Bukefalos 28 år!

Vi är i stort behov av hjälp!

Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Här slår du huvudet på spiken. Kan man inte be hunden att gå ifrån diskmaskinen under de minuter den töms har den nog inte mycket till dessa knappar. På en ung schäfer måste ägaren visa den hur den ska göra.

Om hunden, som är och förblir en opportunist vet att den får slicka tallrikarna (mums!!) i diskmaskinen. Vad har då det med hundens av och på knapp att göra? Jag anser att mina hundar har bra av och på knappar, men inte en chans att de hade gått och lagt sig när jag plockar in i disken om de visste att de fick hjälpa till med den.

Vad jag förstår slickar hunden just disken för att den "får", ingen har ju sagt åt den eller tydliggjort regeln?
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Omöjligt att säga...

Jag upplever generellt att många unghundar inte fixar att leva i hem med "oklara direktiv" utan att gå upp i stress - särkskilt om vi pratar inom de mer aktiva raserna.
Oftast är det så klart inte de mest balanserade individerna i grund och botten som stressar mest, men många av de omplaceringar jag möter kommer fr familjer med olika synsätt/hantering av hunden.

Om jag generaliserar ännu mer så är det ofta i hem där alla "vill vara snälla" som hundarna stressar mest/utvecklar flest "felbeteenden"!

I hem där tex pappan kan "sätta ner foten" och hålla på sina regler, hittar hunden oftast en röd tråd att följa och kan på så vis enklare finna en viss balans.

Sedan finns det så klart ytterligheter åt alla håll! Balanserade hundar utan en enda regel och obalanserade hundar med många tydliga regler....

/Swat

Jag håller verkligen med. En hund som i grunden har en "perfekt" av och på knapp kan nog bli ett stressmongo om den lever i en konstant gråzon. De är ju trots allt inte robotar oavsett hur klockrena de skulle vara i huvudet.
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Vad jag förstår slickar hunden just disken för att den "får", ingen har ju sagt åt den eller tydliggjort regeln?

Det här kan väl vara lite både och. Han får inte för mig och pojkvännen, vi är "hårda" med att säga Nej. Och då lyssnar han. Men så fort någon annan är vid diskmaskinen så bryr dom sig inte, även fast vi har kommit överens om att det blir bökigt att ha en stor schäfer i diskmaskinen...
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Det här kan väl vara lite både och. Han får inte för mig och pojkvännen, vi är "hårda" med att säga Nej. Och då lyssnar han. Men så fort någon annan är vid diskmaskinen så bryr dom sig inte, även fast vi har kommit överens om att det blir bökigt att ha en stor schäfer i diskmaskinen...

Det är dessutom jättefarligt om hunden får i sig maskindiskmedel! Det ä'r INTE som en slick på en bit tvål utan rejält farligt. Rester av pulvret kan sitta kvar vid facket även efter att programmet är slut. Och vad händer om han slickar på en vass kökskniv???
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Håller med dig!

Jag har en hund som anses vara av lättstressad ras, en BC. Vi är många i familjen eftersom vi har familjevård dvs människor som bor hos oss av olika orsaker. Jag har inga som helst problem med stress hos min hund. Hon är min hund som jag tränar och det är jag som är chefen. Att det sedan kan trilla ner en och annan köttbulle och att hon blir lite bortskämd av någon av de andra i familjen skapar inga problem. Säger jag till henne att nu räcker det, "gå och lägg dig" då är det mitt ord som gäller. Nu tror jag att India har ett väldigt bra psyke, därför klarar hon vår livsstil, Hon vet vems hund hon är och de andra personerna är bara bonusmänniskor om man säger så.

Mitt råd till TS är att begränsa hunden när så behövs. Har hunden fått den stimulans den behöver så kan den ligga och ta det lugnt och just detta kanske man måste lära den. Lycka till!
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Jag menar inte att det är samma sak, men om man inte ens har börjat ställa kravet på att hunden ska sluta slicka tallrikarna, eller som ägare kan be den att gå och lägga sig på kommabdo, då har man nog heller inte jobbat med passiviteten, det var så jag menade.
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Som sagt, en människoproblem, inte ett hundproblem.

Om jag ägde en hund i den situation du beskriver, så är det ju mitt ansvar att se till att hunden har det så bra som möjligt.
Mao: Du kan faktiskt inte säga "nej" om den slickar på disken i diskmaskinen om du vet att den får göra det för andra. Däremot kan du säga "Nej" till den person som tillåter det. Och tjata på den personen att ge f*n i att låta hunden göra så.

Det gäller ju samma med allting, du kan aldrig korrigera hunden för något den får göra ibland. Det är bara att ge sig på människorna, tjata, ha små familjeråd där du försöker få fram din åsikt. Annars får du ta ditt anvar som hundägare och se till att hunden inte behöver umgås med de personer du anser uppfostrar hunden fel.
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Jo men precis! Det är lite just därför jag också inte vill ha honom i diskmaskinen. De vassa knivarna sitter iofs högst upp i diskmaskinen, men han ä ju stor så han kommer ju åt ändå.

Hur får man andras föräldrar att förstå att det är farligt? I det här huset känns det som att jag är överkänslig (vilket jag tycker är bra när man har djur).
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Jag tror han får den stimulans han behöver. Minst 2 timmars promenad varje dag, morgon middag kväll och mer än så. Lek och bus både ute och inne, samt träning.

Tack :laugh:
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Som sagt, en människoproblem, inte ett hundproblem.

Ja absolut! Det är jag helt medveten om.

Mao: Du kan faktiskt inte säga "nej" om den slickar på disken i diskmaskinen om du vet att den får göra det för andra. Däremot kan du säga "Nej" till den person som tillåter det. Och tjata på den personen att ge f*n i att låta hunden göra så.

Men om dom inte lyssnar när jag och pojkvännen säger att dom inte får tillåta hunden göra vissa saker? Hur gör man då?

Det gäller ju samma med allting, du kan aldrig korrigera hunden för något den får göra ibland. Det är bara att ge sig på människorna, tjata, ha små familjeråd där du försöker få fram din åsikt.

Precis, det är helt omöjligt!

Annars får du ta ditt anvar som hundägare och se till att hunden inte behöver umgås med de personer du anser uppfostrar hunden fel.

Hade gärna gjort så, men det går inte heller eftersom vi bor hos min pojkväns föräldrar..
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Men jag tycker att man kan säga "nej" om man vill att hunden ska låta bli att göra något. "Nej" är för mig en signal till hunden som betyder låt bli. Hon kan få gå upp i soffan ena gången men en annan gång när hon är blöt så säger jag "nej". Inget elakt i det...Jag kan däremot inte bli arg på henne för att hon "frågar" om hon får gå upp i soffan.

Så för min del kan man säga "nej" till TS vovven ena gången och inte den andra. Däremot kanske TS inte vill att hunden någonsin ska få slicka i diskmaskinen och det är så klart en annan femma!
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Jag tror han får den stimulans han behöver. Minst 2 timmars promenad varje dag, morgon middag kväll och mer än så. Lek och bus både ute och inne, samt träning.

Tack :laugh:

En ide kan vara att ta bort leken inne. All aktivitet sker utomhus eftersom hunden då inte har förväntan på aktivitet inne.

Min sambos systers ex har en Riesen med otroligt hög motor och linjer som inbitna bruksfantaster bara kan drömma om. Han aktiveras dock bara med 1h promenad om dagen och har så varit hela hans liv. Ute var han som ung hur jobbig som helst, men inne har han alltid varit coollugn.

När vi bodde i Falun så trivdes inte min hund och var mycket lättstressad. När vi slutade leka med honom inne så blev det mycket mycket bättre snabbt.

Jag menar inte att det är roten till era problem, men det kan vara ett sätt att lugna ner hunden. Nästa steg blir att ta det med familjen vad som gäller och hur ni vill ha det.
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Jag menar inte att det är samma sak, men om man inte ens har börjat ställa kravet på att hunden ska sluta slicka tallrikarna, eller som ägare kan be den att gå och lägga sig på kommabdo, då har man nog heller inte jobbat med passiviteten, det var så jag menade.

Jaha ok!


1234
 
Sv: Vi är i stort behov av hjälp!

Okej! Jag får testa det! :) tack så jätte mycket för tips!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 345
Senast: Ananas
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 489
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp