Veterinärer i Danmark vägrar avliva.

Sv: Veterinärer i Danmark vägrar avliva.

Förvisso gör veterinärerna fel egentligen men jag tycker att de gör rätt i att vägra avliva av de skälen som finns. Ett rasförbud är ju helt orimligt och jag tycker det är jättebra att de har argumentet att det hänger på hundägaren och inte på hunden om den blir en kamphund.
Jag hoppas att det här får myndigheterna i Danmark att se det hela med nya ögon och tar tag i problemet på ett annat sätt än förbud.

Och djuren ska ha munkorg om man tar ut dem på en liten tur.
Här hoppas jag ändå att hundarna ska få rätt till att gå på riktiga promenader, inte 10 minuters rastning och då med munkorg även om jag inte gillar idén med munkorg på heltid så fort hunden vistas utanför ytterdörren. Hur ska en hund då kunna leka, den leker ju med munnen för det mesta... Hämta pinne, bära saker osv osv...

(och ang rasförbudet tycker jag att det är idiotiskt).

Det tråkiga med rasförbudet är ju att det troligt mest kommer drabba de mer seriösa ägarna av dessa raser... de som har dem av oseriösa skäl, som t ex hundkamper osv, hittar sätt att få fram raserna ändå :(

+ att dom säkert inte kommer ha någon munkorg på dem... undrar om smuggelhundar av dessa typer kommer att förekomma tack vare förbudet. Falska papper eller fruktansvärda transportförhållanden för hundar/valpar.

Helt rätt av veterinärerna! Jag hade själv inte kunnat avliva friska hundar utan att må dåligt resten av livet. Politikerna får hitta en annan lösning helt enkelt.. Att ta bort hundar på löpande band är bara idiotiskt.

Jag tror att jag håller med. Visst tror jag att det kan vara motiverat att ta bort även friska hundar vid enstaka tillfällen, men här handlar det ju om ett flertal individer av specifika raser som måste tas bort p.g.a. ett beslut på politisk nivå. Det känns mycket mer tveksamt, tycker jag.

Jag gillar inte förbudet men är ändå kluven till veterinärerna, går ju alltid att döda en hund, ett skott som träffar rätt går minst lika fort som att ta den till veterinären och låta veterinären avliva. Men dom som inte har möjlighet till att själva ta bort hunden och av olika anledningar inte kan ha kvar hunden får stora problem vilken borde leda till att endel hundar kommer vanvårdas och det är ju synd!

Men tycker ändå att det är bra att Veterinärerna protesterar till förbudet!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 697
Senast: Sedna
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 169
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
13 866
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 441
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka