Bukefalos 28 år!

Vett och etikett: Långklänning med urringning?

Jag ska på en lite finare fest om ett par veckor, där klädkoden är kostym/långklänning.
Att bara hitta en (någorlunda) "långklänning" till undertecknad, som är 162 cm kort, är i sig illa nog. Utbudet av "långklänningar" i storlek 38 med en totallängd på typ 135 cm är rätt begränsat, för att uttrycka det milt. :grin:
Fick lite mer resultat när jag sökte på knälånga klänningar, men det var inget jätteutbud där heller.
Hursom. Jag har faktiskt hittat några som fallit mig i smaken trots allt. Det finns dock ett "problem" med samtliga; De är U-ringade eller V-ringade. Absolut inget vulgärt med jättedjup ringning, men ändå en U/V-ringning som slutar en rätt bra bit under nyckelbenet. För mig som har 65G i BH-storlek skulle det bli en rätt rejäl och synbar klyfta. :meh:
Är det verkligen acceptabelt att gå runt så på en finare fest, när man är lite mer "storbystad"? Rent spontant känns det tveksamt, i mitt huvud iaf.
Kan tillägga att jag ändå, vilken klänning jag än väljer, inte kommer ha några bara axlar eller så iaf, utan en uppknäppt bolero över. Inte heller har någon av klänningarna hög slits. Men det är just det här med urringningarna. Vad tycker ni egentligen är acceptabelt på en mer storbystad person, på en finare fest?

Några exempel på klänningar med "tveksamma" (??) urringningar (och nej, de skulle som sagt vara hellånga på mig!)

17174236-FSqTXwVx.jpg


17248152-AfjITOHc.jpg

(Källa: Bonprix)

Några exempel på mer "acceptabla" skärningar (men dock för långa klänningar!)

AN621C0V9-K12@8.jpg


M3221C0QO-K11@7.jpg

(Källa: Zalando)

Varför i skulle någon av dessa klänningar vara olämpliga öht? Jag har 65F-70E och klär mig i klänningar med mer urringning än så.

Tycker inte att jag ser ett dugg vulgär ut i en vanlig jävla klänning. Låter som att du behöver uppdatera din syn på hur kvinnor "får" vara klädda.
KJpFmMl.jpg
 
Hursom. Jag har faktiskt hittat några som fallit mig i smaken trots allt. Det finns dock ett "problem" med samtliga; De är U-ringade eller V-ringade. Absolut inget vulgärt med jättedjup ringning, men ändå en U/V-ringning som slutar en rätt bra bit under nyckelbenet. För mig som har 65G i BH-storlek skulle det bli en rätt rejäl och synbar klyfta. :meh:
Är det verkligen acceptabelt att gå runt så på en finare fest, när man är lite mer "storbystad"? Rent spontant känns det tveksamt, i mitt huvud iaf.
Alltså vad du känner dig bekväm i är en sak (och du ska givetvis ha kläder du känner dig bekväm i!) men att sitta och värdera urringningar och kalla dem vulgära/oacceptabla är rätt trist inställning. Och eftersom du generellt verkar väldigt fast i dina föreställningar kring vad som är okej/normalt så trpr jag du skulle vinna på att inte vara så dömande och kategorisk.
 
Varför i skulle någon av dessa klänningar vara olämpliga öht? Jag har 65F-70E och klär mig i klänningar med mer urringning än så.

Tycker inte att jag ser ett dugg vulgär ut i en vanlig jävla klänning. Låter som att du behöver uppdatera din syn på hur kvinnor "får" vara klädda.
KJpFmMl.jpg

Jag tänkte mer ur kontexten "finare studenttillställning". Rent allmänt har jag inte så stora problem med en urringad klänning, om det säg är en enklare fest i studentpuben eller så. Men det var just det där med finare tillställning, klädkod etc. Och ur den kontexten jag blev lite tveksam.

Förövrigt är den där klänningen jättesnygg på dig! :love:
 
Det låter lovande när det t.om. var så på ett så stort och anrikt ställe som Lund! :)
(Jag studerar ju som sagt vid en viss mindre högskola i södra Stockholm...). Så det borde vara lugnt här också tycker man ju![...]:

Fast du kan inte utgå från det baserat på lärosätets ålder och storlek. Ska man hårddra saker (väldigt mycket) så är Lund radikalt i vissa frågor medan Uppsala är konservativt. När jag studerade i Uppsala höll folk klädkoden när det gällde tillställningar med högtidsdräkt, punkt. Självklart kan det funnits undantag och jag vet inte hur det är nu. Men så var det då.

Om du känner att du vill frångå klädkoden tycker jag det är bäst att kolla med någon som har koll.
 
Jag tänkte mer ur kontexten "finare studenttillställning". Rent allmänt har jag inte så stora problem med en urringad klänning, om det säg är en enklare fest i studentpuben eller så. Men det var just det där med finare tillställning, klädkod etc. Och ur den kontexten jag blev lite tveksam.

Förövrigt är den där klänningen jättesnygg på dig! :love:

Jag undrar mest varför skulle det vara skillnad på att ha på sig en klänning med urringning på en finare studenttillställning? Vad är det som är så hemskt och äckligt med en kvinnokropp att man inte kan ha på sig en en normal klänning?

Och tack!
 
Varför är det tråkigt för er andra? Så länge han typ inte luktar illa?
Av samma anledning jag tycker att det är tråkigt om någon dyker upp till en maskerad/tema-fest etc utan att vara utklädd liksom. Dessutom anser jag att ibland så kräver vissa tillställningar, restauranger etc att man faktiskt anpassar sin klädsel, det går liksom inte att komma ifrån. Det handlar inte om att jag på något sätt "ser ned" på de som inte gör det, utan snarare att man är respektlös mot personer som arrangerat tillställningen och bett om en viss "grad" av klädsel.
 
Av samma anledning jag tycker att det är tråkigt om någon dyker upp till en maskerad/tema-fest etc utan att vara utklädd liksom. Dessutom anser jag att ibland så kräver vissa tillställningar, restauranger etc att man faktiskt anpassar sin klädsel, det går liksom inte att komma ifrån. Det handlar inte om att jag på något sätt "ser ned" på de som inte gör det, utan snarare att man är respektlös mot personer som arrangerat tillställningen och bett om en viss "grad" av klädsel.
Jaha, jag har nog svårt att fatta för jag bryr mig verkligen inte om vad folk har på sig så länge det inte är störande (t.ex. på nivån smutsig och luktar illa). Om nån dyker upp icke utklädd till en maskerad tänker jag bara att den inte hunnit ordna nåt eller inte är så bekväm med att klä ut sig, tänker inte att det är tråkigt för mig att den personen har fel kläder liksom.
 
Jaha, jag har nog svårt att fatta för jag bryr mig verkligen inte om vad folk har på sig så länge det inte är störande (t.ex. på nivån smutsig och luktar illa). Om nån dyker upp icke utklädd till en maskerad tänker jag bara att den inte hunnit ordna nåt eller inte är så bekväm med att klä ut sig, tänker inte att det är tråkigt för mig att den personen har fel kläder liksom.
Och här tror jag att jag än en gång lutar tillbaka på vad jag sagt flertalet gånger, det beror helt på vilken typ av tillställning. Vissa skulle jag säkert inte heller reagera på, medan andra skulle jag störa mig på det.
 
Alltså vad du känner dig bekväm i är en sak (och du ska givetvis ha kläder du känner dig bekväm i!) men att sitta och värdera urringningar och kalla dem vulgära/oacceptabla är rätt trist inställning. Och eftersom du generellt verkar väldigt fast i dina föreställningar kring vad som är okej/normalt så trpr jag du skulle vinna på att inte vara så dömande och kategorisk.

Men det finns ju sammanhang där vissa urringningar är vulgära och opassande, precis som att det inte är passande för män att ha ett par skjortknappar uppknäppta på alla tillställningar. Jag ser inte att viljan att följa en klädkod skulle vara dömande. Sen kan man ju absolut diskutera klädkodens vara eller icke vara....
 
Jag undrar mest varför skulle det vara skillnad på att ha på sig en klänning med urringning på en finare studenttillställning? Vad är det som är så hemskt och äckligt med en kvinnokropp att man inte kan ha på sig en en normal klänning?

Och tack!

Jag tänker att detta med urringningar för kvinnor är detsamma som att knäppa upp skjortknappar för män, det har med klädkod och sammanhang att göra, inte kroppar.
 
Tycker jag absolut inte. Har man en viss tillställning tycker jag snarare att det är osympatiskt och dålig stil att inte ens klä sig helt och rent (ex dyka upp på en gasque med kavaj-kod iklädd hoodie, trasiga jeans och bakvänd keps, här hade vi accepterat hela mörka jeans och en skjorta för då hade personen i alla fall visat att han försökt).


Ah, för mig är det ”akademisk högtidsdräkt”.


Som sagt, för mig skiljer det sig otroligt beroende på vilken tillställning/plats och arrangör. Brukar alltid själv fråga exakt hur strikta de är på det stället jag ska till. Har varit på ställen där kavaj inneburit allt ifrån klänning precis nedanför rumpan och urringning ”ned till naveln” medan denne hade knappt blivit insläppt på en annan med samma klädkod.
Ja. En del av landets studenter tycks se "etikett" som ett sätt att uppfostra andra. Det är trist. Som lärare skulle jag ha tagit upp det med studenterna om jag sett sådana tendenser.
 
Jag är fyra centimeter längre och det är bara om just klänningen ska nå golvet som den oftast är för lång.
Har svårt att förstå problemet?
Är det "finare" butiker så kan de fålla åt dig, annars så kan man ha tummen mitt i hand och lyckas fålla själv ändå.
Jag känner mig obekväm med djupurringning, men skulle aldrig tycka att någon var vulgär för att de har det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp