Vi från valptråden 2013!

Seke har vuxit upp från en gangstervalp till en huligan. Han är otroligt mycket att jobba med. Han är en mycket bestämd ung herre. Han har vunnit mycket i utställningensringen men drabbades i våras av överkänslighet så han kan vara svår att beröra. Detta jobbar vi mycket med.
Han är en otroligt glad kille med en härlig karaktär.

Buster blir 2 i april. Min fina pojke som har fått min gubbe som ogillar hundar att gilla hundar.
Han älskar att göra rätt och arbeta är det bästa av allt förutom matte så. Han går lätt upp i varv så vi har arbetat mkt med det och peppar peppar för varje träning lugnar han ner sig allt mer.

Vi tränar lydnad och får vi bara linförigheten att funka under tävling så kommer lydnadsettan snart att sitta. Nu under våren fortsätter vi med agility fortsättningskursen.

Buster är allt jag velat ha och lite till. Älskar allt och alla och är otroligt lydig.

Då:

buster9_zps9e872a84.jpg

Nu:

DSC_0796_zpscfcissya.jpg

Kul att se hur alla har vuxit!

Indigo ska fylla 2 år i april och har vuxit upp till en snygg unghund som dessutom är otroligt trevlig. Massor av motor och arbetsvilja, kamplust, leklust, fart och energi men kan även koppla av. Vi tränar spår, lydnad, agility och lite rally. Hoppas komma ut och tävla under 2015. Han gjorde MH i höstas och röntgen är planerad att göras inom närmaste månaden. Han har fått Excellent och R-CACIB på utställning.

Så här såg han ut i slutet av juni 2013 när jag hade hämtat honom i Frankrike:
dsc_4043.jpg

Och så här såg han ut i höstas:

2014-11-01-15-01-08.jpg

Qarusell föddes i februari 2013 och blir 2 år om en månad ungefär. Vi har ställt ut med VG, vi har tränat och tävlat agility med okej resultat, (vi har för mycket tidsfel än så länge) och vi har gått lydnadskurs men det verkar inte vara riktigt hennes grej...
Storasyster Hera fick somna in i augusti i fjol så nu är hon ensamhund. Hon är mycket coolare nu när hon är själv. Alltid glad och busig men lite småkorkad... ;)

Qarusell 10 veckor
050b_517fc0c4e087c319a4313f47.jpg

Ungefär 6 månader tillsammans med storasyster Hera som inte finns längre :cry:
019b_51d36cbbe087c3336837b987.jpg

Ca 1 år
qarusell_1_533f0894ddf2b37c51db447a.jpg

Och nu snart 2 år (taget igår och skulle behöva trimmas lite)
024_54c2b595ddf2b334a9c307c3.jpg

Dags för en uppdatering? Hur har det gått med våra tvååringar?

Isak blir två år i augusti och det märks att han har mognat. Vi har tävlat betydligt mer än jag trodde från början eftersom det har gått bra och varit väldigt roligt - rallylydnad där vi tagit två titlar och tävlingslydnad där vi fortfarande kämpar med klass 1.

Vi har gått agilitykurs och tanken var väl att försöka göra någon start där också men det har känts som ett stort steg, så det kanske får vara en lek för tillfället. Kanske det blir någon blåbärshoppning som omväxling.

Under hösten blir det rally avancerad klass och att kämpa vidare i lydnadsklass 1. Är väldigt nöjd med min fantastiska prins!

vickulas_wissla_2015a.png

Wissla har precis blivit 2 nu i dagarna och även hon har mognat en del sista tiden!
Tävlingsmässigt har vi ett Lp1 och tränar för start i 2:an till inomhussäsongen i vinter. Förhoppningsvis kommer vi till start i appellen i höst, då i spår. Vi har haft problem med det mesta i spåret men nu börjar det falla på plats också!

vickulas_wissla_2015b-1024x724.png

Freddie blir två i september men jag tycker fortfarande att han är väldigt omogen på vissa sätt. Träningsmässigt går det bra och nu har det även lossnat i söket.
Vi är uppflyttade till lägre klass i brukset och satsar på skyddet så småningom.

Lille Ben fyllde två år 13e juni och är en stor kille nu! Han väger in på 14kg och har vuxit om både mamma, pappa och sina systrar :) Igår fick han godkänt enkelt vattenprov vilket innebär att vi nu får starta på jaktprov. Han är fortsatt en underbar liten kille, men går under öknamnet "Skrik och panik" eftersom han gillar att höras... Vilket grusar våra chanser att starta jaktprov då man måste vara helt tyst. Men jaktsäsongen ser vi fram emot och jag tror han kommer jaga riktigt fint i höst!

11659424_10153307181271413_1528781088262373264_n.jpg

'
11143498_10153320533036413_2122841413141282043_n.jpg

1510887_10153337481156413_8274257800300806015_n.jpg

Wissla har precis blivit 2 nu i dagarna och även hon har mognat en del sista tiden!
Tävlingsmässigt har vi ett Lp1 och tränar för start i 2:an till inomhussäsongen i vinter. Förhoppningsvis kommer vi till start i appellen i höst, då i spår. Vi har haft problem med det mesta i spåret men nu börjar det falla på plats också!

Himla fin!! Precis en kelpie i min smak :)

Wira dvärgschnauzer blev 2 år i februari, en otroligt lätt hund att ha, älskar att jobba men även att slappa i soffan går bra. Vi har tävlat lite, är klara med Lkl 1 och Lkl 2 och startar Lkl 3 i september. Ska även starta appellspår i augusti. Hmm, jag kan inte lägga in bild från mobilen, men hon finns på min profilbild.

Ladda blev två år i april :love:

Jag är otroligt nöjd med henne hittills, det är en väldigt enkel och okomplicerad hund. Det går att ha med henne precis överallt, allt från stora mässor med mängder med folk, till grannens barnkalas. Hon har ett väldigt bra kroppsspråk och har hittills passat bra ihop med alla hundar hon har träffat.
Vi har ju skaffat ytterligare en wachtel sedan jag skrev i denna tråden sist, Otis som är knappt ett halvår, och de har verkligen funnit varandra! Jag vet inte hur många timmar om dagen de leker, härjar runt eller bara sover ihop :D

Den första jaktsäsongen var som sagt lite svajig, ibland fungerade hon väldigt väl och ibland mindre väl. Hon avslutade dock på topp och har visat ett större viltintresse redan, så det ska bli spännande att koppla loss henne till hösten. Det sköts rådjur och vildsvin för henne förra säsongen.
I år har vi än så länge mest tränat apportering och varit eftersöksekipage på skyddsjakten på bland annat mås, duva och svartfågel. Hon har således apporterat sina första varmvilt, vilket har gått väldigt bra. Nu vågar jag lita på henne att hon inte går förbi en skjuten fågel, och hon arbetar sjukt envetet med söket. Sista fågeln vi hämtade var i 1,30m högt gräs, och jag tror hon höll på att söka i nästan en timme innan vi hittade den.

På utställningsfronten har det gått bra, vi har ställt fyra gånger i jaktklass (som vi måste ställa i för att kunna ta cert) och har tagit 3 cert, 2 CACIB och blivit BIRx2, BIMx1 och fått ett VG.

Vi har påbörjat lite agilityträning också, mest för skojs skull, och ska börja vår första grundkurs om ett par veckor :) Ladda älskar agility och blir helt jäkla galen. Nästan som i skogen :D

Annars håller vi på med försäsongsträningen för fullt, kör mycket styrka och konditionsträning.
Vi siktar på att starta Öppen klass jaktprov i höst, och ligger i hårdträning med apporteringen inför det. Jag är riktigt taggad inför jaktsäsongen, det kommer bli skönt att koppla loss :D

DSC_0294.jpg

tvååker-int-2.jpg

Russel är dryga två år och har äntligen börjat mogna i skallen och komma ner på jorden! Som förstahundsägare hade jag nästan gett upp hoppet men nu börjar han bli riktigt trevlig i dom flesta sammanhang. ;) Mattes hjärta äger han i vilket fall som helst, en riktig mattegris! :love:

Vi tränar främst rallylydnad i dagsläget. Har startat några inofficiella och soktar på officiell start på rasmästerskapet i september. En gren som passar honom väl, uthållighet är inget han naturligt besitter och då passar det bra när matte får heja på honom ordentligt! :D Har ändå inte gett upp hoppet om att kunna starta lydnad någon gång i framtiden så vi kämpar vidare där också.

Allra mest kämpar vi ändå med att hålla ihop och stärka hans långa krångliga kropp, med hopp om att få behålla honom så många år som det bara är möjligt!

Det är drygt två år sedan den här tråden startades och vi uppdaterade om våra hundar födda 2013.
Hur går det för er nu? Blev det som ni tänkte/planerade? :)

Jag var inte jätteaktiv i originaltråden men vet att jag skrev lite i alla fall.

Winzi är 3,5 år nu. Tyvärr blev det inte som vi tänkt oss.
Hon köptes in som avelshund från Ryssland av den uppfödare som fött upp min andra hund, men planerna gick i stöpet i våras/somras då hon 5 veckor in i sin första dräktighet plötsligt drabbades av epilepsi. Detta gjorde att vi valde att kastrera henne i vecka 7 och aldrig låta valparna få födas. En riktigt tuff tid för alla inblandade.
Sedan dess har vi dock haft fina framgångar - hon blev Svensk Utställningschampion på Gotland i somras, trots att hon är en liten tik.
Hon har även blivit Svensk Viltspårschampion under hösten och vi har tagit vårat andra diplom i rallylydnad nämligen RLD F.
Hon har vuxit upp till en fantastiskt glad, sprallig och energifull hund som älskar att leka med kampleksak.
Vi tränar för startklassen i lydnad och kör lite agility emellanåt för nöjes skull.

99C67B80-A24E-4CF1-B403-9B84B99C7FF6_zpsqak3bb1e.jpeg

4DC50F66-C0F1-4907-9FC4-1176651E9674_zps4ynlivy5.jpeg

9C93ACB7-D671-4852-AA53-B100AC547DD2_zpswqkh5evd.jpeg

En dag på TV4 Nyhetsmorgon

D6B417B7-A420-46F4-B19E-30E88439C2C0_zpssnysdrlk.jpeg

9DACE229-1B45-400F-9761-C86FDC74227A_zps3cjpojcp.jpeg

Klassvinst med 99 poäng och RLD F

Seke är väldigt speciell. Det är ingen lätt hund och utställningar har jag fått glömma helt. Synd för han vann mycket när det gick att ställa ut honom.
Han har lite rädslor som man får passa sig för att inte förstärka.
Utöver det och hans enorma vaktintresse så är det en helt fantastisk hund som, tillsammans med siv vår andra hund, betyder allt för oss. Ren kärlek. :love::love:

Det är drygt två år sedan den här tråden startades och vi uppdaterade om våra hundar födda 2013.
Hur går det för er nu? Blev det som ni tänkte/planerade? :)

Som du vet är Ben nu precis som jag förutspådde trippelchampion och världens lydigaste hund :D

....eller så är han en helt vanlig, oändligt älskad liten bonnjakthund som aldrig kommer bli någon stjärna för någon annan än mig :love:

Gissa är 3 1/2 år nu,blev precis som jag ville,trevlig,orädd,social,oskällig och lekfull liten dam som ovanpå det är frisk och har UA på alla hälsotester.
DSCN1766.jpg

Ja och så gillar hon mjukisdjur.........................heja ebay!! :banana:
Pandan hon försöker döda var egentligen årets julklapp men när hon kastade sig över mina nya nalle tofflor :mad: så fick jag lov att muta damen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 767
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 380
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina... 2
Svar
29
· Visningar
3 821
Senast: DizAngel
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 401
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka