Veterinär fick djurförbud – kadaver hittades på gården

Bukefalos 30 år!

Nej, om man ska vara petig så vansköttes de, avlivades, och lämnades styckade utspridda på gården, enligt Norrteljetidning 2024.

Enligt samma artikel:
Kvinnan har också fått en erinran från Jordbruksverkets ansvarsnämnd för veterinärer sedan hon behandlat en hund hemma på ladugårdsbacken med dålig hygien och utan att föra journal.
Jag tycker väl inte det är att vara petig, ser ingen anledning till att sprida falsk information? Varför inte nöja sig med att skriva vanvårdat djur, när det är vad som hänt? Varför lägga till ”till döds” när det inte är sant?

Jag tycker väl inte det är att vara petig, ser ingen anledning till att sprida falsk information? Varför inte nöja sig med att skriva vanvårdat djur, när det är vad som hänt? Varför lägga till ”till döds” när det inte är sant?
För att jag - ärligt talat - tycker att det är minst lika illa att vansköta, avliva, stycka och SPRIDA delar av djuren över sin gård. Och fåret, som nämns i den ena artikeln, var väl egentligen vanvårdad till döds? Den var ju så sjuk att den kollapsade och fick avlivas direkt.

Fast det har ju - enligt artikeln - hänt gång på gång.
  • Förra året förbjöds veterinären att ha hand om djur. Trots det hittade Länsstyrelsen i Uppsala län i år ett flertal hästar på en gård i Uppland.
Det krävs ingen större insikt i fallet eller djupare googling för att dra slutsatsen att det definitivt nog finns ett rätt stort mått psykisk ohälsa med - också.
Ja, jag har haft lite halvkoll på det, då jag (för längesen) bott och jobbat med hästar i området och vet många som anlitade henne som veterinär. Ville bara säkerställa att jag inte missat någonting med de döda djuren.

Försvarar absolut inte någonting, tycker bara att det är rätt relevant att faktan blir korrekt.
Vad avser t ex fåret kan man nog utan att överdriva hävda att det vanvårdades till döds med tanke på skicket och kollapsen. Så beroende på vilket djur man kikar på stämmer ju både vanvårdat till döds och avlivat misskött djur själv.

Jag håller helt med dig. Jag har en granne som har hästverksamhet och de fick djurförbud gällande klövdjur. En del hästmänniskor hade kvar sina hästar eftersom de menade att ägarna inte hade med hästarna att göra men jag tänker att man inte ska stötta sådan verksamhet överhuvudtaget.
Jag har varit inhyst på ett sånt ställe. Visste inte de hade förbud när jag flyttade dit hästarna, men fick sen vetskapen när jag redan var god vän med en av dem - såg väl mellan fingrarna därför :crazy:.

Anekdot om det... De hade djurförbud på både häst och klövdjur. Sen flyttade de utomlands, skaffade hästar där, och flyttade hem och lyckades få förbudet hävt trots att LS fick veta att de haft hästar utomlands medan de hade djurförbud mot häst i sverige. Bisarrt tycker jag.

... avliva, stycka och SPRIDA delar av djuren över sin gård ...
Om man ser enbart till detta så görs det hela tiden av jägare med vilda djur att slaktrester eller kadaver lämnas ute, de försvinner fort och är det inga smittsama sjukdomar eller intill andras hus ser jag inget direkt problem där.

Som en allmän notis bara, jag är inte alls insatt i vad som hänt.

Om man ser enbart till detta så görs det hela tiden av jägare med vilda djur att slaktrester eller kadaver lämnas ute, de försvinner fort och är det inga smittsama sjukdomar eller intill andras hus ser jag inget direkt problem där.

Fast du får ju inte hantera dina slaktkroppar från tamdjur så. Så även om hon kört ut tarmpaket och avkapade ben och huvuden i skogen så hade det varit fel.

Det finns tidningsbilder på högar av fuxfärgade ben med hovar på som ligger rätt fram på marken. Den som beter sig så respektlöst mot sina egna älskade(?) djur har jag inga höga tankar om. Och eftersom man har behövt (eller fortfarande behöver?) söka tillstånd för att gräva ner en häst på egen mark så har jag svårt för att tro att det skulle vara tillåtet?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka