Vett och etikett när man skickar meddelanden av olika slag

Jag kan messa eller SMS:a när som helst. Samma med mail.

Jag förutsätter att folk kan läsa när de vill läsa. För mig är mess något man läser när man har tid.

till skillnad mot telefonsamtal som måste besvaras direkt.

Dvs mess är för att inte störa.

Och nej. Jag ringer inte mellan 21 och 09.
 
Skickar meddelanden dygnet runt sas. Kännner att vill man inte bli störd får man stänga av ljudet. Har själv arbetat natt/oregelbundet i många år och förväntar mig inte att folk ska ha koll på när jag sover heller. Dagtid är det ju stor chans att man är upptagen liksom..
 
Att ringa var väl dock inte det vi diskuterade här? Jag hade absolut inte velat att folk RINGER mig på konstiga tider, men sjukhuset skickar knappast ett meddelande på messenger ;)

Jag tänker inte hålla på att böka och stänga av ljudet separat på alla meddelandeappar varje kväll och sätta igång dem på morgonen.
 
Men jag vill att de ska vara på på dagtid. Jag tycker att det är så mycket lättare om folk bara visade respekt för andra och inte messade vid tider de inte hade ringt.
Varför är det respektlöst att skicka meddelanden kvällsnattetid?
Ska jag bli irriterad när folk messat mig dagtid när jag arbetade natt då? Eller ska folk som inte har samma dygnsrytmn inte ha kontakt?
 
Varför är det respektlöst att skicka meddelanden kvällsnattetid?
Ska jag bli irriterad när folk messat mig dagtid när jag arbetade natt då? Eller ska folk som inte har samma dygnsrytmn inte ha kontakt?

Jag hade ju inte kontaktat en vän som jobbar natt dagtid. Det är ju meningslöst om hen sover då. Bättre att hen kontaktar mig när hen vaknat (oftast på eftermiddagen). Eller så kontaktar jag hen när jag vet att hen har vaknat. Oftast vaknar väl samma person ungefär samma tid varje dag (iaf om hen ska jobba igen på natten). Är det en vän så har jag hyfsad koll på sånt.
 
Men då kan man ställa in att samtalet går igenom om man ringer flera gånger.
Jag ringer i arbetet ofta anhöriga på natten och många har så. Första gången kommer man direkt till voicemail, andra gången går samtalet fram.

Jag litar inte på att alla inom sjukvård tänker så långt, för att vara helt krass.
 
Folk får ringa eller smsa när de vill, jag har stör ej inställt på att blocka alla meddeladeljud nattetid och släppa igenom samtal från favoriter och de sim ringer upprepade gånger. Det är shemalagt så inget jag behöver tänka på.
 
Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att jag får meddelanden på "konstiga" klockslag och att jag blir väckt jättetidigt på helgen när man äntligen får ha sovmorgon. Ibland stänger jag av ljudet på telefonen när jag ska sova, men helst vill jag kunna höra signalen och vara kontaktbar ifall det skulle hända något med min mamma eller min häst. Själv så försöker jag hålla mig till att skicka mellan ca 8-22 på vardagar och lite senare på helger (om jag inte vet att den jag ska skriva till är vaken). Självklart tycker jag att det är okej att skicka dygnet runt om det är akut, men oftast är det ju absolut inget som det är bråttom med.

Hur tänker ni; tycker ni att det är okej att plinga i folks telefoner dygnet runt eller har ni några begränsningar? Ni som messar dygnet runt; kan ni även tänka er att ringa till folk oavsett tid på dygnet?
Jag har nattläge på min telefon, vilket gör att jag bara får notiser om sms och telefonsamtal av ett par stycken väl utvalda personer.
Sms är tystade och om nån ringer flera ggr på raken så kommer även samtal fram.
 
Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att jag får meddelanden på "konstiga" klockslag och att jag blir väckt jättetidigt på helgen när man äntligen får ha sovmorgon. Ibland stänger jag av ljudet på telefonen när jag ska sova, men helst vill jag kunna höra signalen och vara kontaktbar ifall det skulle hända något med min mamma eller min häst. Själv så försöker jag hålla mig till att skicka mellan ca 8-22 på vardagar och lite senare på helger (om jag inte vet att den jag ska skriva till är vaken). Självklart tycker jag att det är okej att skicka dygnet runt om det är akut, men oftast är det ju absolut inget som det är bråttom med.

Hur tänker ni; tycker ni att det är okej att plinga i folks telefoner dygnet runt eller har ni några begränsningar? Ni som messar dygnet runt; kan ni även tänka er att ringa till folk oavsett tid på dygnet?
Jag smsar när det passar, jag antar att folk som inte vill bli störda stänger av ljudet. Man behöver ju inte ha ljud på sms/messenger, jag har inte ens vibration på. Har alltid ljud på telefonsamtal, oavsett tid på dygnet, ifall ngt akut skulle ske. Hade du smsat till mig vid 22, så sover jag. Inte helt enkelt att hålla koll på allas vakentider 😅 Men ringer till folk gör jag bara dagtid dock.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 424
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 919
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 963
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp