hela byn dikade förra året dock, annars är risken det blir bra för en och skit för nästa bara. TYp jag dikar ur och grannens vall hamnar under vatten eller vice versa, så beroende på hur nära grannarna man bor kan det vara ide att samköra urdikning.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Jag håller med dig till fullo "Inte_ung" det är riktigt underhållande att läsa hur du hela tiden har svar på tar och håller lugnet uppe medans de andra blir som galna för att de vet att de har fel men vet inte vad de ska säga längre utan kastar ut sig allt möjligt i stil med "men bara för att du inte har dittan o dattan" som i självförsvar.

Men iaf.

Det var roligt att det blev en disskution av min lilla länk, det var meningen:)

Men jag trodde inte folk var så hysteriska såfort något om barfota kom upp, är det för att ni själva inte kan ha era hästar barfota som ni måste vara helt anti och säga att det är djurplågeri osv?

LÄGG MÄRKE nu till att jag INTE tror på barfotaverkningar och alla möjliga konstiga metoder och klarar hästen INTE att gå utan skor så SKA den ska skor.
Men målet med aveln är väl att hästarna ska ha så bra hovkvalite osv att de klara att gå utan skor utan att ömma...

Hur tänker ni att vildhästarna gör då? utan skor.
ja visst de rids inte på men enligt er kan ju inte era hästar ens gå barfota i en hage, tänk då vildhästarna som klättrar över spetsiga vassa berg och stenar i naturen.

Deras hovar är ju anpassade sedan födseln, bra utformning och de har hela sitt liv vandrat mil varje dag och hoven har anpassat sig till detta.
Men våra tama hästar får inte chansen till all denna anpassning och sen tar vi människor det i våra händer att avla som VI tycker är fint osv och då skiter vi tydligen i hovarna(LÄS på vissa raser) det man glömmer är ju "inga hovar ingen häst".

Visst det går att smälla på ett par järnskor men det löser ju inte hela problemet, troligen fortsätter såna plattfotade hästar med dåliga hovar att ömma på grus och då slutar det med att man rider i paddock för där är det mjukt och ja, då har man ju försitningarna som på posten.

Allt hänger ju ihop...

Jag är ingen barfotafantast eller något sånt utan jag tycker bara att det är viktigt att avla på bra hovar, visst det går inte att göra något åt nu men det är ju då det är farligt när folk tänker så det är ju då vi skiter i att "förändra världen" och låter våra barn ta skiten sen istället...i alla lägen i världen(inte bara om hästar alltså).

Men om man ska lösa det nu kan man ju börja med att låta även fullblod, halvblod, osv de mer "tunnhåriga" raserna, vara ute mer och på större marker, jag förstår inte vitsen med små rutor till hagar?

Visst det finns folk med stora hagar även te såna hästar men jag kan nog säga rakt ut att det gäller inte de flesta.

Sen säger ni om lösdrift att det är djurplågeri att ha tunnhåriga raser ute dygnet runt osv, man kan faktiskt ha täcke på lösdrift med OCH skippar man täcket från början på hösten vet ni så kommer det växa ut något på hästen som kallas vinterpäls som är där för att skydda hästen.Och den pälsen fungerar precis lika bra för en storhäst som för vilken shettis/islandshäst som helst.
Visst lite har ni kanske avlat bort men får de bara chansen så är jag övertygad om att de med kan få tillräckligt tjock päls, bara man inte är där och lägger på massa tjocka täcken i tid och otid.

Sen te er som tyckte det är djurplågeri att ha hästar på lösdrift i små leriga hagar, ska man ha lösdrift så ser man ju såklart till att ha tillräckligt stora hagar trodde ni att man använde era små leriga rutor och släppte in 10hästar i en sån?
Stackare, ni har väl knappt sett en riktigt lösdrift...

Visst hagarna kan gå sönder som nu Inte_ung säger att hennes hagar gjort efter 12ÅR, de var ju bra hela den tiden.
Men ser man annars bara till att ha rätt antal hästar/hektar och detta är olika beroende på hur hållbar marken är och hur läget är dvs om det ligger lågt i sumpark eller kanske högt och i torr sandmark.

Jag har alltid haft lösdrift och det är sällan det blivit lerigt, enbart vid grindarna och där står de inte hela dagarna och glor om de får tillräckigt med mat, ofta har de gräs att tugga på med hela vintern så de håller sig sysselsatta hela vintern.

Jag och vi andra med lösdrift har hästar på detta sättet eftersom det ju är en självklarhet att det är det bästa för hästarna, det behöver man ju inte vara ett geni för att fatta, säger man något annat vet man inte mycket om vart de där djuren kallade hästarna kommer ifrån.

Sen angående barfota, det spelar ju in om man vill ha en frisk häst, fungerar de barfota är ju det det bästa eftersom hoven flexar och pumpar in blod som gör att hovarna växer bättre och hästen håller sig frisk från sjukdommar.

Men fungerar det inte mkt pga underlag vi rider och kör på så får man sätta på skor, jag har skor på två av mina tre hästar(mini shettis och islandshäst, den 3e är islandshäst och barfota men bara 2år).

När jag haft tillgång till bra skogsvägar och mjuka vägar så har jag haft shettisen och den inridna islandshästen barfota och kunnat rida/köra bra.
Men detta under kortare perioder för att hovarna ska få vila från skorna.

Jag håller med inte ung där att man behöver kunna ta av skorna tex vid betäckning, konvalecens osv...

Jag kan inte ha mina hästar utan skor och rida köra fullt ut men hade det funkar hade det ju varit perfekt men de har endå fin hovkvalite och hovform det är inget fel på den men det är fel på dagens grusvägar där de lägger sylvassa stenar.

Vildhästarna kan gå på sådant men mestadels är det ju stäpp och ängar de går på och som sagt, de klarar allt detta pga att deras hovar anpassat sig och inte är sönder avlade.

Men iaf, om man nu säger att typiska fullblods hovar är platta så borde man ju verkligen ta sig en funderare, jag hade nog inte ens vågat köpa en sådan ras om den har så grava fel på hovarna.
Jag vill ha en frisk ras, varför köpa på sig problem lixom...

Men från början var meningen med tråden, den oerhört intressanta studien som gjorts, med boxvistelse vs lösdrift hur många steg de går osv....den disskutionen kan vi föra vidare...väldigt intressant....och det ger ju hästen möjlighet att vara frisk på många olika sätt, bara några ex: Luftrören, hull, hållbarhet, hovar, lynne, psyke osv osv...

Så, varför har man hästar på box överhuvudtaget? det är ju knappast för hästarnas bästa utan för människornas bekvämlighet, ni som anser annorlunda....

Jag hoppas inte tråden stängs utan jag försöker ju framhäva vad som är bäst för hästarna ur "friskhets" synpunkt....
Och där ingår ju alla aspekter.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Avel är svårt.

Oj, jag ser nu att nog var en annan tråd som jag trodde att du länkat till.
Då blir det ett annat svar.

Ibland så kan jag tycka att andra egenskaper än de som domarna dömer är viktiga.
I detta fallet lynne och hovkvalitet.
Och ibland så kan man kosta på sig att improvisera litet.
Jag har aldrig haft friskare hästar.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Hur tänker ni att vildhästarna gör då? utan skor.
ja visst de rids inte på men enligt er kan ju inte era hästar ens gå barfota i en hage, tänk då vildhästarna som klättrar över spetsiga vassa berg och stenar i naturen.
Deras hovar är ju anpassade sedan födseln, bra utformning och de har hela sitt liv vandrat mil varje dag och hoven har anpassat sig till detta.

Du glömde en detalj. Darwins lag.. De vildhästar som inte har bra nog hovar blir rovdjursmat. Självsanerande avel.

Frågan är om det vi vill ha hos en ridhäst är samma som man vill ha hos en vildhäst?

Och som sagt, varför applicera vildhästtänk på EN del och inte resten?

Visst det går att smälla på ett par järnskor men det löser ju inte hela problemet, troligen fortsätter såna plattfotade hästar med dåliga hovar att ömma på grus och då slutar det med att man rider i paddock för där är det mjukt och ja, då har man ju försitningarna som på posten.

Du har aldrig haft en plattfot va? För är problemet de är plattfotade och sulömma är problemet enkelt löst med sulor, och inget 'behov' av att bara harva i paddock/ridhus.

Du generaliserar väldigt kraftigt ganska ofta. Box = minimismå fyrkantshagar med geggamoja till knäna, plattfotad häst = järnskor och paddockridning etc. Det finns en väldigt stor 'gråskala' mellan svart och vitt, men du ser/för bara fram svart och vitt? Vilket blir väldigt svårt i en diskussion.


Men iaf, om man nu säger att typiska fullblods hovar är platta så borde man ju verkligen ta sig en funderare, jag hade nog inte ens vågat köpa en sådan ras om den har så grava fel på hovarna.
Jag vill ha en frisk ras, varför köpa på sig problem lixom...

Harkel, du vill ha en 'frisk ras' och du har islandshäst? Det är ju ett annat ex på ras med välända, vanligt förekommande rasrelaterade problem. Naturligtvis finns det kärnfriska individer där med, likväl som det finns fullblod med stenhårda, skålade hovar som klarar 'alla' underlag barfota. Men att kalla islandshäst för en frisk ras var en intressant tolkning. (Nu menar jag inte islandsh är en sjuk ras heller, men det är och förblir en ras som har rätt stora problem med rasrelaterade problem i form med överrepresentation av t ex spatt och knotteksem)
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Båda min fullblod har haft 'bra hovar för att vara fullblod'. Dvs de har haft starka hovar med bra hornkvalitet, inte problem med utflytningar etc. Men ingen av dem har klarat att gå barfota.

Det Tycker jag med är spännande, vissa hovar ser jättebra ut och är "rätt" enligt alla konstens regler, enligt oss människor MEN fungerar endå inte barfota...

beror det på att hovarna inte fått utsättas för mil av vandring på olika underlag utan stått i en mjuk hage mestadles...vad beror det på?
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Just ang fbl tror jag att det ligger i generna i mångt och mycket faktiskt, just att de ofta har platt/are sula och tunn/are sula. Och det är svårt härda en sådan mer än till en viss gräns,s om ofta inte räcker.

Sen om man kikar på löphästar så kan det säkerligen spela in att de ofta (inte alltid) skos tidigt, då de börjar löpa tidigt.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Du glömde en detalj. Darwins lag.. De vildhästar som inte har bra nog hovar blir rovdjursmat. Självsanerande avel.

Frågan är om det vi vill ha hos en ridhäst är samma som man vill ha hos en vildhäst?

Och som sagt, varför applicera vildhästtänk på EN del och inte resten?


Ja exakt och det är ju så det SKA vara, det är ju så människorna på Island gjort med islandhästen för att hålla rasen frisk och fri från defekter.
Varför lär sig inte folk?
Varför håller man defekta föl vid liv till vilket pris som helst? varför håller man svårt sjuka hästar vid liv som bara ber om att få dö?
Varför avlar man på hästar med ärftliga sjukdommar/skador?

Varför lär man sig inte av vildhästarna:cool:

Jag tror att man ärligt talat kan gå tillbaka i mångt och mycket till vildhästarna.

vad menar du med detta: "Och som sagt, varför applicera vildhästtänk på EN del och inte resten"
Jag tolkar det som att jag bara kopplar ihop vildhästarna med hovar?
Men du har kanske inte läst allt jag skrivit om allt annat typ, utevistelse, foder osv osv osv osv....

Du har aldrig haft en plattfot va? För är problemet de är plattfotade och sulömma är problemet enkelt löst med sulor, och inget 'behov' av att bara harva i paddock/ridhus.

Nej tack och lov för jag har friska raser och friska individer:D:grin:


Du generaliserar väldigt kraftigt ganska ofta. Box = minimismå fyrkantshagar med geggamoja till knäna, plattfotad häst = järnskor och paddockridning etc. Det finns en väldigt stor 'gråskala' mellan svart och vitt, men du ser/för bara fram svart och vitt? Vilket blir väldigt svårt i en diskussion.

Ja men det krävs tydligen en stark generalisering för att folk ska fatta.

Berätta gärna om det jag säger inte stämmer, såklart det alltid finns undantag men "i det allra flesta fallen".

Harkel, du vill ha en 'frisk ras' och du har islandshäst? Det är ju ett annat ex på ras med välända, vanligt förekommande rasrelaterade problem. Naturligtvis finns det kärnfriska individer där med, likväl som det finns fullblod med stenhårda, skålade hovar som klarar 'alla' underlag barfota. Men att kalla islandshäst för en frisk ras var en intressant tolkning. (Nu menar jag inte islandsh är en sjuk ras heller, men det är och förblir en ras som har rätt stora problem med rasrelaterade problem i form med överrepresentation av t ex spatt och knotteksem)

Haha, du skojar va?
Kan du något om rasen Islandshästen och dess Historia?
Du vet kanske inte att enligt statestiken ligger islandshästen mkt lågt vad gäller skador osv...

tex spatt och eksem skriver du, ja vad har du mer på lager, jag tror du var färdig där va?
Islandshästen har endast två sjukdommar som blivit fler pga korkade människor som i alla länder utom island tydligen ska avla på allt som har 4 ben och liknar en häst.
Då skiter man i att hästen har spatt och eksem och vola ärftlihet du vet, då blir det fler av samma sjukdom.
Inte ens där lär sig folk.

eksem finns dessutom inte ens på Island utan det har uppkommit när islandshästen flyttats från ön utan samma insekter som vi har.

och eksemet kan ju knappast liknas till det lidande hästarna utsätts inom andra raser där tex kotledsinflammationer är överrepresenterade som tex halvblod.

Spatten vet jag inte varför just islandshästar har man det kan ju finnas på alla raser så men troligen är det folk som avlat på spatthästar därför har det blivit så många med det.

men iaf Islandshästen ÄR en frisk ras och det kan du inte säga något annat om, man ska ju inte kasta sten i glashus precis.

De lever oxå längre och är mycket hållbarare, undra varför:angel:
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Just ang fbl tror jag att det ligger i generna i mångt och mycket faktiskt, just att de ofta har platt/are sula och tunn/are sula. Och det är svårt härda en sådan mer än till en viss gräns,s om ofta inte räcker.

Sen om man kikar på löphästar så kan det säkerligen spela in att de ofta (inte alltid) skos tidigt, då de börjar löpa tidigt.

ja det stämmer säkert men menar du att de platta hovarna mycket beror på att skorna formar om hovarna?

Men föds de inte plattfotade med?

Har de avlat fram plattare sula av någon anledning eller är det bara att de skitit i att tänka på hovarna när de avlat?
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Spatt och eksem är ju två ganska omfattande problem som dessutom är vanliga på islandshästar. Det finns ju även en del andra genetiska defekter som följer färgaveln. Vad man tänkt på Island i århundraden är ju ganska ointressant när denna ras, liksom många andra, riskerar att bli sönderavlad. Det är lika viktigt att avla på friska inivider, oavsett ras. Tyvärr är det precis som man säger i den ursprungliga artikeln; många låter stoet få ett föl när hon inte klarar av det arbete som hon tänkts för. Och så har man även problemet med att vissa egenskaper; snabbhet, gångarter, färger osv prioriteras på bekostnad av temperament och hållbarhet. Precis som inom hundaveln.

Lidanden hos de hästar som har knottallergi är inte obetydligt och mätt i välfärd så skulle jag nog föredra en kotledsinflammation. De går ju inte heller att jämföra eftersom den ena är genetisk och den andra inte, samt att den ena är obotlig (även om behandling och skötselförändringar kan hålla lidandet i schack) medan den andra i de allra flesta fall går att kurera.

Fö är det löjligt att generalisera genom att säga att de hästägare som har sina hästar uppstallade på box skulle ha små hagar. Det stämmer ju öht inte och vad tjänar diskussionen på att du far med osanningar? Hur stora hagar har du på din lösdrift? Och hur stora hagar har t ex Alexandra?

Lösdrift har många fördelar för hästen och jag tror att det ur hälsoaspekt enbart är att vinna på den sortens hästhållning, så länge den sköts. Men därifrån till att smutskasta de som av olika anledningar föredrar box?

Det är ju inte heller så att hästar på box få fler ledinflammationer, oftare fång, oftare kolik, oftare strålöta osv jämfört med lösdriftshästar. Eller har du kanske någon studie som pekar på det?

Denna tråd har tagit en tråkig vändning. Istället för en öppen diskussion där man delar med sig av de erfarhenheter man gjort, bra eller dåliga, så gäller det plötsligt att bekänna sida ifråga om hästras, om uppstallningsval osv. Det klankas ner till höger och vänster. Trist. Men, och det är första gången jag säger det, typiskt för detta forum. När jag delgav mina behandlingsrekommendationer ang en sjukdom svarar du Gullan snäsigt "hur gammal är du egentligen?". Gulligt.

Och varför får I_U hela tiden till svar att hon ska ge fan i att kalla sig expert och sluta plasta hovar? Diskussionen här har väl inte ens snuddat vid det? Alex har berättat att hennes fullblod behövt NSAID i samband med tappsko, då ska det tas upp gång på gång på gång.

Lekstugevarning. Stäng tråden.
Godnatt.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Frågan är om det vi vill ha hos en ridhäst är samma som man vill ha hos en vildhäst?

delvis knapplån

Hjälp vilken diskussion man måste kanske ha hjälm på sig för att våga sig in i den? Dessutom håller jag med om att den är på väg att spåra ur.

Men jag fastnade för ovanstående fråga.

Vad är det hos vildhästarna vi skulle vilja behålla?
Jag tycker inte att man kan jämföra våra hästar med hur vildhästarna har det eller snarare hade det eftersom vi har ändrat villkoren ganska så fullständigt. Vi har ändrat i deras miljö och vi har avlat fram hästar med andra förutsättningar och med olika typer av defekter (eller vad man nu ska kalla det).

Men vilka egenskaper hos vildhästen är det vi skulle vilja behålla för att kunna använda den till det vi gör idag? Och vilka egenskaper skulle vi vilja vara borttagna?

Det är tidigt på morgonen. Men jag kommer genast att tänka på ett anlag hos naturraserna som jag tycker att min ponny hade klarat sig bättre utan. Och det är anlaget för lättföddhet som ger nedsatt insulinkänslighet som ger fång osv. (Om man nu antar att hon bär på detta anlag).

Nu kom jag kanske utanför tråden. men jag tycker frågan är intressant speciellt kanske om man håller fram vildhästens anlag som de bästa för våra hästar. Naturligtvis var de det för en vildhäst så fungerar ju naturen och det naturliga urvalet.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Det gläder mig att dikning verkar påverka så mycket.
Jag dikade hela gården när jag flyttade in och missade att det gick en massa år.
Tack och lov så är det en enkel åtgärd.

... så beroende på hur nära grannarna man bor kan det vara ide att samköra urdikning.

Nedströms under mig så är dikena utmärkta.
Så får jag bara undan vattnet härifrån så har det gott om plats dit där det hamnar.

En bra sak med detta tjatet om mitt bajsvatten är i alla fall att jag nu har en bra plan om hur jag skall göra.
Och det är jag ju glad för.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Men att kalla islandshäst för en frisk ras var en intressant tolkning. (Nu menar jag inte islandsh är en sjuk ras heller, men det är och förblir en ras som har rätt stora problem med rasrelaterade problem i form med överrepresentation av t ex spatt och knotteksem)

Där så tänker du fel.
Islandshästen har 2 stora problem, men det betyder inte att de flesta Islandshästar har dessa problem.
Och definitivt INTE att aveln accepterar dessa problem.

Både sommareksem och spatt är diskvalificerande för avel.
Man får enligt Svensk lag inte avla på hästar med dessa defekter.
En sådan parning är ett lagbrott.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 325
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 695
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 388
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 557
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp