Ladda blev två år i april
Jag är otroligt nöjd med henne hittills, det är en väldigt enkel och okomplicerad hund. Det går att ha med henne precis överallt, allt från stora mässor med mängder med folk, till grannens barnkalas. Hon har ett väldigt bra kroppsspråk och har hittills passat bra ihop med alla hundar hon har träffat.
Vi har ju skaffat ytterligare en wachtel sedan jag skrev i denna tråden sist, Otis som är knappt ett halvår, och de har verkligen funnit varandra! Jag vet inte hur många timmar om dagen de leker, härjar runt eller bara sover ihop
Den första jaktsäsongen var som sagt lite svajig, ibland fungerade hon väldigt väl och ibland mindre väl. Hon avslutade dock på topp och har visat ett större viltintresse redan, så det ska bli spännande att koppla loss henne till hösten. Det sköts rådjur och vildsvin för henne förra säsongen.
I år har vi än så länge mest tränat apportering och varit eftersöksekipage på skyddsjakten på bland annat mås, duva och svartfågel. Hon har således apporterat sina första varmvilt, vilket har gått väldigt bra. Nu vågar jag lita på henne att hon inte går förbi en skjuten fågel, och hon arbetar sjukt envetet med söket. Sista fågeln vi hämtade var i 1,30m högt gräs, och jag tror hon höll på att söka i nästan en timme innan vi hittade den.
På utställningsfronten har det gått bra, vi har ställt fyra gånger i jaktklass (som vi måste ställa i för att kunna ta cert) och har tagit 3 cert, 2 CACIB och blivit BIRx2, BIMx1 och fått ett VG.
Vi har påbörjat lite agilityträning också, mest för skojs skull, och ska börja vår första grundkurs om ett par veckor

Ladda
älskar agility och blir helt jäkla galen. Nästan som i skogen
Annars håller vi på med försäsongsträningen för fullt, kör mycket styrka och konditionsträning.
Vi siktar på att starta Öppen klass jaktprov i höst, och ligger i hårdträning med apporteringen inför det. Jag är riktigt taggad inför jaktsäsongen, det kommer bli skönt att koppla loss