Bukefalos 28 år!

Vi är i stort behov av hjälp!

Saeta

Trådstartare
Det fungerar inte att ha en schäferhane på lite drygt 1,5 år i en stor familj där alla ger olika kommandon och inte förstår att det är ett djur.
Hunden är min och min pojkväns, men vi bor hos hans föräldrar. Han är jätte trevlig och går ihop med alla människor, och de hundar vi mött har aldrig varit något problem.

Familjen består av mamma och pappa (över 40år) , pojkvän jag (20år) och lillebror (16...).

Vi har jätte mycket problem med honom. Eller ja, det är snarare han som har problem med oss. Han är stressad och helt hyper.
Förutom minst 2 timmars promenad får han även mycket hjärngymnastik som söka och massa annat.

De regler vi satt upp är:

* En hund är en hund, INTE en människa.
Det är lätt att de andra i familjen ser hunden som en människa och ger inte tydligt kroppspråk.

* Beröm så fort han gör rätt.
Det blir alldeles för tjaffsigt ang beröm hit och dit. Ibland när hunden gör rätt är berömmet någon min sen. Eller inget alls. Eller beröm när han inte gjorde rätt.

* Golvet är hundens plants. EJ sitta i soffa, säng, fåtölj m.m.
Han sitter gärna i sofforna, säng osv, vilket egentligen är helt okej. Men ibland blir det på hans villkor. De övriga i familjen sätter sig på golvet om han sitter i en stol eller i soffan vid tvn. Dom vågar knappt säga åt honom att hoppa ner.

* EJ tigga.
Det gör han hela tiden. Det finns en gräns.

* EJ mata/ge godis. Enbart vid beröm.
Ja, inte proppa i han massor när han inte ska ha. Han blir tiggig och det är inte bra.

* Ignorera hunden när man kommer hem. Absolut INTE "heeeeeeeej * klappklappklapp busa"*.
Han blir otroligt stressad av detta ståhej.

* EJ vara i diskmaskinen och slicka tallrikar.
Ingen som direkt säger till honom. Lite försiktigt (ett snällt neeeeej)

Någon som har bra tips? Hur man kanske kan träna bort allt det här?
SUPER TACK om någon orkar hjälpa till lite!! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!


Hur amn tränar föräldrar borde väl egentligen ligga under just föräldrar, men ett tips jag brukar tjata om är att hunden ska ha ett "gå och lägg dig" kommando. Det kan man använda lite när som helst. Vill hunden tex stressa i hallen när någon kommer hem, "gå och lägg dig!".

Hur du förklarar det för familjen är en annan sak.
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Men måste de andra vara så involverade i hunden? (om det nu är svårt att få ihop det.)

När hunden tigger eller slänger sig i diskmaskinen t ex kan ju bara du eller din pojkvän be hunden sluta? Och en massa kommandon och belöningar borde ju inte föräldrarna behöva använda sig av om ni ser efter hunden och så? Vad är det föräldrarna måste göra med hunden mer än att klappa den?
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Jag ska inte träna min pojkväns föräldrar? :p
Hur lär man det? Det var så längesen jag hade unghund.
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Men måste de andra vara så involverade i hunden? (om det nu är svårt att få ihop det.)
Jo, faktiskt. Det funkar inte annars.

När hunden tigger eller slänger sig i diskmaskinen t ex kan ju bara du eller din pojkvän be hunden sluta?
Det gör vi ju också. Men det är svårt att lära honom sluta när de andra i familjen låter honom fortsätta.

Och en massa kommandon och belöningar borde ju inte föräldrarna behöva använda sig av om ni ser efter hunden och så?
Ja jo nej.. Dom behöver inte träna honom. Men, dom ger FEL kommandon och låter honom göra saker som jag och pojkvännen inte tillåter, då han blir stressad.

Vad är det föräldrarna måste göra med hunden mer än att klappa den?
Det är lite deras hund också. Och enligt mig tycker jag att i en sån stor familj (fast det gäller ju såklart alltid, absolut inte bara i stora familjer) borde inte hunden vara högre i rang än andra familjemedlemmar.
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Finns det absolut ingen annan som har några bra tips? Eller varit med om liknande problem?
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Utan att träffa hunden och se den in action är det alltid svårt att komma med råd...

Men i detta fallet så handlar ju ALLT om er människor och faktikst INGET om hunden!!

Ni - dvs HELA familjen! Både ni som ägare och ALLA andra som är involverade i hundens vardag - måste sätta er ner i lugn och ro och bestämma vad som skall gälla för hunden! Punkt!

Om ni fortsätter att köra era olika individuella race så kommer hunden fortsätta med det han kan "komma undan" med, med så många personer som möjligt! Hundar fungerar så, de är egoistiska optimister!!

Vad skall gälla vid:
* Hemkomst?
* Var får hunden vara?
* Hur skall hunden bete sej när ni äter?
* Hur skall hunden bete sej när ni plockar undan disk och sätter in disk i diskmaskinen?
* Hur berömmer man en hund på "rätt" vis?
* Hur skall hunden uppföra sej på promenader?
* Hur skall hunden hanteras vid hundmöten?

Osv osv

När ni GEMENSAMT kommit fram till hur ni vill ha det så får ni även skapa en "handlingsplan" för hur ni skall nå era mål! Sedan gäller det bara att ni ALLA är så konsekventa som möjligt så kommer ni ganska snabbt se framsteg!
Ju slarvigare ni är och ju mer ni fuskar, desto längre tid kommer det att ta och desto "uthålligare" kommer hunden att bli!

/Swat
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Det du beskrivit är precis vad man ser i hundprogram så som Mannen som talar med hundar m fl.
Hundar blir klart uppstressade av inkonsekvent hantering.
De regler ni satt upp är bra.
Jobbar du och pojkvännen?
Kan hunden gå med er på jobb?
I övrigt hade jag nog sparat på beröm om det ändå kommer fel.
Samma med godis vid beröm.Resulterar i tiggande hund när ni ändå inte är konsekventa.
Låt det bara rulla på och låt hunden existera kort och gott.
Diskmaskinen..står den öppen så han kan gå dit och slicka? Isf varför? Stäng luckan.
Rastas han regelbundet,morgon,middag,kväll?
Övriga i familjen utom du och pojkvännen verkar försöka köpa hundens kärlek genom att ge godis och låta hunden få göra hur han vill.
Ex sitter de på golvet om han vill ligga i soffan.De vill/vågar inte ge sej på att ta ner honom.
Morrar han om han blir tillsagd att gå ner?
Eller trycker han ner sej i soffan och vägrar gå ner?
Hur som helst behöver både familj och hund träning.
Titta på några hundprogram tillsammans och låt några ljus gå upp för övriga i familjen.
Vilket som passar er kan jag inte råda över.
Själv föredrar jag Cesar Millan (Mannen som talar med hundar på TV4plus) men det finns flera.
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Utan att träffa hunden och se den in action är det alltid svårt att komma med råd...

Ja absolut, det är i princip omöjligt. Jag tänkte bara om lite lättare råd och så :)

Men i detta fallet så handlar ju ALLT om er människor och faktikst INGET om hunden!!
Självklart. I mina ögon är det aldrig djurets fel. Det är människan som har svårt att läsa hunden.

Ni - dvs HELA familjen! Både ni som ägare och ALLA andra som är involverade i hundens vardag - måste sätta er ner i lugn och ro och bestämma vad som skall gälla för hunden! Punkt!
Ja men precis. Det är det jag också vill. Men det är så svårt när det finns dom som skiter fullständigt i det.. :(

Om ni fortsätter att köra era olika individuella race så kommer hunden fortsätta med det han kan "komma undan" med, med så många personer som möjligt! Hundar fungerar så, de är egoistiska optimister!!
Det håller jag med dig om. Hundar är smarta djur. Ja, på ett sätt :p

Vad skall gälla vid:
* Hemkomst?
* Var får hunden vara?
* Hur skall hunden bete sej när ni äter?
* Hur skall hunden bete sej när ni plockar undan disk och sätter in disk i diskmaskinen?
* Hur berömmer man en hund på "rätt" vis?
* Hur skall hunden uppföra sej på promenader?
* Hur skall hunden hanteras vid hundmöten?

Osv osv

När ni GEMENSAMT kommit fram till hur ni vill ha det så får ni även skapa en "handlingsplan" för hur ni skall nå era mål! Sedan gäller det bara att ni ALLA är så konsekventa som möjligt så kommer ni ganska snabbt se framsteg!
Ju slarvigare ni är och ju mer ni fuskar, desto längre tid kommer det att ta och desto "uthålligare" kommer hunden att bli!

/Swat

Tack för svar! Hoppas det inte blev rörigt när jag skrev så här.
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Jobbar du och pojkvännen?
Kan hunden gå med er på jobb?
Pojkvännen jobbar oftast varje dag, tillsammans med sin pappa och det är rent omöjligt att ta med hunden där då dom åker runt och kaklar i olika hus.

Diskmaskinen..står den öppen så han kan gå dit och slicka? Isf varför? Stäng luckan.
Det är när den töms eller så. Annars är den stängd.

Rastas han regelbundet,morgon,middag,kväll?
Ja, och mer än så. Och träning där emellan.

Övriga i familjen utom du och pojkvännen verkar försöka köpa hundens kärlek genom att ge godis och låta hunden få göra hur han vill.
Nu förstod jag inte riktigt:o

Ex sitter de på golvet om han vill ligga i soffan.De vill/vågar inte ge sej på att ta ner honom.
Exakt.

Morrar han om han blir tillsagd att gå ner?
Nej det har han inte gjort. Förutom en gång när han sov och blev väckt.

