Vi fortsätter störa oss, del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stör mig på bilister som kör som idioter!! Häromdagen red jag en kortare sträcka på en 70-väg. Enbart för att det inte finns nån annan rida någon annanstans är på ridbanan om man itne rider en kort sträcka på 70-vägen. I en kurva med skymd sikt (buskar och träd) så kommer en bil bakifrån som bestämmer sig för att enbart sakta in minimalt och köra om (i kurvan utan tillräcklig sikt för omkörning) och just då kommer en mötande bil! Vilket ledde till att bilen som körde om oss tvingades köra rätt nära oss (vilket hästen inte blev rädd för) och den mötande bilen fick köra så långt ut i kanten som det gick vilket gjorde att bilen körde emot rätt många kvistar (buskarna klipps så att de inte ska växa ut i vägen så det var rätt mycket kvistar som samtidigt skrapade emot bilen) vilket hästen blev rädd för och kastade sig framåt några steg. Alla klarade sig helskinnade ur situationen men jag blev väldigt irriterad och faktiskt lite rädd för nästa gång kanske det kommer en mötande lastbil och då finns inte utrymmet att mötas två fordon och en häst med ryttare i bredd!!

Kan man få trafikverket/vägverket eller vad det nu heter att dra en heldragen linje i en kurva med skymd sikt?

Jag stör mig på bilister som kör som idioter!! Häromdagen red jag en kortare sträcka på en 70-väg. Enbart för att det inte finns nån annan rida någon annanstans är på ridbanan om man itne rider en kort sträcka på 70-vägen. I en kurva med skymd sikt (buskar och träd) så kommer en bil bakifrån som bestämmer sig för att enbart sakta in minimalt och köra om (i kurvan utan tillräcklig sikt för omkörning) och just då kommer en mötande bil! Vilket ledde till att bilen som körde om oss tvingades köra rätt nära oss (vilket hästen inte blev rädd för) och den mötande bilen fick köra så långt ut i kanten som det gick vilket gjorde att bilen körde emot rätt många kvistar (buskarna klipps så att de inte ska växa ut i vägen så det var rätt mycket kvistar som samtidigt skrapade emot bilen) vilket hästen blev rädd för och kastade sig framåt några steg. Alla klarade sig helskinnade ur situationen men jag blev väldigt irriterad och faktiskt lite rädd för nästa gång kanske det kommer en mötande lastbil och då finns inte utrymmet att mötas två fordon och en häst med ryttare i bredd!!

Kan man få trafikverket/vägverket eller vad det nu heter att dra en heldragen linje i en kurva med skymd sikt?

Idioter! :rage:

Du kan säkert skicka en skrivelse till trafikverket men de är rätt så styvnackade. Vi fick till svar en gång att det inte hänt någon dödsolycka ännu och därför ansåg de att hastigheten utanför alla barnfamiljerna inte behövde sänkas från 70 till 50 för det var upp till varje förare att bedöma ev risker och anpassa hastigheten :meh:

Jag är helt rimligt irriterad på en gård där en massa djur går ute utan tillskottsfoder i hagar som är helt nedbetade och mest består av rator. Även ratorna är betade.
Snart blir det ett samtal till djurskyddet.
Lycka till, och hoppas att de tar dig på allvar....

Apropå en liknande situation som har stört mig i flera månader (om inte längre), och som inte fick den respons som jag hade hoppats på.... :cry:

Och de som säger ”men jag snarkar inte”. Jo, säger jag att du snarkar så gör du det... :meh:
En snubbe jag dejtade sa det innan vi började dejta. Skulle iväg med gemensamma kompisar och sova i husvagn i några nätter. Gissa vem som höll på att bli ihjälslagen och kvävd om vartannat av min kudde :cool: fanns en anledning till att jag sov fram till kl 13-14 på eftermiddagen :meh:

Är det Trafikverket som har hand om sånt?

Jag skulle nog börja med att höra med kommunen om vem som ansvarar för den vägbiten där du red. Ibland har kommunen hand om vissa delar rörande trafik/vägbanor. Annars kan de säkert hänvisa dig vidare till rätt instans.

Stör mig något fruktansvärt på personer som är förkylda och hostar/nyser rakt ut bland en massa annat folk.

Ha med näsduk eller något att hosta i, nysa i och snyta sig.

Jag själv går just nu och snörvlar/hostar som hejsan men för i helskotta folk håll för munnen när ni är bland annat folk.

Stör mej på föräldrarna som parkerar på vägen utanför våran låg- och mellanstadieskola. dom ockuperar hela vägen och ungarna springer över vägen utan att se sig för. Det värsta är att våran utfart ligger i en kurva med noll sikt. Och det parkeras ända intill infarten. Så när jag kör ut och det står bilar i vägen så ser jag inget förrän jag står mitt i vägen och riskerar att bli påkörd eller riskerar att köra över nån unge. Är så förbannad på detta så det ryker ur öronen

En nätbutik med hudvård och kosmetika och sånt som heter ungefär piggaaffären. Fast inte just affären. Men iallafall, när de gör reklam i sociala medier och annat namnger de alltid sina anställda med prefixet "Pigga". "Se Pigga-Sofies favoritschampo", "Pigga-Marie visar höstens läppfärger" osv. De har bra grejer men det bara kryper i mig av det där.

Stör mej på föräldrarna som parkerar på vägen utanför våran låg- och mellanstadieskola. dom ockuperar hela vägen och ungarna springer över vägen utan att se sig för. Det värsta är att våran utfart ligger i en kurva med noll sikt. Och det parkeras ända intill infarten. Så när jag kör ut och det står bilar i vägen så ser jag inget förrän jag står mitt i vägen och riskerar att bli påkörd eller riskerar att köra över nån unge. Är så förbannad på detta så det ryker ur öronen

En annan störig sak jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg är att skolor/kommuner tror att ju svårare de gör det för föräldrar att lämna av sina barn med bil desto fler kommer välja cykel. Några gör det säkert men inte tillräckligt många för att kompensera för den svårigheten som kommunen skapar.

En annan störig sak jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg är att skolor/kommuner tror att ju svårare de gör det för föräldrar att lämna av sina barn med bil desto fler kommer välja cykel. Några gör det säkert men inte tillräckligt många för att kompensera för den svårigheten som kommunen skapar.
Här har det inte ändrat sig nått skolan byggdes typ. Dom har ändrat så att bussen stannar på andra sidan skolan men tydligen så parkerar folk där så bussen inte kommer fram :meh: när jag gick i skolan så cyklade dom flesta. Idag blir typ varenda unge skjutsad fram till klassrummet

Här har de i omgångar byggt om så att det ska bli svårare för föräldrarna att lämna barnen med bil. Avlämningsplatsen ligger i en återvändsgränd och istället för att underlätta för de som ska in och ut med bilarna så bygger man så att det på en del bitar av vägen bara finns plats för en bil i bredd. Bygg rejäla vägbulor istället så får man ner hastigheten utan att bilarna måste trängas. Det kommer alltså bli ett chicken race där störst går först. Ombyggnaden innan det byggde de en vändplats i återvändsgränden. Bra tänkt, det är bara det att vändplatsen var för liten för en normalstor bil att vända på. Så först stannade en bil för att släppa av barnen, sen körde den vidare i vändplatsen för att vända bilen och köra ut (allt med en lång kö bilar bakom) för att sen tvingas stanna och backa för att kunna vända och köra ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 19 20 21
Svar
401
· Visningar
9 227
Senast: Lilla
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
18 133
Senast: Shpongle
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker! 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
133 586
Senast: Lilla
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
16 993
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka