Sv: Veterinärer i Danmark vägrar avliva.
Förvisso gör veterinärerna fel egentligen men jag tycker att de gör rätt i att vägra avliva av de skälen som finns. Ett rasförbud är ju helt orimligt och jag tycker det är jättebra att de har argumentet att det hänger på hundägaren och inte på hunden om den blir en kamphund.
Jag hoppas att det här får myndigheterna i Danmark att se det hela med nya ögon och tar tag i problemet på ett annat sätt än förbud.
Förvisso gör veterinärerna fel egentligen men jag tycker att de gör rätt i att vägra avliva av de skälen som finns. Ett rasförbud är ju helt orimligt och jag tycker det är jättebra att de har argumentet att det hänger på hundägaren och inte på hunden om den blir en kamphund.
Jag hoppas att det här får myndigheterna i Danmark att se det hela med nya ögon och tar tag i problemet på ett annat sätt än förbud.
Här hoppas jag ändå att hundarna ska få rätt till att gå på riktiga promenader, inte 10 minuters rastning och då med munkorg även om jag inte gillar idén med munkorg på heltid så fort hunden vistas utanför ytterdörren. Hur ska en hund då kunna leka, den leker ju med munnen för det mesta... Hämta pinne, bära saker osv osv...Och djuren ska ha munkorg om man tar ut dem på en liten tur.