Eller trycker han ner sej i soffan och vägrar gå ner?
Snarare detta.

Hur som helst behöver både familj och hund träning.
Titta på några hundprogram tillsammans och låt några ljus gå upp för övriga i familjen.
Jag tror det är svårt faktiskt, när man inte riktigt förstår hundens språk och så.. Vi brukar ofta kolla på sådana program, det är intressant.

Själv föredrar jag Cesar Millan (Mannen som talar med hundar på TV4plus) men det finns flera.
Han är väldigt duktig, men jag gillar inte hans hårda metoder med tagghalsband och el.
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Om hundens "väl och ve" hänger på att ni som familj håller er till en gemensam uppsättning regler, så får du kanske dra det lite till sin spets i diskussionen!

Välj en kväll när du vet att alla är hemma och kalla till ett "familje-råd"!

Förklara att risken finns att hundens dåliga uppfödande kommer eskalera om inte ni kan samsas om ett hanteringssätt av honom!
Berätta att många hundar kräver tydliga regler och rutiner för att fungera och att just er hund verkligen är en av de hundarna.
Genom att du kommer med konkreta exempel på situationer där andra i familjen upplever hunden som jobbig - och en lösning på hur beteenden kan brytas genom att ni agerar med "enad front" - kanske det är lättare att få dem att anstränga sej?

Lycka till!

/Swat
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

tycker inte du att det är lite konstigt att hunden inte klarar olika regler från olika människor utan att blir "stressad"? jag tror det ligger något helt annat bakom hundens sk stress. t ex dåliga gener, att den är understimulerad, att det inte har installerats någon "av- och påknapp" eller liknande.

jag tror det kan vara något av ett "mission impossible" att fostra hela familjen till ett gemensamt förhållningssätt till hunden om det inte finns några starka incitament. hade jag varit förälder i det aktuella fallet hade jag nog haft svårt att "ta order" från sonens flickvän.

däremot kan man ju minska familjens inflytande över hunden genom att begränsa umgänget.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

tycker inte du att det är lite konstigt att hunden inte klarar olika regler från olika människor utan att blir "stressad"? jag tror det ligger något helt annat bakom hundens sk stress. t ex dåliga gener, att den är understimulerad, att det inte har installerats någon "av- och påknapp" eller liknande.

Instämmer, ingen av de hundar jag haft har haft problem med att olika personer har olika regler o toleransnivå, o andra sidan har jag aldrig haft en hund som växt upp på det sättet.
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Omöjligt att säga...

Jag upplever generellt att många unghundar inte fixar att leva i hem med "oklara direktiv" utan att gå upp i stress - särkskilt om vi pratar inom de mer aktiva raserna.
Oftast är det så klart inte de mest balanserade individerna i grund och botten som stressar mest, men många av de omplaceringar jag möter kommer fr familjer med olika synsätt/hantering av hunden.

Om jag generaliserar ännu mer så är det ofta i hem där alla "vill vara snälla" som hundarna stressar mest/utvecklar flest "felbeteenden"!

I hem där tex pappan kan "sätta ner foten" och hålla på sina regler, hittar hunden oftast en röd tråd att följa och kan på så vis enklare finna en viss balans.

Sedan finns det så klart ytterligheter åt alla håll! Balanserade hundar utan en enda regel och obalanserade hundar med många tydliga regler....

/Swat
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

tycker inte du att det är lite konstigt att hunden inte klarar olika regler från olika människor utan att blir "stressad"? jag tror det ligger något helt annat bakom hundens sk stress. t ex dåliga gener, att den är understimulerad, att det inte har installerats någon "av- och påknapp" eller liknande.

Jo.. Jag har tänkt lite på det.. Understimulerad är han inte då han får otroligt mycket promenader och aktiv träning och lek. Men.. det är min första hund jag själv är med och uppfostrar så jag vet faktiskt inte.
Dåliga gener kan det ju mycket väl vara.. Har tyvärr mina aningar här :crazy:. Av och på knapp finns ibland..

jag tror det kan vara något av ett "mission impossible" att fostra hela familjen till ett gemensamt förhållningssätt till hunden om det inte finns några starka incitament. hade jag varit förälder i det aktuella fallet hade jag nog haft svårt att "ta order" från sonens flickvän.

Jag känner också att det skulle kännas skumt att "uppfostra" min pojkväns föräldrar. Och även fast dom är helt underbara är jag liksom inte den personen heller.. Det känns fel. Men ändå inte.

däremot kan man ju minska familjens inflytande över hunden genom att begränsa umgänget

Hur menar du med att begränsa umgänget?
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

att det inte har installerats någon "av- och påknapp" eller liknande.

.

Här slår du huvudet på spiken. Kan man inte be hunden att gå ifrån diskmaskinen under de minuter den töms har den nog inte mycket till dessa knappar. På en ung schäfer måste ägaren visa den hur den ska göra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 345
Senast: Ananas
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 492
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp