Vi förlorade vårt oväntatde föl

Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

detta är ju inte klokt.. Fattar inte att dom kan vara så nochalanta.. Dom har väl ändå valt yrket att hjälpa djuren eller?! Man kan inte bli annat än vansinnig..
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

jag hade liknande problem med min förra häst. hon fick kolik som senare visade sig vara tarmvred. 3 gånger ringde jag jourveterinären innan han behagade komma. sen har han mage att kläcka ur sig att oj var hon så dålig. slutade med att hästen dog på operationsbordet! :devil:
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Jag hoppas verkligen att den där veterinären blir anmäld, så får det inte gå till! :mad:
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Men så fruktansvärt bedrövligt! :( Helt klart så bör dom anmälas, sånt här får ju bara inte förekomma!! :mad:

Är verkligen glad åt att vi har så bra och hjälpsamma veterinärer här där vi bor!


Kicki :)
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

En artikel värd att läsa och jag ber er alla där ute som varit med om något liknande att anmäla till veterinära ansvarsnämden för sådana här veterinärer kan vi inte ha.

http://www.nwt.se/ArticlePages/200710/01/20071001221022_730/20071001221022_730.dbp.asp

Detta hade jag genom en advokat lämnat in till veterinära ansvarsnämden (tror att det heter så).
Och jag hade gått hårt åt veterinären i detta fallet, det är deras skyldighet att åka ut på djurärenden om dom har jour vill säga.
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Jag hoppas verkligen detta kommer att bli ordentligt omhändertaget, de händer alldeles för ofta, Dom har ju fasen lön för att jobba och de är ju häst ägaren som betalar så om man vill att vetrinären ska komma ut så ska dom fasen göra de.:mad:
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

En kompis gamla nordis fick gaskolik och när distriktarn hörde att det var en 26årig nordis var han inte överdrivet intresserad av att komma ut :mad:. Efter flera påringningar blev en bekant till mig förbannad, ringde till Strömsholm :eek: (ngn chef där) och frågade om det verkligen fick gå till såhär?! Chefen i sin tur ringde till distriktarn och skällde ut honom :angel:... Under tiden hade vi fått hästen på fötter på egen hand, så han behövde inte komma ut trots allt.

Det blev lite pinsamt sen när jag ringde vet. och sa att allt var ok...
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Jag beklagar djupt ! Så fruktansvärt ! :cry: :cry: :cry:

Så här FÅR det inte bara gå till :devil: ---anmäl vet !!!
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Så här får de FAN inte gå till....Jag blir så jäkla förbannad när jag hör/läser sånt här....

Den veterinären borde lynschas....:devil:
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

hemskt.:mad:

Hoppas bara att detta inte är något som brukar förekomma alltför ofta hos veterinärer.
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

fy vad hemskt! så här ska det fan inte gå till! :devil: stackars fölet... fick dö för att vet. inte orkade komma ut...hoppas han blir anmäld!
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Det som är tråkigt är att vi här också har en privatpraktiserande vet. som är bra med hästar och alltid kommer snabbt då man ringer, men antagligen var klockan för mycket eller något för att de skulle tänka på att ringa honom.

Efter att ha hört diverse rykten om vår distriktsveterinärstation ringer jag inte heller dem om mina hästar är dåliga om jag inte måste, men ibland har man ju inget val...
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

men gud vad hemskt!.. :(

iblnad undrar man ju hur dom tänker... har varit med om det en gång själv, att vet inte kom då min häst var jättedålig.... hon skulle bara kolla nåt annat först..(kommer inte ihåg vad det var men det var inget akut)
nu gick det som tur var bra m min häst den gången..

fast allt som oftast tycker jag att veterinärena är bra o hjälpsamma....
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Vi råkade också ut för en nonchalant vet i somras. Sista fölningen för året skedde i slutet av juni. Navelsträngsblödning tillstötte på fölet. Jag ringde distriktarn tre gånger med en halvtimmes mellanrum, talade in vad som hänt och att jag ville ha ut denne omgående. Stod där och knep om stumpen och det bildades en påse med blod under huden. Kontaktade Helsingborg och sa att jag kommer in med den så fort jag fått ut vet.

Efter mycket om och men så kom vet -gjorde sig ingen brådska. Då var fölet så slött så jag sprang vet till mötes och sa att nu sätter du dropp och legerar naveln för vi måste åka akut, annars dör han.

Under tiden hon satte dropp han jag raka båda sidor på halsen, ringa h-borg och meddela att vi strax var på väg och att vi hade 18½ mil dit. Nu var det mer natt än kväll.

Fölet var så pass dåligt att den inte protesterade öht och vet undrade tom om han andades då hon satte droppet. In i bilen med liten och lasta tokig märr i släpet.

Kontentan blev plasma, 3 blodtransfusioner, antibiotikabehandling, operation av navelstump som inte ville läka etc. Idag har vi en pigg och frisk fölunge. Men jag vill inte påstå att jag har distriktaren att tacka för det. Hade hon svarat första gången (hon var hemma!!!!!) så hade vi besparat oss ca 1½ timme som han inte fick vård.

Vet var så pass osäker att hon var tvungen att rådfråga h-borg över hur fort hon kunde låta droppet gå in!!!! Jisses.... Denna vet sätter inte sin fot på vår gård igen! Har hon jour så kräver jag in bakjouren istället.



Funderar, varför väljer man att jobba som veterinär med jour om man inte vill serva vare sig djur och deras ägare???


Gira :banana:
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Jag blev inringd mitt i natten i somras till ett par "bekantas bekantas" grannar(som fått mitt nummer av ngn) när deras ardennersto stog med ett giganstiskt dött föl i sig, och höll på att dö av chock...

Tre gånger nekade jourveterinären att komma ut, för "han var så långt ifrån och fölet var ju ändå dött"!:eek:

Efter flera timmar kom fölet ut, men så trasig häst invärtes har jag aldrig sett, så i chock, och så helt slut...:cry:

Tack och lov lever hon idag, men den veterinären skulle jag kunna "halshugga"...:mad:
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Var oxå med om en liknande veterinär en gång.
Våra hästar hade tyvärr kommit ut ur hagen och sprang på vägen.
Detta var på lucia.kvällen för några år sedan, det var regnigt och mörkt och det hela slutade olyckligtvis i en bilolycka med en bil och två hästar inblandade.
Den ena hästen, en liten shettis, sköt polisen på plats. Men den andra hästen behövde åka till Helsingborg för vård.
Jag ringde distriktaren och bad honom komma ut, men ha vägrade. Sa att det var ju ingen idé om hästen ändå skulle till Helsingborg.
Men hästen hade så ont att den var omöjlig att flytta, den vägrade gå. Hade djupa sår i ena frambenet och ena skinkan. Så min bedömning var att för att kunna ladsta och transportera hästen ca 20 mil, till helsingborg, på ett någorlunda humant sätt så behövde hästen smärtstillande. Jag ringde ett par gånger till och bad veterinären komma eftersom vi inte lyckades få hästen att flytta på sig ens en centimeter. Tillslut ringde polisen och krävde att veterinären skulle komma. Då kom han...:crazy:
När hästen väl fått smärtstillande var det bara att lasta och åka iväg. Tyvärr gick hästens liv iallafall inte att rädda i slutändan, hon fick avlivas två månader senare :cry: Men det är en annan historia.

(De två personerna i bilen klarade sig tack och lov bra.)

// Anna
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Jag har råkat ut för det massor, som tur har det alltid slutat bra, peppar peppar ta i trä.

Min ponny har lätt för att få kolik och hade ganska allvarlig kolik, vi fick inga vet 6! gånger innan hon kom ut, hon ansåg att det var onödigt att komma ut eftersom att det bara var lite kolik :eek:

Sedan så var min ponny helt uppsvullen runt ganacherna, Jag var orolig för att hon skulle få svårt att andas.
Veterinär säger: Det är onödigt att jag kommer ut, det är en allergisk reaktion och jag kan inte göra något åt saken.

Vi har nu senare fått reda på att det är för att hon går och gnager på gräset, men ska inte veterinärer komma ut om man är orolig för sin häst och att den kanske är allvarligt sjuk?
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Knapplån.

Vi har äntligen fått en distriktsvet som är hästkunnig, snäll mot människor och djur, och som alltid kommer ut om man önskar. Det har hänt att jag beskrivit en skada och hon har sagt "jag tror inte att jag behöver komma egentligen, men om du är orolig så kommer jag gärna ändå." Förra distriktaren fick jag "tvinga" ut när jag var övertygad om att pållan hade fång. Han trodde inte på fång eftersom det ju var december...:crazy: Men visst sjutton VAR det fång. Det konstaterade han rättså snabbt när han väl kom ut.
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Var oxå med om en liknande veterinär en gång.
Våra hästar hade tyvärr kommit ut ur hagen och sprang på vägen.
Detta var på lucia.kvällen för några år sedan, det var regnigt och mörkt och det hela slutade olyckligtvis i en bilolycka med en bil och två hästar inblandade.
Den ena hästen, en liten shettis, sköt polisen på plats. Men den andra hästen behövde åka till Helsingborg för vård.
Jag ringde distriktaren och bad honom komma ut, men ha vägrade. Sa att det var ju ingen idé om hästen ändå skulle till Helsingborg.
Men hästen hade så ont att den var omöjlig att flytta, den vägrade gå. Hade djupa sår i ena frambenet och ena skinkan. Så min bedömning var att för att kunna ladsta och transportera hästen ca 20 mil, till helsingborg, på ett någorlunda humant sätt så behövde hästen smärtstillande. Jag ringde ett par gånger till och bad veterinären komma eftersom vi inte lyckades få hästen att flytta på sig ens en centimeter. Tillslut ringde polisen och krävde att veterinären skulle komma. Då kom han...:crazy:
När hästen väl fått smärtstillande var det bara att lasta och åka iväg. Tyvärr gick hästens liv iallafall inte att rädda i slutändan, hon fick avlivas två månader senare :cry: Men det är en annan historia.

(De två personerna i bilen klarade sig tack och lov bra.)

// Anna

Alltså....det är så man blir gråtfärdig när man läser sånt här.....:cry:

Idiot till veterinär....Om han själv hade varit svårt skadad och skulle med ambulans till ett sjukhus hade han väl velat ha nåt mot smärtan på vägen....ELLER!?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 385
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 743
Senast: Dopy
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 745
Senast: Imna
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp