Jag stör mig på bilister som kör som idioter!! Häromdagen red jag en kortare sträcka på en 70-väg. Enbart för att det inte finns nån annan rida någon annanstans är på ridbanan om man itne rider en kort sträcka på 70-vägen. I en kurva med skymd sikt (buskar och träd) så kommer en bil bakifrån som bestämmer sig för att enbart sakta in minimalt och köra om (i kurvan utan tillräcklig sikt för omkörning) och just då kommer en mötande bil! Vilket ledde till att bilen som körde om oss tvingades köra rätt nära oss (vilket hästen inte blev rädd för) och den mötande bilen fick köra så långt ut i kanten som det gick vilket gjorde att bilen körde emot rätt många kvistar (buskarna klipps så att de inte ska växa ut i vägen så det var rätt mycket kvistar som samtidigt skrapade emot bilen) vilket hästen blev rädd för och kastade sig framåt några steg. Alla klarade sig helskinnade ur situationen men jag blev väldigt irriterad och faktiskt lite rädd för nästa gång kanske det kommer en mötande lastbil och då finns inte utrymmet att mötas två fordon och en häst med ryttare i bredd!!
Kan man få trafikverket/vägverket eller vad det nu heter att dra en heldragen linje i en kurva med skymd sikt?
Kan man få trafikverket/vägverket eller vad det nu heter att dra en heldragen linje i en kurva med skymd sikt?