Veterinärer i Danmark vägrar avliva.

Sv: Veterinärer i Danmark vägrar avliva.

Tycker inte det är mer än rätt, avliva friska hundar kunde väl dom flesta förutspå inte skulle ske så himla lätt utan motstånd. Min tanke går till dom som har dessa hundar och är seriösa, vars hundar är stabila mentalt och fungerar kanon i vardagen, dom drar ju alla hundar av dom raser/hundägarna över en och samma kant och det får mig illamående. Det låter väl rimligt att hundarna som finns nu får leva, munkorg dör dom inte av men det kan nog bli svårt att få vissa ägare att följa reglerna.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dig men jag är rädd att de som äger dessa hundar som skulle avlivas tar livet av dem på ett annat, plågsamt, sätt.
Jag tycker det är bra av veterinärerna att visa sin ståndpunkt.

Varför skulle dom avliva sina hundar om dom får tillåtelse att behålla dom men med vissa krav som tex munkorg? Tror däremot att många gör vågen och är glada att dom får behålla sin hund i livet, kanske får sig en eller två tankeställare vad dom har på andra sidan kopplet och tar hunden mer på allvar för att slippa konsekvenser. Kan ju alltid hoppas att detta för något gott med sig, kanske är jag optimist?

Jag blir glad över att veterinärerna inte vill avliva hundarna. När det inte är för hundens bästa som den ska avlivas ser jag inte heller någon anledning till att göra det (och ang rasförbudet tycker jag att det är idiotiskt).

Jag håller med dig men jag är rädd att de som äger dessa hundar som skulle avlivas tar livet av dem på ett annat, plågsamt, sätt.
Jag tycker det är bra av veterinärerna att visa sin ståndpunkt.

Både bra och dåligt kan jag tycka, jag skulle ta hemskt illa vid mig om jag beslutat att avliva en hund av för mig en giltig anledning och veterinären vägrar och i Danmark får dessa inte omplaceras och säljas, ska de då behöva leva med en hund de inte vill leva med och hur mår hunden av det??
Men visst tycker jag det är bra att veterinärer protesterar på "sitt" sätt mot förbudet, problemet är väl att det drabbar fel grupp.

Nu tolkade jag artikeln som att det handlade om dem som valt att ta bort hundar, för att omgivningen är rädda för dem och det gör livet hårdare.
Kan tänka mig barnfamiljer, där barnens kompisar inte får komma och leka för att de har en viss ras, folk som går ut med hunden och möter en hatfull omgivning etc.
Inte den grupp dåliga ägare som kan tänkas slå ihjäl sin egen hundm det gör de väl oavsett förbud eller inte.

Nu tolkade jag artikeln som att det handlade om dem som valt att ta bort hundar, för att omgivningen är rädda för dem och det gör livet hårdare.
Kan tänka mig barnfamiljer, där barnens kompisar inte får komma och leka för att de har en viss ras, folk som går ut med hunden och möter en hatfull omgivning etc.
Inte den grupp dåliga ägare som kan tänkas slå ihjäl sin egen hundm det gör de väl oavsett förbud eller inte.

Så tolkade jag också artikeln. Alltså de som VILL ta bort sina hundar, det är de jag är rädd för att de tar bort sina hundar ändå...fast inte hos veterinären då. :crazy:

Jag misstolkade texten, nej det blir ju ett dilemma om dom vill ta bort hundarna, inte kan sälja eller omplacera. Vilket soppa:confused:

Så tolkade jag också artikeln. Alltså de som VILL ta bort sina hundar, det är de jag är rädd för att de tar bort sina hundar ändå...fast inte hos veterinären då. :crazy:

Jo naturligtvis, men det betyder ju inte att en hund plågas till döds, vill inte veterinären, så kan man ju fråga en jägare.

Visste inte vilka hälften av raserna var... :confused: :p

Men håller med någon av de ovanstående, att dras med en hund hela livet som kommer att isolera en pga förbudet, det låter inte kul alls.. Läget kan ju alltid förändras, sina barn blir allergiska, ekonomin går inte ihop, man ska flytta osv osv..

Jag blir glad över att veterinärerna inte vill avliva hundarna. När det inte är för hundens bästa som den ska avlivas ser jag inte heller någon anledning till att göra det (och ang rasförbudet tycker jag att det är idiotiskt).

Jag haller med! Veterinarerna utbildade sig inte for att ta livet av friska val anpassade hundar, jag forstar om det strider emot deras etiska principer.

Om man nu far problem med familjehunden pa grund av den nya lagen vore det kanske battre att angagera sig for att forandra lagen an att avliva hunden...

Vad dumt eller alltså det är ju bra att de inte avlivar friska hundar. Men att man inte får sälja eller överlåta hunden på annat sätt. Bättre att kastrera de då? Då kan de ju inte bli fler i alla fall.

Min första tanke är att det är märkligt att de inte vill avliva friska hundar? Har de aldrig gjort det förut?
Det är ju inte ovanligt att friska djur avlivas för att ingen vill ha dem.

Men, jag förstår deras ställningstagande för hundarna har ju inte gjort något fel och jag tror att med rätt ägare så är det trevliga hundar. Frågan är ju hur man får bort oseriösa ägare, inte hur man får bort vissa raser.

Det där du säger vill jag spinna vidare lite på, jag har tänkt mycket på det där... Och kommit fram till att om man införskaffade "körkort" på olika raser (kanske de där raserna som anses 'farliga' i fel händer?), där man får ha teori och 'praktik' och bevisa att man klarar av en "sådan hund" och har förnuft och får bevis hur du tacklar olika situationer.
Klarar du det inte så får du inget kör(hund)kort, och därmed skall kennlar neka dej att köpa valp och andra hundar.

Tycker det är en lysande idé om jag får säga det själv (:p), många hundar (även andra hundraser) som far illa pga ägarna! :mad:

Nä såklart de inte behöver bli plågade men man vet ju vad människor kan ta sig till. :mad:

KL Ser själv inte särskilt positivt på pitbull od men tror inte heller på den här typen av lagstiftning.
Däremot tycker jag att de danska kollegor som vägrar avliva när ägaren inte anser sig ha kvar hunden gör fel.
Det har i alla tider varit en del av vårt jobb att avliva friska djur som ägaren anser sig kunna behålla o inte kan eller vill omplacera.
PL

Jag kan generellt tycka att det är fel att avliva friska hundar.
Men allt är inte svart eller vitt.
Tänk tex att man är uppfödare av en av de förbjunda raserna. Hemma har man en kull på 10 nyfödda valpar.
Jag får inte sälja dom och jag får inte skänka bort dom. Vad gör man?
Man har nog knappas möjlighet att behålla alla 10 eller hur?
Bara en tanke.

Fel av veterinärerna.
Jag tycker inte veterinärer ska neka en ägare som vill avliva sitt djur (oavsett ras eller art)
Att neka behandling som orsakar lidande för djuret är en sak, avlivning ger inget lidande...

Tycker det är fel att öht inte avliva friska djur. Djurägaren bestämmer.
Men nu gör de det i en protest mot lagen och "rasrasism", då känns det helt plötsligt mer ok.

Fel av veterinärerna.
Jag tycker inte veterinärer ska neka en ägare som vill avliva sitt djur (oavsett ras eller art)
Att neka behandling som orsakar lidande för djuret är en sak, avlivning ger inget lidande...

Ska man tvinga dem då?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 713
Senast: Sedna
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 318
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
14 166
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 460
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma